Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tarkettgolvet hämtat av @Bele.Gammal torr panel i tvåmeterslängder. 28 stycken.
Visa bilaga 639037
Tarkett 8,5 mm ek. 8 paket.
Visa bilaga 639039
Båtbottenfärg för Östersjön. Några år gammal, men jag tror den är oöppnad.
Visa bilaga 639049
Det som är synd med gamla raid-kort är just att de oftast är raid-kort och inte klarar av att bara exponera diskarna. Idag är det ju bättre att köra ZFS. Lättare att bygga ut och bygga om
NEJ! Slutet för Happy är nära.Jag har också en hygglig grund för en fet NAS som jag kan ge bort
Var i landet befinner sig grunkorna?Nån som vill ha hårdvaran från min tidigare NAS?
Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, Intel PRO 1000GT Desktop
Kan ev slänga med någon 2 TB hårddisk också. Fungerande men med rätt många timmars körtid.
Det var ju det också ja. Göteborg.Var i landet befinner sig grunkorna?
Finns det något intresse av datorer?
Nån form av i5, 16gb ram, stort chassi av bra kvalitet. Eventuellt en ssd disk med.
Mest troligt byggd 2013
Sen liten htpc isch. Byggd i fractals nas chassi. Fullt fungerande.
Byggd 2016 tror jag. Bara ssd disk med.
Kan gräva fram något bättre speccar om intresse finns.
Den stora skickas inte.. Den lilla, kanske.
Har ju ett gäng 2tb diskar också. Men inte jättesugen på att cirkulera dem... Känms som ja hellre destruerar dem.
Har ju ett gäng 2tb diskar också. Men inte jättesugen på att cirkulera dem... Känms som ja hellre destruerar dem.
Finns det något intresse av datorer?
Nån form av i5, 16gb ram, stort chassi av bra kvalitet. Eventuellt en ssd disk med.
Mest troligt byggd 2013
Sen liten htpc isch. Byggd i fractals nas chassi. Fullt fungerande.
Byggd 2016 tror jag. Bara ssd disk med.
Kan gräva fram något bättre speccar om intresse finns.
Den stora skickas inte.. Den lilla, kanske.
En fråga från en oinsatt..Har ju ett gäng 2tb diskar också. Men inte jättesugen på att cirkulera dem... Känms som ja hellre destruerar dem.
En gång i tiden hade jag en kompis som menade att det viktiga inte var att radera datan på hårddiskarna (eller det var det ju såklart också) utan att ersätta den raderade datan med ny data. Om man nu vart intresserad av att ingen skulle kunna se vad som funnits där tidigare. Det här var väl när Napster, DC och Kazaa (?) var i ropet.En fråga från en oinsatt..
Är det verkligen inget sätt att radera datan från hårddiskarna så att man kan känna sig trygg med återvinning?
Jag vet att många second hand butiker gör samma sak, de destruerar hårddiskarna. Men utifrån ett hållbarhetsperspektiv känns det tråkigt. Dessutom är det ju inte kul att köpa en laptop utan hårddisk.
(Är inte intresserad av diskarna, bara nyfiken.)
Det finns olika boot diskar som skriver över med data.En fråga från en oinsatt..
Är det verkligen inget sätt att radera datan från hårddiskarna så att man kan känna sig trygg med återvinning?
Jag vet att många second hand butiker gör samma sak, de destruerar hårddiskarna. Men utifrån ett hållbarhetsperspektiv känns det tråkigt. Dessutom är det ju inte kul att köpa en laptop utan hårddisk.
(Är inte intresserad av diskarna, bara nyfiken.)
Det låter bra.Jag kan hämta den stora vid tillfälle om det inte är akut eller någon annan hinner före.
Låter som min egen och den funkar för fortnite tro det eller ej. (och zwift)
En gång i tiden hade jag en kompis som menade att det viktiga inte var att radera datan på hårddiskarna (eller det var det ju såklart också) utan att ersätta den raderade datan med ny data. Om man nu vart intresserad av att ingen skulle kunna se vad som funnits där tidigare. Det här var väl när Napster, DC och Kazaa (?) var i ropet.
Huruvida han hade rätt eller ej vet jag inte.
Tjena!
Att skriva över all data är det säkraste kortet. Sen vete fan om det är 100% säkert men tror inte man återskapa speciellt mycket av det som fanns innan. om inte CSI är framme, dom kan återskapa allt som du hade på disken innan dess också. ?
SSD är ju bättre, fyller man upp den med ny data så är man 100% säker.
Man kan inte välja att överskriva data, för att man kan inte välja var man skriver på disken. Enda säkra kortet är att radera allt och sen fylla upp disken till 100% med ny data.
Det absolut säkraste är att slå på heldiskkryptering och sedan fimpa nycklarna. Är det gamla snurrdiskar som körts okrypterat funkar det lika bra att skriva över hela disken med ett pass slumpdata. SSD beror lite på hur när och varför.
Och nej CSI har aldrig kunnat återskapa överskrivet data, den där teoretiska attacken med elektronmikroskop gällde gamla FM-diskar från slutet av 80-talet. Tramset med 7 eller 35 pass överskrivning var ju bara CYA-paranoia.
Svårt med humor på internet ?Kanske fanns en viss uns av humor i min kommentar om CSI. ?
Skulle nån råka ha ett grafikkort som passar lågprofil-låda och som är något snabbare än intels inbyggda hd-4000 är jag intresserad. Och av gamla datorer mm generellt. Bor dock inte i någon metropol (Kolmården)....
Var finns dessa godbitar?Jag har fortfarande ett chassi med nätdel och plats för 12 diskar + systemdisk inkl moderkort med (gammal) I7-CPU, 4GB RAM, raid-kort som fixar 12 diskar och ett överflöd av 1GB-diskar (30?) för någon som vill leka raid. Ska dock inte åt det hållet i närtid. Prylarna har legat och mognat länge här..
Jag har fortfarande ett chassi med nätdel och plats för 12 diskar + systemdisk inkl moderkort med (gammal) I7-CPU, 4GB RAM, raid-kort som fixar 12 diskar och ett överflöd av 1GB-diskar (30?) för någon som vill leka raid. Ska dock inte åt det hållet i närtid. Prylarna har legat och mognat länge här..
Min tidshorisont är ju väldans lång, men förr eller senare är ju tanken att jag skall förbi @jomper ; Kolmården rullar jag ju förbi lite titt som tätt.Var finns dessa godbitar?
Jag har också en drös datorgrejer, finns vid Östra i Göteborg och åker till tippen snart om ingen räddar det.
Löst moderkort. Pentium G620. 8 GB RAM. Körts med FreeNAS/TrueNAS med separat Intel NIC som också finns.
Undre datorn, motsvarar ovan men kommer inte ihåg exakt namn på komponenter. Också gått med FreeNAS men ej provat nyare TrueNAS. Funkade med inbyggt NIC.
Övre datorn är min gamla speldator med vattenkylning. i5 750 som är rätt grovt överklockad, HD7970 (ej på bild), 8 GB RAM. Kylningen har fungerat bra i alla år så processorn har nog aldrig varit över 60 grader.. Vatten med några droppar kylarglykol i mot alger. Vatten, reservoar och slangar är 8-10 år gamla och visar inga tecken på tillväxt så förutsätter att även blocken är fräscha invändigt. Ej det nätagg som drivit burken som är på bilden, har haft ett 650W men 500 borde också räcka.
Visa bilaga 655071Visa bilaga 655072Visa bilaga 655074
Jo specen säger säkert nåt sånt men samtidig så är det andra nätagget ett sånt där fancy där man kan se effekten per kanal live och jag tror aldrig jag uppmätte mer än 3-350 verklig förbrukning.Tjena!
500 är väl klent för ett 7970 om man krämar på. 600 är att rekommendera. Men enklare lir eller lägre framerate så borde 500 räcka hyfsat.
Äsch, jag som var förbi götet förra helgen. För stor för att orka skicka (speldatorn)?Jag har också en drös datorgrejer, finns vid Östra i Göteborg och åker till tippen snart om ingen räddar det.
Löst moderkort. Pentium G620. 8 GB RAM. Körts med FreeNAS/TrueNAS med separat Intel NIC som också finns.
Undre datorn, motsvarar ovan men kommer inte ihåg exakt namn på komponenter. Också gått med FreeNAS men ej provat nyare TrueNAS. Funkade med inbyggt NIC.
Övre datorn är min gamla speldator med vattenkylning. i5 750 som är rätt grovt överklockad, HD7970 (ej på bild), 8 GB RAM. Kylningen har fungerat bra i alla år så processorn har nog aldrig varit över 60 grader.. Vatten med några droppar kylarglykol i mot alger. Vatten, reservoar och slangar är 8-10 år gamla och visar inga tecken på tillväxt så förutsätter att även blocken är fräscha invändigt. Ej det nätagg som drivit burken som är på bilden, har haft ett 650W men 500 borde också räcka.
Visa bilaga 655071Visa bilaga 655072Visa bilaga 655074
Stor, tung och har inget lämpligt emballage.Äsch, jag som var förbi götet förra helgen. För stor för att orka skicka (speldatorn)?
Hmm, dessvärre ingen vända ditåt på ett bra tag. Synd för den hade passat super...Stor, tung och har inget lämpligt emballage.
Men om du vet att du passerar igen nån gång om inte allt för lång tid kan den få stå i källaren en stund.