Hur länge håller ett väl servat och justerat Shimanonav egentligen? 5000 mil? 10000? Tror inte jag varit med om något nav som inte dött på grund av vanvård eller för hårt spända konor.
Vilka nav var det och känner du till deras hela användningshistoria?
Billiga och enkla nav varierar mer i toleranserna och får man ett som ligger "långt ut" så blir livslängden kortare. Många hävdar att de bästa shimanonaven är Dura-Ace, iåtminstone för den som bygger hjulen själv, inte enbart pga tajta toleranser och bra material och konstruktion (tex ha de endast 2,4 mm ekerhål) .
Men Shimano säljer inte lösa nav till de nyaste generationerna av Dura-Ace så inga skivbromsar eller TA, de nyaste naven är därför
HB-9000 och
FH-9000.
Många nav levereras med onödigt lite fett och lite för hårt dragna från fabrik, det påstås att stora hjultillverkare vill ha det så eftersom det då går lite snabbare i hjulbyggarmaskinerna.
Att onödigt hårt dragna nav snabbt kan bli utslitna är väl inte ngn nyhet för dig?
Men för den som bygger hjulen själv och är medveten om detta är det ju inget större problem att fixa fett och lagerspel när hjulen är byggda och innan de används.
Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida
Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
Justera som vanligt
Hela artikeln:
Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style
De flesta enklare nav har dessutom ofta onödigt stora hål (>2,4mm), även det påstås vara ett krav från kommersiella hjulbyggare eftersom hjulbyggandet då går lite snabbare och därför blir lite billigare för dem.
Om du skall bygga dina hjul för maximal livslängd bör du därför även använda ekerbrickor
Ekerbrickorna ger längre ekerlivslängd eftersom det blir bättre stöd i ekerböjen,
vilket syns tydligt i bilden nedan
Även i Sheldons hjulbyggarinstruktion står det om fördelarna med ekerbrickor
A tutorial on how to choose parts for, build and true a spoked bicycle wheel
www.sheldonbrown.com