Tjena!
Självklart var det Nivan!
För att göra en lång historia "kort" så dog bilen mystiskt nånstans i början av vintersäsongen 05/06. Massa försök att få igång den genom att byta allt möjligt. Till slut hamnade den på en ganska nybyggd grusparkering nedanför vår lägenhet.
Där stod den några månader och jag rotade väl ytterligare några gånger för att försöka få igång den, men nej, helt kört.
Den 12 april 2006 så står jag i köket på Wersens och skivar biff, telefonen ringer och det är polisen i Östersund. Han förklarar illa kvickt att jag måste flytta min bil ifrån tågspåret. Tittar ut genom fönstret och undrar hur fan min blå buss (Japp, den bussen) kunde rulla från Wersens ner till stationen, men den står ju där. Så jag ifrågasätter polisen med vad han menar. -Ja, du är väl ägare till en mörkröd Lada Niva? SATAN!
Kör hem fort som fan och ser att bilen står snyggt parkerad med kofångaren nån dm från rälsen..
Nångång under vintern hade jag lagt ut både växel och parkeringsbroms och nu hade tjälen gått i parkeringen vilket fått den att luta. Varpå bilen rullade iväg.
Till saken hör att slänten ner till rälsen, från parkeringen, är ganska många meter hög och brant så att dra upp med vanlig bil och bogserlina är dödfött. Ringer till lokala bärgaren som är halvvägs in till Östersund och håller på att dra upp nån bil ur ett dike och inte kommer vara på plats på minst en timme. Skit..
Efter lite samtal hit och dit så lyckas jag få lokala grävfirman att komma med en hjullastare för att dra upp den, vilket också tar en stund men fortare än för bärgaren.
Föraren var rätt tveksam men vi hade inte så mycket mer val än att dra ner en kätting och släpa upp bilen.
Inga problem alls såklart, men sen blev jag skitnödig på riktig!
Lokföraren som vi det här laget hade väntat över två timmar på att få komma fram ser då att rälsen är fri och kör. Så när bilen hänger halvvägs upp på slänten så glider han förbi med tåget. Vill inte veta vad som hänt om bilen hade lossnat vid det tillfället.. Undrar vad dom som satt i tåget tänkte.
För att ni ska få skratta lite mer så kan jag berätta att i ett års tid, tills jag köpte Nivan, så hade jag kuskat runt i den ökända "Blå bussen a.k.a. Lilla Blå" som var en gammal Mercedes skolbuss med en yster dieselspis på 70 hk..
Ryssar gör inte som resten av världen och spärrar tankröret så man inte får ner en dieselpump i en bensindriven bil.. Van som jag var vid att tanka diesel hade alltså bara tankat fel. Därav startade inte bilen..
Så tack vare en feltankning så stoppades all tågtrafik till och från Åre upp i över två timmar..