Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Vad som kommer att funka för dig och på dina hjul kanske ngn annan kan lova, men inte jag.

Med den brasklappen avklarad så kan jag berätta att för flera år sedan byggde jag hjul med ekrar som var för korta, de var tom så pass korta att jag fick byta från 12 => 14mm nipplar
De hjulen fungerade sedan utan problem i många mil innan jag sålde dem.
Men det var 14mm mässingsnipplar och 32 ekrar i det hjulet.

+1
Om jag ändå ska ett bygga ett hjulpar, kan jag lika gärna göra det på rätt vis. Två mm längre ekrar är nu beställde till både framhjul och bakhjul. Receptet blir 36 hål, 12mm DT mässingsnipplar och DT Comp-ekrar.

Hjulbyggartråden
Har gett mig på att bygga mitt första egna hjulpar. Ekerlängden blev kortare än optimalt. Med spända ekrar är det precis att gängorna på ekrarna döljs av nipplarna. Hjulet kommer säkert behöva efterspännas efter användning när allting sätter sig. Men jag har svårt att tro att jag kan spänna ekrarna så mycket extra som krävs för att de ska hamna tillräckligt långt in i nipplarna. Vad tror ni erfarna?

Jag misstänker det bara är att bita i det sura äpplet och beställa hem längre ekrar? I isåfall tänker jag att 2mm längre borde funka.
Svåraste momentet i att bygga hjul - få rätt längd på ekrarna.

Precis samma var med på hjulen jag byggde senast, trots massor av sökande på nätet i olika forum och från tillverkares uppgifter var ekrarna jag beställde något för korta. Men det kunde jag ju först se när fick fälgarna, så ekrarna gick på retur och nya 2 mm längre beställdes.

Hjulbyggartråden
Om jag ändå ska ett bygga ett hjulpar, kan jag lika gärna göra det på rätt vis. Två mm längre ekrar är nu beställde till både framhjul och bakhjul. Receptet blir 36 hål, 12mm DT mässingsnipplar och DT Comp-ekrar.
Bäst pris på DT tror jag Rose har med 75 kr för 20 st DT Comp och 22 kr för 40 st mässingsnipplar :)

Stort plus också att de säljer ekrar i 20-pack

Hjulbyggartråden
Svaren finns kanske i tråden, men hoppas att någon vänlig själ vill bidra med kunskap... Två hjul ska byggas/repareras efter sommarens misshandel. Jag kommer ta hjälp för byggandet, men vill så långt möjligt fixa delarna själv, för att ha koll på budget.
Jag har två fungerande nav. Jag behöver fälgar (vet ungefär vilka).

När det gäller tubeless-tape: om innerdiameter på fälgen är 30mm är det 35 mm tape som gäller? En rulle verkar vara 8-10 m. Räcker det till 2 hjul (27,5 tum)?
Sen ekrar; jag har komplett uppsättning begagnade ekrar och nipplar som passar det ena tänkta hjulet, och nästan komplett till det andra, men... är det dumsnålt att inte köpa nya?? Om jag ska beställa nya; vilka mått är viktiga att hålla koll på? Kan ett hjul ha olika längd på ekrarna? När jag mäter de gamla får jag ngn mm diff (jag är dock kass på att mäta ?). Behöver man bry sig om tjocklek? Längd på gängorna? Straight och J-bend har jag koll på.
Nipplarna ser olika ut i formen mellan de två uppsättningar jag har, har det betydelse eller är det längden som är viktig?
Om jag återanvänder ekrar och nipplar, några does/donts vid rengöring av dessa inför bygget?
Hur mycket är rimligt att betala för ett hjulbygge bortsett delar?
Tack ?

Hjulbyggartråden
När det gäller tubeless-tape: om innerdiameter på fälgen är 30mm är det 35 mm tape som gäller?
Ja, 32-35 mm blir bra.
En rulle verkar vara 8-10 m. Räcker det till 2 hjul (27,5 tum)?
Ja, minst. Ett varv tejp blir ca 2 m. Vissa kör dubbla lager, jag har inte haft problem med ett.
Sen ekrar; jag har komplett uppsättning begagnade ekrar och nipplar som passar det ena tänkta hjulet, och nästan komplett till det andra, men... är det dumsnålt att inte köpa nya??
Nav och fälg står för majoriteten av kostnaden, jag skulle låta hjulbyggaren fixa ekrar och nipplar. Att hitta rätt ekrar är absolut svåraste momentet när man ska bygga, klart värt att använda byggarens erfarenhet där.

Hjulbyggartråden
Svaren finns kanske i tråden, men hoppas att någon vänlig själ vill bidra med kunskap... Två hjul ska byggas/repareras efter sommarens misshandel. Jag kommer ta hjälp för byggandet, men vill så långt möjligt fixa delarna själv, för att ha koll på budget.
Jag har två fungerande nav. Jag behöver fälgar (vet ungefär vilka).

När det gäller tubeless-tape: om innerdiameter på fälgen är 30mm är det 35 mm tape som gäller? En rulle verkar vara 8-10 m. Räcker det till 2 hjul (27,5 tum)?
Sen ekrar; jag har komplett uppsättning begagnade ekrar och nipplar som passar det ena tänkta hjulet, och nästan komplett till det andra, men... är det dumsnålt att inte köpa nya?? Om jag ska beställa nya; vilka mått är viktiga att hålla koll på? Kan ett hjul ha olika längd på ekrarna? När jag mäter de gamla får jag ngn mm diff (jag är dock kass på att mäta ?). Behöver man bry sig om tjocklek? Längd på gängorna? Straight och J-bend har jag koll på.
Nipplarna ser olika ut i formen mellan de två uppsättningar jag har, har det betydelse eller är det längden som är viktig?
Om jag återanvänder ekrar och nipplar, några does/donts vid rengöring av dessa inför bygget?
Hur mycket är rimligt att betala för ett hjulbygge bortsett delar?
Tack ?
Jag har inga problem att återanvända själv men om du låter någon annan ekra upp hjulen brukar man man ta nya ekrar och nipplar. Det tar längre tid med använda ekrar så det skulle bli dyrare än att köpa nya. och resultatet blir sämre.

7-800 kr för ett hjul är det pris jag hört om, men då med kvitto och moms så privat skulle jag tycka kanske 2-300 kr vore rimligt.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Hoppas du inte använder Park Tools mätare. 35 är extremt högt på den.
Jag fick nog lite mental overload (inte pga hjul el cyklar). Jag fick beställa ett hjulpar för att få hjul på alla cyklar i tid för semestern.

Jag trodde att jag mätt upp 26orna med samma mätare men nu minns jag att jag sket i spänningen och slutade när det var rakt och kändes bra. Tydligen bättre metod än att mäta med x tool.
Jämför jag med de köpta hjulen ska jag inte upp till 40 på 1.5mm eker.
Tror jag, ska kolla på det i lugn och ro

Edit. Brukar köpehjul ligga på 1200Nm?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Här kommer naven i säckar! Blir mycket arbete med att bygga hjul :)

53078911050_a7c62d9b06_o_d.jpg

Hjulbyggartråden
Nu blir man nyfiken, är det en livsförbrukning eller vad ska det bli?
Det är till flera. Men funderar på hur många jag skall behålla själv. Hur länge håller ett väl servat och justerat Shimanonav egentligen? 5000 mil? 10000? Tror inte jag varit med om något nav som inte dött på grund av vanvård eller för hårt spända konor.

Hjulbyggartråden
det håller längre än dig och mig, liksom även cykeln.

pajar det har något gjorts fel. ivrig tvätt liksom hårt dragna lager dödar dem effektivt.

Hjulbyggartråden
Men kvantifierat, hur många mil ungefär tror du?
ja några varv runt jorden åtminstone.

en liten parallell; min egen bil har jag personligen kört dryga tio varv runt vår planet. två hjullager böts tidigt aka fabrikationsfel. sedan intet.

med betydligt mer belastning och varvtal kombinerat med ogynnsam miljö.

det finns dock exempel på lager i våra cyklar som är feldimensionerade. t ex stora lagret vid drivern på legendariska treväxelnavet torpedo 515. först om man dubblar antalet kulor tål det användning på tandemcykel. vanliga hjullager på en cykel skall inte behöva bytas under dess livstid.

Hjulbyggartråden
Det är till flera. Men funderar på hur många jag skall behålla själv. Hur länge håller ett väl servat och justerat Shimanonav egentligen? 5000 mil? 10000? Tror inte jag varit med om något nav som inte dött på grund av vanvård eller för hårt spända konor.
Ett problem med Shimano-nav är att de kommer "justerade" för destruktion direkt från fabriken. Kollar man inte förspänningen så kan man räkna med att lagrena (och därmed även navet eftersom ytterbanan sitter i detta) rasar inom ganska kort.

Så går det när man har en jättebra idé som man sen inte ser till att produktionen följer, utan låter klåpare förstöra produkterna redan innan de satts i bruk.

Hjulbyggartråden
Hur länge håller ett väl servat och justerat Shimanonav egentligen? 5000 mil? 10000? Tror inte jag varit med om något nav som inte dött på grund av vanvård eller för hårt spända konor.
Vilka nav var det och känner du till deras hela användningshistoria?
Billiga och enkla nav varierar mer i toleranserna och får man ett som ligger "långt ut" så blir livslängden kortare. Många hävdar att de bästa shimanonaven är Dura-Ace, iåtminstone för den som bygger hjulen själv, inte enbart pga tajta toleranser och bra material och konstruktion (tex ha de endast 2,4 mm ekerhål) .
Men Shimano säljer inte lösa nav till de nyaste generationerna av Dura-Ace så inga skivbromsar eller TA, de nyaste naven är därför HB-9000 och FH-9000.

Många nav levereras med onödigt lite fett och lite för hårt dragna från fabrik, det påstås att stora hjultillverkare vill ha det så eftersom det då går lite snabbare i hjulbyggarmaskinerna.
Att onödigt hårt dragna nav snabbt kan bli utslitna är väl inte ngn nyhet för dig?
Men för den som bygger hjulen själv och är medveten om detta är det ju inget större problem att fixa fett och lagerspel när hjulen är byggda och innan de används.

Ett sätt som underlättar navjusteringen, åtminstone för oss amatörmekare, visas på Parktools hemsida och åtminstone för mig går justerandet av lagerspelet både snabbt och är enkelt när jag följer beskrivningen på Parktools hemsida

Sätt fast hjulet på "utsidan" av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

De flesta enklare nav har dessutom ofta onödigt stora hål (>2,4mm), även det påstås vara ett krav från kommersiella hjulbyggare eftersom hjulbyggandet då går lite snabbare och därför blir lite billigare för dem.
Om du skall bygga dina hjul för maximal livslängd bör du därför även använda ekerbrickor
spoke-washers-jpg.592104

Ekerbrickorna ger längre ekerlivslängd eftersom det blir bättre stöd i ekerböjen,
vilket syns tydligt i bilden nedan
eker_brickor_mid-jpg.592106

Även i Sheldons hjulbyggarinstruktion står det om fördelarna med ekerbrickor

Hjulbyggartråden
Ett problem med Shimano-nav är att de kommer "justerade" för destruktion direkt från fabriken. Kollar man inte förspänningen så kan man räkna med att lagrena (och därmed även navet eftersom ytterbanan sitter i detta) rasar inom ganska kort.

Så går det när man har en jättebra idé som man sen inte ser till att produktionen följer, utan låter klåpare förstöra produkterna redan innan de satts i bruk.
Ja, det här med justeringen av lagren från fabrik är ett kapitel för sig, konstigt att det inte framgår av manualen så att naven justeras rätt när cykeln monteras och innan kund. Men sen förstås, vad som är rätt justerat råder det skilda meningar om, alltifrån att de skall justeras med "preload" till att det skall gå att känna ett litet glapp när hjulet är fastspänt på cykel.

Jag justerar alltid naven (och andra lager på cykeln utom styrlager) med ett glapp, kan gärna vara så litet som möjligt men det skall kunna kännas. Tror inte jag sett någon instruktion på internet som rekommenderar det men min erfarenhet är att utan det glappet är risken stor att lagret blir för hårt spänt och förstört på nolltid, en del påstår det är tvärtom men i SKF:s lagerbok står samma och bättre källa kan man nog inte ha. Och jag har själv inte märkt att ett litet glapp ökar slitaget, har inte sett slitage ens efter ett par tusen mil på kvalitetslager som varit justerade så från början.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ja, det här med justeringen av lagren från fabrik är ett kapitel för sig, konstigt att det inte framgår av manualen så att naven justeras rätt när cykeln monteras och innan kund. Men sen förstås, vad som är rätt justerat råder det skilda meningar om, alltifrån att de skall justeras med "preload" till att det skall gå att känna ett litet glapp när hjulet är fastspänt på cykel.
Att man ska behöva justera ett nav direkt från fabrik är ju ren idioti, och de flesta har ingen aning om att det ens kan behövas. Själv har jag inte haft en tanke på det trots att jag har bra koll på kullager. Det står ingenstans att lagrena ens är justerbara, och det syns ju inte på utsidan om man inte kollar noga (låsmutter utanför konan).

Jag justerar alltid naven (och andra lager på cykeln utom styrlager) med ett glapp, kan gärna vara så litet som möjligt men det skall kunna kännas. Tror inte jag sett någon instruktion på internet som rekommenderar det men min erfarenhet är att utan det glappet är risken stor att lagret blir för hårt spänt och förstört på nolltid, en del påstår det är tvärtom men i SKF:s lagerbok står samma och bättre källa kan man nog inte ha. Och jag har själv inte märkt att ett litet glapp ökar slitaget, har inte sett slitage ens efter ett par tusen mil på kvalitetslager som varit justerade så från början.
Hellre glapp än för hög förspänning, men det optimala är helt klart rätt förspänning. Utan förspänning (alltså glapp) kommer endast ett fåtal kulor ta hela lasten, istället för att den sprids på åtminstone halva varvets kulor.

Det bästa vore förmodligen att ha en vågbricka, men den skulle behöva vara ruskigt hård. Då hade det åtminstone funnits ett litet justeringsspann där förspänning förekommer, utan att man behöver vara nära glapp eller för hård spänning. En del har börjat med det i vevlager har jag sett, så det kanske kommer även i hjul så småningom.

Hjulbyggartråden
Hellre glapp än för hög förspänning, men det optimala är helt klart rätt förspänning. Utan förspänning (alltså glapp) kommer endast ett fåtal kulor ta hela lasten, istället för att den sprids på åtminstone halva varvets kulor.
SKF har en fin graf i sin lagerbok som visar belastningszon, friktion och livslängd i förhållande till lagerglapp och teoretiskt är det så som du skriver att en liten förspänning ger en längre livslängd men det förutsätter förhållanden som inte normalt gäller för ett lager i drift och SKF rekommenderar ett positivt driftglapp.

Lager med lösa konor som Shimanos lär ha betydligt större toleranser än maskinkullager och min tro är att det är ännu viktigare att cykellager har ett litet glapp i lagret efter montering.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
SKF har en fin graf i sin lagerbok som visar belastningszon, friktion och livslängd i förhållande till lagerglapp och teoretiskt är det så som du skriver att en liten förspänning ger en längre livslängd men det förutsätter förhållanden som inte normalt gäller för ett lager i drift och SKF rekommenderar ett positivt driftglapp.
Hmm, det motsäger de kurser jag gått hos SKF. Hur gammal är boken? ?

Lager med lösa konor som Shimanos lär ha betydligt större toleranser än maskinkullager och min tro är att det är ännu viktigare att cykellager har ett litet glapp i lagret efter montering.
De toleranser som finns i dylika lager (banradier, diameter) har ju ingenting med glappet att göra eftersom man ställer det själv, så de är tämligen irrelevanta. Särskilt om de inte har fyrpunktsanliggning, vilket jag inte tror.
Spårkullager utan förspänning (vilket heller inte är så bra) är en annan femma.

Som sagt; hellre glapp än för hård förspänning, men glapp är fortfarande sämre än rätt förspänning.
Sen har vi problemet med att glappet (oftast) minskar när man drar åt hjulaxeln. Det kan vara därför ett glapp rekommenderas.

Hjulbyggartråden
Hmm, det motsäger de kurser jag gått hos SKF. Hur gammal är boken? ?
Säger de att det är deras rekommendation i normalfallet? Det finns ju så många olika typer av lager och förhållanden de arbetar under, en hel vetenskap och jag är ingen expert på tribologi precis men tycker det låter underligt. Hittade grafen på nätet, samma som i boken.

skf-clearance-chart1.png

Hjulbyggartråden
De toleranser som finns i dylika lager (banradier, diameter) har ju ingenting med glappet att göra eftersom man ställer det själv, så de är tämligen irrelevanta. Särskilt om de inte har fyrpunktsanliggning, vilket jag inte tror.
Spårkullager utan förspänning (vilket heller inte är så bra) är en annan femma.
Jag ser det som tvärtom, genom större toleranser är det inte möjligt att justera glappet så exakt och för att då inte riskera att det blir för tight behöver man öka glappet man justerar för. Riktigt fina hjullager kan jag justera till väldigt lite glapp men med enklare går inte det.

Hjulbyggartråden
ni verkar mena samma:)

den gröna kurvan till vänster med störtdykande hållbarhet vid för hög spänning i lagret är oavsett värd att till varje pris undvika. men vilken marginal som behövs kan diskuteras.

hänsyn kan vara bra att ta till orundhet, temperatur, risk för inträngande smuts, ändring av spänning när hjulet spänns fast i ramen, bara för att nämna några faktorer jag kommer på i stunden.

summan av kardemumman är att jag brukar lämna ett marginellt glapp, att känna även efter fastmontering i cykeln. då vet man säkert att det åtminstone inte är för hårt.

och det rullar lättare;)

Hjulbyggartråden
Säger de att det är deras rekommendation i normalfallet? Det finns ju så många olika typer av lager och förhållanden de arbetar under, en hel vetenskap och jag är ingen expert på tribologi precis men tycker det låter underligt. Hittade grafen på nätet, samma som i boken.

skf-clearance-chart1.png
Aha! Jag antar att "general applications" kanske inte riktigt är det jag lärt mig om. Man ser ju på den gröna kurvan att man får högre livslängd med viss förspänning, och det är där jag lärt mig att man bör ligga.
Antar att det handlar om hur hög last man utsätter lagret för. Man skulle kunna ifrågasätta om hjullager på en cykel verkligen faller inom "general applications" med tanke på hur ofta de rasar.

Med tanke på grafen ovan skulle jag fortfarande vilja hävda att man bör eftersträva nollspel eller en mycket låg förspänning, hellre än glapp. Men visst, risken att man spänner för hårt finns ju där, och det är som du säger värre än onödigt mycket glapp.

Edit: Förresten är det såklart sjukt svårt att få en viss förspänning om man inte har en separat fjäder för det.

Jag ser det som tvärtom, genom större toleranser är det inte möjligt att justera glappet så exakt och för att då inte riskera att det blir för tight behöver man öka glappet man justerar för. Riktigt fina hjullager kan jag justera till väldigt lite glapp men med enklare går inte det.
Då talar vi om olika toleranser. Ett justerbart vinkelkontaktlager har ju ingen tolerans för lagerglappet eftersom det är justerbart. Däremot kan det förstås vara orunt, ha kass ytfinhet, ha olika stora kulor, vara allmänt svårjusterat på grund av usla gängor och så vidare.

Hjulbyggartråden
Då har man byggt sig en till uppsättning hjul. Störande att texten på naven tydligen ska läsas från vänster sida, vilket jag upptäckte först när framhjulet redan var byggt med texten läsbar från höger sida (som det ju ska vara). Vad värre är är att jag har tre passande slangar hemma, en med silverfärgad, en med svart och en med mässingsfärgad ventil. Det går inte riktigt min väg.

IMG_0389.jpeg

IMG_0405.jpeg
IMG_0404.jpeg

IMG_0402.jpeg

Hjulbyggartråden
Ska bygga ett bakhjul där fälgen kräver brickor till nipplarna. Det har jag inte gjort innan så jag behöver hjälp att tänka rätt. Räknat ut ekerlängder med ERD 595 och 12mm nipplar. Kan jag köra på den ekerlängden och istället bara använda 14mm nipplar? Brickorna ska vara 2mm nämligen. Eller gör man på nåt annat vis?

Hjulbyggartråden
Ni som kan detta. ?
Jag har ett hjul som alltför ofta skjuter en eker eller två antagligen för att det har stått i en fuktig källare i Spanien och det har blivit antydan till korrosion i korsningarna.
Fälgen är inte alltför sliten så frågan är om det är värt att ekra om hjulet med nya ekrar och nipplar och vad jag i så fall ska tänka på.

Shimano Dura Ace Custom Laufradsatz für Rennrad
Spokes:DT Revolution 2.0/1.5 schwarz
Rim:DT Swiss RR 1.1 schwarz
Hub:Shimano Dura Ace 7900 VR+HR
Nipples:Messing schwarz

Hjulbyggartråden
Ni som kan detta. ?
Jag har ett hjul som alltför ofta skjuter en eker eller två antagligen för att det har stått i en fuktig källare i Spanien och det har blivit antydan till korrosion i korsningarna.
Går ekrarna av i korsningarna? Eller var då? (Det vanligaste är ju vid navet, i bocken)
Går de av både fram o bak och på vilken sida?

Fälgen är inte alltför sliten så frågan är om det är värt att ekra om hjulet med nya ekrar och nipplar och vad jag i så fall ska tänka på.

Om jag kommer ihåg rätt är ju fälgarna ganska smala, men du vill behålla dem?
Är det lika många ekerhål i dem skulle jag skifta fram o bak och försöka få tag på ett passande baknav, dvs ett som klarar 11-delat lvg, det gör inte FH-7900, kanske rent av FH-9000 (som är svart! FH-5800 finns i silver).
Jag skulle också välja DT Comp (eller motsv) på höger sida bak, 1,5mm ekrar runt om är onödigt på många sätt.
Men om det är värt det eller ej för dig det kan inte jag svara på.

Hjulbyggartråden
Ni som kan detta. ?

DT Competition 2.0/1.8 istället kanske? Kostade under hundralappen för 20 när jag beställde senast från Rose och enklare att arbeta med, vrider sig mindre när man spänner.

Hjulbyggartråden
Jag har aldrig haft hjul som hållit så bra som när jag hade DT Rev runt om tror jag. Höll spänningen bra och aldrig några problem att spänna. Slog sönder och bytte båda fälgarna och sedan bak ytterligare en gång på samma ekrar och inga problem alls.

Nu med straightpullnav fick det bli platta istället, blev väldigt mycket smidigare att bygga med när de kan rotera, annars hade jag kört Rev igen antagligen.

Mtb förvisso men ser inga skäl att hålla sig undan från lätta fina ekrar.

Hjulbyggartråden
Jag har aldrig haft hjul som hållit så bra som när jag hade DT Rev runt om tror jag. Höll spänningen bra och aldrig några problem att spänna. Slog sönder och bytte båda fälgarna och sedan bak ytterligare en gång på samma ekrar och inga problem alls.

Nu med straightpullnav fick det bli platta istället, blev väldigt mycket smidigare att bygga med när de kan rotera, annars hade jag kört Rev igen antagligen.

Mtb förvisso men ser inga skäl att hålla sig undan från lätta fina ekrar.
Om du tänker till lite hur spänningen fördelas i alla bakhjul och även i skivbromsade framhjul så förstår du poängen med kraftigare ekrar på ena sidan?

Hjulbyggartråden
Om du tänker till lite hur spänningen fördelas i alla bakhjul och även i skivbromsade framhjul så förstår du poängen med kraftigare ekrar på ena sidan?
Jo jag fattar teorin men kvarstår att jag praktiskt aldrig haft ett bättre hjulpar. Många som som verkar rädda för de ekrarna av olika skäl.
Samma teoretiska problem uppstår ju dessutom om man går upp på Comp överallt osv och det föreslås friskt.

Hjulbyggartråden
Jag skulle gärna bygga med DT Rev på båda sidorna, men tycker att det är svårt att få upp spänningen utan att som börjar vrida sig. Har därför bara kört dom på sidan med mindre spänning, för att hålla ner vikten lite där det kan göras utan problem. Andra gånger när jag inte har orkat krångla med olika ekrar har jag bara byggt med DT Comp på båda sidorna, det har funkat alldeles utmärkt också. Har aldrig haft ett ekerbrott (men en del trasiga nipplar på billiga köphjul) så har svårt att se vilket problem olika diameter på ekrarna skulle lösa. Förutom att hålla ner vikten då.

Hjulbyggartråden
Många som som verkar rädda för de ekrarna av olika skäl.
Samma teoretiska problem uppstår ju dessutom om man går upp på Comp överallt osv och det föreslås friskt.
Att få till tillräckligt hög ekerspänning med 1,5mm ekrar är inte ett teoretiskt problem utan som @mkallstrom skriver är det ett i högsta grad praktiskt problem.
Så här skriver Sapim om sin 1,5mm eker
"Only experienced wheel builders should mount up wheels with this spoke."

Hjulbyggartråden
Jag har precis byggt ett 20 tums hjul och stötte på en lite intressant problematik. När jag skulle spänna upp hjulet upptäckte jag att jag varken kunde få en ordentlig ton från ekrarna eller sätta på en tensionmeter eftersom ekrarna var för korta. Jag slutade med at klämma på dom i par för att kontrollera om spänningen var jämn men jag blev lite nyfiken på om det finns andra tricks för att testa spänningen?

Tillbaka
Topp