Lingon
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ett vanligt fel som är superenkelt att fixa själv. Kolla tex yt.Golf 7:a, fågeldamm i reservhjulsbaljan:Visa bilaga 647243
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett vanligt fel som är superenkelt att fixa själv. Kolla tex yt.Golf 7:a, fågeldamm i reservhjulsbaljan:Visa bilaga 647243
Innan jag skaffade BMW (beg, 3 år gammal) fick jag också höra massa skit och, att det var dyrt med service och reparationer, etc. Tappade hakan på första servicen, det var billigare än hos Volvo som jag haft tidigare. Ganska snart efter jag köpte bilen (beg) blev det problem med en baklyktorna. Åkte in, och de konstaterade ”det är en aktion på din bil att baklyktorna ska bytas, har du tid att vänta en halvtimme så fixar vi det på studs nu”. I övrigt har den varit extremt problemfri, i princip bara servat och bytt slitdelar och inte upplevt nåt fuffens fr BMW:s sida som jag gjorde hos Volvo (i samband med service ”upptäckte” de ofta saker som behövde bytas, när man sen kollade själv var det inte alls så). Sedan är ju byggkvaliteten helt fantastisk också, inget knirrande eller skramlande, känns otroligt väl ihopskruvad och inpassad. Det är sällan jag upplever samma kvalitet i andra bilar som kan vara mycket nyare.
Tyvärr har det blivit avsevärt dyrare och lite sämre bemötande sedan Bavaria tog över i Uppsala.
Just Bilia är jag faktiskt nöjd med. Bortsett från att de tagit betalt för hyrbil vid garantitiden utan att säga det tydligt. Kan ha att göra med att jag har tjänstekärra? Min PST känns seriös och bra.Volvo/ bilia skickar en bild på motorrummet och ber dig godkänna byte av bromsolja.
Vad finns på bilden som är relevant för detta? Det är medvetet bedrägeri för att framkalla känslan att något som måste åtgärdas upptäcks.
Sen förstår jag inte heller varför påbjudet underhåll som byte av bromsolja inte ingår i serviceplanen.
Dräneringslangen från bakluckeöppnaren hade pajat. Den stack inte ut som den skall.Ett vanligt fel som är superenkelt att fixa själv. Kolla tex yt.
En personbil får fortfarande väga mer än 3,5 ton, men du får inte köra den på ett B-kort taget efter 1:a juli 1996. Är B-körkortet taget före 1:a juli 1996 går det dock alldeles utmärkt.En personbil/lätt lastbil får väga som mest 3,5 ton, så det blir att regga om fordonet till lastbil i sådana fall.
Fanns något undantag för husbil förut, men det är länge sedan.
Bara om den är klass ii, vilket i praktiken betyder husbil.En personbil får fortfarande väga mer än 3,5 ton, men du får inte köra den på ett B-kort taget efter 1:a juli 1996. Är B-körkortet taget före 1:a juli 1996 går det dock alldeles utmärkt.
För att det är i motorummet man fyller på bromsvätska kanskeVolvo/ bilia skickar en bild på motorrummet och ber dig godkänna byte av bromsolja.
Vad finns på bilden som är relevant för detta? Det är medvetet bedrägeri för att framkalla känslan att något som måste åtgärdas upptäcks.
Sen förstår jag inte heller varför påbjudet underhåll som byte av bromsolja inte ingår i serviceplanen.
Ja, bilden illustrerar "problemet" hur? Är avsikten att hjälpa eller stjälpa kunden?För att det är i motorummet man fyller på bromsvätska kanske
Vet inte vilket system dom använder på Bilia, men är det liknande de system jag provat så måste man skicka en bild, så eventuellt har mekanikern bara tagit en bild på nått bara för att kunna ställa frågan.Ja, bilden illustrerar "problemet" hur? Är avsikten att hjälpa eller stjälpa kunden?
Vilken motor? Och vilken ÅF/serviceverkstad?Jag har haft en G31 i drygt två år, köpt lätt begagnad. Snål i drift, lagom dyr service och endast ett tråkigt problem: den främre packboxen på slutväxeln läckte och behövde bytas. Det gick på några tusenlappar.
Skitnöjd med den. Perfekt för oss med tre barn där en är sladdis.
Symaskinsmotorn 520i. Fullt tillräckligt, men också den klenaste bilen jag ägt. BMW Gbg.Vilken motor? Och vilken ÅF/serviceverkstad?
hyrde en föregångare en gång för länge sedan, sista motorn med sexa. kraftlös är väl epitetet som passar bäst på just den. men en riktigt behaglig glidare.Symaskinsmotorn 520i. Fullt tillräckligt, men också den klenaste bilen jag ägt. BMW Gbg.
Slutade tillverkas 2005, och stor skillnad på den och dagens turbo-fyra…hyrde en föregångare en gång för länge sedan, sista motorn med sexa. kraftlös är väl epitetet som passar bäst på just den. men en riktigt behaglig glidare.
Sista avgasbilen vi hade var en 1.4-liters turboladdad maskin på 150 hk. Kändes inte alls som en turbosnurra och inte heller så liten, fullt jämförbar med 2.6 liters V6:an på 180 hk som vi hade innan. Elbilarna är det dock klart mera klipp i :-)
Det är väl det största problemet med EV6 för mig. Kommer från en Volvo med läderklädd instrumentbräda mm så känns inredningen plastig. Men å andra sidan kanske sakerna funkar på Kian. Q4 som är ett alternativ känns ju lite lyxigare om man lagt på extrautrustning för en bra bit över 100k, men tyckte Kian var minst lika bra att köra. Har aldrig riktigt kommit överens med VAG.När EV9 kommer så får vi väl åka o kolla på spektaklet.
Niro är otroligt plastig när man kommer från sk premium. Förra sorento var inte så roligt heller
Jag är sugen på Kian men har bara provkört en lite kortare runda. Mina 1.71 är största föraren så utrymmet är inga problem.
Men ljudet gör mig orolig. Jag körde inte på riktigt dåliga vägar. Är den högljudd eller bara inte riktigt lika tyst? Hatar buller
Det är väl det största problemet med EV6 för mig. Kommer från en Volvo med läderklädd instrumentbräda mm så känns inredningen plastig. Men å andra sidan kanske sakerna funkar på Kian. Q4 som är ett alternativ känns ju lite lyxigare om man lagt på extrautrustning för en bra bit över 100k, men tyckte Kian var minst lika bra att köra. Har aldrig riktigt kommit överens med VAG.
Hyundai är inget valbart alternativ för mig, annars hade Ioniq 6 varit lockande. Gillar inte 5:anTjena!
Den är inte högljud, inte riktigt lika tyst. Förstod nu att det kunde feltolkas.
Hyundai är inte lika plastig som Kia. Klart trevligare där också.
Fulsnygg och cool! Effektivitet är lite porrigt på något sjukt vis. Pratar om aerodynamiken.Tjena!
Som små turbomotorerna är rätt trevliga ändå. Min gamla 2,0 har ju ett tydligt turbolagg jämfört med modernare spisar.
Gårdagens växlades mellan Ioniqen och den framför.. Ioniq 6 har hyfsat klipp, men GTn är ju smått vansinne..
Visa bilaga 647516
Ioniq är förövrigt mycket tystare än Kian, då jämför jag inte med GTn utan en med standardhjul. GTn låter ännu mer såklart.
Kom också fram till att jag inte kan köpa en Ev6. Får inte plats i den, oavsett elstolar eller vanliga så slår jag i huvudet i taket, får antingen sitta med huvudet på sned eller som en Volvoraggare med ryggen lutad rejält.
Apropå Volvos kvalitet, är detta historiens långsammaste laddning från ett 16A-uttag? Oändligt långsamt faktiskt
och när cellerna har balanserat klart går det helt plötsligt in 30 A i Volvon som bara tar 16?Ofta balanseras cellerna vid 100% laddning och det kan ta många timmar, då spelar laddeffekten inte så stor roll. Men i praktiken kommer du komma lika långt om du åker nu som om du väntar tills det är klart-klart.
Enyaq har faktiskt trevligare materialval och känns bättre invändigt än Q4. Förutom skärmupplägget som jag föredrar på Q4.Det är väl det största problemet med EV6 för mig. Kommer från en Volvo med läderklädd instrumentbräda mm så känns inredningen plastig. Men å andra sidan kanske sakerna funkar på Kian. Q4 som är ett alternativ känns ju lite lyxigare om man lagt på extrautrustning för en bra bit över 100k, men tyckte Kian var minst lika bra att köra. Har aldrig riktigt kommit överens med VAG.
Jag föredrar Enyaq på alla sätt konstigt nog. Bortsett från att frun inte sitter ok i försrstolen. Då går den bort. Har inte kört någon av dem tillräckligt för att bedöma vilket upplägg på skärmar som är bäst, men Enyaq känns inte billigare på något sätt. Och är det inte heller…Enyaq har faktiskt trevligare materialval och känns bättre invändigt än Q4. Förutom skärmupplägget som jag föredrar på Q4.
Jag har fått mycket god kundservice från Tesla. Kan ge dig flera horribla anekdoter från min tid som Volvo- och Audiägare. Det finns utmaningar hos alla märken.Men galonsäten och inte alls samma premiumkänsla. Så hänger nog mycket på om man vill ha en bil eller enbart ett transportmedel. Tesla verkar inte heller ha mycket till kundservice om man ska tro vad som skrivs på Teslaforumet, finns många helt horribla skräckhistorier där.
Ja, det är nog bara att tugga i sig att det är ett faktum.Eller normalränteläge kanske det ska kallas. Var nog snarare så att de senaste 7-8 åren har varit ett extremt lågränteläge.
Jo nog fan är den billigare ändå. Min nuvarande Q4 är nog och sniffar på 850’ idag utan skinnklädsel osv. Men ska hämta en Enyaq vRS Coupé på torsdag med liknande utrustning som ligger åtminstone 100’ under.Jag föredrar Enyaq på alla sätt konstigt nog. Bortsett från att frun inte sitter ok i försrstolen. Då går den bort. Har inte kört någon av dem tillräckligt för att bedöma vilket upplägg på skärmar som är bäst, men Enyaq känns inte billigare på något sätt. Och är det inte heller…
Listpriset med min spec av respektive är väldigt lika. Men visst, det är inte rättvist för det är en maxad RS coupe mot en bra utrustad Q4. Då ger Enyaqen mer ”vill ha”-känsla men är inte billigare (oprutat, vet inte vad avtalet ger för rabatter).Jo nog fan är den billigare ändå. Min nuvarande Q4 är nog och sniffar på 850’ idag utan skinnklädsel osv. Men ska hämta en Enyaq vRS Coupé på torsdag med liknande utrustning som ligger åtminstone 100’ under.
Rolls Royce gör det. Men de två är nog de enda jag känner till. Men RR är ju lite dyrare.Rangerservicen är ju faktiskt löjligt bra. Finns det något annat märke som utan extra kostnad kommer hem och gör jobbet hemma hos dig?
Ser ut att finnas som begagnad redan:Jag har hittat min nästa bil; HYUNDAI STARIA!
Väntar bara på begagnade (billigare) ?
Nya kostar idag ca 55-58 000 EUR
Visa bilaga 647993
Ser ut att finnas som begagnad redan:
![]()
Ja tyvärr. Vw id7 är väl enda fullstora bilen som är köpbar? BMW 5-serie kommer som kombi nästa år. MG5 finns men är mindre. Hoppas fler hakar på för det är ju vad jag vill ha. En BMW i4 kombi tack!För att marknaden för kombibilar internationellt sett är minimal. Det ska vara SUV nu för tiden, förutom i Sverige och Tyskland men även "våra" märken verkar ju överväga att sluta med kombibilar.
Ja, det är lite underligt att BMW inte släppt 3-serie ”i3” när i4 i princip är en 4-serie som väl bygger på samma platta som 3-serien. Har dock sett bilder på en i3 sedan avsedd för kinesiska marknaden.Ja tyvärr. Vw id7 är väl enda fullstora bilen som är köpbar? BMW 5-serie kommer som kombi nästa år. MG5 finns men är mindre. Hoppas fler hakar på för det är ju vad jag vill ha. En BMW i4 kombi tack!