[Byggtråd] Marino Hardtail

implor

Aktiv medlem
Då börjar det bli dags för montering!

Ramen har gosat till sig sedan hösten 22 i garaget men nu bör alla delar vara på väg så dags att dra igång!

Kommer bli en 130mm dämpare istället för den planerade 140mm så HA går från 64,5 till 65 men tror det blir fint. Värsta fall så byter jag airshaft framöver. Dämparen var billig!

Geo för de som är intresserade!
image.png

Sliding droppouts för justerbarhet mellan 425 och 440mm.

Så hur slutade det med just den här geo? I processen så gjorde jag en tabell över referens modeller och jämförde lite siffror och tal. Förhoppningen är att man har fått till något rimligt!
Primärt har jag kollat mot tyee, SC Chameleon och Taival. Tyee då jag äger en och de andra två då SC är lekfull medans Taival är stabil och kompetent utför.

Jämförelse HT modeller.PNG

Kalkylen om man vill bli inspirerad (eller totalt avskräckt). Man gör inte detta för att spara pengar direkt....
Ram pris är inkl tull/moms.
budget marino.PNG

Bilagor

• IMG_0053.JPG
    IMG_0053.JPG
    474.6 KB · Besök: 76
Kul bygge! Kommer bli en riktigt brötig HT!

Biltemas film är kanon, lite knivig i vissa vinklar men brukar bli bra om man masserar den med lite värme ?

Kul bygge! Kommer bli en riktigt brötig HT!

Biltemas film är kanon, lite knivig i vissa vinklar men brukar bli bra om man masserar den med lite värme ?
Tänkt att den kommer göra lite mer enklare Stig mer utmanande/rolig plus kort kedjestag gör det lättare att lära sig cykla på bakhjulet och manuals.

Första rundan avklarad!

Lite reflektioner:
*tråkig stigar med FS blev direkt mera roliga. Accelerationen gör att det bli skoj att klättra i stök!
*BB är högt men på ett positivt sätt. Slog inte i pedalerna en enda gång trots ganska stökig Stig.
*kände ganska mycket vibrationer i händerna under transport till skogen men det försvann helt när väl stigen började.
*Sitter ganska högt. På gränsen till att man sitter på cykeln och inte i cykeln. 5-7mm i sadel höjd gör ganska mycket skillnad i känslan. Är inget problem. Droppar man sadeln så försvinner känslan helt.
*kompetent utför. Ingen Strava hets men kände inte att jag tog vatten över huvudet.
*z2 följer stigen ganska fint. 76psi men ganska hård så ska nog ta bort en token. LSC är helt öppen men skulle ändå vilja ha den lite mera plush. Ett klick slöare rebound är nog bra med.
*något är minimalt glapp i headset område. Väldigt svårt att känna men är någon halv mm det rör sig.
IMG_1196.jpeg

Final touch. VHS Slapper tape 2.0.
Var väldigt mjuk och lätt applicerad. Rekommenderar!
IMG_1217.jpeg

Så här efter så börjar man fundera om man inte ska rostskyddsbehandlade ramen internt. Blir nog senare till hösten isf. Nu så drar jag upp cykeln på bakdäcket och strutsar den ett antal gånger så allt vatten i ramen rinner ur.

Någon som har erfarenhet av att behandla en ram med DINITROL 4010?
Linolja verkar vara överreklamerat enligt riksantikvarieämbetet test.

Ska man inte göra det innan man får in skit i så fall? Trodde det var biltemas linolja som gällde.
Jag har inte gjort det och det rinner rost ur alla öppningar. Skit samma.

Borde väl funka att trycka in lite spillolja som man gjorde i balkarna på gamla bilar förr.

Linolja funkar iallafall bra på gamla bilar , hade en ”fin” gammal scorpio kombi som mekaniskt funkade bra men som fick domen av bilbesiktningen rost rost rost rost ” nästa år måste du fixa balkarna men jag borrade små hål på strategiska ställen å dränkte(sprayade flödigt) , den gick så två besiktningar till…

Ska man inte göra det innan man får in skit i så fall? Trodde det var biltemas linolja som gällde.
Jag har inte gjort det och det rinner rost ur alla öppningar. Skit samma.

Borde väl funka att trycka in lite spillolja som man gjorde i balkarna på gamla bilar förr.
Linolja funkar iallafall bra på gamla bilar , hade en ”fin” gammal scorpio kombi som mekaniskt funkade bra men som fick domen av bilbesiktningen rost rost rost rost ” nästa år måste du fixa balkarna men jag borrade små hål på strategiska ställen å dränkte(sprayade flödigt) , den gick så två besiktningar till…
Här är källan jag refererar till.
Obehandlat stål hade ett värde på 2,5 i testet och linolja 1,2-1,8. Dinitrol 4010 fick 0,5.

IMG_1221.jpeg

Om linolja funkar bra för folk så kanske miljön i ramen inte är så extrem och ett måttligt bra skydd gör jobbet galant.

Här är rapporten. Hur relevant det är och så för en cykel kan diskuteras men känns som i brist på andra källor är det ganska vettig grund att stå på när man gör sina val.

Körde sånhär i min ragley Big wig

Inte fått ngt rostvatten ur ramen alls på de 3 år jag nu kört den. Men se upp när du behandlar så du inte får det i gängorna i vevlagret eller insadelröret där stolpen ska vara det är segt som satan å gängorna kladdar igen (från en som testat och fick dra igenom gängorna med gängtapp för att få dem ren igen)

Körde sånhär i min ragley Big wig

Inte fått ngt rostvatten ur ramen alls på de 3 år jag nu kört den. Men se upp när du behandlar så du inte får det i gängorna i vevlagret eller insadelröret där stolpen ska vara det är segt som satan å gängorna kladdar igen (från en som testat och fick dra igenom gängorna med gängtapp för att få dem ren igen)
Tack för tipset. Beställde Dinitrol 4010 för någon timme sedan!

tror nog de mesta fungerar dugligt. såg att vanliga 5-56 funkade hyggligt bra i tester!

Gör om gör rätt. Nu är ramen behandlad med Dinitrol 4010. Blev lite bubblor av medlet så håller tummarna de är vax liknande och flyttar på sig när man trycker i droppern.

Nu får det torka i 24h.
IMG_1269.jpeg

Hur ser det ut med utrymme för bakdäcket? kör du på kortaste 425mm med 2.4" däcken? :)
Ser det ut som att det skulle kunna gå att korta av ännu lite mer?

stämmer bra. 425mm med 2.4 nobbynic. Går nog med 415mm och 2.4 om man designar cykeln så. Ritningen har ett 755mm hjul vad det nu blir för däckstorlek.

Tillbaka
Topp