Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bekväm geometri, komfortdäck i modern bredd... ??Lån av morsans damcykel och lite grus på gamla hemmaplan.
Visa bilaga 640040Visa bilaga 640041Visa bilaga 640042Visa bilaga 640043
Yes, och korg för medtagande av dryck och andra förnödenheter ?Bekväm geometri, komfortdäck i modern bredd... ??
morsorna var före sin tid alltså, var ut en tur idag på min högst moderna grushoj med framväska. Typ same same fast 2023 och mycket dyrare ?Yes, och korg för medtagande av dryck och andra förnödenheter ?
Pelago commuter front rack, med lowrider-tillägg också.Vad är det för rack?
Tycker det är ganska så kass med gruscykling i Jämtland. Lite långrakor, några fina vyer och ganska så svårt att få variation på turerna.
Så kan det säkert vara. Jag är nyförälskad i vyerna runt Kallsjön. Backar värdiga climbpro-funktionen i min Garmin var också en ny upplevelse.Tycker det är ganska så kass med gruscykling i Jämtland. Lite långrakor, några fina vyer och ganska så svårt att få variation på turerna.
Måste längre söderut om man skall kunna variera turerna mera om man kör från samma utgångspunkt.
Ja, det är jättefint där i området. Brukar ofta fira påsk där på norra sidan om sjön hos en kompis till familjen som är därifrån. Suljätten är en favorit.Så kan det säkert vara. Jag är nyförälskad i vyerna runt Kallsjön. Backar värdiga climbpro-funktionen i min Garmin var också en ny upplevelse.
Utmärkt grusväg ???Blev ingen touring i sommar pga tidsbrist. Lite tråkigt då jag har byggt cykel för det. Men men, det kommer fler tillfällen. Fick ta ett heldagsäventyr på lokala grusvägarna istället, inte dumt det heller!
Visa bilaga 640468
Visa bilaga 640467
Låter magiskt!!Har tröttnat på svensk "sommarväder" och bokade biljetter till värme. Start på torsdag (flyger onsdag kväll), 6 dagar och drygt 700 km i blandat terräng. Mycket asfalt denna gången, men med fantastiska vyer. Börjar i Belgrad och cyklar längs Donau (genom Järnporten) och vidare till Sofia (men först genom Rumänien). Ska korsa Donau flera ggr (färjor och broar), och sova (bl.a.) i tjeckisk by i Rumänien som brygger egen öl !!!! ( Eibental - https://www.facebook.com/eibenthal/).
![]()
Mapy.com
Popular map portal covering whole world by wide range of maps - basic, outdoor (hiking/cycling), traffic, winter. It offers possibility of aerial and 3D view. Extensive amount of travel points of interest. Users are able to search places, plan routes, measure ground and create and share own...en.mapy.cz
Klarar din Fenix 5 kartor? Om den inte gör det: klarar den Connect IQ appar?Vad kör ni med för cykeldator (och sensorer)? Har börjat tröttnat på att köra fel när man följer breadcrumbs i min Fenix 5..
Tack.Klarar din Fenix 5 kartor? Om den inte gör det: klarar den Connect IQ appar?
För det det finns ett enkelt sätt att få kartor till väldigt många (alla?) av de garminklockor som klarar Connect IQ-appar;
ochConnect IQ Store | Watch Faces and Apps | Garmin
apps.garmin.com
Men det är en betalapp, skall iofs finnas en snöpt gratisvariant.
Jag har inte använt den själv så jag har ingen aning om hur bra den fungerar i praktiken.
Vill du ha en cykelGPS för navigering så blir det ju bättre med större skärm och då är väl fortf en Edge Explore det bästa köpet (bland Garmin cykeGPSer åtminstone).Det är inte bara breadcrumbs som är problemet. Storleken på kartan när man skumpar fram på grusvägar gör det hela mycket svårare att se.
Har funkat helt ok till racern men på grusvägar är det för litet tyvärr.
www.dcrainmaker.com
Jag köpte Edge Explore 2 på rabatt för att slippa använda mobilen som jag gjorde tidigare. Är väl inget måste, men känns tryggare skumpa runt med cykeldatorn om något skulle hända/i regn och den drar avsevärt mycket mindre batteri, och du har all annan behövlig information där också på samma ställe. Att skärmen är relativt stor och har färg jämfört med andra enheter är ett plus. Summa summarum nöjd med köpet.Garmin Edge Explore verkar vara en trevlig enhet. Ser ut att ha de funktioner jag själv skulle vilja ha.
Frågan är, om man som jag använder mobilen med Komoot+Strava för navigering+upptagning, är den då värd 2000 kr? Får man något som mobilen inte har eller kan ge mig?
Jag brukar packa ner Dimor, om hjorten vill ut väldigt hastigt och med högt tryck.Åt en hjort gryta med knödel, men hjort ville ut redan efter 30 min, när jag började cykla i skogen. Sånt kan bara hända
Som självutnämnd norrlandsgruscyklingsambassadör vill jag nyansera lite ? .Tycker det är ganska så kass med gruscykling i Jämtland. Lite långrakor, några fina vyer och ganska så svårt att få variation på turerna.
Måste längre söderut om man skall kunna variera turerna mera om man kör från samma utgångspunkt.
"Pressurechief"Jag brukar packa ner Dimor, om hjorten vill ut väldigt hastigt och med högt tryck.
Tackar för tipset med Revolut kort, ska kika på detta.
Det är just det att få till variation på turerna från samma utgångspunkt som är nackdelen.Som självutnämnd norrlandsgruscyklingsambassadör vill jag nyansera lite ? .
Kan inte Jämtland så bra, cyklat litegrann där men bara med landsvägscykel, men cyklat en hel del i Västerbotten och Norrbotten. Grejen är att avstånden är stora, så turerna blir bäst om man gör dem lite längre. Det är emellertid sant att pga längre och färre vägar är det färre ruttalternativ från en given punkt. För mina långturer (3 - 6 timmar) brukar jag starta någon eller några mil utanför centralorterna, där finns mycket att hitta, men det är stora lokala variationer förstås, vissa ställen kan vara knepiga att få till rutter på, typ där varenda grusväg startar på en tradartät asfaltslandsväg och leder bara till en vändplan.
Jag cyklar mycket i inlandet och då är också karaktären på själva turerna annars, det är mycket ödemark. Det är mer skogar sjöar och myrar än pittoreska jordbruksbygder. Det dyker upp fotogeniska vyer här och var, och ibland en del byar och jordbruk på ställen man inte trodde någon kunde bo, men mellan varje sådant så är det skog skog skog, backe upp backe ner. Cykling för den introverte, jag gillar det ?.
Så kan det säkert vara. Jag är nyförälskad i vyerna runt Kallsjön. Backar värdiga climbpro-funktionen i min Garmin var också en ny upplevelse.
Gillar att man får se sanningen med dina bilder. Fina vyer, fina grusvägar och även bortslängd bilinredning + övrigt skräp!Landade i Belgrad kl 3.30 ? 5 på hotellet, 4 timmar i sängen, frukost och cyklar iväg. Först genom Belgrad (20 km) och sen svänger mot Domau. Efter 15 km kommer till en liten by och tar färjan till andra sidan. Måste vänta tyvärr 1,5 timme, förr att färjan går inte så ofta. Po andra sidan börjar grus!!! Cyklar längs Donau, och kanske efter 30 km ser en cyklist framför mig! tEn gubbe från Kanada cyklar från Portugal till Svarta Havet!!! Cyklar med han 10 km och snackar lite, men han håler 16 km/h så tyvärr lämnar honom och kör vidare. Stannar i nån marina, käkar fisksoppa, dicker andra öl ( första vid färjan) och cyklar vidare. Grus är lite bättre nu och det går lite snabbare. Har 40 km till så stannar oftare på olika "playa" och dricker öl ? Kl 18.45 kommer till mål, hittar boende, duschar och går käka och supa. Öl kostar 20 kr, slivovica (50 ml) med cola 25kr. 700 g grillat köt (blandat) med pommes frites , gogantisk sallad och bröd ; 12 Eur. Klarar bara hälften av grillat, resten får hundar. Är deras bästa vän resten av kvällen ?Visa bilaga 641437Visa bilaga 641438Visa bilaga 641439Visa bilaga 641440Visa bilaga 641441Visa bilaga 641442Visa bilaga 641443Visa bilaga 641444Visa bilaga 641445Visa bilaga 641446Visa bilaga 641447Visa bilaga 641448Visa bilaga 641449Visa bilaga 641450Visa bilaga 641454Visa bilaga 641459Visa bilaga 641460Visa bilaga 641461Visa bilaga 641462
Underbart, vilken härlig grej! ?Sen visar sig, att hunden missade sista färjan igår och när vi närmade oss till andra sidan började han skäla högt och på landet väntade hans tre kompisar ? Han hoppade av innan färjan "parkerade" . Vilken lycka var det att träffa sina kompisar !!!
"Dödsgrus" fastnar mellan "nabbarna" och äter sig in. Krossat grus med vassa spetsar alltså. För mig fungerar släta däck mkt bättre mot punka. Men beror naturligtvis på var man huvudsakligen cyklar...Jo bicyclerollingresistance statistik visar samma. Intressant, jag kände inte till denna egenskap. Så det är då definitivt inte helklart att nabbat minskar risken för punktering. Det blir ju fortfarande svårare för vassa stenar att "nå in" eftersom nabbar ligger längst ut, men om de väl når in så har de lättare att göra hål. Too many factors...