Idéer om styrlås mottages

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
jag har blitt sugen på ett styrlås på touringcykeln. det är irriterande att styret vippar när jag lastar kärra eller packar ojämnt på framgaffeln. jag pratar inte om en styrbegränsare, utan ett parkeringslås.

jag känner till två varianter. steerstopper, som är dyrt, stort och fult. usch.
Screenshot_20230802-101415_Firefox.jpg

och tout terrains vackra ergo stop plus, som väl inte går att köpa och om det går att köpa vill jag inte ens se prislappen.

men det måste väl finnas nån genial enkel lösning jag kan fixa själv?

krav:
* billigt
* enkelt att tillverka
* superenkelt att låsa och låsa upp, handen ska kunna lära sig låsa och låsa upp utan att hjärnan ska behövas blanda sig i.

Letar efter nåt liknande då det är fan i mig omöjligt att få cykeln att stå kvar om man har en tung styrväska monterad och försöker ställa ifrån sig hojen mot ett träd eller liknande. Svopp, så vrider sig styret och cykeln ligger på marken.

Har även funderat på centralstöd, men är inte säker på att det skulle funka då underlaget ofta är ojämnt där jag försöker ställa ifrån mig hojen (i regel för att fotografera längs nån usel grusväg).

Edit: Fixade lite med en gammal damtralla på landet för ett par veckor sen, och den har en fiffig mojäng som håller framhjulet rakt vid parkering. Man vrider helt sonika styret max åt ena hållet så en plåtflärp hamnar på utsidan av en annan plåtflärp, och när man sen vrider styret så hjulet pekar framåt så är den förstnämnda flärpen låst i en liten fördjupning i den andra flärpen. Vrid styret vidare och den första flärpen hoppar innanför den andra och allt är olåst igen. Sjukt smidigt.

P7200304_2048.jpg

Nåt sånt satt ju på ”alla” cyklar när det begav sig.
Menar inte du ska handla från amazing men ideen. Det finns fler att goggla fram
Stabilisatorfjäder är nog sökordet.

Letar efter nåt liknande då det är fan i mig omöjligt att få cykeln att stå kvar om man har en tung styrväska monterad och försöker ställa ifrån sig hojen mot ett träd eller liknande. Svopp, så vrider sig styret och cykeln ligger på marken.

Har även funderat på centralstöd, men är inte säker på att det skulle funka då underlaget ofta är ojämnt där jag försöker ställa ifrån mig hojen (i regel för att fotografera längs nån usel grusväg).

Edit: Fixade lite med en gammal damtralla på landet för ett par veckor sen, och den har en fiffig mojäng som håller framhjulet rakt vid parkering. Man vrider helt sonika styret max åt ena hållet så en plåtflärp hamnar på utsidan av en annan plåtflärp, och när man sen vrider styret så hjulet pekar framåt så är den förstnämnda flärpen låst i en liten fördjupning i den andra flärpen. Vrid styret vidare och den första flärpen hoppar innanför den andra och allt är olåst igen. Sjukt smidigt.

Visa bilaga 642961
inte helt ointressant som idé till "användargränssnitt", att man vrider styret max för att låsa. men jag skulle vilja ha det rejält låst sen, inte så att det går att knycka upp med en styrrörelse.

det är faktiskt så sjukt att min bridge club-ram har ett helt perfekt hål att använda för att imitera den där tout terrain-mackapären.
20230802_125300.jpg

funderar på om jag kan dremla fram nåt sånt här, en fjädrad L-stång med en liten knopp som fastnar i topcapens insexhål när man vrider ur låset.

styrlas.png

Tillbaka
Topp