The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Lån av morsans damcykel och lite grus på gamla hemmaplan.

IMG_9193.jpegIMG_9191.jpegIMG_9181.jpegIMG_9175.jpeg

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Tycker det är ganska så kass med gruscykling i Jämtland. Lite långrakor, några fina vyer och ganska så svårt att få variation på turerna.
Måste längre söderut om man skall kunna variera turerna mera om man kör från samma utgångspunkt.
Så kan det säkert vara. Jag är nyförälskad i vyerna runt Kallsjön. Backar värdiga climbpro-funktionen i min Garmin var också en ny upplevelse.

The Gravel tråd
En kort tur idag. Kom iväg vid fyra på eftermiddagen. Efter några kilometer kom jag till första backen en kylt annonserade om fäbodgudstjänst på Nedre Bjönsabergs fäbod väl där efter slitet i backen så var gudstjänsten över. Cyklade vidare mot Stora Vasselnäs fäbod. Den gamla fäbodsvägen tog mej till vyn mot Hjukeberg. Men lite ont om tid så Hjukebergets topp blir nästa äventyr att se fram emot. Tog asfalten hemåt på den så kallade Kanonvägen. En öl på verandan fick avsluta dagens gravel äventyr.
IMG_20230723_170306.jpg
IMG_20230723_165604.jpg
IMG_20230723_164948.jpg
IMG_20230723_163058.jpg
IMG_20230723_170315.jpg
IMG_20230723_165559.jpg
IMG_20230722_174926.jpg

The Gravel tråd
Har tröttnat på svensk "sommarväder" och bokade biljetter till värme. Start på torsdag (flyger onsdag kväll), 6 dagar och drygt 700 km i blandat terräng. Mycket asfalt denna gången, men med fantastiska vyer. Börjar i Belgrad och cyklar längs Donau (genom Järnporten) och vidare till Sofia (men först genom Rumänien). Ska korsa Donau flera ggr (färjor och broar), och sova (bl.a.) i tjeckisk by i Rumänien som brygger egen öl !!!! ( Eibental - https://www.facebook.com/eibenthal/).

The Gravel tråd
Har tröttnat på svensk "sommarväder" och bokade biljetter till värme. Start på torsdag (flyger onsdag kväll), 6 dagar och drygt 700 km i blandat terräng. Mycket asfalt denna gången, men med fantastiska vyer. Börjar i Belgrad och cyklar längs Donau (genom Järnporten) och vidare till Sofia (men först genom Rumänien). Ska korsa Donau flera ggr (färjor och broar), och sova (bl.a.) i tjeckisk by i Rumänien som brygger egen öl !!!! ( Eibental - https://www.facebook.com/eibenthal/).

Låter magiskt!!

The Gravel tråd
Vad kör ni med för cykeldator (och sensorer)? Har börjat tröttnat på att köra fel när man följer breadcrumbs i min Fenix 5..
Klarar din Fenix 5 kartor? Om den inte gör det: klarar den Connect IQ appar?
För det det finns ett enkelt sätt att få kartor till väldigt många (alla?) av de garminklockor som klarar Connect IQ-appar;
och
Men det är en betalapp, skall iofs finnas en snöpt gratisvariant.
Jag har inte använt den själv så jag har ingen aning om hur bra den fungerar i praktiken.

The Gravel tråd
För att det blir ca 70% asfalt på min resa, så byter jag däck från WTB Riddler (för att inte slita små dubbar) till WTB Byway. Rullar mkt lättare (och tystare!) på hårda, torra underlag tack vare slät slitbana i mitten. Hade dom på Cypern och var mycket nöjd!
Gillar WTB däck(y)
Undrar ni kanske VAD tar jag på mina resor?
Jag är minimalist, så jag tar bara det, som är nödvändigt. Aldrig nånsin behövde nåt mer.
OK, nu reser jag till värme, så jag tar inte nån väst eller regnjacka. Även om det regnar, så torkar man på nolltid.
Tar med mig 2 st. slangar (bara en på bild). Är INTE tubeless :ROFLMAO:
Tar också insexnyckel till pedaler. Min Topeak mini 18+ har en passande, men har lite för kort arm, att jobba just med pedaler.
I det blåa har jag pedalkloss till mina Crank Brothers och en ventiladapter, att pumpa däck på bensinmacken. Tar också 2 st. däckavtagare
Tillkommer dator, 2 flaskor och cykel. Allt på bild nr 2 (+ andra cykeltröja och strumpor), rymmer min sadelväska ORTLIEB 9l. Resten i ramväskan (ORTLEIB 4l)

P.S: Våtservetter är jätteviktiga! När man byter bakterieflora, allt kan hända, och det kan hända när som helst! Har "polsk" mage, så jag klarar mycket och använder det inte ofta, men behövde en gång i Tyskland. Åt en hjort gryta med knödel, men hjort ville ut redan efter 30 min, när jag började cykla i skogen. Sånt kan bara hända ?

IMG_6255[1].JPG
IMG_6256[1].JPG
IMG_6257[1].JPG
IMG_6258[1].JPG

IMG_6115.JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Och glömde om jätteviktig detalj : REVOLUT KORT !

Bästa "uppfinning" i länder med udda valutor. Man växlar i appen (med bästa kurs !) till t.ex. Serbiska Dinar och använder kortet bara med DEN valuta. Enkelt, billigt och smidig. Lämnar man Serbien, växlar man tillbaka Serbiska till Bulgariska o.s.v.
IMG_6260[1].JPG

The Gravel tråd
Klarar din Fenix 5 kartor? Om den inte gör det: klarar den Connect IQ appar?
För det det finns ett enkelt sätt att få kartor till väldigt många (alla?) av de garminklockor som klarar Connect IQ-appar;
och
Men det är en betalapp, skall iofs finnas en snöpt gratisvariant.
Jag har inte använt den själv så jag har ingen aning om hur bra den fungerar i praktiken.
Tack.
Jo det går att få in kartor.
Det är inte bara breadcrumbs som är problemet. Storleken på kartan när man skumpar fram på grusvägar gör det hela mycket svårare att se.
Har funkat helt ok till racern men på grusvägar är det för litet tyvärr.

The Gravel tråd
Det är inte bara breadcrumbs som är problemet. Storleken på kartan när man skumpar fram på grusvägar gör det hela mycket svårare att se.
Har funkat helt ok till racern men på grusvägar är det för litet tyvärr.
Vill du ha en cykelGPS för navigering så blir det ju bättre med större skärm och då är väl fortf en Edge Explore det bästa köpet (bland Garmin cykeGPSer åtminstone).
Enl Prisjakt skall Edge Explore finnas i lager för under 2.000 SEK.
Vill du läsa på mer om Garmin Edge Explore så har Ray skrivit en hel del om den, bla:
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv
Du kan även kolla i hans jmf
DCR: Product Comparison Calculator

Det finns numer även en nyare Edge Explore 2 men just skärmarna skall vara likadana och den kostar en hel del mer. Men även det kan du själv kolla vidare på hos Ray.

The Gravel tråd
Garmin Edge Explore verkar vara en trevlig enhet. Ser ut att ha de funktioner jag själv skulle vilja ha.
Frågan är, om man som jag använder mobilen med Komoot+Strava för navigering+upptagning, är den då värd 2000 kr? Får man något som mobilen inte har eller kan ge mig?

The Gravel tråd
Garmin Edge Explore verkar vara en trevlig enhet. Ser ut att ha de funktioner jag själv skulle vilja ha.
Frågan är, om man som jag använder mobilen med Komoot+Strava för navigering+upptagning, är den då värd 2000 kr? Får man något som mobilen inte har eller kan ge mig?
Jag köpte Edge Explore 2 på rabatt för att slippa använda mobilen som jag gjorde tidigare. Är väl inget måste, men känns tryggare skumpa runt med cykeldatorn om något skulle hända/i regn och den drar avsevärt mycket mindre batteri, och du har all annan behövlig information där också på samma ställe. Att skärmen är relativt stor och har färg jämfört med andra enheter är ett plus. Summa summarum nöjd med köpet.

The Gravel tråd
Tycker det är ganska så kass med gruscykling i Jämtland. Lite långrakor, några fina vyer och ganska så svårt att få variation på turerna.
Måste längre söderut om man skall kunna variera turerna mera om man kör från samma utgångspunkt.
Som självutnämnd norrlandsgruscyklingsambassadör vill jag nyansera lite ? .

Kan inte Jämtland så bra, cyklat litegrann där men bara med landsvägscykel, men cyklat en hel del i Västerbotten och Norrbotten. Grejen är att avstånden är stora, så turerna blir bäst om man gör dem lite längre. Det är emellertid sant att pga längre och färre vägar är det färre ruttalternativ från en given punkt. För mina långturer (3 - 6 timmar) brukar jag starta någon eller några mil utanför centralorterna, där finns mycket att hitta, men det är stora lokala variationer förstås, vissa ställen kan vara knepiga att få till rutter på, typ där varenda grusväg startar på en tradartät asfaltslandsväg och leder bara till en vändplan.

Jag cyklar mycket i inlandet och då är också karaktären på själva turerna annars, det är mycket ödemark. Det är mer skogar sjöar och myrar än pittoreska jordbruksbygder. Det dyker upp fotogeniska vyer här och var, och ibland en del byar och jordbruk på ställen man inte trodde någon kunde bo, men mellan varje sådant så är det skog skog skog, backe upp backe ner. Cykling för den introverte, jag gillar det ?.

The Gravel tråd
Som självutnämnd norrlandsgruscyklingsambassadör vill jag nyansera lite ? .

Kan inte Jämtland så bra, cyklat litegrann där men bara med landsvägscykel, men cyklat en hel del i Västerbotten och Norrbotten. Grejen är att avstånden är stora, så turerna blir bäst om man gör dem lite längre. Det är emellertid sant att pga längre och färre vägar är det färre ruttalternativ från en given punkt. För mina långturer (3 - 6 timmar) brukar jag starta någon eller några mil utanför centralorterna, där finns mycket att hitta, men det är stora lokala variationer förstås, vissa ställen kan vara knepiga att få till rutter på, typ där varenda grusväg startar på en tradartät asfaltslandsväg och leder bara till en vändplan.

Jag cyklar mycket i inlandet och då är också karaktären på själva turerna annars, det är mycket ödemark. Det är mer skogar sjöar och myrar än pittoreska jordbruksbygder. Det dyker upp fotogeniska vyer här och var, och ibland en del byar och jordbruk på ställen man inte trodde någon kunde bo, men mellan varje sådant så är det skog skog skog, backe upp backe ner. Cykling för den introverte, jag gillar det ?.
Det är just det att få till variation på turerna från samma utgångspunkt som är nackdelen.
Någon grusbit, sedan in på asfalt i flera mil för att komma på grus igen. Sedan en massa mil som går ut till en vändplan och tillbaka.
Fast det är lite samma med att cykla asfalt beroende på var i länet man bor. Där jag bodde fanns det bara två rundor om man ville undvika den största vägen. Annars vad det mest bara att cykla åt ett håll och vända när det kändes lagomt.
Men sedan så kommer man till typ världens finaste platser på gruset, men ofta får man vända och cykla samma väg tillbaka.

The Gravel tråd
Så kan det säkert vara. Jag är nyförälskad i vyerna runt Kallsjön. Backar värdiga climbpro-funktionen i min Garmin var också en ny upplevelse.

Climbpro alltså... hade 6 st climbpro-backar på min runda idag. Problemet är bara att höjddatat som Garmin har är ganska dåligt. En av klättringarna visade sig vara nedförsbacke, en nästan platt mark, och de andra ganska så dåligt alignade, och lutningarna stämmer inte alls. Det var extra dåligt idag då jag var bland låglänta fjäll och med lågupplöst höjddata där kan det se ut som en väg går över en bergsrygg istället för bredvid.

För årets Storuman Gravel har jag handgjort GPX-filer med höjdata som är cirka +/- 3 m. Testcyklade banan med den, och då funkar ju Climbpro, startar och slutar klättringarna på hyfsat vettiga ställen och stigningsinformationen stämmer. Men med höjddata rakt från garmin själva är climbpro helt oanvändbar i grusvägssverige enligt min erfarenhet.

The Gravel tråd
Landade i Belgrad kl 3.30 ? 5 på hotellet, 4 timmar i sängen, frukost och cyklar iväg. Först genom Belgrad (20 km) och sen svänger mot Domau. Efter 15 km kommer till en liten by och tar färjan till andra sidan. Måste vänta tyvärr 1,5 timme, förr att färjan går inte så ofta. Po andra sidan börjar grus!!! Cyklar längs Donau, och kanske efter 30 km ser en cyklist framför mig! tEn gubbe från Kanada cyklar från Portugal till Svarta Havet!!! Cyklar med han 10 km och snackar lite, men han håler 16 km/h så tyvärr lämnar honom och kör vidare. Stannar i nån marina, käkar fisksoppa, dicker andra öl ( första vid färjan) och cyklar vidare. Grus är lite bättre nu och det går lite snabbare. Har 40 km till så stannar oftare på olika "playa" och dricker öl ? Kl 18.45 kommer till mål, hittar boende, duschar och går käka och supa. Öl kostar 20 kr, slivovica (50 ml) med cola 25kr. 700 g grillat köt (blandat) med pommes frites , gogantisk sallad ,bröd och 300 ml vin; 12 Eur. Klarar bara hälften av grillat, resten får hundar. Är deras bästa vän resten av kvällen ?
IMG_6318.jpeg
IMG_6320.jpeg
IMG_6324.jpeg
IMG_6328.jpeg
IMG_6333.jpeg
IMG_6343.jpeg
IMG_6346.jpeg
IMG_6349.jpeg
IMG_6356.jpeg
IMG_6358.jpeg
IMG_6362.jpeg
IMG_6371.jpeg
IMG_6373.jpeg
IMG_6374.jpeg
IMG_6383.jpeg
IMG_6385.jpeg
IMG_6390.jpeg
IMG_6389.jpeg
IMG_6384.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Landade i Belgrad kl 3.30 ? 5 på hotellet, 4 timmar i sängen, frukost och cyklar iväg. Först genom Belgrad (20 km) och sen svänger mot Domau. Efter 15 km kommer till en liten by och tar färjan till andra sidan. Måste vänta tyvärr 1,5 timme, förr att färjan går inte så ofta. Po andra sidan börjar grus!!! Cyklar längs Donau, och kanske efter 30 km ser en cyklist framför mig! tEn gubbe från Kanada cyklar från Portugal till Svarta Havet!!! Cyklar med han 10 km och snackar lite, men han håler 16 km/h så tyvärr lämnar honom och kör vidare. Stannar i nån marina, käkar fisksoppa, dicker andra öl ( första vid färjan) och cyklar vidare. Grus är lite bättre nu och det går lite snabbare. Har 40 km till så stannar oftare på olika "playa" och dricker öl ? Kl 18.45 kommer till mål, hittar boende, duschar och går käka och supa. Öl kostar 20 kr, slivovica (50 ml) med cola 25kr. 700 g grillat köt (blandat) med pommes frites , gogantisk sallad och bröd ; 12 Eur. Klarar bara hälften av grillat, resten får hundar. Är deras bästa vän resten av kvällen ?Visa bilaga 641437Visa bilaga 641438Visa bilaga 641439Visa bilaga 641440Visa bilaga 641441Visa bilaga 641442Visa bilaga 641443Visa bilaga 641444Visa bilaga 641445Visa bilaga 641446Visa bilaga 641447Visa bilaga 641448Visa bilaga 641449Visa bilaga 641450Visa bilaga 641454Visa bilaga 641459Visa bilaga 641460Visa bilaga 641461Visa bilaga 641462
Gillar att man får se sanningen med dina bilder. Fina vyer, fina grusvägar och även bortslängd bilinredning + övrigt skräp!

The Gravel tråd
❤️ Västerbottniska grusvägar.
Efter vi lämnat centrala Umeå på årets bikepackingtripp så tog vi oss ca 125km på nästan enbart grus, stigar och mindre skogsvägar. Någon enstaka km transport på asfalt, och räknar man bort den så gissar jag vi mötte totalt 7 bilar under hela första dagen.
Visst, det är mycket oändliga grusrakor med tallskog att titta på, men ibland så upptäcker man något kul mitt ute i ingenstans.
20230724_170507.jpg
20230724_102137.jpg
20230726_094019.jpg

20230724_175355.jpg

The Gravel tråd
Vaknar lite bakis, och tar första färjan till Ram (7.30). På färjan är jag, några bilar och en hund. Sen visar sig, att hunden missade sista färjan igår och när vi närmade oss till andra sidan började han skäla högt och på landet väntade hans tre kompisar ? Han hoppade av innan färjan "parkerade" . Vilken lycka var det att träffa sina kompisar !!! Cyklade 25 km och sitter nu o käkar frukost. Om 17 km nästa färja, men den tar mig till andra sidan OCH Rumänien! Idag har jag bara 120 km (95 till) Cyklar Till Eibenthal , en tjeckisk by i Rumänien , (med egen öl)!!!
IMG_6435.jpeg
IMG_6436.jpeg
IMG_6438.jpeg
IMG_6440.jpeg
IMG_6442.jpeg
IMG_6444.jpeg
IMG_6447.jpeg
IMG_6449.jpeg
IMG_6450.jpeg
IMG_6452.jpeg
IMG_6455.jpeg
IMG_6456.jpeg

The Gravel tråd
Sen visar sig, att hunden missade sista färjan igår och när vi närmade oss till andra sidan började han skäla högt och på landet väntade hans tre kompisar ? Han hoppade av innan färjan "parkerade" . Vilken lycka var det att träffa sina kompisar !!!
Underbart, vilken härlig grej! ?

The Gravel tråd
Jo bicyclerollingresistance statistik visar samma. Intressant, jag kände inte till denna egenskap. Så det är då definitivt inte helklart att nabbat minskar risken för punktering. Det blir ju fortfarande svårare för vassa stenar att "nå in" eftersom nabbar ligger längst ut, men om de väl når in så har de lättare att göra hål. Too many factors...
"Dödsgrus" fastnar mellan "nabbarna" och äter sig in. Krossat grus med vassa spetsar alltså. För mig fungerar släta däck mkt bättre mot punka. Men beror naturligtvis på var man huvudsakligen cyklar...

Tillbaka
Topp