Köpa MTB

Namn

Medlem
Köpa MTB
Hej! Jag har just nu en hybrid cykel men cyklar mer o mer på grus och skogs stigar, Så är sugen på att köpa en MTB som jag kommer cykla i skogen och på grus vägar men kommer också vilja att den ska vara snabb på asfalt för att ta mig till skogen och gruset :) har kollat på dessa cyklar. De är i den prisklassen jag tänkt mig också.

Köpa MTB
Du har även MB31 Rescue vilket är ett bra alternativ. Den är mest lik Orbean av dem ovan men du får bättre hjul och dämpare med MB31an vilket är dyra uppgraderingar att göra i efterhand.

Köpa MTB
Får man vara med och låna tråden?
Jag har en MB31 gravel sedan tidigare och trivs mycket bra med den men hittar mig själv allt som oftast på lite snåriga stigar där det blir väldigt stötigt och cykeln inte passar in längre. Mötte en gubbe häromdagen som påpekade att jag på fel ställe med min lättviktscykel haha.

1691402435736.png
1691402508949.png

Sådana miljö trivs jag med att cykla i förutom gravel, så jag kommer inte hoppa runt på några berg. Har kikat på samma cyklar som TS. Vilken hade ni föreslagit?
Budget: 10-20 000 SEK.
Ändamål med cykeln (som TS): miljö som bilderna ovan, ska kunna rulla helt ok på grusväg också, kunna ta bikepackingväskor. Har ändå förstått att det är en XC cykel jag borde leta efter, planerar tex cykla st olavsleden.
Cyklar jag tittat på: Canyons Grand Canyon 8, MB31 Rescue XC/TR (skillnad?), något annat?
Förövrigt är Canyons cykel så himla snygg.

Senast ändrad:
Köpa MTB
Mb31 är väldigt mycket modernare än GC (om jag inte missat en ny modell)

Tycker mb31 rescue xc borde passa bra.
Det enda är att det sitter en trail gaffel på den. Gillar man inte det så kanske de kan fixa det. De brukar vara smidiga

Med SID
1000000743.jpg

Köpa MTB
Vad är det som gör MB31 mycket modernare då?

Tycker MB31 är väldigt hypad här på Happy...?
Den är längre, lägre och flackare. Generellt bättre för stigcykling.

Anledningen till att den är så hypad är att den har modern vettig geo tillsammans med väldigt bra komponenter för pengarna. Vad jag vet så finns det det ingen som är på allebikes nivå när det gäller det, canyon är nära men inte riktigt där.

Förövrigt så hade jag gått på Deore Dropper modellen, samma hjul och gaffel som SLX men 5k billigare.

Köpa MTB
Vad är det som gör MB31 mycket modernare då?

Tycker MB31 är väldigt hypad här på Happy...?

GC är av sadelrörsvinkeln att döma en uppgafflad gammal xc. 72.8°. Alternativt att det är fel i tabellen.
Reach är också kort men inte extremt så oläm 72.8 stämmer kanske det är lagom när man sitter ner.
Vill man ha en konservativ xc blir det väl bra. Jämför med BMC two stroke för en modern 100mm xc.

Vill man ha en modern 120mm xc/dc men ingen mb31
Norco fluid ht
Fuse
Big trial 200
Chameleon AL

Tex. Finns säkert mer men jag har kollat på de som finns i small.

Senast ändrad:
Köpa MTB
Mina mtb kunskaper är verkligen dåliga. Vad skiljer xc och trail gafflarna åt förutom längden?
Vikten tänkte jag på främst. Nackdelen är att jag inte känner till någon xc gaffel som går längre än 120mm (som inte väger bly i alla fall).

Många är nog nöjda med den som sitter på mb31 men jag ville ha mer XC stuk med modern geo till min 11åring för motionscykling.

Tillbaka
Topp