Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Suck. Räkna om det själv. En tum = 2,54 cm.

Gissningsvis har @LWB hämtat uppgifterna ur en katalog. Som ni säkert känner till anges (åtminstone äldre) månntenbajkmått vanligtvis i tum (amerikansk cykeltyp) och landsväg i centimeter (europeisk bakgrund).
Att det går att räkna om kan till och med jag förstå.

Men att besvära sig att skriva för en mindre insatt publik kan också vara en dygd.

Stål!
Det var väl märkvärdigt. Vart och vartannat mått på ramen är i tum, så jag utgick ifrån att tillverkaren inte hade valt c-c-mått på ”nästan 58,5 cm” eller ”lite mer än 59,5 cm”, utan att det helt enkelt var ritat i tum där borta i Japan för dryga 30 år sedan.

För den som inte vill fortsätta att själv berätta hur jag gick tillväga så hade jag för ovanlighetens skull en tumstock utan tum, men när det inte var några jämna mått så kollade jag vad motsvarande längder var i tum, och det var dessa mått jag angav.

Jag trodde mig veta och tycker mig återigen ha fått bevisat att det inte är de intellektuella fakulteterna som har störst utvecklingsbehov hos your average Happy-medlem, utan utgick ifrån att de som var intresserade av själva sakfrågan kunde hantera både tum och mm. Jag borde ha vetat bättre.

Om detta verkligen är en angelägen fråga så kanske vi kan diskutera den i en separat tråd och hålla oss till ämnet i den här tråden?

Stål!
Det var väl märkvärdigt. Vart och vartannat mått på ramen är i tum, så jag utgick ifrån att tillverkaren inte hade valt c-c-mått på ”nästan 58,5 cm” eller ”lite mer än 59,5 cm”, utan att det helt enkelt var ritat i tum där borta i Japan för dryga 30 år sedan.

För den som inte vill fortsätta att själv berätta hur jag gick tillväga så hade jag för ovanlighetens skull en tumstock utan tum, men när det inte var några jämna mått så kollade jag vad motsvarande längder var i tum, och det var dessa mått jag angav.

Jag trodde mig veta och tycker mig återigen ha fått bevisat att det inte är de intellektuella fakulteterna som har störst utvecklingsbehov hos your average Happy-medlem, utan utgick ifrån att de som var intresserade av själva sakfrågan kunde hantera både tum och mm. Jag borde ha vetat bättre.

Om detta verkligen är en angelägen fråga så kanske vi kan diskutera den i en separat tråd och hålla oss till ämnet i den här tråden?

Får du en gillamarkering här från berörda parter, kan jag inte låta bli att undra om de missar den uppenbara ironin i näst sista stycket, eller om de inser att de gnäller och letar fel och att gillamarkeringen då blir ett slags ursäkt.

Nog om detta. ?

Stål!
Ja verkligen, allrahelst de stora eftersom det väl inte finns lika många utav dem. Full disclosure: Jag har väl möjligen eventuellt i någon mån kanske lite själv bidragit en smula till det… Men… öhm… ja, det har jag väl.

Men får man väl fatt i en och den inte har någon allvarlig defekt (jag har haft/har tre ramar som visade sig vara skrot) så är de så förbannat tacksamma att bygga något utav att det nästan inte går att misslyckas.

De ser verkligen off ut med sin höga ram och sina små 26” hjul. Den 22” HardRock som ev. får finna sig i att bli organdonator till den Stora Lila är nästan lika stor men ser inte alls lika märklig ut. Det är något med styrröret och överröret.
Visa bilaga 645684Visa bilaga 645686

Den Stora som den ser ut nu. Hoppas att den visar sig ha fem fingrar på var hand och fem tår på var fot och inte ruvar på några obehagliga överraskningar:
Visa bilaga 645691

Den Hardrocken skulle passa mig alldeles ypperligt. Var i landet befinner sig ramen och hur mycket vill han ha för den??

Stål!
IMG_9365.jpeg

Stål!
Är det en clydesdale-gaffel? Vågar man fråga vad det hela landade på i pris? Satan snygg iaf!
Yes det är en clydesdale. Beställde via ett företag i Frankrike så jag gav 560euro. Skulle ha haft den i maj redan men det var en stor order och dom väntade på nån ram som skulle med. Sen ghostade crust fransmännen ett tag. Men den som väntar på nå gott

Stål!
Jag mailade till Marino i några omgångar och frågade om de kunde göra clydesdale gafflar. De hade dåligt med rätt rör sa de och sen glömde jag bort det.

Hade varit bra billigt alternativ annars

Stål!
Yes det är en clydesdale. Beställde via ett företag i Frankrike så jag gav 560euro. Skulle ha haft den i maj redan men det var en stor order och dom väntade på nån ram som skulle med. Sen ghostade crust fransmännen ett tag. Men den som väntar på nå gott
Bara själva gaffeln för 560 euro, eller var mer inkluderat i det priset? Riktigt snyggt sätt att skapa sig en lastcykel, det drar kraftigt i villhöver-nerven.

Stål!

Kostade bara gaffeln så mycket?! Jösses.

Stål!
Kostade bara gaffeln så mycket?! Jösses.
Marknadsekonomi is a bitch!

Just i dagarna har jag förklarat för barnen att pris inte sätts så mycket av den som säljer något som av den som köper varan (eller rättare sagt är beredd att betala för den), i samband med att de satte priset 2000 kr per träspjut de precis täljt till och avsåg sälja på gatan till förbipasserande. Jag insinuerade inte på något vis att de inte kunde få 2000 kr per spjut, men jag kände inte heller något jättesug efter att köpa ett själv.

Håller helt med om att det var ganska mycket pengar för en gaffel, men det är ju också en rejält unik pryl. För liten marknad för att massproducera, så priset lär bestå även framöver.

Stål!
Marknadsekonomi is a bitch!

Just i dagarna har jag förklarat för barnen att pris inte sätts så mycket av den som säljer något som av den som köper varan (eller rättare sagt är beredd att betala för den), i samband med att de satte priset 2000 kr per träspjut de precis täljt till och avsåg sälja på gatan till förbipasserande. Jag insinuerade inte på något vis att de inte kunde få 2000 kr per spjut, men jag kände inte heller något jättesug efter att köpa ett själv.

Håller helt med om att det var ganska mycket pengar för en gaffel, men det är ju också en rejält unik pryl. För liten marknad för att massproducera, så priset lär bestå även framöver.

Marknadsekonomin är också mycket ineffektiv i o m de långa ledtider som krävs. Först ska prylen tillverkas, ofta på spekulation, och sedan tar det ganska lång tid för tillverkaren att tolka de signaler om utbud och efterfrågan som priset sänder. Det är ett trögrörligt och känsligt system som leder till överproduktion, brist och att det tillverkas mängder med skit som ingen vill ha, men som ibland köps ändå för ”det är ju så billigt”.

Problemet är väl att man inte hittat något bättre som fungerar tillfredsställande på samhällsnivå. Men det finns en anledning till att stora företag drivs som små planekonomier.

Stål!
Men Royce var grymt stiliga. Och i fel prisklass.
Polerade och moderna är väl få som gör nu:

Stål!
Polerade och moderna är väl få som gör nu:

Ja, men i det här fallet så får det bli svart.

Stål!
Sen jag såg en Ritchey Pro Logic med 303:or har jag vetat att det en dag blir stål. Är en sucker för höga hjul och smala rör.

Hann med en kort runda på förmiddagen. .
Kommer närmst från S-works Roubaix som var en bra brevet-cykel, lite sävlig vilket såklart är meningen men vi klickade aldrig, sålde den efter Sverigetempot. Sen dess har jag kört 696 och det är en hemskt tråkig cykel imho, första gången jag egentligen är besviken på en hoj.

Tyngden märks mest när man lyfter runt den, väl på hojen märks det inte alls tycker jag. Är förvisso tungviktare själv så andelen cykel är rätt liten. Svarar bra när man trycker på samt allmänt rapp och livlig känsla utan att bli stirrig.

Alltid haft 56:or men valde 58 nu och det känns rätt, kommer sänka styret efter hand.

Tog mitt 11-delade Ultegra från 696:an ihop med en 11-28 kassett och eftersom mitt tänkta vevparti inte passade pga 30mm axel så fick jag rodda på vinden och gräva fram ett gammalt Sram Red som hade GPX, 50/34. Funkar ju bra så kanske får sitta kvar fast det ser lite lustigt ut.
Hjulen är LB's WR65 med 25mm id utan nippelhål, Contis gp5k 32mm just nu. Kanske annat imorgon ?.

Blir nog en kompis en lång stund.

Tillbaka
Topp