Cykelresor / Arrangör / Eller ej?

Goofy

Aktiv medlem
Hej!

Planerar lite inför kommande resa 2024 och skulle gärna vilja få lite tips från forumets kunskapsbank...

Har provat, Mallis, Torrevieja, Cabicce Mare, Nerja, Rom - Pisa

På alla resmål förutom Rom - Pisa har vi bott på samma hotell där vi utgått ifrån, vilket har varit bekvämt då du inte behöver bry dig så mycket om packningen.
Senaste resan Rom - Pisa körde vi största delen gravel och hade med oss egen packning, men vi var inte 'hardcore" och tältade, utan vi checkade in på
hotell efter varje dag och åt en bra frukost.

Drömscenariot skulle vara att cykla från ort till ort, och när man kommer fram så står resväskan på rummet när man checkar in, men det verkar inte vara
jättelätt att hitta "prisvärda" alternativ, eller så är mina "Google skills" dåliga, det är därför jag vänder mig hit...

När vi cyklade Rom - Pisa var det cykelkartong som gällde, men det skulle även vara ett alternativ att man kör en stor "loop" och kommer tillbaka till
första hotellet där cykelväskan står.

Har bland annat tittat på Haute Route, Bernt Bike Event, trans alp mm, men kör gärna ett eget upplägg så vi kan anpassa farten och stoppen efter kompisarna

Har inga större problem att sitta och "pilla" med egna rutter, men finns det färdiga så är det att föredra. Både Gravel och Lvg är intressant

Tack på förhand med alla tips

/S

Om man inte ska ha med sig väldigt mkt packning (lång tur eller tur med väldigt varierande väder) tycker jag det funkar rätt bra att köra med egen packning. Har cyklat turer på 2-11 dagar med bara en ryggsäck.

Har sett firmor som erbjuder transport av bagage mellan boenden när jag suttit och surfat. En har jag för mig var i Schweiz, vilket ju knappast gör det "prisvärt" (såvida man inte har ett fett bankkonto). Var dock rätt många år sen och minnet förmår inte uppbåda något namn på firman.

En variant om man vill ha med sig lite mer packning men ändå röra sig lite kan ju vara att cyklar någon/några dagar på en plats, ta tåg till nästa plats och upprepa och i slutet återvända till startorten där man har cykelväskan lagrad på hotellet. Naturligtvis bör man checka att det hotellet verkligen är villiga att lagra en sådan väska under tiden man är borta, men min erfarenhet är att det inte är omöjligt att hitta sådana ställen. Gissningsvis kanske vilja ökar om man har mer än en natt i början och/eller en i slutet på starthotellet.

Om man inte ska ha med sig väldigt mkt packning (lång tur eller tur med väldigt varierande väder) tycker jag det funkar rätt bra att köra med egen packning. Har cyklat turer på 2-11 dagar med bara en ryggsäck.

Har sett firmor som erbjuder transport av bagage mellan boenden när jag suttit och surfat. En har jag för mig var i Schweiz, vilket ju knappast gör det "prisvärt" (såvida man inte har ett fett bankkonto). Var dock rätt många år sen och minnet förmår inte uppbåda något namn på firman.

En variant om man vill ha med sig lite mer packning men ändå röra sig lite kan ju vara att cyklar någon/några dagar på en plats, ta tåg till nästa plats och upprepa och i slutet återvända till startorten där man har cykelväskan lagrad på hotellet. Naturligtvis bör man checka att det hotellet verkligen är villiga att lagra en sådan väska under tiden man är borta, men min erfarenhet är att det inte är omöjligt att hitta sådana ställen. Gissningsvis kanske vilja ökar om man har mer än en natt i början och/eller en i slutet på starthotellet.
Blir ett givande och tagande, aldrig haft problem med hotell och cykel. Gäller ju dock att hitta större hotell som har plats också. Är man nu ett gäng som åker så tar lådorna/väskorna plats. Så bokar man som du säger första och sista natten där så bör det inte vara några problem. Egentligen bara ringa/maila hotellet och fråga :)

Har cyklat ett par gånger på Kreta. En gång med Lafis resor där man cyklade mellan olika orter och fick bagaget transporterat. Mkt bra eftersom det var lite längre etapper än vad Temaresor erbjuder. Sedan en resa i offseason, påsktid. Hyrde en liten Suzuki 700 för inga pengar alls och 0.4 l/mil. Bokade inte hotel i förväg, förutom hotellet i Rethymnon, men det var inga problem att hitta lediga sängar ändå.Körde turer på både norra o södra sidan.

Förra året var jag på väg att boka något med travl.se men kunde inte hitta någon referens från någon som rest med dem så jag avstod.

Blir ett givande och tagande, aldrig haft problem med hotell och cykel. Gäller ju dock att hitta större hotell som har plats också. Är man nu ett gäng som åker så tar lådorna/väskorna plats. Så bokar man som du säger första och sista natten där så bör det inte vara några problem. Egentligen bara ringa/maila hotellet och fråga :)
Jag är lite av en "försiktig general" så jag vill gärna ha svart på vitt att det är ok innan jag bokar. Annars går jag bara och målar upp skräckscenarion kring att de vägrar lagra väskan. Har någon gång fått nej-svar. Typiskt har dock hotellen varit tjänstvilliga.

Om jag bokar i förväg brukar jag också typiskt kolla att det finns möjlighet att förvara cykeln på ett säkert sätt på hotellet över natten. Inte säkert att de tycker det är ok att ha cykeln på rummet men oftast har de då istället erbjudit alternativ som känts acceptabelt.

Jag är lite av en "försiktig general" så jag vill gärna ha svart på vitt att det är ok innan jag bokar. Annars går jag bara och målar upp skräckscenarion kring att de vägrar lagra väskan. Har någon gång fått nej-svar. Typiskt har dock hotellen varit tjänstvilliga.

Om jag bokar i förväg brukar jag också typiskt kolla att det finns möjlighet att förvara cykeln på ett säkert sätt på hotellet över natten. Inte säkert att de tycker det är ok att ha cykeln på rummet men oftast har de då istället erbjudit alternativ som känts acceptabelt.
Funderar just nu över två scenario. Antigen startar och slutar man på samma hotell, och kollar att det är okej att förvara cykelväskan i något förråd under tiden man cyklar en 'loop' med X antal dagar, eller så blir det som vi gjorde sist, från plats A till B som är slutdestination. På senaste resan när målet var Pisa så mailade jag alla cykelbutiker i Pisa och kollade om vi kunde få två cykelkartonger, och första butiken som svarade positivt, där letade vi hotell i närheten.

Skulle dock vara skönt att slippa packningen och bara koncentrera sig på cyklingen, men det verkar bli lite dyrare då.

/S

Ett alternativ till loop är att cykla från A till B och sen ta tåget från B till A, givet att det går att fixa. Möjliggör också resa med cykelväska om man föredrar det framför kartong.

Vårt upplägg är inte alls det upplägg du frågar efter, men kan vara värt att fundera på beroende på vilken cykling ni eftersträvar.

Vi som vill plocka russinen ur kakan när det gäller cykling uppför har följande upplägg:
- flyg till lämplig destination
- hyrbil till två boenden/orter. Vi är normalt borta tolv dagar och då brukar det vara bra med två orter för att få så mycket variation som möjligt. Den aspekten ska inte överdrivas, under en resa cyklade jag uppför Timmelsjoch tre gånger (inte tre dagar i rad) och hade utbyte av alla tre
- i bästa fall kan vi cykla direkt från boendet, i annat fall tar vi hyrbilen till lämplig startpunkt
- vi börjar ofta en bit upp på passen för att slippa tråkiga, ibland mycket varma, transportsträckor. Vi vill helst ha vackra vyer från första metern
- finns det en restaurang så äter vi lunch på toppen. Går det att fortsätta ner på andra sidan så gör vi det
- cykling tillbaka upp till toppen och sen cyklar/rullar vi ner till boendet/hyrbilen

Vi maximerar med vårt upplägg de vackra vyerna och oftast den roligaste cyklingen.

Jag var på en resa där vi var 6 pers i en minibuss och körde bilen en dag vardera medan de andra cyklade, olika hotell varje kväll. Jag tyckte det funkade bra, den dagen man hade bilen kunde man köra en egen runda på eftermiddagen.

Jag var på en resa där vi var 6 pers i en minibuss och körde bilen en dag vardera medan de andra cyklade, olika hotell varje kväll. Jag tyckte det funkade bra, den dagen man hade bilen kunde man köra en egen runda på eftermiddagen.
Det var ju ett riktigt smart upplägg. Då får man ju en servicebil också och kan känna sig som ett proffs ?

Halloj!

Just nu lutar det åt flyg till Malaga och köra en stor loop och sedan tillbaka till Malaga där tanken är att vi kan lämna cykelväskan på hotellet tills vi kommer tillbaka en vecka senare.

Finns det några 'måsten' som du tycker man inte får missa.

Vi kommer uteslutande köra väg, men med ev inslag av finare grusvägar.

Inga jätte distanser per dag, vi har tänkt oss mellan 10-16mil/dag lite beroende på höjdskillnad.

Tack på förhand

/S

Backen upp till Pico Veleta bjuder på Europas högsta asfalterade väg. Kanske kan vara något? En RR finns här Finns även lite andra rundor i den tråden som kanske kan vara av intresse.

RR från andra turer i Andalusien finns här

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp