Plotter de lux?

Plotter de lux?
Hej,

Jag plottare, på Strava, ut en rutt mellan Göteborg och Helsingborg som vi cyklade i fredags. Det var långt, jävligt jobbigt men framför allt krångligt.
Jag har ofta använt Strava för plotting tidigare men då hållt mig till vägar eller "uppenbara" cykelvägar men även då var Strava väldigt kantig i sin beskrivning.
Den här gången var det hart när omöjligt att följa, främst när vi kom in i tätbebyggt område, där fick vi växla över till Google som i sin tur vara raka motsatsen,
Googler skickade in oss på gångstigar i bostadsområden och ute på mer landsbygd hamnade vi bl.a på grusunderhållsvägar vid Falkenbergs Vindkraftpark, alltså
verkligen micro managing ;-)
Där vi kunde använde vi Kattegattleden men den har en fabläs för att svänga av precis överallt ner till t.ex fiskeläger och andra sevärdigheter, väldigt fint men inte
vidare effektivt för vårt ändamål.

Hursom, fram kom vi och all in all var det en fantastisk upplevelse (sjukt fint väder)

För vidare längre äventyr undrar jag om det finns ett verktyg som faktiskt tar en dit man vill?
Om jag t.ex lät Strava själv navigera sig genom en stad såg det bra ut på papper men för mycket detaljer för
Strava att särskilja när man väl var där.

Kan en idé vara att plotta i Strava, köra ut en GPX och trycka in den i mymaps.google.com?
Min cykeldator har en för liten skärm för att göra detaljer rättvisa så jag använder telefonen
och en stöddig powerband på längre sträckor.

Alla tips av intresse:-)

/Thomas

Plotter de lux?
Garmin Connect för min del. Skall man bara ha en tur att trampa, så trycker jag ut den ganska så snabbt, sedan så "scrollar" jag genom turen för att rätta till lite småsaker.

Plotter de lux?
Intressant. Fanns det någon specifik anledning varför du inte höll dig till Kattegattleden?

Själv använder jag RideWithGPS för att plotta mina rutter.
Vi behövde rakaste vägen, initialtanken var att nå Malmö men fick efter alla kors och tvärs ändra planerna.
Kattegattleden tar in på Onsalahalvön, Halvön vid Båstad och flera andra avstickare men där den tog oss rakt använde vi den så mkt det gick.

Tack för tips, skall kolla på det!

Plotter de lux?
Garmin Connect för min del. Skall man bara ha en tur att trampa, så trycker jag ut den ganska så snabbt, sedan så "scrollar" jag genom turen för att rätta till lite småsaker.
Wahoo för min del, vet inte ens om dom har kartfunktion med plotter men jag gör samma sak som du på kortare sträckor i Strava men det är när detaljerna blir för många som Strava inte hänger med.
Kolla vad Google hittade på istället när vi skulle förbi ett bostadsområde, den gula sträckningen är mitt alternativ ;-)
strava.PNG

Plotter de lux?
Jag planerar mina rutter i Komoot. Dock alltid med handpåläggning och justering efter smak och/eller egen lokalkännedom och med Google Maps och Streetview som hjälpmedel.
Det har fungerat bra hittills.

Edit: Använder sedan Komoot-appen i mobilen på styret för navigation.

Plotter de lux?
Jag använder footpath till iPhone.
Men tricket är att rita ut delvis själv. Att lita helt på automatisk ruttning funkar inte med någon app jag testat.
Jamen jag har väl nu förstått att det är ofrånkomligt att rita där det är detaljrikt och/eller okänd terräng.
Men plottar du i appen? Blir det inte i så fall smått?
Hursom, tack för tips!

Plotter de lux?
Blev tipsad om https://brouter.m11n.de/ här på forumet för ett tag sen och tycker den fungerar bra.
Har många profiler för olika typer av cykling och det är lätt att bara "ta tag" i rutten om man vill ge den en hint om att man vill runda något eller liknande.
Jag vet inte riktigt vad den går på när man väljer profiler med "minimized traffic" men det fungerar överlag bra, den väljer lite mindre vägar och undviker de största som Google ibland kan styra ut på.

Plotter de lux?
Jamen jag har väl nu förstått att det är ofrånkomligt att rita där det är detaljrikt och/eller okänd terräng.
Men plottar du i appen? Blir det inte i så fall smått?
Hursom, tack för tips!
Plottar i appen.
Blir lite smått, men jag gör de stora dragen med auto-rutting och sen zoomar jag in och justerar manuellt. Bara rita om med fingret där man vill dra om.

Plotter de lux?
Blev tipsad om https://brouter.m11n.de/ här på forumet för ett tag sen och tycker den fungerar bra.
Har många profiler för olika typer av cykling och det är lätt att bara "ta tag" i rutten om man vill ge den en hint om att man vill runda något eller liknande.
Jag vet inte riktigt vad den går på när man väljer profiler med "minimized traffic" men det fungerar överlag bra, den väljer lite mindre vägar och undviker de största som Google ibland kan styra ut på.
Kollade in den med, fått många bra alternativ att välja på samt förståelsen att det behöver bli handpåläggning om det skall bli riktigt bra, tack!

Tillbaka
Topp