Däckfundering inför Cykelvasan 2023

Scaramanga

Aktiv medlem
I svagt ögonblick lovade jag ett gäng andra gubbar att hänga med och köra CV. Tänkte köra med min beprövade Vitus Rapide från 2019. Upplever den inte särskilt rapp så jag funderar på ett annat däckval kan göra livet lättare för mig under kommande 9 milen i sadeln.

Befintlig spec; Fälgar WTB ST i25 som ska vara tubelessready, kör med slang idag. Maxxis Ardent Race 3C/EXO/TR fram och Ikon 3C/EXO/TR bak. 29x2.2"

Tycker de är allmänt lite tröga jämfört med mina (prisvärda) favoriter Conti RaceKing. Är det nån poäng att göra dem tubeless eller ska jag sikta direkt på RaceKing och köra även dem tubeless?

Råkar av en händelse ha samma däck på min HT, och jag tycker också att Ardent känns tung och trög. Ikon däremot rullar väl fint? Jag tänker satsa på antingen ett Ikon 2.35" fram eller kanske Rekon. Får se vad som dyker upp.

Och absolut byta till slanglöst.

Sätt ett RaceKing bak så får du det lätta ruĺlet. Och ett lågt o smalt styre så du inte sitter som en lagårdsvägg på alla grus- o asfaltsvägarna.
Isf flytta Ikon till framhjulet? @MagerValp Svårt att säga vilket av dem som rullar tyngst men jag upplever att Ardent har jäkla bred anläggningsyta mot asfalten trots högt tryck. Sånt blir ju rätt synligt när man kommer från dammig grusväg till asfalt.

Isf flytta Ikon till framhjulet? @MagerValp Svårt att säga vilket av dem som rullar tyngst men jag upplever att Ardent har jäkla bred anläggningsyta mot asfalten trots högt tryck. Sånt blir ju rätt synligt när man kommer från dammig grusväg till asfalt.
Bakhjulet står ju för huvuddelen av rullmotståndet särskilt med tanke på att det deformeras o stjäl energi när man trampar.

Ikon skulle jag kunna köra CV på, RaceKing har jag cyklat CV på. Finns förstås många andra möjligheter, men är det däck du gillar måste du inte titta längre.

Antingen ett par, där Ikon kan vara aningens mer förtroendeingivande och RK mer lättrullade. Eller en kombo Ikon fram, RK bak. Skaffa det du tror du kan ha nytta av till annat också. Satsa gärna på någon av de finare varianterna av respektive däck.

Ha det så roligt!

Ikon både bak och fram lär vara funkis, eller på sin höjd Rekon fram och Ikon bak för att duga till framtida cykling också. Man behöver inte mycket till däck för cykelvasan. Lättast och rulligast möjligt helt enkelt!

Sen tror jag att du vill sitta så lågt som möjligt med styre osv. Brukar vara enkelt att vara byta plats på styrstam och spacers - såga inte av gaffeln i förstaskedet. Eftersom det på cykelvasan ofta går fort blir luftmotståndet ett bekymmer om man sitter för upprätt. Här kommer ju även klädval in - inget onödigt fladder är önskvärt.

Sen gällande däcktryck så är det lätt att tro att högre är bättre. Man vill att däcket ska jämna ut ojämnheterna och är det för hårt pumpat blir det studsigt och därmed långsamt och tröttande, speciellt om man kör långt.

Ikon skulle jag kunna köra CV på, RaceKing har jag cyklat CV på. Finns förstås många andra möjligheter, men är det däck du gillar måste du inte titta längre.

Antingen ett par, där Ikon kan vara aningens mer förtroendeingivande och RK mer lättrullade. Eller en kombo Ikon fram, RK bak. Skaffa det du tror du kan ha nytta av till annat också. Satsa gärna på någon av de finare varianterna av respektive däck.

Ha det så roligt!
Tackar!

Tror på detta upplägg. Ikon fram och RaceKing bak får det bli. Ska nog labba med lite längre styrstam för mindre luftmotstånd. Behöver ju alla trix som finns tror jag :)

Dags att lyfta tråden nu när det närmar sig och förutsättningarna är högts onormala... ;-) :-)
Vad tänker du på, mycket lera?
Cyklade lite idag och funderade på om det krävs massa wet lube på lördag eller om man klarar sig på dry lube. (Tycker Wet lube är ett klister som aldrig försvinner..)

Tänkte... innan "Hans" sätta mina Rekon Race fram och Thunder Bart bak... men med lera och blöta kanske det blir slirigt värre? Nu sitter jag här och funderar och googlar istället för att gå ut och byta och se till så att jag får ett sista pass ikväll! Startled 5... vad har ni andra?

Facit om vem som vart snabbast kommer på lördag ?
IMG_9810.jpeg

Det är inte mycket lera mest grus, sand och vatten. Sög ordentligt, kommer att ta på krafterna.Har varit och provkört sträckorna Sälen-Evertsberg och Oxberg-Mora. Kör på gravelbiken med 42mm Tufo Thundero. Kom upp utan problem i backen efter starten i Sälen och det fäste bra på alla bitar av banan. Det är nog lufttrycket som är mer av vikt än grova däck .
IMG_20230805_111303.jpg

Det är inte mycket lera mest grus, sand och vatten. Sög ordentligt, kommer att ta på krafterna.Har varit och provkört sträckorna Sälen-Evertsberg och Oxberg-Mora. Kör på gravelbiken med 42mm Tufo Thundero. Kom upp utan problem i backen efter starten i Sälen och det fäste bra på alla bitar av banan. Det är nog lufttrycket som är mer av vikt än grova däck .Visa bilaga 644936
Äntligen lite fakta. Uppskattas stort ?

Jag slängde precis på XC RC 2.4 som ersatte Racing Ray/Ralph. Funderade ett tag på att ta graveln med 40mm däck med tänkte om.

Eller, sitter fortfarande och velar lite men det blir nog Mtb.

Racing ray-thunderburt blir det för mej. 2.35 fram, 2.1 bak tyvär. Förslag på vettigt däcktryck utan att tråden spårar ut? 1.7/1.9? Med ray/ralph brukar ja ha 1.3/1.4 typ, dock mycke mer ”stigcykling” än vad vasan verkar vara

Racing ray-thunderburt blir det för mej. 2.35 fram, 2.1 bak tyvär. Förslag på vettigt däcktryck utan att tråden spårar ut? 1.7/1.9? Med ray/ralph brukar ja ha 1.3/1.4 typ, dock mycke mer ”stigcykling” än vad vasan verkar vara
Beror ju på bland annat din vikt och fälgbredd. Jag som väger 63 kg kör både XCO-banor och grusrally med 1,2 bar fram och 1,3 bar bak.
2,25 däck på 25 mm fälg. Slanglöst utan inserts.

Om jag gissar att du väger 75 kg och kör 25 mm fälg slanglöst tänker jag att typ samma som du brukar fram (1,3) men höjt lite bak pga smalare däck, kanske 1,5 bak då?

Beror ju på bland annat din vikt och fälgbredd. Jag som väger 63 kg kör både XCO-banor och grusrally med 1,2 bar fram och 1,3 bar bak.
2,25 däck på 25 mm fälg. Slanglöst utan inserts.

Om jag gissar att du väger 75 kg och kör 25 mm fälg slanglöst tänker jag att typ samma som du brukar fram (1,3) men höjt lite bak pga smalare däck, kanske 1,5 bak då?
Jag kommer att köra med racing Ralf och racing Ray. 92 kg slanglös på 30mm fälg. Tänkte ha runt 2.0 och 2.3, är lite nybörjare på det här är det för mycket ?

7:35 in i filmen förevisas Harris (@42Hz) cykel (om jag minns rätt), avseende korrekt däckval för vasan i år.
(Filmen är förövrigt trevlig att se i sin helhet utöver anvisningen om däckval.)

Det gick väldigt bra med gravelbiken och 42 mm Tufo Thundero. Klarade alla surhål utom ett, var några deltagare som klev av så då fick jag göra detsamma . Slirigast var gräset innan Oxbergs kontrollen kom upp där med.
Fint med Vallgraven i Mora parken, den var riktigt djup. Trodde att det var Baptisterna som arrangerade ett tvångsdop.

Tillbaka
Topp