Cykelvasan med militärcykel. Val av däck

Ett par saker att tänka på:

*Kör du 3.57 solo så har du många minuter (20-30min??) att tjäna på att jaga ryggar och låta andra ta vinden.

*ligger du i bakhjulet på andra ökar risken enormt för genomslagspunka då stenar och rötter faktiskt förekommer längs resan. - Det är svårt att upptäcka dessa när man ligger bakom - samt att den du jagar till 99,9% säkerhet har modernare cykel än dig och förmodligen inte ser stenarna på samma sätt som du.

Hur bra fungerar slangar med punkavätska i?
en korrekt dimensionerad lättvikts butylslang bör rulla tilllräckligt bra. är du rädd för punka fyll den med ett par dl stans tätmjölk.
+1 på dessa. Kör med lite tubelessvätska i några av mina däck då jag lyckas få mikropunkor vid däckbyten och lagat den genom att bara trycka i några cl punkasås.

Notera: avser alltså att hälla i lite sås i bra slangar, inte köpa färdigfyllda skräpslangar på Biltema.

Tack för svar!

Svårt med framhjulet som har trumbroms integrerad i navet.
Man kanske får bygga egna hjul och utgå från en låda ekrar?
Det går ioförsig men det är lite jobb.

Det lutar nog åt orginalfälgar.
Verkar finnas en hel del att välja på.

Om man köper exempelvis ett sådant däck:
Går det att köra med slang i ett så kallat slanglöst däck?

För den som är mer intresserad av min galenskap finns en kul inspelning här.
Jag kör Orsa Bajkn med militärcykel.
Tills batteriet i min gopro dör :)

Har även filmat delar av Vätternrundan med militärcykel. Tog min runt på 12:47.
Ska lägga upp den också sen. Kanske klippa ihop en kul film :)
Vilken legend du är! Otrolig! HEJA!

Militärcykelmannen som funnits på Happy i många år har tidigare kört en del lopp på M42. Lite moddad med annan framklinga men runt 3:30 på Grenserittet tror jag han hade.

Tack! Jag har fått väldigt mycket tips!
Gäller bara att samla ihop alla tips.

-Satsa på en kvalitets slang.
-Satsa på hjul med bra punkteringsskydd.
-"Anti-punkterings vätska "i slangen

Det är nog fördel att cykla med tungtrampade däck under träning.
Har redan betat av ca 45 mil cykling sen snön släppte på vägarna 23 Mars. Nu kör jag med stålhätteskor bara för att det ska gå extra tungt.
Får jag bättre däck och gympaskor senare under säsongen så kommer man nog mörka ordentligt skillnad :)

Som någon nämnde så har man nog stor fördel att ta rygg på någon under loppet.
När jag körde på 3.57 så var vi 2st. La inget större fokus på att ta rygg.
Har faktiskt märkt stor skillnad bara genom att hålla i styret 15cm längre in mot mitten.
Ni vet hur ett äldre cykelstyre ser ut?
Genom att hålla händerna närmare styrets mitt så får man en mer aerodynamiks hållning. Har ökat på farten på min träningsrunda med ca 1km/h bara genom denna åtgärd :)

En annan intressant aspekt jag märkte förra året ang lufttrycket i däcket:
Körde jag med ca 4 bar i däcket ökade risken för punktering lavinartat. Sänkte jag till 3 bar så minskade punkteringarna.
(Alla punkteringar berodde på mycket vassa små stenar som borrat in sig i däcket).

Jag har själv inte testa följande produkt men det kanske är ett alternativ. Dvs att tejpa insidan på däcken med det extra punkteringsskyddet och på så sätt kunna köra snabbare däck. Blir väl en avvägning mot vad extra vikt och ev påverkan på däckets egenskaper betyder. Finns i olika storlekar på olika sajter om du googlar runt lite på produkten. https://www.bikester.se/proline-anti-platt-M174696.html

Jag har själv inte testa följande produkt men det kanske är ett alternativ. Dvs att tejpa insidan på däcken med det extra punkteringsskyddet och på så sätt kunna köra snabbare däck. Blir väl en avvägning mot vad extra vikt och ev påverkan på däckets egenskaper betyder. Finns i olika storlekar på olika sajter om du googlar runt lite på produkten. https://www.bikester.se/proline-anti-platt-M174696.html
jag gissar att det höjer rullmotståndet i däcken.

så är det. men om du snackar speed/race king nu och din pump visar rätt så ska du väl iaf under 2 bar. det är genomslagspunka som ska vara fienden, när du har "rätt" tryck.
Jag har upplevt stor skillnad om jag kör på högre tryck i däcken.

Runt 2 bar = går lite tyngre. Känns som att hjulen suger fast.

Runt 3-3.5 bar = mycket lättrullat på asfalt.

Cykeln väger över 15kg och saknar växlar.
Kan tänka mig att det är fördel att ha lite mindre luft i däcken när man kör grus/terräng.
Det borde gälla cyklar som är så lätt trampade att man riskerar att slira.
Jag får vara glad om jag lyckas slira till några cm upp för någon bacake ;)

Kan tänka mig att det är fördel att ha lite mindre luft i däcken när man kör grus/terräng.
jag tänkte på cykelvasan. men 3-3,5 i 2,2-tumsdäck med bred fälg (som militärcyklar väl har) låter jättehögt på asfalt också tycker jag. men din manometer kanske visar högt.

Det kan givetvis vara så att din kombo cykel, tryck och däck är snabbare med hårt pumpade däck, men i mätningar visar det sig att hårt pumpade däck bara känns snabbare (pga stötighet och vibrationer som våra hjärnor tolkar som "fart").

Här kan man läsa lite mer:

om du har kassa däck, dvs trögt rullande med übertjocka sidoväggar är det som du beskriver en viss lindring rullmotståndsmässigt på just hårt underlag att pumpa upp till dessa orealistiska tryck, och med punka som ett brev på posten.

orsaken till detta är att när däcket ändå träffar den där vassa stenen skär den rakt in i däcket istället för att däckväggen trycks undan.

ett lättrullande däck av xc-typ t ex thunder burt kört på t ex 1,7 bar i tjocklek 2,25 rullar på grov cykelvasa-makadam fullständigt skjortan av dina hockeypuckar. likaså på sträckor där underlaget är mjukare, t ex lös sand och grus. de hårda däcket gräver där bara ner sig. trögt är namnet. förnamnet, mellannamnet och efternamnet. urk.

du slipper alltså med dessa snabba däck som en bonus genomstickspunktering. liksom sönderskakade axlar och armbågar. och får bättre grepp. win win win. men en potentiell nackdel som nämnts är att för lågt tryck ökar risken för genomslagspunktering, om du t ex missar att styra runt någon större sten.

även om jag försöker pressa silcas däcktryckskalkylator för att rekommendera ett högt tryck, med nylagd asfalt, pro tour-tempo och latexslang så blir det ändå under 2 bar (gissar att race king 2,2 blir 56 mm på militärcykelfälgar).
press.png

en mer realistisk inmatning ger lägre rekommenderat tryck:
realism.png

Att hälla Slime i slangarna, eller att köpa slangar färdigpreppade med slime kan vara ett alternativ för att minska punkarisken. Det ökar på vikten litet mer men det har ju konstaterats vara positivt tidigare i tråden...

Hej alla cykelvänner!
Jag har funderat nu och jag satsar nog på
Thunder burt 2.25 27.5 snakeskin!
Detta verkar vara ett lättrullat och hållbart däck. Många här verkar uppskatta Thunder burt.

Vilopulsen och handsvetten och entusiasmen har stigit till skyarna sen jag hörde att Vasaloppet öppnar upp en tuffare backe i starten.
Ska bli en otroligt spännande utmaning för militärcykeln och mig.
Nu ska först Siljan Orsasjön runt betas av på militärcykel i helgen sen får vi över på hårdträning på grus,stig och uppförsbacke!

Hej!
Målet är att köra cykelvasan 90 under 4 timmar med en gammal militärcykel. Helt orginal M42. (Orginal förutom däcken)

Förra året hade jag nästan 400 mil i benen med militärcykeln. Jag hade provcyklat cykelvasa sträckan flera gånger och lyckast klara den på precis under 4 timmar.
Jag var anmäld till Cykelvasan men sen kom den där förbannade Covid 19 och satte stopp för mina planer.

I år är jag mer revanschsugen än någonsin.
Jag har redan nött i mig ca 40 militärcykelmil sen 23:e Mars.

Nog talat om det. Nu vet ni min målsättning.

Jag har använt mig av Continental Race King på militären. Jag tycker att dom fungerar bra men dom rullar inte alls lika lätt som min andra militärcykel som använder Continental speed king. Jag har ofta råkat ut för punktering på mina Speedking däck.
Jag kan tjäna många minuter på cykelvasan om cykeln hade rullat lite lättare. En militärcykel går tungt nog ändå.
Finns det några däck som rullar lika lätt som Speedking men är mer punkterings säkra?
Jag måste köra med slang eftersom jag kör med orginal hjulen från 60 talet. Därför ställer jag hård krav på bra däck. Priset spelar ingen roll.
Race king rullar väl lätt och bra - kör lite högre tryck än normalt så går de finfint och man klarar sig utan genomslagspunka.

Hej alla cykelvänner!
Jag har funderat nu och jag satsar nog på
Thunder burt 2.25 27.5 snakeskin!
Detta verkar vara ett lättrullat och hållbart däck. Många här verkar uppskatta Thunder burt.

Vilopulsen och handsvetten och entusiasmen har stigit till skyarna sen jag hörde att Vasaloppet öppnar upp en tuffare backe i starten.
Ska bli en otroligt spännande utmaning för militärcykeln och mig.
Nu ska först Siljan Orsasjön runt betas av på militärcykel i helgen sen får vi över på hårdträning på grus,stig och uppförsbacke!
Taggad på att få en riktig RR (race report?) på hur det gick! :)

Jo, det tror jag också. Dessutom har han ju inte gjort någon hemlighet av att han tränar ordentligt. Siljan-Orsasjön avverkades ju också utan problem.
Länk till Siljan-Orsasjön RR.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp