Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant med rambytet, du ville testa nåt kvickare och mer fjädrande så att säga? Vet ju inte hur fusen känns så tjejgissar mest :)Här va upp o ner idag med...både cyklingen och mentalt. Visa bilaga 639689Visa bilaga 639690
Ja men precis ville få min rygg att få lite mer vila på 10milar rundorna. Åker man mer bara stök så såg jag inget fel på fusen, men för mer allround ht så är chiselen som en Cadillac över rotmattor vilket iof gör att man kör snabbare också även nerför :)Intressant med rambytet, du ville testa nåt kvickare och mer fjädrande så att säga? Vet ju inte hur fusen känns så tjejgissar mest :)
Japp, det är stor skillnad på 1h-rundor och mer för mig med. Jag som gillade korta turer med min dirtcykel förr i tiden ville åt den känslan. Men har märkt att rotmattor i timmar inte riktigt är funkis för min kropp på det sättet (längre?). Grunnar på om kortslagig fs skulle vara nåt igen men jag gillar ju ht ändå just för den direkta överföringen. Nåja :)Ja men precis ville få min rygg att få lite mer vila på 10milar rundorna. Åker man mer bara stök så såg jag inget fel på fusen, men för mer allround ht så är chiselen som en Cadillac över rotmattor vilket iof gör att man kör snabbare också även nerför :)
Ja precis jag kommer själv från street/dirt bakgrund från yngre dagar , så har alltid lockats av ht , har ju prövat några "kortslagiga" hojar men det är något med en ht som gör att iaf jag kommer tillbaka på det igen, kan tänka mig att nästa hoj nog blir en modern xc fs då geon är viktigare här runt än just allout slaglängd. Kört polarens epic evo som väger in på 11.5kg i XL och den är en fröjd att åka runt på med 110mm bak o 120 fram.Japp, det är stor skillnad på 1h-rundor och mer för mig med. Jag som gillade korta turer med min dirtcykel förr i tiden ville åt den känslan. Men har märkt att rotmattor i timmar inte riktigt är funkis för min kropp på det sättet (längre?). Grunnar på om kortslagig fs skulle vara nåt igen men jag gillar ju ht ändå just för den direkta överföringen. Nåja :)
Intressant det här med olika ramar hur stor skillnad det ändå är.
Just xc-hojar är knepiga för mig för den branta gaffelvinkeln..eller om det har ändrats med tiden, har inte stenkoll. Vill ha en ht som är gjord för att stå upp, sitta gör jag ibland men det är inte jätteofta.Ja precis jag kommer själv från street/dirt bakgrund från yngre dagar , så har alltid lockats av ht , har ju prövat några "kortslagiga" hojar men det är något med en ht som gör att iaf jag kommer tillbaka på det igen, kan tänka mig att nästa hoj nog blir en modern xc fs då geon är viktigare här runt än just allout slaglängd. Kört polarens epic evo som väger in på 11.5kg i XL och den är en fröjd att åka runt på med 110mm bak o 120 fram.
Fs finns väl en del slack xc. Ht på 100mm så är det väl two stroke som finns på 67°Just xc-hojar är knepiga för mig för den branta gaffelvinkeln..eller om det har ändrats med tiden, har inte stenkoll. Vill ha en ht som är gjord för att stå upp, sitta gör jag ibland men det är inte jätteofta.
Visst är det en ren fröjd att dra över dom där grova rotmattorna med en fs i fart, sjukt kul. Och en flowig slätare stig med lite tekniska krux med en ht :) imo
Ja, Two stroke har jag haft ögonen på ett tag, den är fin. 1037g, min fluid lär ju väga en hel del mer än det...å andra sidan så är det avkopplande att ha en billig aluram, jag blir inte jätteledsen över skrapmärken på den.Fs finns väl en del slack xc. Ht på 100mm så är det väl two stroke som finns på 67°
Väger den så lite? Ojdå. Då är det kol och speciel orund stolpe?Ja, Two stroke har jag haft ögonen på ett tag, den är fin. 1037g, min fluid lär ju väga en hel del mer än det...å andra sidan så är det avkopplande att ha en billig aluram, jag blir inte jätteledsen över skrapmärken på den.
Ja, många parametrar blir det. Minns en enkel kona ht jag hade med 68 grader och 100mm, den var hur bra som helst, neutral liksom. Bra att stå upp på med.Chisel har 68 med 100mm . Men det är långt ifrån bara gaffel vinkel som gör hojen. Reach och front-centet gör mycket med för känslan. Märker ingen som helst skillnad direkt nerför på min fusen och chiselen men chiselen är smidigare runt tajtare svängar med sen brantare gaffel vinkel.
Ja på kolet, *tror* att det är oval stolpe med. Finns en adapter för 27.2.Väger den så lite? Ojdå. Då är det kol och speciel orund stolpe?
Yeti arc tror jag väger ca 1300. Snygg. Och dyr. Ramen reades för 1700 euro i vintras
Jag håller mig också till alu.
Happy säger ju att det är bättre att satsa på lätta hjul. Får väl testa detJa på kolet, *tror* att det är oval stolpe med. Finns en adapter för 27.2.
Ja arcen är en favorit med. Men vete sjutton hur mkt gladare jag skulle bli av en av dom två ramarna för dom pengarna. Kanske är roligare än jag vet om med så lite vikt :)
Speciel orund stolpe? Om det är sadelstolpen du menar så är den rund och 27,2mm. Det sitter en aludistans i ramen som kompenserar bort profileringen för den runda stolpen.Väger den så lite? Ojdå. Då är det kol och speciel orund stolpe?
Yeti arc tror jag väger ca 1300. Snygg. Och dyr. Ramen reades för 1700 euro i vintras
Jag håller mig också till alu.
Förr i tiden körde man med 63mm (i teorin i alla fall) eller helstelt å det gick ju ?Blev en dag på kungsbygget. Men stannade inte i bröt partierna utan full fart där, men fick till några pr idag iaf . Lyckades köra med 18.3psi fram o 17.5psi bak ?? helnöjd med tiderna med för att köra en xc hoj med 120 gaffel...?Visa bilaga 641582
Imorgon släpper Stooge Cycles sin Mk6 och Speedbomb...jag är sugen på att beställa ett Speedbomb ramset, men eftersom Andy bara gör en storlek så funderar jag om den blir för liten för mig (185cm, 89cm inseam):
Visa bilaga 641603
Visa bilaga 641604
Jag fick och byggde ihop min Speedbomb idag. Är 189 cm. Första tanken när jag provcyklade den var att sälja alla mina andra cyklar. Helt underbar.Imorgon släpper Stooge Cycles sin Mk6 och Speedbomb...jag är sugen på att beställa ett Speedbomb ramset, men eftersom Andy bara gör en storlek så funderar jag om den blir för liten för mig (185cm, 89cm inseam):
Fan va fet! Porr på 2 hjul!Jag fick och byggde ihop min Speedbomb idag. Är 189 cm. Första tanken när jag provcyklade den var att sälja alla mina andra cyklar. Helt underbar.
Visa bilaga 641623
Jag fick och byggde ihop min Speedbomb idag. Är 189 cm. Första tanken när jag provcyklade den var att sälja alla mina andra cyklar. Helt underbar.
Visa bilaga 641623
Köpte du "Gear Hanger / Dropout Set" extra, eller var det inkluderat i ramsetet?Jag fick och byggde ihop min Speedbomb idag. Är 189 cm. Första tanken när jag provcyklade den var att sälja alla mina andra cyklar. Helt underbar.
Visa bilaga 641623
Köpte du "Gear Hanger / Dropout Set" extra, eller var det inkluderat i ramsetet?
En fråga, hur upplever du ramen, känns den typ "stel/styv". Lite nyfiken för jag kollade lite på Hardtail party på youtube och enligt honom upplevs ramen som hård med väldigt lite flex osv.Hyfsat ny bröt-kompatibel hoj! Riktigt roligt detta. Visa bilaga 642072
Min BMC som jag hottat upp lite. Blev rätt lätt men också väldigt styv ;)
Visa bilaga 642248
Jag visste inte att det är ett breddkrav på däcken här i tråden. Men cykeln är till salu så det kan nya ägaren få fixa om hen vill det. ;)Du behöver ett mycket bredare framdäck för att får ner styvheten och för att placera i tråden.
Med tanke på hur mycket problem förespråkare för breda däck och lågt tryck har med dämpning i både däck och gaffel så känns det säkrast att hålla sig till 2.1'' och över 2 bar
Jag visste inte att det är ett breddkrav på däcken här i tråden. Men cykeln är till salu så det kan nya ägaren få fixa om hen vill det. ;)
Får man inte ha breda däck och höga tryck?Med tanke på hur mycket problem förespråkare för breda däck och lågt tryck har med dämpning i både däck och gaffel så känns det säkrast att hålla sig till 2.1'' och över 2 bar
En fråga, hur upplever du ramen, känns den typ "stel/styv". Lite nyfiken för jag kollade lite på Hardtail party på youtube och enligt honom upplevs ramen som hård med väldigt lite flex osv.
Får man inte ha breda däck och höga tryck?
(eller 1.6 bar på 2.5" kanske inte räknas?)
Ok, haft denna cykel innan på span pga priset och speccen. Ser stabilt ut på papper :)Jag har inte jättemycket erfarenhet eller därtill något att jämföra med. Men den är nog rätt styv ja. Såg hardtailpartys video också och han har säkert rätt. Jag är inte så knusslig dock, visst studsar det runt en hel del men det kan iaf jag leva med. ??
I övrigt känns hojen väldigt robust och välbalanserad. Sadeln är det enda minuset, sjukt obekväm men lätt åtgärdat.
Tycker att en ht i alu ska vara styv ändå, vill man ha mer flex passar väl stål bättre?En fråga, hur upplever du ramen, känns den typ "stel/styv". Lite nyfiken för jag kollade lite på Hardtail party på youtube och enligt honom upplevs ramen som hård med väldigt lite flex osv.