Hål i slanglöst mtb-däck, går det att laga själv?

JidisD

Ny medlem
Hej! Jag är helt novis när det gäller cyklar och hoppas att det är okej att ställa en fråga till er som är proffs här.
Sonens mtb har fått punka och det är ett rätt stort hål i däcket.
Har letat på Youtube för att hitta info om hur man kan laga detta men har inte hittat något... så jag undrar om någon här vet om det går att laga eller om jag måste lämna in cykeln och/eller köpa ett nytt däck?

Bilagor

• IMG_20190724_203014.jpg
    IMG_20190724_203014.jpg
    278.8 KB · Besök: 549
  • IMG_20190724_202901.jpg
    IMG_20190724_202901.jpg
    180.6 KB · Besök: 194
Möjligt att de går. Men ja hade skaffat ett nytt.

Annars, sy ihop det. Sen liquisole

Ett par tankar:
1. Det mesta går att laga med en lapp på insidan men jag hade kanske inte kört kritiska pass på det efteråt, t.ex. tävlingar
2. När väven syns så där på sidan av däcket så är det på gränsen till utslitet och bör förmodligen ändå bytas.

Det där ser ut som en ganska stor reva. Jag skulle säga att det borde sys ihop + liquisole om det ska hålla ett tag. När man ser väven på utsidan av däcket som man gör här så är däcket ganska slitet så jag hade nog satsat på ett helt nytt däck.

För att få det lufttätt igen om det verkligen var det innan (?!!) så skulle jag sy ihop revan, liquisola och sen en lagningslapp på insidan.

Jag har själv ett gäng däck som ser ut så där, använder dom som träningsdäck med slang. Gjorde en del tafatta försök att laga dom men det slutade med att jag förbannade mig själv när jag insåg att resten av däcksidorna var nästan lika slitna och det pajade på ett nytt ställe:)

Däcket är tokslut, släng och köp nytt.
Kan inte avgöra av din bild vad det är för däck, märke/modell/gummiblandning/dimension etc.
Min magkänsla är att det är ett rätt billigt däck.
Är däcket på bilden verkligen "slanglöst", alltså att du inte har haft slang i däcket, jag är lätt tveksam.

Vad är det för cykel och hur används den? Så att du kan få tips på vettigt däck att köpa istället för det du har som är tokslut.

Att skifta däck är svinenkelt och tar typ 5 minuter.

Sixten Fors sa:
Kan inte avgöra av din bild vad det är för däck, märke/modell/gummiblandning/dimension etc.
Är däcket på bilden verkligen "slanglöst", alltså att du inte har haft slang i däcket, jag är lätt tveksam.

Vad är det för cykel och hur används den? Så att du kan få tips på vettigt däck att köpa istället för det du har som är tokslut.
+1

Sixten Fors sa:
Om man har gjort det förut ja. Jag tycker att man kan utläsa av frågan, att frågeställaren inte är van att meka cykel.

Skogsgubben sa:
Sixten Fors sa:

+1

Sixten Fors sa:
Om man har gjort det förut ja. Jag tycker att man kan utläsa av frågan, att frågeställaren inte är van att meka cykel.

Men att skifta däck kommer väl ändå strax efter Att kunna olja kedjan.
Så om inte TS kan det nu, så måste TS lära sig det nu.

Skogsgubben sa:
Om nu TS hade planer på att ta av / laga / sätta tillbaka däcket som är tokslut, så känns det nästan enklare att kränga dit ett nytt och helt däck som dessutom är bra ;)

Sixten Fors sa:
Skogsgubben sa:
Om nu TS hade planer på att ta av / laga / sätta tillbaka däcket som är tokslut, så känns det nästan enklare att kränga dit ett nytt och helt däck som dessutom är bra ;)
Absolut! Det var bara tiden jag hade synpunkter på. Klart man ska lära sig byta däck själv.

Jag tycker bara att det var onödigt att påstå att det tar fem minuter. För det gör det inte första gången. För oss som har pysslat lite (i ditt fall mycket) med cyklar och är lite insnöade kan det förstås vara svårt att sätta sig in i att det är något helt nytt.

För att få lite perspektiv. Härom veckan bytte jag skärm på dotterns telefon. Det var helt nytt för mig. I instruktionsvideon tar ingreppet mindre än 5 minuter
Jag avsatte en timme och hann precis.
Nu när jag har övat en gång, skulle jag antagligen klara operationen på halva tiden. Mer övning skulle minska tiden ytterligare.

Men om man ska bläddra youtube-video med ena handen tar ingenting fem minuter.

N_sandstrom sa:
ambientzz sa:
Måste väl instämma med föregående talare men jag har lagat reva i däck (dock inte lika slitet) med Rubberfix: https://www.googleadservices.com/pa...MIlNja9tzQ4wIVy6SaCh2JwwPmEAQYBCABEgKtgPD_BwE

Hur tusan då?
Har försökt med samma sak, men lyckas inte få limmet att fästa på gummit.

Gjorde detta på ett Schwalbe Rock Razor. Inte jättestor reva. Kanske en cm. Tvätta rent, riggade upp sen kladdade bara på. Pumpade upp med slang sen lät stå ett dygn. Funkade sedan slanglöst. Men beror väl på gummityp kan jag tänka mig.

Har ett litet jack på insidan av ett nästan nytt Maxxis rekon race 29 tums mtb däck (kör tubeless), går det att laga eller bara köpa nytt?

Bilagor

• DCB356CA-6C59-454D-B587-884D493295DD.jpeg
    DCB356CA-6C59-454D-B587-884D493295DD.jpeg
    644 KB · Besök: 85
Har ett litet jack på insidan av ett nästan nytt Maxxis rekon race 29 tums mtb däck (kör tubeless), går det att laga eller bara köpa nytt?
Rengör insidan med sprit, sedan på med vulkmedel (som ska torka en liten stund) och en klassisk lagningslapp för cykelslang. Låt härda under tryck minst en timme innan du pumpar upp.

Tillbaka
Topp