Sunne bike park

Sunne bike park
Jag tror det måste vara entusiast drivet. Någon som tycker det är skoj och kan minimera kostnader. Vallåsen ska ju enbart köra sommar, så vi får väl se hur de lyckas. De har iof ett större upptagningsområde med storstäder nära. Tror det är tufft i Värmland, 2 timmar för långt till Stockholm.
Och de har väl en kalkyl oxå för hur de skall driva anläggningen. Tror inte Järvsö skulle överleva bara på sommaren för exempel.

Sunne bike park
En vecka med snö drar förmodligen in mer pengar i liftkort än 5 månaders cykling Med liftkort. Så har de räknat ut i andra anläggningar vad jag vet i alla fall så borde vara samma kalkyl på Sunne…

Men om dessa veckor inte är säkra pga snöbrist och snösäkring har blivit exponentiellt dyrare så kanske ett väldigt safe bet är enbart sommarsäsong med cykling. Sen om de genomsnittliga intäkterna är lägre så spelar det mindre roll när kostnaderna är så mycket lägre.

Att de öppnar för cykling är väl bättre än att de inte öppnar alls?

Sunne bike park
Jag tror det måste vara entusiast drivet. Någon som tycker det är skoj och kan minimera kostnader. Vallåsen ska ju enbart köra sommar, så vi får väl se hur de lyckas. De har iof ett större upptagningsområde med storstäder nära. Tror det är tufft i Värmland, 2 timmar för långt till Stockholm.
Tror också på entusiast-spåret… vintrarna och elpriser lär ju inte bli bättre framöver. Snart är det väl slutåkt med skidor i Branäs också.

En person som älskar MTB men har ett ”riktigt” jobb skulle nog kunna gå break - even med att bara ha öppet för MTB samt inte varje dag kanske? Men vad vet jag…

Hoppas på att få swisha ner för backarna där 2024!

Sunne bike park
Men om dessa veckor inte är säkra pga snöbrist och snösäkring har blivit exponentiellt dyrare så kanske ett väldigt safe bet är enbart sommarsäsong med cykling. Sen om de genomsnittliga intäkterna är lägre så spelar det mindre roll när kostnaderna är så mycket lägre.

Att de öppnar för cykling är väl bättre än att de inte öppnar alls?
Som sagt. De kalkyler jag har sett och räknar på var innan den här vintern som var.

Men en full vintervecka drar fortfarande in mycket mer än en cykling i 3-4 månader i intäkter på de anläggningarna jag har kollat på. Utgifterna kan jag inte svara på i dagens läge

Om du bara tar Järvsö så är det två cyklister i varje stol på sommaren och på vintern är varje stol fylld plus kö i liften. Bara det säger en del i intäkter.

Sunne bike park
Vallåsen har tre storstäder och många invånare inom 2 timmars bilresa, och ändå tycker jag ofta när man är där att man undrar om/hur det går ihop. Ett ställe som Sunne måste ha något som gör att folk åker extra långt eller passar på när man åker till något annat. Weekend-paket med spa för en och downhill för en kanske :-)

Sunne bike park
Som sagt. De kalkyler jag har sett och räknar på var innan den här vintern som var.

Men en full vintervecka drar fortfarande in mycket mer än en cykling i 3-4 månader i intäkter på de anläggningarna jag har kollat på. Utgifterna kan jag inte svara på i dagens läge

Om du bara tar Järvsö så är det två cyklister i varje stol på sommaren och på vintern är varje stol fylld plus kö i liften. Bara det säger en del i intäkter.
Men fyller Ski Sunne sina liftar på vintersäsongen? Tveksamt.

Sunne bike park
Sen hjälper det nog om det finns snö på vintern. Vallåsen stretade väl emot lite för länge.
Ja vintersäsong är jag rädd är nödvändigt för att kunna hålla liftar igång på sikt. Hoppas Vallåsen klarar det men har svårt att se hur de skall kunna ta dyrare underhåll på liftarna när det är dags. Då tar de ändå mer än Åre för ett dagspass…

Sunne bike park
Vallåsen har tre storstäder och många invånare inom 2 timmars bilresa, och ändå tycker jag ofta när man är där att man undrar om/hur det går ihop. Ett ställe som Sunne måste ha något som gör att folk åker extra långt eller passar på när man åker till något annat. Weekend-paket med spa för en och downhill för en kanske :-)
Jag har för mig att Selma Spa hade en deal, likt deras ICA rabatt, att man kunde få just en kombination där, skid/cykel med spa tid o boende.

Men som alla såna bonusar, de är riktigt dåligt marknadsförda, ingen reklam som kommer ut till massan.

Sunne bike park
Verkar kört tyvärr.

Sunne bike park
Ja som jag förstår det kommer tillgångarna säljas om ingen vill köpa hela klabbet. Börjar man sälja bort tillgångar som snökanoner etc blir det väl ännu svårare att hitta en köpare till anläggningen.

Sunne bike park
Ja som jag förstår det kommer tillgångarna säljas om ingen vill köpa hela klabbet. Börjar man sälja bort tillgångar som snökanoner etc blir det väl ännu svårare att hitta en köpare till anläggningen.
Alla roliga träfeatures dom byggt … riktigt trist! Och dom måste konkat i sämsta möjliga tid tänker jag. Alla håller med sina stålars

Sunne bike park
Någon måste ju bedöma att det är intressant att ta över det ansvar det innebär, samt gärna vara beredd att betala en slant för det. Tror tyvärr det är ganska svårt att driva med lönsamhet även om du får anläggningen gratis.

Sunne bike park
Problemet är ju att konkursförvaltaren måste sälja för att ge banken och andra fodringsägare tillbaka pengarna. Då slaktar man hellre stället och får in lite pengar än sälja billigt till en entusiast.

Sunne bike park
Problemet är ju att konkursförvaltaren måste sälja för att ge banken och andra fodringsägare tillbaka pengarna. Då slaktar man hellre stället och får in lite pengar än sälja billigt till en entusiast.
Ja konkursförvaltaren har ett enda uppdrag, att maximera återbetalningen. Inga andra hänsyn kommer tas. Så måste det ju funka även om det är lite tråkigt i sådana här fall

Sunne bike park
Sunne bike park
Sunne bike park

Undrar vad det innebär för bikeparken. Gissar att de då vill ha någon som kan drifta den sommartid. Tror inte det är ekonomiskt försvarbart om det inte blir ett gäng entusiaster som gör det gratis.

Sunne bike park
troligen kommer man satsa vintern men bikeparken e nog tyvärr dödsdömd eldsjälarna bakom har gått till andra jobb så blir de nått så lär de bli utan liftar på egen risk skulle ja gissa

tyvärr har ja sett senariot med bike parken många många gånger i cykelbranchen dvs satsningen var på enormt skilda olika nivåer internt i företaget .. eldsjälarna såg långsiktig satsning o bygga upp en bra park men att de som alltid tar några år innan de ger bra lönsamhet medans pengastyret räknade på enorm vinst redan år 1 vilket floppade o otåligheten tog överhand o man la ner / tog konkurs...

Sunne bike park
troligen kommer man satsa vintern men bikeparken e nog tyvärr dödsdömd eldsjälarna bakom har gått till andra jobb så blir de nått så lär de bli utan liftar på egen risk skulle ja gissa

tyvärr har ja sett senariot med bike parken många många gånger i cykelbranchen dvs satsningen var på enormt skilda olika nivåer internt i företaget .. eldsjälarna såg långsiktig satsning o bygga upp en bra park men att de som alltid tar några år innan de ger bra lönsamhet medans pengastyret räknade på enorm vinst redan år 1 vilket floppade o otåligheten tog överhand o man la ner / tog konkurs...

Ja det låter mest rimligt.

Sunne bike park

Vi får hoppas på det bästa men det du säger låter, tyvärr, rimligt.
Jag hoppas att de kan blicka söderut och se på Vallåsen som enbart kör sommartid och, över tid, etablerat sig som en riktigt bra park. Blir spännande att följa den utvecklingen.
Får se om liftarna börjar snurra på sommartid i Ulricehamn också. Det ser ut som ett otroligt kul ställe att cykla på ?

Senast ändrad:
Sunne bike park
Tolkar det som att de inte var nöjda med konkursförvaltarens möjlighet att få in tillräckligt med pengar för anläggningen. Därför köpte de "billigt" och vill så snabbt som möjligt sälja till ett högre pris.

Banken verkar inte ha för avsikt att sitta alltför länge på anläggningen. De köper dock lite tid för att andra aktörer ska hinna komma med (bättre) bud.

Sunne bike park
Tolkar det som att de inte var nöjda med konkursförvaltarens möjlighet att få in tillräckligt med pengar för anläggningen. Därför köpte de "billigt" och vill så snabbt som möjligt sälja till ett högre pris.

Banken verkar inte ha för avsikt att sitta alltför länge på anläggningen. De köper dock lite tid för att andra aktörer ska hinna komma med (bättre) bud.
Precis som alla (större) banker gjorde under fastighets, finans, valuta- och räntekrisen början av 90-talet. De bildade egna fastighetsbolag och köpte över krisande fastigheter/bestånd och sedan avvecklade kontrollerat när räntorna och ekonomin stabiliserat sig. (Ja, jag är så gammal så jag var med i bankvärlden redan då, faktiskt redan på 80-talet. )

Sunne bike park
Nu har en allians av skidklubbar fått till ett avtal om drift av delar av anläggningen iaf.
Löser såklart inget cykelrelaterat på kort sikt men banken verkar iaf inte omedgörlig.

Screenshot_20240108_121237_VF.jpg

Sunne bike park
Westra Wermlands sparbank stöttar Värmländska föreningar genom sponsring på flera olika sätt. Det här är ett bra sätt att att ge möjlighet att hålla föreningslivet levande.

Västra Värmland är en fin plats på jorden. Det håller du säkert med om.
Varje dag ser vi våra kunder i ögonen och engagerar oss i samhällsutvecklingen i västra Värmland. Det känns både självklart och inspirerande. Vi är en bank som du kan lita på och som anstränger sig lite extra för ditt bästa. Varje år låter vi en del av vinsten gå tillbaka till olika projekt och verksamheter som är till glädje för människorna här. Det känns väldigt meningsfullt att kunna bidra till att västra Värmland växer och utvecklas. Det är den riktiga vinsten!

Tillbaka
Topp