Semesterfundering, var é "alla"?

Hälsingland

Aktiv medlem
Efter att ha tillbringat ett antal dagar i jbp och hunnit med en resa till Åre. Börjar jag fundera om cykling var en covidgrej? Det var ju inte tomt i björnen såklart men långt ifrån tidigare år, i jarse åker man runt runt utan mer än några enstaka före dig i liften. Tidigare år har kön ringlat lång under semestern.

Ligger folk och steker kring Medelhavet istället eller vad är grejen ?‍♂️?

När vi var i Jarse för en vecka sen var det rätt bra drag. Uppe i Lofsdalen respektive Tänndalen var det vääääldigt lugnt dock.

När vi var i Jarse för en vecka sen var det rätt bra drag. Uppe i Lofsdalen respektive Tänndalen var det vääääldigt lugnt dock.
Jag har varit där vid fyra olika tillfällen nu i juli och det har varit toklugnt varje gång. Det gör mig inget då det är skönt att slippa köa men samtidigt är det ju lite oroande...

Lång kö vid besök kring öppning i maj var det.

Det var tomt lite här och var förra sommaren oxå. Var bl à i Trysil då och hotellpersonalen sa att folk reser utomlands istället (söderut alltså). I år vet jag inte för jag drog själv 5 veckor till Spanien…

Edit. Tänkte dock spana in Sierra Nevada Bike Park men den stängde tydligen 2019 i spåren av covid. Trendspaning? ?

Senast ändrad:
Intressant spaning. Jag håller med. I Dolomiterna, Lofsdalen och i Stockholm, tvärtomt! A7 genom Tyskland var lugn också. Grekland i maj likaså. ?

Och nästan inga cyklister. Skönt. ?

Extremt tomt på lederna runt Umeå också, men om det är mindre än tidigare år denna tid vet jag inte… men lite orolig att intresset dött av och därmed även intresset att upprätthålla ledernas standard.

Dels har väl folk som lever på lånade pengar mindre att röra sig med, dels talas det väl om pre-pandemiska nivåer på charterbokningarna. Så hemester börjar förhoppningsvis bli lugnt o skönt igen.

Folk tävlar knappt heller längre. (Landsväg) Känns som om cyklingen är på väg in i en lågkonjunktur.
Förr var det svårt att få folk att engagera sig och ställa upp med att träna ungdomar, vara med i styrelser, arrangera lopp och event. Nu dyker inte folk ens upp och cyklar när det ordnas lopp.

Jobbar ?

Ledig förra veckan med några dagar i Kunsgberget = toklugnt. Riktiga semestern börjar imorgon och sen bär det av till ett antal av ställena som nämnts i tråden. Även om det är tråkigt om intresset svalnar så gör det inget för min del om det återgår till lite normalt. Kolla bara säljsidor. Covid-cyklar till höger och vänster som säljs i nyskick pga av tappat intresse mm. Det är nog bargatorna som hägrar igen nu när man får åka ?

Det är lite blandade känslor tycker jag, skönt med mindre folk i allmänhet tycker jag.. Men synd om folk rör sig mindre och om anläggningar inte kan investera/underhålla/ går i konken.
Ska rulla ner till Schweiz från Tyskland imorgon. Ska bli intressant att se hur det blir där.

I gamla stan i Gdansk i Polen var det knökfullt med folk idag. Många som pratar svenska. Kom på mig själv med att undra om den svaga kronan gjort att en del söker sig till billigare destinationer... Å andra sidan pratades det gott om svenska i Köpenhamn och på Legoland för en vecka sedan också och det var f-n ingen billig destination...

Tror helt enkelt att folks prioriteringar har skiftat tillbaka efter covid. Folk reser som förr helt enkelt, cykling återgår till tidigare "status".

Tror som många andra att nu åker folk utomlands. Högre räntor så har folk inte råd att okynnesköpa en ny hoj och då blir det inte lika roligt att åka och cykla heller. Bara entusiasterna kvar. Sen kanske man lite uttömt de som bara vill testa på under pandemin också. De åkte och kör en gång och det var kul när man inte kunde göra annat. Nu åker de hellre till medelhavet.

Fasen, jag som är mer sugen än någonsin på att cykla. Det är typiskt. Att aldrig få vara relevant och hänga med i trenderna.

Och dessutom vindsurfar jag... Fan också...

Men sviker intresset för mtb så kommer nog flera cykelparker behöva stänga. Synd i så fall.
Det borde göra att det blir vanligare att både ta sig upp för berget och gräva själv.
Vilket iofs är helt OK.

Jag har oxså känslan att det är färre i Åre bikepark nu jämfört med pandemiåren. Upplevelsen kan kanske delvis bero på förbättrad liftkapacitet, och fler nya leder så det sprids ut mer. Endast minimalt med kö en stund på förmiddagen i dag. Nya lederna och stjärnliften är ett riktig lyft.

Aktuell spaning: ett större gäng befinner sig på MTB-SM i Borås. Det området rekommenderar jag inte för hundpromenader eller annan rekreation de närmsta dagarna. Däremot kan man ju gå och kika på tävlingarna om man vill.?

Tillbaka
Topp