Nya men vackra racercyklar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Som jag förstått det har minskade antalet storlekar en del att göra med att det är väldigt dyrt att göra olika formar för kolfiber-ramar. När man gjorde stålcyklar från tub-set så var det mycket enklare/billigare att göra olika storlekar. Många av premium-märkena har ändå helt okej antal storlekar på sina kolfiberramar. Ett billigt märke kanske bara har Small, Medium, Large, men det är ju för att det ska bli billigt.

Nåväl, här ett exempel på (hyfsat) modern racercykel som jag tycker ser snygg ut, Orbea Orca Aero. Man behöver inte ens ha sadelstolpen så långt utdragen som på bilden:

Visa bilaga 639102
Vad är det för gräslig kloss till höger om vevpartiet?

Vad är det för gräslig kloss till höger om vevpartiet?
En löstagbar förvaringsbox. Den måste plockas bort om man ska tävla, då den inte följer UCI:s regelverk. Här en bikd på den utan boxen

1689626914366.png

att nedre änden av en skivbromsad framgaffel måste dimensioneras att stå emot större krafter än en fälgbromsad gaffel är ju inte kärnfysik direkt.

gaffeln i sin helhet är en annan sak.

Största delen racercyklar körs inte runt i TDF.
Stämmer, men inte ens på lägsta nivå av landsvägsracing här i Sverige har jag sett några av de retromodeller som visats tidigare i tråden. Kanske för att dagens tävlingscyklister föredrar den nya looken, eller för att det gamla formspråket helt enkelt inte ger cyklar som presterar lika bra.

Jag tycker att många av racercyklarna ser bra ut idag. Det är klart det finns en del funky looking aero-cyklar, men all-around-cyklarna ser rätt rimliga ut. Två exempel, Specialized Tarmac och Colnago V4rs. Har inget problem med lätt sluttande topprör, tycker faktiskt att proportionerna blir snyggare än med helt horisontellt. Låga sadelstag har jag vant mig vid också. Skivbromsar, breda däck och djupa fälgar, fetare vevpartier, grövre kolfiberprofiler, helt intern kabeldragning. Det passar ihop.

Sen gillar jag ju gamla cyklar, och jag gillar metallcyklar, men det är också lite av en kostnadsfråga och vad som är praktiskt att äga för en amatör över en längre tidsperiod. Inte jätteförtjust i alla kortlivade speciallösningar i styrlager, gafflar och styren och sadelstolpar och vevpartier mm, men det är klart man kan göra en snygg helintegrerad cykel på så vis.

1689633265662.png

1689633282624.png

Jag ber att få sticka ut hakan och säga att jag gillar sluttande övre ramrör, men då åt andra hållet. Har sett ett fåtal sådana (någon annan kan säkert namnge dem, posta bilder o s v) och varje gång har jag reagerat på pilformen och illusionen av fart.

Obs: Tänker inte på TT-cyklar från 80-talet med mindre framhjul.

Hej.. Nedre änden. Om du gör nedre änden kraftigare, var tar krafterna vägen då?? mvh borano20
med stigande avstånd från navet minskar de, men där längre upp är ju även en fälgbromsad gaffel kraftigare. för att sedan vid kronan belastas samma, givet identisk bromsverkan.

för det hävdar ju fälgbromsskramarna frenetiskt ju är fallet?

för att hålla oss till ämnet för tråden finner jag fälgbromsar i nio fall av tio fula som stryk. oavsett om de är klassiska eller moderna. det finns undantag, men tänk dig typ vanliga fälgbromsar på de två klart snygga fast moderna cyklar atorger visade några inlägg upp.

inte skulle det bidra till upplevelsen precis.

nu väntar vi på återkomst av snygga vevpartier och växlar. det har varit ett sorgligt kapitel en längre tid.

för att hålla oss till ämnet för tråden finner jag fälgbromsar i nio fall av tio fula som stryk. oavsett om de är klassiska eller moderna. det finns undantag, men tänk dig typ vanliga fälgbromsar på de två klart snygga fast moderna cyklar atorger visade några inlägg upp.

inte skulle det bidra till upplevelsen precis.

Jo, den skulle bli mindre hemsk. ?

Stämmer, men inte ens på lägsta nivå av landsvägsracing här i Sverige har jag sett några av de retromodeller som visats tidigare i tråden. Kanske för att dagens tävlingscyklister föredrar den nya looken, eller för att det gamla formspråket helt enkelt inte ger cyklar som presterar lika bra.

Det är nog en hel del flockmentalitet inblandat. Självklart går det att köra jämnt med andra också på en äldre hoj.

Det är nog en hel del flockmentalitet inblandat. Självklart går det att köra jämnt med andra också på en äldre hoj.

Skulle tro att det kostar på lite att ställa upp på ett GP med en Peugeot från 1972 faktiskt, 9 igångdrag per varv med det flexet hade gjort sitt :).

När man tävlar mot andra som också tävlar, då gör de där små watten och egenskaperna faktiskt skillnad. Själv slutade jag ta ut licensen och har beställt stålcykel istället, var sak har sin tid. Hoppas den blir snygg med.

Skulle tro att det kostar på lite att ställa upp på ett GP med en Peugeot från 1972 faktiskt, 9 igångdrag per varv med det flexet hade gjort sitt :).

När man tävlar mot andra som också tävlar, då gör de där små watten och egenskaperna faktiskt skillnad. Själv slutade jag ta ut licensen och har beställt stålcykel istället, var sak har sin tid. Hoppas den blir snygg med.
GCN har kollat.

Häftigt bygge.
Det var väl ett väntat resultat :).

Problemet är ramväxlarna. I klippet körde de ett banlopp så där kanske det inte spelar så stor roll, men annars verkar det vara svårt för moderna cyklister att hantera.

Senast redigerad av en moderator:

Hej.. Ingen teknisk fördel är en fördel om den delas av alla andra. Blir du 15W snabbare på en aerocykel blir alla andra precis lika snabbare. mvh borano20

Kom ihåg att GCN är närmare marknadsföring och underhållning än det är vetenskap - med undantag för Oliver Bridgewood (som knappast hade skämts för sig i svensk elitklass) är alla som syns i rutan allra minst tidigare brittiska mästare och/eller proffscyklister (som dessutom fortfarande har som jobb att cykla en hel del) och Simon Richardson är nog den vassaste av dem. Vikten av materialet är en vanlig missuppfattning bland de som är är färska i sporten, cyklistens förmåga kommer i fokus när man fått lite mer erfarenhet och de riktigt ruttade vet att det är spelsinne, taktik och färdigheter som fäller avgörandet.

Jo, den skulle bli mindre hemsk. ?
alltså det finns ju fälgbromar som är snygga i sig. sällsynta fåglar. nedan är ett exempel, från en ädlare crescent jag köpte i present till svärsonen.

ett problem är att fälgbromsarna på klassiska cyklar i flertalet fall ser ut som den efterkonstruktion från lagerhyllan de i själva verket är. ungefär som att sätta rails på en alfa rome?. enligt mig har man varit betydligt mer uppmärksam på att formge vackra vevpartier och växlar.

så det som vanligen saknas är en integrering och harmoni med den i övrigt ofta snygga cykelns design. ungefär som moderna vevpartier, de har plastigt kraftlöst utseende som lever liksom sitt eget liv,

står det ut från resten kan det väl åtminstone vara snyggt. (host) skivbromsar på lvg är enligt mig faktiskt på väg dit. fälgbromsar hade chansen i många decennier, men lyckades alltför sällan.
.
EF9998ED-28EC-4CBA-B9BB-639248EE6FF1.jpeg

alltså det finns ju fälgbromar som är snygga i sig. sällsynta fåglar. nedan är ett exempel, från en ädlare crescent jag köpte i present till svärsonen.

ett problem är att fälgbromsarna på klassiska cyklar i flertalet fall ser ut som den efterkonstruktion från lagerhyllan de i själva verket är. ungefär som att sätta rails på en alfa rome?. enligt mig har man varit betydligt mer uppmärksam på att formge vackra vevpartier och växlar.

så det som vanligen saknas är en integrering och harmoni med den i övrigt ofta snygga cykelns design. ungefär som moderna vevpartier, de har plastigt kraftlöst utseende som lever liksom sitt eget liv,

står det ut från resten kan det väl åtminstone vara snyggt. (host) skivbromsar på lvg är enligt mig faktiskt på väg dit. fälgbromsar hade chansen i många decennier, men lyckades alltför sällan.
.
Visa bilaga 639336
IMG_7649.jpeg

.
Visa bilaga 639336
Tycker vajrar/höljen stör intrycket betydligt mer än själva bromsoket.

Skivbromsar är inte bara av godo, framgaffeln behöver göras mycket kraftigare och stummare än för fälgbroms. Idealet för mig för en långfärdscykel eller för grus vore skivbroms bak och fälgbroms fram, det skulle göra det möjligt med flex i framgaffeln och ändå slippa bromsa sönder fälgarna i regn.

Har du kikat på olika adapterlösningar för skivbroms? Generellt sett är det gaffeln som sätter begränsningen gällande styvhet eftersom baktriangeln är sluten. Jag skulle inte smacka på skivbroms på vilken cykel som helst för det, men vill du bara ha bak kan det vara värt att kika på. Eller, fördelaktigen, göra någon svetslösning.

Rambyggare känner till det här problemet sedan länge och vill man i sann Heineansk anda ha en gaffel med flex så blir det problem. Det finns flera exempel på folk som försök konvertera äldre stålcyklar till skivbroms, t.ex. Raleigh Porteur.
Men konsensus är att bladen ofta inte är styva nog för krafterna. Böjda blad rätas ut när vridmomentet blir för högt, framför allt om man vill cykla med packning, vilket jag vet du gillar.

Rambyggaren Brent Steelman nämner i denna gamla google-diskussionen att han t.o.m haft problem med gafflar vars gods är 1,6 mm tjockt nedtill dropoutsen.

Jag har ju tagit cykeltur ned till dina trakter och vissa banvallar var riktigt stökiga. Tänker speciellt på en sträcka utanför Linderöd där det som benämns grus snarare var en samling stenar av storlek motsvarande en knuten vuxenhand.

Senast ändrad:

.
Visa bilaga 639336

Jag tycker att fälgbromsarna hänger ihop bra med resten hos många tillverkare och i många serier, exempelvis i Campagnolos Record-grupper. Men smaken är som röven klôven.

Den fulaste fälgbroms jag vet är Campas Deltabroms.

Jag tycker nog tvärtom mot @Stumpy att dolda vajrar är trist. Jag gillar att man ser funktionen - ser rått och rejsigt ut.

Jag gillar Trek Domane i de lite enklare utförandena - välbalanserad hoj med normala sadelstag och utan det feta styrröret som förfular så många nya ramar. Det svagt, svagt konvexa överröret ger en illusion av fart och aggressivitet, som nosen på en Concorde. Gaffeln är ovanligt smäcker med lite rake - fint! Snyggast är den med fälgbroms.
IMG_2652.png

Jag tror inte Cav, Philipsen, Wout och kompani will ha en gaffel som flexar som Jannes cyklar. Liiiite olika användningsområde.
Exakt! På samma sätt som vissa bikepackers och rekreationscyklister inte skulle vilja ha TdF-styva cyklar heller för den delen.
Men är inte det det eviga missförståndet på happy? Någon sticker ut hakan med en åsikt som, mycket möjligt, är helt rätt för dennes förutsättningar, för dennes cykelrutin. Sedan börjar häxjakten att man minnsan inte ska tro att man är något på spåren för då hade alla andra cyklat så också.

Exakt! På samma sätt som vissa bikepackers och rekreationscyklister inte skulle vilja ha TdF-styva cyklar heller för den delen.
Men är inte det det eviga missförståndet på happy? Någon sticker ut hakan med en åsikt som, mycket möjligt, är helt rätt för dennes förutsättningar, för dennes cykelrutin. Sedan börjar häxjakten att man minnsan inte ska tro att man är något på spåren för då hade alla andra cyklat så också.

Håller inte med. Någon sticker ut hakan och påstår att ”Så här är det” utan att alls förklara att det är för en viss typ av cykling (och annat OT). Då får man tåla ett antal smällar på den. Det är alls icke någon häxjakt, utan ett sundhetstecken. Internet och samhället i stort består dessvärre i allt högre utsträckning av ett antal ekokammare.

Håller inte med. Någon sticker ut hakan och påstår att ”Så här är det” utan att alls förklara att det är för en viss typ av cykling (och annat OT). Då får man tåla ett antal smällar på den. Det är alls icke någon häxjakt, utan ett sundhetstecken. Internet och samhället i stort består dessvärre i allt högre utsträckning av ett antal ekokammare.
Nu verkar det som att du talar om ett enskilt exempel, stämmer det?
Mitt inlägg syftade till happy i sin helhet, om det så gäller sadlar, bibs, ramar, gafflar eller övernattningslösningar.

Syftar du till diskussionen i just den här tråden gällande just gaffelstyvhet så tycker jag du får läsa om. Eller länka de inlägg jag missat/slarvläst.. Det är väl ingen som förkunnat någon absolut sanning gällande alla cykelgenrer, eller?

Nu verkar det som att du talar om ett enskilt exempel, stämmer det?
Mitt inlägg syftade till happy i sin helhet, om det så gäller sadlar, bibs, ramar, gafflar eller övernattningslösningar.

Syftar du till diskussionen i just den här tråden gällande just gaffelstyvhet så tycker jag du får läsa om. Eller länka de inlägg jag missat/slarvläst.. Det är väl ingen som förkunnat någon absolut sanning gällande alla cykel genrer, eller?

Nej, jag avser Happyride som helhet. Mycket vanligt att man uttalar sig generellt, exempelvis ”Den här sadeln är bäst” och liknande. Det är bara att tugga i sig mothuggen då.

Däremot kan jag tänka mig att du syftar på tråden om cykelvagnar som du startade. Tråkigt om du kände dig påhoppad och jagad där. Man lär sig efter ett tag att ignorera eller skratta åt vissa personer, det är allt jag kan säga. Om man nu vill hänga kvar här.

Hade man, bara genom att relativisera lite ytligt, kunnat få stå oemotsagd hade Happyhögern kunnat slänga en jävla massa osanningar omkring sig genom att säga att det ”reflekterar deras verklighet” exempelvis.

Nej, jag avser Happyride som helhet. Mycket vanligt att man uttalar sig generellt, exempelvis ”Den här sadeln är bäst” och liknande. Det är bara att tugga i sig mothuggen då.

Däremot kan jag tänka mig att du syftar på tråden om cykelvagnar som du startade.
Okey, då är vi oense. Jag upplever det ofta som att janteeliten vill hamra ned alla försök till egna förslag, abravinscher eller observationer. Utan någon tillstymmelse av intresse för de enskilda fallen och förutsättningarna.

Njea, jag hade någon känsla av det när tråden va aktiv minns jag. Men det va så länge sedan att jag nog skulle besöka den igen innan jag skulle ta den som exempel.

Okey, då är vi oense. Jag upplever det ofta som att janteeliten vill hamra ned alla försök till egna förslag, abravinscher eller observationer. Utan någon tillstymmelse av intresse för de enskilda fallen och förutsättningarna.

Okej. Men vill man bara ha ryggdunk får man vända sig någon annanstans.

Jag gillar den svenska varianten av Jantelagen. Tyvärr är ordet missbrukat, den ursprungliga Jantelagen kommer från Aksel Sandemoses ”En flykting korsar sitt spår” och är mycket otrevlig. Men i Sverige används uttrycket också för att klanka ned på fina karaktärsdrag:

• Blygsamhet.
• Fokusering på lagarbete – ”laget före jaget”.
• En ovilja att skryta.
• Ödmjukhet.
• Viljan att lyfta fram andra framför sig själv.
• En ovilja att få fördelar på andras bekostnad.
• Låg profil när det gäller ägodelar med högt signalvärde – inget ”blingbling”.

Alltså det som gjort svenskar och Sverige populära runt om i världen.

PS. Det heter väl ”abrovinsch”? DS.

Men det är väl skillnad på ryggdunksfiskande och att kapa någon vid anklarna bara för att man, utifrån egna förutsättningar, gjort observationer?

En egen lösning eller observation behöver ingen ryggdunk för att vara fruktfull, dess förbättring har ju ett värde i sig.
Att folk sedan vill dela med sig av dessa är ju bara att tacka för. Och det vore ju idealet, att till exempel sadel-, ram- och gaffelobservationer mottogs som intressanta påpekanden och innovationer utifrån skribentens cykelförhållanden istället för att happyeliten ska bli provocerad av att alla inte sluter sig till normerna som cykelistmajoriteten praktiserar.

Jag gillar den svenska varianten av Jantelagen. Tyvärr är ordet missbrukat, den ursprungliga Jantelagen kommer från Aksel Sandemoses ”En flykting korsar sitt spår” och är mycket otrevlig. Men i Sverige används uttrycket också av högerpersoner för att klanka ned på fina karaktärsdrag:

• Blygsamhet.
• Fokusering på lagarbete – ”laget före jaget”.
• En ovilja att skryta.
• Ödmjukhet.
• Viljan att lyfta fram andra framför en själv.
• En ovilja att få fördelar på andras bekostnad.
• Låg profil när det gäller ägodelar med högt signalvärde – inget ”blingbling”.
Känner inte till historien bakom uttrycket men här verkar vi i alla fall ense.

Men det är väl skillnad på ryggdunksfiskande och att kapa någon vid anklarna bara för att man, utifrån egna förutsättningar, gjort observationer?

En egen lösning eller observation behöver ingen ryggdunk för att vara fruktfull, dess förbättring har ju ett värde i sig.
Att folk sedan vill dela med sig av dessa är ju bara att tacka för. Och det vore ju idealet, att till exempel sadel-, ram- och gaffelobservationer mottogs som intressanta påpekanden och innovationer istället för att happyeliten ska bli provocerad av att alla inte sluter sig till normerna som cykelistmajoriteten praktiserar.

Fast enskilda observationer är detsamma som anekdotisk bevisföring och har väldigt litet värde. En del på Happy försöker extrapolera dem till nåt slags allmän lag. Det gillar inte jag.

De som blir ”kapade vid anklarna” är ofta medlemmar som tjatar om samma saker i många trådar. Det är i alla fall så jag uppfattat det.

Jag måste förresten protestera mot adjektivet ”fruktfull”, det blev ingen bra direktöversättning. ?

Fast enskilda observationer är detsamma som anekdotisk bevisföring och har väldigt litet värde. De flesta på Happy försöker extrapolera detta till nåt slags allmän lag. Det gillar inte jag.
Jag skulle vilja be dig om exempel för jag kan inte påminna mig om något sådant fall, men jag tror inte det på något sätt skulle bidra till en positiv stämning här i tråden, därför kanske man ska va ense om oenseskapet.

Men så länge någon skriver att det är en personlig åsikt, en egen observation eller en lösning som passar just bäst för skribentens sätt att cykla så kan man hålla tillbaka med tillrättavisandet och anklagelser. Det är just skribenten själv som vet hur det ska sovas/sittas/trampas/cyklas/resas.

jantelagens karma är väl snarare det avundsjuka 'du skall inte tro att du är något'

om det skulle vara mer höger än vänster tror jag man kan diskutera. norskt är det iaf, inte svenskt.

för övrigt var påhoppen på aben längre upp när han snällt påpekade att det krävs stadigare gaffelben för skivbroms av en skall vi säga janteaktig kvalitet.

eller jakten på pk. svenskt så det förslår.

ytterligare exempel på snygga moderna cyklar utab fula bromsar någon??

jantelagens karma är väl snarare det avundsjuka 'du skall inte tro att du är något'

om det skulle vara mer höger än vänster tror jag man kan diskutera. norskt är det iaf, inte svenskt.

för övrigt var påhoppen på aben längre upp när han snällt påpekade att det krävs stadigare gaffelben för skivbroms av en skall vi säga janteaktig kvalitet.

eller jakten på pk. svenskt så det förslår.

ytterligare exempel på snygga moderna cyklar utab fula bromsar någon??

Inga påhopp, tycker jag.

Jantelagen är dansk, inte norsk. Jante är Sandemoses omskrivning för Nykøbing på Mors.

Men så länge någon skriver att det är en personlig åsikt, en egen observation eller en lösning som passar just bäst för skribentens sätt att cykla så kan man hålla tillbaka med tillrättavisandet och anklagelser. Det är just skribenten själv som vet hur det ska sovas/sittas/trampas/cyklas/resas.

Helt enig!

Jag gillar Trek Domane i de lite enklare utförandena - välbalanserad hoj med normala sadelstag och utan det feta styrröret som förfular så många nya ramar. Det svagt, svagt konvexa överröret ger en illusion av fart och aggressivitet, som nosen på en Concorde. Gaffeln är ovanligt smäcker med lite rake - fint! Snyggast är den med fälgbroms.
Visa bilaga 639382
Snygg! Det som är fint med fälgbromsar är det rena, luftiga uttrycket av hjulen! Med det sagt tycker jag att skivbromsar också ser riktigt fint ut. Håller också med om att raken på gaffeln var riktigt fint.

Tillbaka
Topp