Uppgradera bromsarna

MakkeA

Medlem
Uppgradera bromsarna
Hej, har idag Shimano MT4100-handtag med MT420-bromsok på min Fuel Ex8, vad är vettigast att kasta på istället då jag inte tycker dem räcker till längre. Har provat diverse belägg men har väl börjat cykla för fort helt enkelt. Är ett byte till XT levers och OK en vettig uppgradering?
Dela gärna med av erfarenhet och vad som är ett vettigt byte.

Trevlig helg.

Mvh Markus

Uppgradera bromsarna
Tror det inte kommer bli någon större skillnad. Finare bromsar från shimano har lägre vikt, mer funktioner, och exotiska material.

Har du börjat med att byta bromsskiva? 180 till 200(+3)mm gör stor skillnad. Har du dessutom shimanos värdelösa bromsskivor där det står "Resin only", då ska du byta direkt, dessa skivor är notoriskt dåliga.

Uppgradera bromsarna
Rengör grejorna. Om det går större och finare skivor.
Sen är det säkert inte fel med 2finger handtag med servowave . Jag gillar personligen tool less reach adjust ocksö

Uppgradera bromsarna
Tror det inte kommer bli någon större skillnad. Finare bromsar från shimano har lägre vikt, mer funktioner, och exotiska material.

Har du börjat med att byta bromsskiva? 180 till 200(+3)mm gör stor skillnad. Har du dessutom shimanos värdelösa bromsskivor där det står "Resin only", då ska du byta direkt, dessa skivor är notoriskt dåliga.
Det är inget jättefel på skivorna utom att de går åt fort när man kör metallbelägg på dem… ?

Shimanos DH-bromsar med annan diameter på kolvarna gör skillnad jämfört med övriga med annars är nog uppgradering av skivor och belägg rätt väg att gå.

Uppgradera bromsarna
Allt annat än det Shimano kallar 2-fingershandtag tycker jag personligen är rätt kasst. Jag köpte dessa till min Orbea Occam H30: https://www.bike-discount.de/en/shi...MI3ZO_o9HVgAMVzwWiAx15dwSWEAQYBCABEgKkFPD_BwE

Och det var som natt och dag, från att ha varit nervös i nerförskörningar för att bromsarna saknade känsla till att kunna blåsa på rätt fullt i både hoppled och stök. Körde på samma skivor utan problem för min del.

Uppgradera bromsarna
Uppgradera bromsarna

Har redan stora de stora skivorna

Uppgradera bromsarna
Allt annat än det Shimano kallar 2-fingershandtag tycker jag personligen är rätt kasst. Jag köpte dessa till min Orbea Occam H30: https://www.bike-discount.de/en/shi...MI3ZO_o9HVgAMVzwWiAx15dwSWEAQYBCABEgKkFPD_BwE

Och det var som natt och dag, från att ha varit nervös i nerförskörningar för att bromsarna saknade känsla till att kunna blåsa på rätt fullt i både hoppled och stök. Körde på samma skivor utan problem för min del.

Jag har de handtagen på min Fuel EX 8 från 2020, men de kanske har bytt?

Har du gått en kurs i bromsteknik? Gör ganska mycket hur och var man bromsar.

Uppgradera bromsarna
Jag har de handtagen på min Fuel EX 8 från 2020, men de kanske har bytt?

Har du gått en kurs i bromsteknik? Gör ganska mycket hur och var man bromsar.

De handtagen är samma fortfarande såvitt jag vet, men jag gick direkt på fyrkolvsok istället för tvåkolvs, eftersom jag bryr mig mindre om vikt och mer om känslan utförs. Samma handtag passar på flera ok.

Inte gått någon kurs, men har efter en del cyklande blivit mycket bättre på att bromsa hårt men sällan, och inte när det är som mest stökigt exempelvis, vilket gjort stor skillnad.

Den största skillnaden jag upplever är att 2-fingers med servo-wave ger en helt annan känsla och modulation till skillnad från ”enklare” som är mer 0-100 i bromsverkan, och att fyrkolvs har kraft så det räcker och blir över, även med lite mindre skivor.

Uppgradera bromsarna
De handtagen är samma fortfarande såvitt jag vet, men jag gick direkt på fyrkolvsok istället för tvåkolvs, eftersom jag bryr mig mindre om vikt och mer om känslan utförs. Samma handtag passar på flera ok.

Inte gått någon kurs, men har efter en del cyklande blivit mycket bättre på att bromsa hårt men sällan, och inte när det är som mest stökigt exempelvis, vilket gjort stor skillnad.

Den största skillnaden jag upplever är att 2-fingers med servo-wave ger en helt annan känsla och modulation till skillnad från ”enklare” som är mer 0-100 i bromsverkan, och att fyrkolvs har kraft så det räcker och blir över, även med lite mindre skivor.

Ja jag har 4-kolvs ifram. Tyckte det gjorde stor skillnad men det borde räcka för de flesta.

Tipset om bromskurs var till TS, sorry för otydlighet.

Uppgradera bromsarna
När vanliga tvåkolv Shimano funkar bra så finns massor med bromskraft. Låst bakhjul utan att ta i särskilt på alla underlag, stoppie med framhjulet. Jag hade köpt ice tech skivor och sintered belägg.

Uppgradera bromsarna
Bromskurs en tusenlapp, XT 4 kolvs , 2 ok, 2000-2500. Känns ju spontant billigare med en bromskurs.?

Uppgradera bromsarna
Finns det ens kurser specifikt i att bromsa? I segmentet mellan total nybörjare som TS inte verkar vara eftersom hen fattar hur man ska göra i teorin, och att 1on1 cykla med ett riktigt proffs och inte nån random instruktör?

Annars angående bromsar så är mer alltid mer. Men så beror det på hur man cyklar också. Det var länge sen jag konverterade helt till Shimanos DH-segment, men så cyklar jag en hel del utför också.

Uppgradera bromsarna
Finns det ens kurser specifikt i att bromsa? I segmentet mellan total nybörjare som TS inte verkar vara eftersom hen fattar hur man ska göra i teorin, och att 1on1 cykla med ett riktigt proffs och inte nån random instruktör?

Annars angående bromsar så är mer alltid mer. Men så beror det på hur man cyklar också. Det var länge sen jag konverterade helt till Shimanos DH-segment, men så cyklar jag en hel del utför också.

Ja, du tar ett eget pass och säger att du enbart vill fokusera på bromsning. Trailfit, Better MTB, mfl, alla seriösa aktörer kan hjälpa till med detta. Sen kan man ju se dessa som ”random instruktörer” men min erfarenhet av dessa två som jag själv gått kurs hos är att de har hög kompetens. Ibland är det ju någon liten detalj som går att justera.

Sen är det ju inte fel att skaffa bättre utrustning som funkar mer optimalt som du säger.

Uppgradera bromsarna
Är det inte XT som haft störst bekymmer med vandrande bromspunkt? Jag håller mig till Deore eller SLX personligen. Deore M6100 fungerar fint ( och är billiga runt €115) så länge man inte fokuserar på nedförskörning. Gör man det är SLX M7120 med metall beläggen ett säkert kort ? Dock ca €100 dyrare än ovan...

Uppgradera bromsarna
Är det inte XT som haft störst bekymmer med vandrande bromspunkt? Jag håller mig till Deore eller SLX personligen. Deore M6100 fungerar fint ( och är billiga runt €115) så länge man inte fokuserar på nedförskörning. Gör man det är SLX M7120 med metall beläggen ett säkert kort ? Dock ca €100 dyrare än ovan...
Mina deore kom med sintrade belägg :)

Tillbaka
Topp