Köpråd/vägledning vid köp av FS för nybörjare.

Mbjork

Medlem
Hej!

Under den årliga fjällsemestern så tog jag tillfället i akt att prova på MTB cykling i Idre fjäll och för att uttrycka mig milt, älskade det. Jag kunde inte riktigt få nog så det slutade med att jag spenderade ytterligare en dag i spåren innan det var dags att åka hem. Jag har ingen tidigare erfarenhet av MTB eller cykling för den delen mer än cykla sporadiskt in till stan, typ. Jag har dock kört Enduro tidigare så konceptet var inte helt främmande.

Där och då bestämde jag mig för att detta är något jag vill göra mer och jag vet sen tidigare att vi har har både stig och utförsleder i närområde/runt omkring där jag bor (Linköping). Familjen åker även få fjällsemester varje sommar så att skaffa en egen cykel istället för att hyra varje gång känns som rätt steg.

I Idre cyklade jag slingor runt berget med både stigning och nedförsåka och andra dagen spenderades enbart med att åka utför (Gröna och Blå slingor)

Jag hyrde första dagen en Scott Scale 970 och tyckte att den kändes bra men aningen hård utför. Har dock som sagt inga referensramar.

Dag två hyrde jag en Scott Spark 960 som jag tyckte var fantastisk. Jag tyckte den var lika lätt att klättra med som Scalen men den var bättre nedför. Att den var heldämpad hjälpte också gubbkroppen att fungera bättre dagen efter.

Så jag har börjat kolla runt efter en egen cykel men som total novis slås jag av en jungel av geometri, slaglängd och komponenter som jag tycker är svår att navigera i. Hade det rört sig om ett par tusen i kostnad skulle nog "trail and error" metoden fungera, men med lite större summor som en FS betingar vill man få hyfsat rätt saker från början. Den enda referensramen jag har att gå efter är att jag tyckte att Spark 960 kändes bra, om det var rätt cykel för den cykling jag gjorde vet jag inte riktigt.

Jag har kollat både på bikester.se och cykelkraft.se och hittat följande cyklar:

Priset på denna känns lockande och den verkar ha fått bra betyg i diverse test. Finns både billigare och dyrare varianter på denna, är det någon som direkt sticker ut som ett dåligt köp?

Priset känns lockande och den marknadsförs som en Trail/enduro cykel.

Fick upp denna i Cykelkrafts cykelväljare.

Jag har även varit inne hos min lokala cykelhandlare där dom hade både en Trek Fuel ex5 och en Specialized Stumpjumper alloy båda för 25000:- på rea.

Helst skulle jag vilja hålla mig under 20000:- men kan tänka mig att tänja på budgeten lite ifall det verkligen behövs, ifall man skulle upptäcka att tiden inte räcker till eller intresset sviktar. Jag har inga problem att byta upp mig senare eller byta ut komponenter "down the line" efter nått/några år.

Jag har en föreställning om att jag kommer köra mycket nedför både i Bikeparks men även stigcykling. Jag letar inte efter någon som klarar stora hopp och höga drops men nått som klarar av att åka utför utan gå sönder direkt.

Vad tror ni om dessa cyklar och har ni någon annan rekommendation på cyklar jag ska titta närmre på?
Finns det några "must haves" som man ska kolla efter?

Hoppas jag inte krånglat till det för mycket och hoppas på mycket matnyttig info.

//Mattias

Det kan vara svårt att fynda på cykelkraft om man inte vet exakt vad man ska ha.

Du vill ha lite mer kräm utför än spark? Det är nog ungefär där mythique ligger tror jag.
Borde finnas mer runt 25k om du har tur med rea.
Spectral? Escarpe får man nog ha väldig tur?

Börja med att läsa denna:

Det låter som att du vill ha en cykel i Trail-segmentet. Runt 20k så är utbudet väldigt begränsat och jag tror att Mythiquen du länkar till är en av de få jag hade rekommenderat i den prisklassen.

Canyon har dock två modeller i prisklassen nu på rea som också skulle funka fint:
Neuron: väldigt allround, lik mythique:en
Spectral 125: Stigcykel med enduro geometri, lite stabilare utför än neuron och mythique men mindre lekfull när det är platt och går långsammare.

Canyon är dock bara online.

Känns som Mytique VRX är mer prisvärd för 22400 med Bombergaffel, 12 delat och lite bättre bromsar. Jag hade nog lagt på de tusenlapparna om det är utförscykling som lockar.

Känns som Mytique VRX är mer prisvärd för 22400 med Bombergaffel, 12 delat och lite bättre bromsar. Jag hade nog lagt på de tusenlapparna om det är utförscykling som lockar.
Mm, för att få bättre bakdämpare också borde man kanske köra det. Annars hade jag varit frestad att välja gaffel och bromsar själv. Finns lite utrymme om man lyckad få ut nån tusenlapp på skrotet

Från 22400 är det nära till 25000 men orkar inte riktigt titta på komponenterna

Börja med att läsa denna:

Det låter som att du vill ha en cykel i Trail-segmentet. Runt 20k så är utbudet väldigt begränsat och jag tror att Mythiquen du länkar till är en av de få jag hade rekommenderat i den prisklassen.

Canyon har dock två modeller i prisklassen nu på rea som också skulle funka fint:
Neuron: väldigt allround, lik mythique:en
Spectral 125: Stigcykel med enduro geometri, lite stabilare utför än neuron och mythique men mindre lekfull när det är platt och går långsammare.

Canyon är dock bara online.
Tack för svar. Jag har kikat på Canyons sida med men då var det ingen rea. Det känns som att jag kommer behöva köpa online oavsett med tanke på budget så det skrämmer mig inte så mycket, så länge man är hyffsat påläst om vad man får hem för något. Hur skulle du säga att Spectral står sig mot Mythiquen komponentmässigt? Jag är tyvärr inte än så insatt så jag kan tyda skillnad på dom olika modellbetäckningarna på t.ex bromsar och växelkomponenter.

Fuel ex 5? Är det för dåligt?
Ser att escarpe finns på rea men inte för 20.
Det tror jag ju inte att den är, frågan är mer om en Vitus för 16-18k kommer räcka till lika bra för en nybörjare eller om Fulen är så pass mycket bättre så jag dels kommer märka skillnad och det är motiverat prisökningen? Eller det kanske bara är dumsnålt att kolla på cyklar under 25k?

Då kan man väl lika gärna gå för AMP modellen för 25 med Pike och Deore XT
Tack för svar. Det är just det här jag råkade utför när jag har kollat runt senaste veckan, man börjar kolla på en cykel för 18k och vipps är snöbollen i rullning och man är snart uppe i 30-35k istället.

Vart som novis bör man dra gränsen? Det är svårt att veta när den stora värdet minskar för varje steg upp om du förstår hur jag tänker?

Det tror jag ju inte att den är, frågan är mer om en Vitus för 16-18k kommer räcka till lika bra för en nybörjare eller om Fulen är så pass mycket bättre så jag dels kommer märka skillnad och det är motiverat prisökningen? Eller det kanske bara är dumsnålt att kolla på cyklar under 25k?

Rent komponent mässigt är det lite som skiljer mellan Mytique för 18 och Fuel EX 5. Det du får är väl 12 delad drivlina och givetvis en handlare att få hjälp av om något strular. Jag tycker det är dumsnålt med Mytiqen för 18 med tanke på dämpare och 11 delat. Om du har råd så är ju givetvis den för 25 ännu bättre men som du säger någonstans måste man dra gränsen och det kan ju bara du avgöra. Du kommer ju behöva en del utrustning också, pedaler, hjälm (full face behövs också utöver vanlig om du ska cykla park) knäskydd, glasögon, bra skor och ryggskydd om du ska cykla park, vips blir det ett antal tusen till.

Vart som novis bör man dra gränsen? Det är svårt att veta när den stora värdet minskar för varje steg upp om du förstår hur jag tänker?
Canyon cyklarna runt 20 är väldigt mycket cykel för pengarna. Annars skulle jag säga att runt 25 är där du bör dra gränsen. Där har Canyon en del fina alternativ samt Allebike med MB31 Discovery.

Tack för svar. Jag har kikat på Canyons sida med men då var det ingen rea. Det känns som att jag kommer behöva köpa online oavsett med tanke på budget så det skrämmer mig inte så mycket, så länge man är hyffsat påläst om vad man får hem för något. Hur skulle du säga att Spectral står sig mot Mythiquen komponentmässigt? Jag är tyvärr inte än så insatt så jag kan tyda skillnad på dom olika modellbetäckningarna på t.ex bromsar och växelkomponenter.
Jag skulle säga att Spectralen står ungefär mitt emellan Mythique VRX och AMP. Enligt mig så är den bättre cykel för pengarna om geometrin skulle passa.

Du kommer kanske inte känna speciellt stor skillnad i början men senare när du blir bättre så kan det bli ganska stor skillnad. Sen är det väldigt mycket dyrare att göra uppgraderingarna i efterhand så jag skulle nog gå för det bästa du har råd med egentligen men jag hade nog ändå satt en övre gräns runt 25k då det finns många alternativ där du får väldigt mycket cykel för pengarna.

Tack för svar. Det är just det här jag råkade utför när jag har kollat runt senaste veckan, man börjar kolla på en cykel för 18k och vipps är snöbollen i rullning och man är snart uppe i 30-35k istället.

Trek är ett mycket dyrare märke så det jag menade var att jag inte vet om 5an har rimliga komponenter eller inte.

Den billigaste mythique är riktigt budget. Hur länge det duger för nybörjare beror på. Bromsarna kan nog behövas uppgraderas snabbt.

Sen finns det ytterligare en dimension, vill man ha en riktigt bra ram och är beredd att byta komponenter tills man är nöjd eller vill man ha ett dugligt paket för budget?

Den dyrare mythique funkar nog as is för ett bra pris men varken komponenter eller ram är nåt märkvärdigt.

Escarpe fått väldigt bra omdöme och fuel ex är ett fint märke som man kan få procykla i butik. Möjligen kan man provcykla vitus i Stockholm annars är det ett internetmärke som canyon

Sen är det möjligen lite skillnad på cykeltyp med spectral 125 och fuel ex på ena sidan och vanliga Spectral och Escarpe på andra.

Hur lång är du? Om du är max 185 cm så köp en sån här https://www.canyon.com/en-se/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/al/neuron-6-wmn/3167.html
Att den heter WMN spelar ingen roll, är bara sadeln som skiljer. Sjukt fina komponenter för det priset.

Gaffel och dämpare är det som är absolut dyrast att uppgradera och här får du en gaffel (Fox Rythm) som kommer hålla många år, även när du blir bättre cyklist och vill börja ta hopp och stökigare leder.
Vikten är också ett helt kilo lägre än den Focus och Mythique som länkas!

Senast ändrad:
Missade AMP. Låter ju som ett komplett paket. Ramen är säkert duglig. Läs några reviews så du vet vad du får.

Nya Mythique får också väldigt bra omdöme.

Vitus Mythique 29 VRX 2023​

Pros:​

• Brilliant frame quality and handing

Cons:​

• Honestly can’t think of any!

Canyon cyklarna runt 20 är väldigt mycket cykel för pengarna. Annars skulle jag säga att runt 25 är där du bör dra gränsen. Där har Canyon en del fina alternativ samt Allebike med MB31 Discovery.

Jag skulle säga att Spectralen står ungefär mitt emellan Mythique VRX och AMP. Enligt mig så är den bättre cykel för pengarna om geometrin skulle passa.

Du kommer kanske inte känna speciellt stor skillnad i början men senare när du blir bättre så kan det bli ganska stor skillnad. Sen är det väldigt mycket dyrare att göra uppgraderingarna i efterhand så jag skulle nog gå för det bästa du har råd med egentligen men jag hade nog ändå satt en övre gräns runt 25k då det finns många alternativ där du får väldigt mycket cykel för pengarna.

Tack för tips och råd!

Nu är det valt, Jag klickade hem en Spectral 125 AL 5 på rean med bara timmar kvar av den. Jag satte till slut budget vid 20k och det kändes som den var bäst "bang for the buck" och en bra instegscykel för den typen av cykling jag vill göra till en början, som skrivet tidigare i tråden så ska ju även diverse kringutrustning handlas med.

Nu är det bara den långa väntan kvar men då har man tid att kolla på allt annat man behöver med :)

Tack alla för tips och råd!

Några frågor nu efter cykelvalet är avklarat, Är det något mer man behöver tänka på med en ny cykel förutom att följa monteringsguiden för cykeln eller är det bara att brassa ut på stigarna?

Pedaler; plattformspedaler vill jag ha men är det något speciellt man ska ha i åtanke eller är det bara välja nått som ser bra ut? Beställde dumt nog inga ihop med cykeln.

Jag tänkte försöka göra grundläggande service osv själv men lämna in den på större service i alla fall i början. Är det några speciella verktyg som är viktigt förutom en passande momentnyckel?

Dämparpump. Beroende på vad är för grejor, verktyg för att ta loss kassett, klingor och bromsskiva.
Sen bör man helst göra åtminstone 50h service på dämpare själv annars blir det dyrt.
Det blir lite mer verktyg igen beroende på vad det är för grejor.

Du får ju med en momentnyckel till Canyon och gaffelpump (tror jag) så det behöver du inte. Vanlig pump för däck. Plattformspedaler efter budget. Sök här eller googla runt så hittar du massor av alternativ.

Dämparpump. Beroende på vad är för grejor, verktyg för att ta loss kassett, klingor och bromsskiva.
Sen bör man helst göra åtminstone 50h service på dämpare själv annars blir det dyrt.
Det blir lite mer verktyg igen beroende på vad det är för grejor.
Jag tror att man får med en det mesta man behöver med cykeln (dämparpump, multitool och enklare momentnyckel om jag inte minns fel)

edit: såg inte att Fundadores redan hade skrivit det

Tveksam kvalitet på de multitools jag fått med andra märke men väldigt generöst att skicka med pump osv

Pedaler; plattformspedaler vill jag ha men är det något speciellt man ska ha i åtanke eller är det bara välja nått som ser bra ut? Beställde dumt nog inga ihop med cykeln.
Det man vill ha är något med ganska långa piggar eller skruvar som verkligen greppar mot sulan på skon. Med plattformspedaler så är även skon väldigt viktig för att det ska bli bra. Själv körde jag fiveten freerider skor och det funkade bra men nu i efterhand så hade jag nog gått direkt på freerider pro, dock kör jag clipless nu.

Tips på pedaler:
(jag körde på dem innan jag bytte till clipless, funkade fint men konstiga omvända torxs skruvar till piggar)

OneUp borde vara dem greppigaste men också dyrast, hade dem på förra cykeln men jag kommer inte riktigt ihåg hur dem va. Jag tror dock inte du kan gå fel med någon av dem.

Skor:
Kan hända att det finns bättre alternativ så sök upp några reviews men dem ska vara bra, kan också finnas billigare på någon annan sida men jag orkar inte leta nu.

edit: verkar som att freerider pros rankas högst i typ 95% av reviews

Senast ändrad:
Tack alla för tips och råd!

Några frågor nu efter cykelvalet är avklarat, Är det något mer man behöver tänka på med en ny cykel förutom att följa monteringsguiden för cykeln eller är det bara att brassa ut på stigarna?

Jag tänkte försöka göra grundläggande service osv själv men lämna in den på större service i alla fall i början. Är det några speciella verktyg som är viktigt förutom en passande momentnyckel?
Kontrollera alla skruvar på cykeln inkl bromsskivor och kassett innan du beger dig ut och cyklar. På min Canyon-cykel var det en del som inte satt fast som det skulle...

När det kommer till platforms pedaler, ett väldigt bra tips är att leta efter de som har piggar som inte har skruvfattningen på samma sida som man sätter ner foten.

Varför? För att efter slitage så går de ej att skruva ut för att skruvfattningen är helt borta, och det är jädrigt svårt om inte omöjligt att få bort piggarna utan att till viss mån förstöra dina pedaler.

Så leta efter pedaler som liknar normala bult/skruvar, som har skruvfattningen på motsatt sida av kontakt ytan med skorna.

Har själv ett par OneUP Alu Pedals, extremt bra grepp i dem oavsett skor. Och känns lätta att placera foten rätt och de är bra stora i dess platform. Bästa köpet hittills, efter dropper posten då. Sen pedalerna, skor och sen cykelshorts tror jag.

Bra piggar på pedalerna;

Skippa dessa pigg typer;

Sen skor, eh det går bra med ett par skateskor etnies, converse etc om du har det i början. Men om du vill ha ett par långlevade och bekvämare för ändamålet så är ju ett par riktiga flat pedal/platforms skor ett val också.

Köpte först ett par Northwave, helt ok och bekväma, då. Men de hade inte den bästa kvaliten, sulan lossnade från skon. Aldrig haft ett par som det gjort så förr, i den prisklassen. Var ett par Michelin sulor. Det var efter 1.5 år eller så.
Tror det var Northwave Clan "1" skorna, osäker så ingen länk.

Sedan har jag haft ett par Ride Concepts, nu lika länge och märker knappt av slitage på dem utöver det nornala. Inget som släppt eller skadats så det drar ner på funktionen, och fungerar lika bra sommar som vinter tid!
Jag gillar Ride Concepts för de är lite bredare skor än de festa andra skor, och sen jag gick över till Vivobarefoot skor, som vardags o allt-i-allo skor, är de mycket bättre än Northwave skorna t; ex.

Min sambo valde Leatt 3.0 Flat Pedal Dam skor. Fungerar bra och har liknande egenskaper säger hon. Hon sliter o slänger inte lika mycket som jag, men de verkar hålla bra än så länge.

Nu har ju jag ett par, eller snarare tre, Nukeproof Horizon Pro som har några piggar som skruvas i från ovansidan s a s. Har aldrig haft några problem. Antingen ramlar piggen ur och då skruvar man i en ny. Sitter den kvar kan piggen bli lite smashad men det påverkar inte funktionen.

Fördelen med piggar som skruvas rätt igenom är väl annars att det ofta sitter distanser så man kan justera pigglängden.

Nu har ju jag ett par, eller snarare tre, Nukeproof Horizon Pro som har några piggar som skruvas i från ovansidan s a s. Har aldrig haft några problem. Antingen ramlar piggen ur och då skruvar man i en ny. Sitter den kvar kan piggen bli lite smashad men det påverkar inte funktionen.

Fördelen med piggar som skruvas rätt igenom är väl annars att det ofta sitter distanser så man kan justera pigglängden.

Nästan OT här. Det finns också pedalar, som Crank Brother Stamp, där man använder raka pinnar. De skruvas i från ovan och kan justeras i längden. Nackdelen är då att man har ett små insex håll för att justera eller dra ut pinnen som enkelt bli förstörd.

Nästan OT här. Det finns också pedalar, som Crank Brother Stamp, där man använder raka pinnar. De skruvas i från ovan och kan justeras i längden. Nackdelen är då att man har ett små insex håll för att justera eller dra ut pinnen som enkelt bli förstörd.

It´s Happyride ?

Gucka och eventuellt ventiler för tubeless.
Håller med, kolla på att fixa slanglöst rätt omgående, det gör mycket för åkkänslan.

Pedaler har du fått massa bra tips om. Vad det gäller skor skulle jag satsa på något med lite högre skaft och som tål regnskvätt. Höstvädret är ju i praktiken redan här.

Knäskydd om du inte redan har det. Sweet Protection på XXL tycker jag funkar bra.

Kul med fler som vill köra Bike park! Jag köpte en Trail-hoj i liknande Prisklass för ett par år sedan (Orbea Occam H30) och kan inte vara annat än nöjd efter att ha uppgraderat bromsarna (där märker man att de snålat).

Massa bra tips på pedaler och skor här ovan, men om du vill cykla liftburet i riktiga Bike Parks (Åre/Järvsö etc.) så behöver du en bra Fullface-hjälm, mag/rygg platta och Knäskydd tycker jag, armbågsskydd kan man skippa.

Jag kör en 100% Status hjälm, men skärmen på den är Väldigt ömtålig, så vill man få en riktig DH-hjälm är ex. Leatt Gravity 1.0 ett bra val: https://vildsport.se/produkt/leatt-...MIg6aV287VgAMVy-yyCh0aJwSxEAQYASABEgJUVfD_BwE

När det gäller mag/ryggskydd så älskar jag mitt POC VPD System torso, väldigt smidigt, och hindrar en knappt alls: https://www.cykloteket.se/sv/articl...MItLyKtM_VgAMVHkeRBR0qRArjEAQYASABEgJSH_D_BwE

Knäskydd är också bra att ha, själv har jag ett par Fox Launch som är väldigt smidiga när de sitter på, och hållet sig bra på plats, dock är ganska små i storlek enligt min erfarenhet: https://www.mtbstore.se/personlig-u...MI9ZD75c_VgAMV8UGRBR1g2QmGEAQYASABEgLHj_D_BwE

Tack för tips och råd!

Nu är det valt, Jag klickade hem en Spectral 125 AL 5 på rean med bara timmar kvar av den. Jag satte till slut budget vid 20k och det kändes som den var bäst "bang for the buck" och en bra instegscykel för den typen av cykling jag vill göra till en början, som skrivet tidigare i tråden så ska ju även diverse kringutrustning handlas med.

Nu är det bara den långa väntan kvar men då har man tid att kolla på allt annat man behöver med :)
Blev du nöjd med ditt val? Sitter och velar mellan mythique och spectral 125 al 5 :)

Om det är Mythique VRS/VRX så har Spectral 125 al 5 ganska mycket bättre komponenter. Geon är lite mer åt enduro-hållet dock vilket kanske inte är det du vill ha
VRX jag tänker på, vilken jag tycker ser bättre specad ut med slx/deore? Sedan hittar jag inte så mycket om pike base som sitter på al 5:an, men marzocchin på mythiquen verkar folk sällan ha något dåligt att säga om? Gillar att köra lite åt det stökigare hållet i göteborgsområdet så tror att båda kan passa bra, dock så blir det en del transport och snällare stigar också.

VRX jag tänker på, vilken jag tycker ser bättre specad ut med slx/deore? Sedan hittar jag inte så mycket om pike base som sitter på al 5:an, men marzocchin på mythiquen verkar folk sällan ha något dåligt att säga om? Gillar att köra lite åt det stökigare hållet i göteborgsområdet så tror att båda kan passa bra, dock så blir det en del transport och snällare stigar också.
Spectral har bättre bromsar och sedan är dämparna lite bättre även om Marzocchi Z2 är en väldigt bra dämpare men det är ingen Pike. Lite som att jämföra Z2 och Fox 34. Pike går även att uppgradera med bättre dämpare sedan om man vill.

Jag tyckte amp för 25 var ett väldigt komplett paket men hade missat Spectral med pike för 20.
Det är ju väldigt bra även om den inte är lika klockren som amp.

Tillbaka
Topp