Garmin Varia

Garmin Varia
De gånger jag ser någon med blinkande Varia så tycker jag alltid det ser så häftigt ut. Sen så tänker jag att det ju faktiskt är jag som har prylövertaget eftersom jag har en nyare Varia. Och att personen med blinkande lampa är ett blinkmonglo*. Då går det över. Fast sken for the win!

* Gammal happyreferens
Blinket underlättar verkligen. Stor skillnad i trafiken. Inte fan behöver man en radar på gcvägen i stan dock :) då kan blinker störa någon.

Garmin Varia
Köpte en Varia 515 och tänkte jag skulle bli glad. Ja, den är bra, helt klart. När man väl kört med den ett tag så känns det märkligt utan. Men som vanligt, i äkta Garminmanér, varför är allt så krångligt? Är ingen Garmin-nybörjare, har haft klockor flera år och kör även en 530. Så jag har en viss acceptans för deras krångliga UI, märkliga inställningar på flera olika ställen som verkar utvecklas av team som inte pratar med varandra (app/web/enhet)

Så.

1) Appen, kan den inte göra något annat än att visa "radarbilden", inga inställningar, ingen kontroll, nada?
2) Kan man verkligen inte kontrollera den från en 530 utan att krångla i inställningarna? Är det bara knapparna på enheten som kan användas?
3) Kan man inte bara stänga av radarvarningen på ett enkelt sätt? Om man ex kör någonstans där den är helt kass.
4) Kan man inte ha bara fast sken och radarvarning på enheten? Dvs inget blink när en bil kommer?
5) Läge 5 standby? Fan är meningen med det? Det är ju som att stänga av den enligt instruktionerna, inget ljus, inget blink, ingen aktiv radar (märkliga är bara att nog tusan varnar radarn hos mig, men släckt ljus)
6) Finns en 3eparts widget/datafält som heter BIke Lights Control / Smart Bike Light, verkar asjobbiga att konfigurera, kan de göra något av det jag vill?

Många frågor, men ja, Någon orkar kanske besvara någon

Garmin Varia
6) Finns en 3eparts widget/datafält som heter BIke Lights Control / Smart Bike Light, verkar asjobbiga att konfigurera, kan de göra något av det jag vill?

Många frågor, men ja, Någon orkar kanske besvara någon
Håller med dig i sak om Garmin. Men punkt 6 rekommenderar jag verkligen! Använder den Connect IQ appen och det fungerar suveränt! Har ställt in min Varia så här med min Edge 530. Dagtid när det är ljust lyser bara lampan när ett fordon närmar sig, eller när jag bromsar hårt. När det är mörkt lyser lampan. Soluppgång och solnedgång styr när det beräknas vara mörkt.

Min config:
1,1!:1H]0###0,4096::1#4,4!RADAR:1:4:1:0I]-1]0!BRAKE:1:4:10:0A[-20!NIGHT:1:4:1:0Es0,r0!:1:0:0:0D=1##2:Varia 516!Off:0!Solid:4#0::#0:1#0#0#B3121##8#0#0

Garmin Varia
Håller med dig i sak om Garmin. Men punkt 6 rekommenderar jag verkligen! Använder den Connect IQ appen och det fungerar suveränt! Har ställt in min Varia så här med min Edge 530. Dagtid när det är ljust lyser bara lampan när ett fordon närmar sig, eller när jag bromsar hårt. När det är mörkt lyser lampan. Soluppgång och solnedgång styr när det beräknas vara mörkt.

Min config:
1,1!:1H]0###0,4096::1#4,4!RADAR:1:4:1:0I]-1]0!BRAKE:1:4:10:0A[-20!NIGHT:1:4:1:0Es0,r0!:1:0:0:0D=1##2:Varia 516!Off:0!Solid:4#0::#0:1#0#0#B3121##8#0#0
Tack. Det kanske löser någon av punkterna. Har inte hunnit kolla så mycket på konfigurationen men när jag laddade din så fick jag lite förståelse. Ändrade till 515 bara och skall prova ladda den i datorn när jag kommer hem.

Garmin Varia
Du kan klistra in min config högst upp på sajten: https://maca88.github.io/SmartBikeLights/

Vill du ändra något så får du en ny config längst ner på sidan. Kopiera den. Jag använder Connect IQ appen på min androidtelefon för att skicka ändringar till min Edge 530.
Ja precis, det var där så jag gjorde. Men har inte cykeldatorn på jobb så får testa hur det blev när jag kommer hem

Garmin Varia

Min config:
Tror jag fått rätt på det nu. Tack. Återstår att prova på riktigt.

Men om jag förstår det rätt så får man inte kontrollerna på en 530 eller hur? Jag klurade ett tag på varför jag inte fick till det så här som skaparen har i sin skärmdump på ConnectIQ men det är bara på touchenheter förstår jag det som. Jag har bara en enda ikon längs ner (lampa och batteri). Men jag antar att varje sådan är en "konfiguration", så med bara en konfiguration så får man inte mer på en 530 helt enkelt

1689505153326.png

Garmin Varia

Men om jag förstår det rätt så får man inte kontrollerna på en 530 eller hur? Jag klurade ett tag på varför jag inte fick till det så här som skaparen har i sin skärmdump på ConnectIQ men det är bara på touchenheter förstår jag det som. Jag har bara en enda ikon längs ner (lampa och batteri). Men jag antar att varje sådan är en "konfiguration", så med bara en konfiguration så får man inte mer på en 530 helt enkelt

Visa bilaga 638821
Jag har kontroller på min 830 men den har ju touchskärm. Det är garmins egna kontroll, är denna från en app?

Garmin Varia
Jag har kontroller när jag bläddrar på menyn som kommer fram när jag drar nedåt på skärmen. Då kommer menyn med meddelanden, väder mm fram. Jag kan bara ädra fast/flash/av

Bilagor

• 16895120567008333817894368350817.jpg
    16895120567008333817894368350817.jpg
    537.4 KB · Besök: 60
Garmin Varia
Testa och se om den sidan är aktiverad. Inställningar->system->widgethantering.

Heter "lampa" för garmins egen widget

Bilagor

• 16895129485146930120394408155056.jpg
    16895129485146930120394408155056.jpg
    586 KB · Besök: 54
Garmin Varia

Min config:

Det går alltså att ändra hur lampan beter sig även på en Varia516?
Om man testar detta, är det något som kan gå fel? Kan man alltid återställa (inte som om man installerar en rom på Android)?
Om man använder IQ appen, kan man fortfarande styra av/på från 1040-widgeten?

Garmin Varia
Det går alltså att ändra hur lampan beter sig även på en Varia516?
Om man testar detta, är det något som kan gå fel? Kan man alltid återställa (inte som om man installerar en rom på Android)?
Om man använder IQ appen, kan man fortfarande styra av/på från 1040-widgeten?
Det går lika bra med en 516. Inget kan hända, det är IQ-appen som styr hur Edge sedan ska behandla ljus/radar. Tar du bort appen från Connect IQ på telefonen eller i Garmin Express, så fungerar det som vanlig. Har inte testat med widgeten, så det vet jag inte det. Min lampa är ju släckt dagtid förutom när fordon närmar sig eller jag bromsar, så jag har aldrig haft behov av att slå av radarn.

Garmin Varia

Visa bilaga 638821
På en 530 måste man gå via menyn. Men min config ovan ställer radarn/lampan i S (Smart mode) och man behöver inte ändra något. Vill man ha t.ex. ha blink på på en 515, ändra bara via https://maca88.github.io/SmartBikeLights/ och ladda in den konfigurationen. Jag har aldrig haft behov av att ändra något via Edgens menyer, det är krångligare... Har haft både Varia 515 och 516 men den förstnämnda fick bytas på garantin och då fick jag en 516 med bara ett ljusläge (fast.sken).

Garmin Varia
Hur går det för er med Smart Bike Lights appen? Tycker det är en av de bästa IQ-apparna och man kan ställa in sin lampa/radar precis som man vill.

Garmin Varia
Jag har testat datafältet och tycker att det funkar jättebra! Har en 515 (blandade ihop modellerna och skrev 516 först) och har tidigare mest kört med blinkläget för att spara batteri (eller helt av och bara med radar). Nu kör jag samma konfiguration som du gör.

Senast ändrad:
Garmin Varia
Hur går det för er med Smart Bike Lights appen? Tycker det är en av de bästa IQ-apparna och man kan ställa in sin lampa/radar precis som man vill.
Funkar tyvärr inte som önskat. Krånglat lite med det nu när vi varit i Tyskland men gav upp. Konfigurationen i sig funkar och ger önskat beteende (när det funkar). Men det är helt och hållet slumpmässigt om min Varia använder appens konfigureration, garmins egna eller ens kopplar till min 530. Lackade ur till slut och gav upp. Får väl kolla en vända till sen när jag kommer hem

Garmin Varia
Funkar tyvärr inte som önskat. Krånglat lite med det nu när vi varit i Tyskland men gav upp. Konfigurationen i sig funkar och ger önskat beteende (när det funkar). Men det är helt och hållet slumpmässigt om min Varia använder appens konfigureration, garmins egna eller ens kopplar till min 530. Lackade ur till slut och gav upp. Får väl kolla en vända till sen när jag kommer hem

Har inte den där appen, men vad gäller att Varian inte får kontakt har jag kommit på följande (gäller 1040):

Brukar sätta 1040 i viloläge mellan turer och vid fikastopp. Gör det alltid med Varia fortfarande igång, sedan stänger jag av Varian. Vid start igen startar jag först Varian och sedan 1040, har inte haft problem sedan jag började med det.

Om jag av någon anledning väcker 1040 utan att ha Varian igång, om jag t.ex. ska pilla med inställningar så stänger jag alltid av den sen istf viloläge. Då hittar den alltid Varian när jag startar den - och Varian startar jag först.

Att ta upp den från viloläge utan Varian, sedan viloläge, sedan väcka den igen med Varian igång ger alltid problem, iaf för mig.

Kan ju tycka att cykeldatorn borde ha någon reset för alla sensorer, p.s.s. som det görs vid start efter att ha stängt av den.

EDIT:
Och om jag någon gång får problem, om jag inte följt ovanstående, så funkar det alltid att stänga av den (inte viloläge) och starts den igen, med Varian igång.

Senast ändrad:
Garmin Varia
Trist, min Edge 530 och Varia 516 fungerar perfekt enligt min konfiguration här ovan. Slår alltid på radarn först, sedan 530.

Garmin Varia
Det går lika bra med en 516. Inget kan hända, det är IQ-appen som styr hur Edge sedan ska behandla ljus/radar. Tar du bort appen från Connect IQ på telefonen eller i Garmin Express, så fungerar det som vanlig. Har inte testat med widgeten, så det vet jag inte det. Min lampa är ju släckt dagtid förutom när fordon närmar sig eller jag bromsar, så jag har aldrig haft behov av att slå av radarn.

Du kanske menade lampan när du skrev "slå av radarn", kan man slå av även radarn med den kontrollen?
På min favoritfikarunda på 100K så har jag 40K på cykelbana, lite onödigt att bränna batteri där (antar att BT inte drar speciellt mycket)
Med 1040ns egna widget kan man inte slå av radarn, endast lyset.

Garmin Varia
Min Varia får numera tuppjuck.
Den ger ett tiotal pipande spökvarningar tätt efter varandra när jag börjar min cykeltur sen tystnar den och beter sig normalt igen.
Någon som vet hur jag får tyst på den.

Garmin Varia
Den ger ett tiotal pipande spökvarningar tätt efter varandra när jag börjar min cykeltur sen tystnar den och beter sig normalt igen.
Va, är jag den enda som har en Varia som spökpiper hysteriskt de första 100 meterna på cykelrundan.?
Vilken tur ni andra har att det var jag som fick det exemplaret.?

Garmin Varia
Va, är jag den enda som har en Varia som spökpiper hysteriskt de första 100 meterna på cykelrundan.?
Vilken tur ni andra har att det var jag som fick det exemplaret.?
Jag måste nog säga att det där händer mig med ibland. Jag putsar bara lite med handflatan på fronten av Varian i farten så tystnar den.

Garmin Varia
Jag har samma fenomen!
Irriterande, dock så har spökvarningar på saker som är efter vägen slutat.

Garmin Varia

Just problemet med att Varian haft anslutningsproblem, i mitt fall efter man haft 1040 i viloläge, verkar vara fixat nu med version 3.34. Cyklat några rundor och Varian kopplar upp sig så snyggt och fint.

Garmin Varia

Installerade det i höstas, funkar perfekt. Var lite snårigt att förstå sig på sidan där man kan bygga koden som ska klistras in, men det gick efter ett tag.

Saknar dock att man skulle kunna ha ett svagare läge dagtid och att den lyser starkt när bil närmar sig, istället för nuvarande funktionen släckt. Tycker den lyser ganska starkt i påslaget läge så även ett svagare läge hade funkat som "viloläge".

Garmin Varia
Sådär! Fixat eget fäste ala Rides of Japan konceptet.

Svårt att hitta rätt skumplast! Hittade en större svart bit som förpackningsmaterial till en väldigt lyxig HDMI-sladd på jobbet.

Blev några försök och blindtester innan det blev riktigt bra! Svårt att göra allt för hand med en kniv... Brände även kanterna med tändare som rides of japan.

Vikt? Typ 5-7 gram kanske? Glömde väga. Original runt 30 vill jag minnas. + den hamnar närmare stolpen och inte så långt ut som originalet.

Använder 2 stora gummiband över varandra. 1 känns tveksamt ifall det skulle gå av. Det går inte att fästa ett pensionärssnöre i Varia som det gör med Edge?? Livräddare på styret....

Använde sånt 5kr snabblim från Jula.

Det vita i fästet är rester från skumgummi efter tidigare experiment

Bilagor

• IMG_20240330_130405.jpg
    IMG_20240330_130405.jpg
    544.2 KB · Besök: 26
  • IMG_20240330_130436.jpg
    IMG_20240330_130436.jpg
    331.8 KB · Besök: 29
  • IMG_20240330_130936.jpg
    IMG_20240330_130936.jpg
    381.5 KB · Besök: 25
  • IMG_20240330_130905.jpg
    IMG_20240330_130905.jpg
    422.1 KB · Besök: 27
  • IMG_20240330_132623.jpg
    IMG_20240330_132623.jpg
    571.5 KB · Besök: 31
  • IMG_20240330_132800.jpg
    IMG_20240330_132800.jpg
    567.7 KB · Besök: 26
  • IMG_20240330_132853.jpg
    IMG_20240330_132853.jpg
    648.7 KB · Besök: 31
  • IMG_20240330_132712.jpg
    IMG_20240330_132712.jpg
    512.7 KB · Besök: 30
  • IMG_20240330_132609.jpg
    IMG_20240330_132609.jpg
    585.6 KB · Besök: 31
  • IMG_20240330_130952.jpg
    IMG_20240330_130952.jpg
    435.6 KB · Besök: 28
Garmin Varia
Sådär! Fixat eget fäste ala Rides of Japan konceptet.

Svårt att hitta rätt skumplast! Hittade en större svart bit som förpackningsmaterial till en väldigt lyxig HDMI-sladd på jobbet.

Blev några försök och blindtester innan det blev riktigt bra! Svårt att göra allt för hand med en kniv... Brände även kanterna med tändare som rides of japan.

Vikt? Typ 5-7 gram kanske? Glömde väga. Original runt 30 vill jag minnas. + den hamnar närmare stolpen och inte så långt ut som originalet.

Använder 2 stora gummiband över varandra. 1 känns tveksamt ifall det skulle gå av. Det går inte att fästa ett pensionärssnöre i Varia som det gör med Edge?? Livräddare på styret....

Använde sånt 5kr snabblim från Jula.

Det vita i fästet är rester från skumgummi efter tidigare experiment
Din cykeldator kommer direkt att larma när den tappar kontakten, så då är det bara att åka tillbaka och ta upp den. Så senilsnöret har begränsad funktion.

Tillbaka
Topp