Single speed kedjespännare?

den här är användbar för att se kedjelängd vid olika kombinationer. Om inte annat för en utgångspunkt :)
Hmm, undrar om cykeltillverkare definierar kedjestagslängden som verkligt avstånd eller horisontellt avstånd. Gör rätt stor skillnad om BB:t inte är i linje med bakaxeln. Vilket det inte är (utom möjligen på trial-cyklar).

Det är baserat på denna kalkylator som jag konstaterat att jag kommer inte kunna fixa idel kuggstorlekar.

Men vi får se...jag provar med ny kugg och kedja först, då kanske men första fullösning med bakväxeln funkar ok.

Om inte, så köper jag väl nått fint, en kedjespännare kan bli årets julklapp till mig själv.

Återupplivar tråden. Jag vill skaffa en kedjespännare. Ändamålet är att ha en nödlösning ifall en växel går sönder på en av cyklar i en cykelgrupp och vi är långt borta från en LBS. Det kan handla om 7, 10 eller 12-växlat system, hardtail eller heldämpad; alltså inte känt i förväg. Det handlar dock om en vanlig flerväxlad cykel med växelöra.

Nu finns det två typer kedjespännare: med en trissa och med två trissor:

1691859235548.png

jämför med:

1691859251038.png

Vilken typ bör jag föredra och varför?

Återupplivar tråden. Jag vill skaffa en kedjespännare. Ändamålet är att ha en nödlösning ifall en växel går sönder på en av cyklar i en cykelgrupp och vi är långt borta från en LBS. Det kan handla om 7, 10 eller 12-växlat system, hardtail eller heldämpad; alltså inte känt i förväg. Det handlar dock om en vanlig flerväxlad cykel med växelöra.

Nu finns det två typer kedjespännare: med en trissa och med två trissor:

Visa bilaga 645676

jämför med:

Visa bilaga 645677

Vilken typ bör jag föredra och varför?
Den med två trissor. Heldämpad äter kedja och du behöver får bättre chainwrap.

Men det är väl bättre att du tar med en gammal bakväxel som du satt fast en wirestump på så att du kan justera positionen med kabeljusteraren istället. Billigare och antagligen bättre

Typ.

Vill man så kan man ta bort C-clippet från skruven till bakväxeln med. Så att den är låst mot växelörat och inte slår mot ramen

Om man skall släpa med dig en hel kedjespännare så kan man ju ta med sig en hel växel istället.
Snacka om snetänk.
Om du syftar på den precis ovanför ditt inlägg, ja. Men det finns gott om små och nätta spännare som är enormt mycket mindre benägna att rasa än en bakväxel.
Sen är ju SS i mångt och mycket ett val som man gör för att det är roligare, inte för att det är "bättre" rent tekniskt. Om inte annat slipper man en tung kassett, kabel, bakväxel och reglage.

Edit: Ah, fattade inte att du syftade på inlägget ännu högre upp med spännare som backup för växel. Då håller jag helt med dig.

Tillbaka
Topp