Froste
Aktiv medlem
Nya men vackra racercyklar
Okej. Skulle ha skrivit "av den typen som körs på touren". Vi fortsätter...Största delen racercyklar körs inte runt i TDF.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okej. Skulle ha skrivit "av den typen som körs på touren". Vi fortsätter...Största delen racercyklar körs inte runt i TDF.
Vad är det för gräslig kloss till höger om vevpartiet?Som jag förstått det har minskade antalet storlekar en del att göra med att det är väldigt dyrt att göra olika formar för kolfiber-ramar. När man gjorde stålcyklar från tub-set så var det mycket enklare/billigare att göra olika storlekar. Många av premium-märkena har ändå helt okej antal storlekar på sina kolfiberramar. Ett billigt märke kanske bara har Small, Medium, Large, men det är ju för att det ska bli billigt.
Nåväl, här ett exempel på (hyfsat) modern racercykel som jag tycker ser snygg ut, Orbea Orca Aero. Man behöver inte ens ha sadelstolpen så långt utdragen som på bilden:
Visa bilaga 639102
aero-lunchburkVad är det för gräslig kloss till höger om vevpartiet?
Hej.. Dummer. Det är 2023. "Burken" är en stötdämpare så att inte 2023 års cyklist får ont i kjerten. Åka landsväg är ju sååååå nedbrytande för kroppen. Nästa: Elmotor. mvh borano20aero-lunchburk
En löstagbar förvaringsbox. Den måste plockas bort om man ska tävla, då den inte följer UCI:s regelverk. Här en bikd på den utan boxenVad är det för gräslig kloss till höger om vevpartiet?
Hej.. Nedre änden. Om du gör nedre änden kraftigare, var tar krafterna vägen då?? mvh borano20att nedre änden av en skivbromsad framgaffel måste dimensioneras att stå emot större krafter än en fälgbromsad gaffel är ju inte kärnfysik direkt.
gaffeln i sin helhet är en annan sak.
Stämmer, men inte ens på lägsta nivå av landsvägsracing här i Sverige har jag sett några av de retromodeller som visats tidigare i tråden. Kanske för att dagens tävlingscyklister föredrar den nya looken, eller för att det gamla formspråket helt enkelt inte ger cyklar som presterar lika bra.Största delen racercyklar körs inte runt i TDF.
med stigande avstånd från navet minskar de, men där längre upp är ju även en fälgbromsad gaffel kraftigare. för att sedan vid kronan belastas samma, givet identisk bromsverkan.Hej.. Nedre änden. Om du gör nedre änden kraftigare, var tar krafterna vägen då?? mvh borano20
för att hålla oss till ämnet för tråden finner jag fälgbromsar i nio fall av tio fula som stryk. oavsett om de är klassiska eller moderna. det finns undantag, men tänk dig typ vanliga fälgbromsar på de två klart snygga fast moderna cyklar atorger visade några inlägg upp.
inte skulle det bidra till upplevelsen precis.
Stämmer, men inte ens på lägsta nivå av landsvägsracing här i Sverige har jag sett några av de retromodeller som visats tidigare i tråden. Kanske för att dagens tävlingscyklister föredrar den nya looken, eller för att det gamla formspråket helt enkelt inte ger cyklar som presterar lika bra.
Det är nog en hel del flockmentalitet inblandat. Självklart går det att köra jämnt med andra också på en äldre hoj.
GCN har kollat.Skulle tro att det kostar på lite att ställa upp på ett GP med en Peugeot från 1972 faktiskt, 9 igångdrag per varv med det flexet hade gjort sitt :).
När man tävlar mot andra som också tävlar, då gör de där små watten och egenskaperna faktiskt skillnad. Själv slutade jag ta ut licensen och har beställt stålcykel istället, var sak har sin tid. Hoppas den blir snygg med.
GCN har kollat.
Häftigt bygge.
Det var väl ett väntat resultat :).
Hej.. Ingen teknisk fördel är en fördel om den delas av alla andra. Blir du 15W snabbare på en aerocykel blir alla andra precis lika snabbare. mvh borano20Skulle tro att det kostar på lite att ställa upp på ett GP med en Peugeot från 1972 faktiskt, 9 igångdrag per varv med det flexet hade gjort sitt :).
När man tävlar mot andra som också tävlar, då gör de där små watten och egenskaperna faktiskt skillnad. Själv slutade jag ta ut licensen och har beställt stålcykel istället, var sak har sin tid. Hoppas den blir snygg med.
Hej.. Ingen teknisk fördel är en fördel om den delas av alla andra. Blir du 15W snabbare på en aerocykel blir alla andra precis lika snabbare. mvh borano20
Jag tycker det finns ganska många nya cyklar som är snygga, speciellt sådana med lite färg. EF Educations hoj från förra årets TDF blir i alla fall jag glad över att se (men gissar att jag är i minoritet här).
Visa bilaga 638455
alltså det finns ju fälgbromar som är snygga i sig. sällsynta fåglar. nedan är ett exempel, från en ädlare crescent jag köpte i present till svärsonen.Jo, den skulle bli mindre hemsk. ?
alltså det finns ju fälgbromar som är snygga i sig. sällsynta fåglar. nedan är ett exempel, från en ädlare crescent jag köpte i present till svärsonen.
ett problem är att fälgbromsarna på klassiska cyklar i flertalet fall ser ut som den efterkonstruktion från lagerhyllan de i själva verket är. ungefär som att sätta rails på en alfa rome?. enligt mig har man varit betydligt mer uppmärksam på att formge vackra vevpartier och växlar.
så det som vanligen saknas är en integrering och harmoni med den i övrigt ofta snygga cykelns design. ungefär som moderna vevpartier, de har plastigt kraftlöst utseende som lever liksom sitt eget liv,
står det ut från resten kan det väl åtminstone vara snyggt. (host) skivbromsar på lvg är enligt mig faktiskt på väg dit. fälgbromsar hade chansen i många decennier, men lyckades alltför sällan.
.
Visa bilaga 639336
Tycker vajrar/höljen stör intrycket betydligt mer än själva bromsoket.alltså det finns ju fälgbromar som är snygga i sig. sällsynta fåglar. nedan är ett exempel, från en ädlare crescent jag köpte i present till svärsonen.
ett problem är att fälgbromsarna på klassiska cyklar i flertalet fall ser ut som den efterkonstruktion från lagerhyllan de i själva verket är. ungefär som att sätta rails på en alfa rome?. enligt mig har man varit betydligt mer uppmärksam på att formge vackra vevpartier och växlar.
så det som vanligen saknas är en integrering och harmoni med den i övrigt ofta snygga cykelns design. ungefär som moderna vevpartier, de har plastigt kraftlöst utseende som lever liksom sitt eget liv,
står det ut från resten kan det väl åtminstone vara snyggt. (host) skivbromsar på lvg är enligt mig faktiskt på väg dit. fälgbromsar hade chansen i många decennier, men lyckades alltför sällan.
.
Visa bilaga 639336
Skivbromsar är inte bara av godo, framgaffeln behöver göras mycket kraftigare och stummare än för fälgbroms. Idealet för mig för en långfärdscykel eller för grus vore skivbroms bak och fälgbroms fram, det skulle göra det möjligt med flex i framgaffeln och ändå slippa bromsa sönder fälgarna i regn.
alltså det finns ju fälgbromar som är snygga i sig. sällsynta fåglar. nedan är ett exempel, från en ädlare crescent jag köpte i present till svärsonen.
.
Visa bilaga 639336
Exakt! På samma sätt som vissa bikepackers och rekreationscyklister inte skulle vilja ha TdF-styva cyklar heller för den delen.Jag tror inte Cav, Philipsen, Wout och kompani will ha en gaffel som flexar som Jannes cyklar. Liiiite olika användningsområde.
Exakt! På samma sätt som vissa bikepackers och rekreationscyklister inte skulle vilja ha TdF-styva cyklar heller för den delen.
Men är inte det det eviga missförståndet på happy? Någon sticker ut hakan med en åsikt som, mycket möjligt, är helt rätt för dennes förutsättningar, för dennes cykelrutin. Sedan börjar häxjakten att man minnsan inte ska tro att man är något på spåren för då hade alla andra cyklat så också.
Nu verkar det som att du talar om ett enskilt exempel, stämmer det?Håller inte med. Någon sticker ut hakan och påstår att ”Så här är det” utan att alls förklara att det är för en viss typ av cykling (och annat OT). Då får man tåla ett antal smällar på den. Det är alls icke någon häxjakt, utan ett sundhetstecken. Internet och samhället i stort består dessvärre i allt högre utsträckning av ett antal ekokammare.
Nu verkar det som att du talar om ett enskilt exempel, stämmer det?
Mitt inlägg syftade till happy i sin helhet, om det så gäller sadlar, bibs, ramar, gafflar eller övernattningslösningar.
Syftar du till diskussionen i just den här tråden gällande just gaffelstyvhet så tycker jag du får läsa om. Eller länka de inlägg jag missat/slarvläst.. Det är väl ingen som förkunnat någon absolut sanning gällande alla cykel genrer, eller?
Okey, då är vi oense. Jag upplever det ofta som att janteeliten vill hamra ned alla försök till egna förslag, abravinscher eller observationer. Utan någon tillstymmelse av intresse för de enskilda fallen och förutsättningarna.Nej, jag avser Happyride som helhet. Mycket vanligt att man uttalar sig generellt, exempelvis ”Den här sadeln är bäst” och liknande. Det är bara att tugga i sig mothuggen då.
Däremot kan jag tänka mig att du syftar på tråden om cykelvagnar som du startade.
Okey, då är vi oense. Jag upplever det ofta som att janteeliten vill hamra ned alla försök till egna förslag, abravinscher eller observationer. Utan någon tillstymmelse av intresse för de enskilda fallen och förutsättningarna.
Men det är väl skillnad på ryggdunksfiskande och att kapa någon vid anklarna bara för att man, utifrån egna förutsättningar, gjort observationer?Okej. Men vill man bara ha ryggdunk får man vända sig någon annanstans.
Okej. Men vill man bara ha ryggdunk får man vända sig någon annanstans.
Känner inte till historien bakom uttrycket men här verkar vi i alla fall ense.Jag gillar den svenska varianten av Jantelagen. Tyvärr är ordet missbrukat, den ursprungliga Jantelagen kommer från Aksel Sandemoses ”En flykting korsar sitt spår” och är mycket otrevlig. Men i Sverige används uttrycket också av högerpersoner för att klanka ned på fina karaktärsdrag:
• Blygsamhet.
• Fokusering på lagarbete – ”laget före jaget”.
• En ovilja att skryta.
• Ödmjukhet.
• Viljan att lyfta fram andra framför en själv.
• En ovilja att få fördelar på andras bekostnad.
• Låg profil när det gäller ägodelar med högt signalvärde – inget ”blingbling”.
Men det är väl skillnad på ryggdunksfiskande och att kapa någon vid anklarna bara för att man, utifrån egna förutsättningar, gjort observationer?
En egen lösning eller observation behöver ingen ryggdunk för att vara fruktfull, dess förbättring har ju ett värde i sig.
Att folk sedan vill dela med sig av dessa är ju bara att tacka för. Och det vore ju idealet, att till exempel sadel-, ram- och gaffelobservationer mottogs som intressanta påpekanden och innovationer istället för att happyeliten ska bli provocerad av att alla inte sluter sig till normerna som cykelistmajoriteten praktiserar.
Jag skulle vilja be dig om exempel för jag kan inte påminna mig om något sådant fall, men jag tror inte det på något sätt skulle bidra till en positiv stämning här i tråden, därför kanske man ska va ense om oenseskapet.Fast enskilda observationer är detsamma som anekdotisk bevisföring och har väldigt litet värde. De flesta på Happy försöker extrapolera detta till nåt slags allmän lag. Det gillar inte jag.
Jag tänkte också det med luren föreslog abravinsch, så jag blev osäker... Ingen ursäkt dock, jag måste ha skrivit fel tidigare någon gång så har telefonen lagrat ordet. ?PS. Det heter väl ”abrovinsch”? DS.
jantelagens karma är väl snarare det avundsjuka 'du skall inte tro att du är något'
om det skulle vara mer höger än vänster tror jag man kan diskutera. norskt är det iaf, inte svenskt.
för övrigt var påhoppen på aben längre upp när han snällt påpekade att det krävs stadigare gaffelben för skivbroms av en skall vi säga janteaktig kvalitet.
eller jakten på pk. svenskt så det förslår.
ytterligare exempel på snygga moderna cyklar utab fula bromsar någon??
Men så länge någon skriver att det är en personlig åsikt, en egen observation eller en lösning som passar just bäst för skribentens sätt att cykla så kan man hålla tillbaka med tillrättavisandet och anklagelser. Det är just skribenten själv som vet hur det ska sovas/sittas/trampas/cyklas/resas.
Snygg! Det som är fint med fälgbromsar är det rena, luftiga uttrycket av hjulen! Med det sagt tycker jag att skivbromsar också ser riktigt fint ut. Håller också med om att raken på gaffeln var riktigt fint.Jag gillar Trek Domane i de lite enklare utförandena - välbalanserad hoj med normala sadelstag och utan det feta styrröret som förfular så många nya ramar. Det svagt, svagt konvexa överröret ger en illusion av fart och aggressivitet, som nosen på en Concorde. Gaffeln är ovanligt smäcker med lite rake - fint! Snyggast är den med fälgbroms.
Visa bilaga 639382