Hur klär sig lvg cyklister vs mtb/xc cyklister vid 15°C?

Awen79

Aktiv medlem
Hur klär sig lvg cyklister vs mtb/XC cyklister när det är ca 15°C ute (13,5-17° C) Gör det (stor) skillnad om det blåser ute?

Jag är mtb cyklist men cyklar en del asfaltsväg för att ta mig till ställen (brorsan, badplatser etc) & för motionen förstås. Har kläder för mellan 6-13° C som jag inte blir för varm av (NewLine vintertights m. windstopper som går ner över knäna på framsidan+ett par softshellcykeljackor från Craft) Är det >17°C så brukar jag ha på mig typ tunna funktionsshorts m. tillhörande träningst-shirt (som egentligen är gjorda för inomhusträning på gym, SOC's är favvomärket), men det är just när det är kring 13,5-17°C som jag har problem med vad jag ska ha på mig egentligen.

Det går inte att va så lättklädd som man är mellan 18-25° C för man blir fort kall/nedkyld och det andra jag brukar ha vid lägre temperaturer (6-13°C) blir för varmt, svettigt & oskönt ganska fort.

Gillar inte lager på lager både när det kommer till tränings- och reguljära kläder & min gräns för tunna shorts och en tunn bomulls t-shirt går vid 16-16,5°C (är det kallare blir jag kall/nedkyld speciellt om/när jag cyklar.)

I morse var det 14 grader och 4m/s, jag hade en tunn långärmad underställströja under cykeltröjan (ja jag borde skaffa en långärmad tröja) och långfingerhandskar. En tunn vindjacka var med i ryggfickan men fick stanna där.

Hade det varit xc eller cx (eller löpning) hade jag kört kortärmat.

Generellt tunn undertröja, cykeltröja och cykelbyxor vid dom temperaturerna

nästa steg, armvärmare, knävärmare

sen möjligen kortärmad undertröja med vindtät front

räcker inte det väst

osv.

Vindväst (med meshrygg) är ett väldigt praktiskt plagg vid den temperatur du beskriver. Jag tycker det gör mycket att hålla magen varm. Lätt att ta av sig och stoppa i fickan om det blir för varmt. Använder det för MTB men borde funka lika bra på landsväg.

Shorts och kortärmad tröja med armvärmare, alternativt långärmad tröja om temperaturen inte förväntas närma sig 20 grader med sol. Mellan 10-15 grader brukar jag vilja ha handskar med långa fingrar. Eventuellt väst om det blåser och solen inte värmer.

Hur klär sig lvg cyklister vs mtb/XC cyklister när det är ca 15°C ute (13,5-17° C) Gör det (stor) skillnad om det blåser ute?

Jag är mtb cyklist men cyklar en del asfaltsväg för att ta mig till ställen (brorsan, badplatser etc) & för motionen förstås. Har kläder för mellan 6-13° C som jag inte blir för varm av (NewLine vintertights m. windstopper som går ner över knäna på framsidan+ett par softshellcykeljackor från Craft) Är det >17°C så brukar jag ha på mig typ tunna funktionsshorts m. tillhörande träningst-shirt (som egentligen är gjorda för inomhusträning på gym, SOC's är favvomärket), men det är just när det är kring 13,5-17°C som jag har problem med vad jag ska ha på mig egentligen.

Det går inte att va så lättklädd som man är mellan 18-25° C för man blir fort kall/nedkyld och det andra jag brukar ha vid lägre temperaturer (6-13°C) blir för varmt, svettigt & oskönt ganska fort.

Gillar inte lager på lager både när det kommer till tränings- och reguljära kläder & min gräns för tunna shorts och en tunn bomulls t-shirt går vid 16-16,5°C (är det kallare blir jag kall/nedkyld speciellt om/när jag cyklar.)
Man klär sig ffa inte i bomull om man inte vill bli nedkyld ;-)

Kortärmad cykeltröja med kortärmad underställströja/brynja under. Korta bibs. Armvärmare som är lätta att ta av om det blir varmare. Vindväst/regnväst med i ryggfickan om det verkar kunna bli kallare/regn.
Samma på både Lvg och Mtb.

Ps. du skrev något om bomull, det materialet går alltid bort vid träning. ;-)

För stigcykling brukar det blir kortbrallor och tischa så fort det är över typ 10-12 grader. Sen nånstans kring 17° så handlar det mest om att ha med sig tillräckligt med vatten, för mindre kläder går inte att ha ändå. ?

Edit: Har dock ofta med en tunn vindjacka för transportcykling eller paus, även om det är uppåt 17-18 grader. Går rätt snabbt att bli kall om man ska cykla hem i motvind med genomsvettiga kläder trots att det är "varmt" ute.

Äh, om du är en riktig hardcore cykelmotionär med kulmage och ferraridyr ny hoj så kör du alltid kortbyxor och kortärmat oavsett väder. Inget dalt med långärmat vindväst och osv.

MTB-cyklister vill väl gärna ha långärmat för att undgå revor och skrapsår, vilken temperatur det än må vara?
På en racer är vinden en opålitlig kompis: I medvind blir man för varm och i motvind blåser det kallt om armar och ben, men i huvudsak vill man ha kroppsnära plagg för att kunna hålla god fart.

Beror på vädret, och typ av cykling.
Om det är klart väder (torrt) och solsken så kortärmat och kortbent, har alltid ett nätlinne (funktions) under cykeltröjan oavsett hur varmt det är.

Om lite sämre väder kan jag ha långärmad undertröja, och ibland knickers (knälånga cykelshorts)

Om jag skall cykla kontinuerligt utan paus och cykla ganska hårt så kortärmat och kortbent oavsett väder vid 15°, och även under det. Det värsta jag varit med om med kortbrallor och kortärmat var när det var 6° när jag kom hem, tror det var typ 12° när jag cyklade hemifrån och lite blek sol. Frös faktiskt inte, men det var klart väder och blåste inte.

Ska jag cykla långt och kanske stanna och fika så har jag alltid med någon vindväst och arm/benvärmare om det är <= 20°. Cyklar jag långt och stannar och fikar blir jag väldigt frusen när jag skall börja cykla igen, kan frysa redan vid 20° första kilometerna, speciellt om det blåser motvind.

GLÖMDE: Gäller LVG

Senast ändrad:
Man klär sig ffa inte i bomull om man inte vill bli nedkyld ;-)
bomull har visserligen dåligt rykte. men det är skönt mot kroppen, nyper inte inte lagunohåren, och luktar inte skunk efter en tids användning.

så behärskar man användningen finns komfortvinster att skörda. tricket är att klä sig i övrigt så att man inte blir svettig.

alltid kört bomull i kalsonger och t-shirt i de temperaturer jag vistats hittills, från minus 40 till plus 40.

just inne från ett par timmars mtb-runda av stökig enkelstig, 17-15 gr. bomull i strumpor, kalsonger, t-shirt, på det tunna hellånga löpartajts från lidl, och en långärmad lycrajacka av cykeltyp. hjälm och armbågsskydd. behagligt, osvettigt och ingen kyla under eftersnacket.

humlan flyger. men uppenbart inte för alla.

bomull har visserligen dåligt rykte. men det är skönt mot kroppen, nyper inte inte lagunohåren, och luktar inte skunk efter en tids användning.

så behärskar man användningen finns komfortvinster att skörda. tricket är att klä sig i övrigt så att man inte blir svettig.

alltid kört bomull i kalsonger och t-shirt i de temperaturer jag vistats hittills, från minus 40 till plus 40.

just inne från ett par timmars mtb-runda av stökig enkelstig, 17-15 gr. bomull i strumpor, kalsonger, t-shirt, på det tunna hellånga löpartajts från lidl, och en långärmad lycrajacka av cykeltyp. hjälm och armbågsskydd. behagligt, osvettigt och ingen kyla under eftersnacket.

humlan flyger. men uppenbart inte för alla.
Jag vågar påstå att du är unik. Grattis till det. Och klappa humlan varsamt.

Jag vågar påstå att du är unik. Grattis till det. Och klappa humlan varsamt.
tack för de snälla orden. det unika är väl möjligen att hantera respektive tygmaterial efter sina begränsningar. bomull har sina, syntetmaterial andra. ingenting är gratis.

hajp och reklam styr mycket, och det blir lätt svart eller vitt, utan att skillnaderna är lika stora som påstås.

även bomull torkar upp efter en stund på kroppen. skillnaden är att den kylande effekten av detta kommer långsammare, därigenom är svagare och senare jämfört med om man har ett 'transporterande' syntetmaterial. det kan vara en nackdel, men också faktiskt en fördel.

vill man inte ha denna kylning ser man till att klädseln är anpassad så inte svettning uppstår, ffa inte kondenserar i materialet man har på sig. då är kylproblemet egalt.

men inte komforten och skunket.

tack för de snälla orden. det unika är väl möjligen att hantera respektive tygmaterial efter sina begränsningar. bomull har sina, syntetmaterial andra. ingenting är gratis.

hajp och reklam styr mycket, och det blir lätt svart eller vitt, utan att skillnaderna är lika stora som påstås.

även bomull torkar upp efter en stund på kroppen. skillnaden är att den kylande effekten av detta kommer långsammare, därigenom är svagare och senare jämfört med om man har ett 'transporterande' syntetmaterial. det kan vara en nackdel, men också faktiskt en fördel.

vill man inte ha denna kylning ser man till att klädseln är anpassad så inte svettning uppstår, ffa inte kondenserar i materialet man har på sig. då är kylproblemet egalt.

+massor

Det blir lätt mantran, eller nästan memes, av det där med olika materials lämplighet.

Springer jag i varmt väder blir det bomulls-tshirt, betydligt skönare än syntet.

I våras gick jag upp på toubkal i Marocko. Hade flera bomullsplagg med mig. Dagen vi skulle upp till toppen körde jag merino underst, men på lägre höjder där det kunde vara rejält varmt var det skönare med bomull.

Mitt mest använda skalplagg på vintern är en jacka i bomull. Inte vattentät men tar vind, slitstark och suverän om man skall hålla på och elda utomhus som man kanske inte vill göra med sin gore-tex.

Senast ändrad:
14 grader skulle jag köra linne och funktionsshorts. Cyklar några mil blandat inne i stan och på stigar på morgonen.

Komfort är ett individuellt begrepp, jag trivs inte själv i bomull.
Och inte heller har jag problem med illaluktande sportskläder, behandlar man dom rätt luktar de aldrig illa. Det gäller väl alla sorters textil förmodar jag.

För allt under 15 vill jag skydda knäna. Knävärmare ner till 12 kanske, benvärmare nedåt 9-10 och sedan tights over cykelbyxorna (kör enbart med korta bibs).
Alltid underställ upptill, armlös mesh vid varmt och något långärmat funktionellt vid kallt. Armvärmare ned mot 16 därunder väljer jag oftast en långärmad cykeltröja eller jacka. Har en väldigt bra långärmad jacka från Decathlon som är tunn och äääro men samtidigt varm och vindresistent. Den räcker långt, särskillt kombinerat med olika underställ.

LVG och grus.

Jag kör också alltid bomull, oavsett om det är cykel eller annan träning.

Racer under 15 grader = benvärmare, cykelbyxor, tunn långärmad tröja och väst.

Det är individuellt, så prova dig fram.
Över 7° så gäller för mig något av korta byxor, knävärmare, långa benvärmare, kort eller lång undertröja i polypropylen, som Craft t.ex. Kortärmad tröja, armvärmare, långärmad tröja,vindjacka, riktigt tunn softshelljacka som Castelli Gabba t.ex.
Undertröja i ylle funkar inte för mig. Suger upp svett så att jag blir blöt o kall. Att ylle skulle värma även när den är blöt har jag aldrig märkt.

Det går som sagt inte att jämföra mtb med landsväg. Ett svinjobbigt backigt mtb spår gör ju att man blir lika varm som vid sprint nästan. Men när jag pendlar är vindväst, mössa(har flera olika som är olika varma och ventilerar olika mycket), handskar(har väl 4-5 olika) och kanske det viktigaste nämligen halsvärmare viktiga parametrar att bolla kring. Långärmat underställ i merino har jag till ovan liksom korta cykelbyxor. Kallare än 15 så blir det tunna benvärmare och över hmm typ 14 så rycker merinon och en kortärmad landsvägströja ersätter. Använder samma grejer vid mtb men är det kort asfaltstransport brukar jag uthärda kylan för att slippa ta med onödiga grejer. Dock alltid en vindväst med mig från 18 och neråt. Skönt att dra på sig efter en mtb-tur när man är utmattad och blöt och har 7-10 km asfalt innan man är hemma.

Komfort är ett individuellt begrepp, jag trivs inte själv i bomull.
Och inte heller har jag problem med illaluktande sportskläder, behandlar man dom rätt luktar de aldrig illa. Det gäller väl alla sorters textil förmodar jag.

Tyvärr stämmer inte detta. Tvättar mina ”funktionsplagg” efter alla konstens regler. Vissa luktar ändå sur disktrasa. Så är det för övrigt med vissa bomullströjor också.

Tyvärr stämmer inte detta. Tvättar mina ”funktionsplagg” efter alla konstens regler. Vissa luktar ändå sur disktrasa. Så är det för övrigt med vissa bomullströjor också.
Låter du kläderna torka innan du knör ner dom i en (ventilerat) tvättunna?
Använder du dom mer än en gång före tvätt? Låt bli det.
Torkar du dom på lina utomhus, helst i solsken?
Husmorsknep lika gamla som dina cyklar.

Låter du kläderna torka innan du knör ner dom i en (ventilerat) tvättunna?
Använder du dom mer än en gång före tvätt? Låt bli det.
Torkar du dom på lina utomhus, helst i solsken?
Husmorsknep lika gamla som dina cyklar.

Dessvärre har jag prövat i princip alla metoder. Vissa klädesplagg är helt enkelt hopplösa.

Torka på lina utomhus funkar inte under huvuddelen av året. Tråkigt men sant.

har inte haft så stora problem med lukt i lycracykeljackor för jag har ju (host) vanligtvis bomull under:))

men man känner ju klart att det ligger i farans riktning. har jag någon gång haft dem direkt mot kroppen får jackan följa med in i duschen. lukten är redan på g.

via tvättmedel funkar sedan bra. diverse andra medel som dragits hem är ibland påtagligt ineffektiva.

har inte haft så stora problem med lukt i lycracykeljackor för jag har ju (host) vanligtvis bomull under:))

men man känner ju klart att det ligger i farans riktning. har jag någon gång haft dem direkt mot kroppen får jackan följa med in i duschen. lukten är redan på g.

via tvättmedel funkar sedan bra. diverse andra medel som dragits hem är ibland påtagligt ineffektiva.

Har som sagt problem med sur lukt också i några bomullströjor. Vet i fan varför. Det verkar vara helt slumpmässigt. Har exempelvis en t-shirt som luktar illa och en som inte alls gör det, trots att de är från samma tillverkare, är köpta samtidigt och t o m kom i samma förpackning. Båda är använda ungefär lika mycket under samma förhållanden.

Otroligt märkligt.

Har som sagt problem med sur lukt också i några bomullströjor. Vet i fan varför. Det verkar vara helt slumpmässigt. Har exempelvis en t-shirt som luktar illa och en som inte alls gör det, trots att de är från samma tillverkare, är köpta samtidigt och t o m kom i samma förpackning. Båda är använda ungefär lika mycket under samma förhållanden.

Otroligt märkligt.
Köp en t-shirt i merinoull

Otroligt märkligt.

Om du någon gång slarvat med att låta ett plagg torka efter träning, helst snabb torkning, eller slarvat med torkning efter tvätt, så förökar sig bakterierna snabbt. För att bli av med dom måste man tvätta > 60°, om det är 90°? Kommer inte ihåg. Dessutom fuskar många tvättmaskiner med temperaturen, ofta lägre än inställningen.

När det "fördärvade" plagget är torrt så sover bakterierna sin skönhetssömn, men så fort det blir fuktigt så börjar dom käka, det är avgaserna som luktar, inte själva bakterierna.

Tvättar aldrig mina träningskläder i mer än 30°, har inte några problem med något av dom, men alltid noga med att torka dom snabbt efter träning, och efter tvätt.

Det enda jag haft problem med är hjälmar. När jag började cykla så slarvade jag med att torka hjälmen. Började lukta surt efter några gånger. Använt den hjälmen i 9 år och den är hyfsad några månader efter en rejäl ättikbadstvätt, sen får jag göra om det. Men det försvinner aldrig helt trots att jag numera är noga med tvätt och torkning efter träning.

Har nu en ny hjälm, den har jag varit noga med att tvätta-torka efter varje tur, och den är symptomfri.

Upplevd temperatur är betydligt mer än antal grader på termometern. Luftfuktighet, vind och molntäcke påverkar jättemycket.
Vid 15 graderspendlig tar jag kortkort, men slänger med en tunn, vindbrytande jacka i väskan.

Nu börjar vi prata svett och tvätt. Min erfarenhet är att om man är svettig från stress och använder ett syntetplagg så det är då det börjar lukta illa. Det är stress som get sursvett (sen har vissa säkert genetiska förändringar, hade en tjej i klassen på gymnasiet som led enormt av att hon fick sursvett av ansträngning). Utsöndras mer ”näring” till bakterier i stressvett så de verkligen kan växa till och götta sig, samt att man svettas mer från armhålor och grenen då. Så stressig dag på jobbet, på med syntettröja och ut och träna ja då luktar det mumma om tröjan efteråt. Säger inte att man ska duscha innan man tränar men åtminstone tvätta sig under armarna. Har dock aldrig haft problem med att få bort lukt med Sport wash. Men blir sällan så stressad på jobbet heller.

Tillbaka
Topp