[OT] kapa klinkers för en amatör

ebiha

Aktiv medlem
Hej cyklister och klinkersläggare!
Ska lägga lite klinkers under en kommande kamin. Jag får dock inte misslyckas med några kapningar - har inga extra.
Ur en platta ska en rektangulär bit tas bort i kanten. Jag tänker mig att det säkraste är att ha en kapskiva på en skruvdragare. Kan man ha det och vad ska man köpa då?
Har annars en vinkelslip men den är gigantisk och bänglig.

När jag kaklade om i köket för några år sedan så hjälpte butiken där jag köpte kaklet till med att kapa de plattor som jag inte löste själv med deras vattenkap utan kostnad, det kanske är ett alternativ?

När jag kaklade om i köket för några år sedan så hjälpte butiken där jag köpte kaklet till med att kapa de plattor som jag inte löste själv med deras vattenkap utan kostnad, det kanske är ett alternativ?
Kakel är ju lätt att arbeta med i motsättning till klinkers. Minns ett jobb att montera belysning på en klinkersvägg för många år sedan. Det gick åt ett 5,5 mm äkta Hiltiborr pr två hål….

Tack för tips!
Ska kolla efter en vattenkap i första hand och vinkelslip i rimligare storlek i andra hand.
Affären känns tyvärr inte så väldigt hjälpsam.

La precis nytt klinker i toan hemma, köpte någon billig vattenkap. Ingen vidare fin och bra konstruktion men den gjorde jobbet. Tror den kostade 700kr eller något liknande. Finns billiga sådana på flera olika ställen, dom flesta byggvaruhus verkar ha varianter på det.

När jag la klinkers i tvättstugan använde jag min stora bängliga vinkelslip och en diamantklinga till de krångliga plattorna runt brunnen och så. Lånade en kakelskärare till alla raka snitt. Men vinkelslipen funkade bra, bara plattorna ligger stadigt. Hyra en vattenkap var ganska dyrt där jag frågade.

Bra tips! Men bor i Eskilstuna så lite sämre utbud här. Har dock hittat en vattenkap på Jula som jag kanske slår till på.
Ingen som råkar bo här eller nära och kan tänka sig att hyra ut sin vattenkap?

För en platta skulle jag köra med vinkelkap. Lägg plattan mot en offerskiva för att minimera risken för knäckning. Finns förstås alltid risk att en platta knäcks eller splittras.

Det blev en vattenkap från Jula. Plastig men duglig. Fick kapa sex av tolv klinkers. Blev bra.

Bilagor

• IMG_2768.jpeg
    IMG_2768.jpeg
    670 KB · Besök: 87
Tillbaka
Topp