Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Träffade en trevlig (inte så ovanligt kanske) miyata-cyklist med VO-skärmar och bomullsindade mustach-bars (kännare) vid korsningen Långholmsgatan/Hornsgatan. Han hängde av mig på Västerbron - men jag var fortfarande glad!

Får känlsan att cyklarna bara blir finare (preferens) för varje dag på mitt pendlarstråk.

Här händer det grejjer!
Åkte förbi ett nytt stigbygge. Det är faktiskt mycket brantare än vad bilden visar. Om ett tag har nog spåren nog satt sig. Tror faktiskt det kan vara en helt ok, men kort, SS från toppen.

(Smakfullt att de sparat en del träd och inte kalhuggit rubbet)
IMG_0055.jpeg

Ett studiebesök i Köpenhamn är facit, rymliga cykelbanor och rutinerade cyklister i jämnt flöde.
Jag semestrade i Tour de France-regioner i somras och fick där hopp om cykelns ärbarhet. Stämningen i närheten av cykelbanorna var vördnadsfull till den grad att det för alla var tydligt att nåde den gångare som gick på cb eller den bilist som inte stannade vid överfart.

Snabbspolning till idag och min pendlingsdebut efter semestern;
1. man som tittar åt mitt håll, ser mig, för att sedan kliva rätt ut i cykelbanan precis framför mig - check
2. Sopbil som kör mot rött och nästan rammar cyklisten framför mig - check
3. Avspärrning för vägarbete utan hänvisning, alternativt upp på trång trottoar - check

Borta bra men hemma bäst?

Får lite Robbanvibbar av det här
"Robbanvibbar" aka Robinson Crusoe?

Det är inte Fredag än ?...

Men en jäkla massa stök på min pendlingsväg. Sönderkörd grusväg, skogsmaskiner och lastande timmerbilar. Svårt att komma förbi och jag känner mig liten.
Det som varit så lungt och skönt innan.

Men nu cyklar jag till jobbet igen. Finns ju kaffe där...

Skönt omstart av pendlingen efter sista lilla semestern (fuskstartade lite lätt för två veckor sedan).
Lagom sköna 15 grader vid avfärd ca 5:30. Lite trafik av alla slag. Inga konstiga beteenden någonstans.
Utan andra trafikanter att störa sig på fick det bli att leta andra fel. Frambromsen skriker lite och biter inte så bra som den borde. Det låter fortfarande om bakväxel och vevparti. Asfalten i början av Skanstullsbron södergående är ojämn, inte riktigt Västerbro men ändå inte så bra som den borde vara tycker jag. Golvet i omklädningsrummet är fortfarande vått efter städarnas framfart (jag uppskattar att de städar varje dag).

Ägnade 2 timmar åt att försöka fixa tubelessdäck bak som småläckt lite länge. Efter att ha bytt fälgband och annat helvete så fick jag det rätt. Trodde jag…. Tomt i morse. Svor och pumpade. Slutade med att jag fick ta vintercykeln med dåligt pumpade dubbdäck. Eländigt.

Dom har börjat sätta staket mellan cykelbanan och bilvägen på en bit av min pendlarväg. Mycket trevligt även om det just nu kan sinka en hel del för framkomligheten är begränsad.

Märkte häromdagen det här också. Hur länge har detta funnits?
Visa bilaga 647956
Ett par veckor. Bara för aktiviteter taggade som Commute.

Har aldrig sett så mycket cyklister längs Skeppsbron som idag. Tur det finns en strimma gatsten närmast vägen som man kan cykla om kön på.

"Robbanvibbar" aka Robinson Crusoe?

Det är inte Fredag än ?...

Men en jäkla massa stök på min pendlingsväg. Sönderkörd grusväg, skogsmaskiner och lastande timmerbilar. Svårt att komma förbi och jag känner mig liten.
Det som varit så lungt och skönt innan.

Men nu cyklar jag till jobbet igen. Finns ju kaffe där...
Nej Robban som i Sveriges argaste cyklist

Sköna vindar kändes det som men hade svårt dra nytta av detta ändå till "mål" då det var gott både om pendlare och rödljus. ?
hehe tänkte precis skriva att vinden kändes elakare än den borde varit...

Har aldrig sett så mycket cyklister längs Skeppsbron som idag. Tur det finns en strimma gatsten närmast vägen som man kan cykla om kön på.
Söderut igår e.m. var det förfärligt, måste varit det värsta jag varit med om. Jag skämdes men tappade helt tålamodet och kände mig tvungen att köra om i (det tomma) bilkörfältet. Svårt att behålla zen-mode när det går i några km i timmen med plötsliga stopp.

En tredje här som upplevde att det var fler cyklister än nånsin i morse. En lång kö att köra om mellan Blåsut och Skanstull, sen gick det långsamt mest hela vägen utom på Götgatan där jag tog körbanan en bit. Ca 8:20 på morgonen. Ska det vara så här så måste jag börja gå upp tidigare för att komma innan rusningen.

Här händer det grejjer!
Åkte förbi ett nytt stigbygge. Det är faktiskt mycket brantare än vad bilden visar. Om ett tag har nog spåren nog satt sig. Tror faktiskt det kan vara en helt ok, men kort, SS från toppen.

(Smakfullt att de sparat en del träd och inte kalhuggit rubbet)
Visa bilaga 647912
Frötallar, huggs ner om ett par säsonger.

Blev omkörd av en eu moped på insidan på cykelbanan vid Bagartorp och där slog mitt temperament till…Han fastnade lite längre fram där det blev smalt och han hade en cykel framför sig så jag hann ikapp. Berättade med stora bokstäver vad jag tyckte om hans framfart….

Senast ändrad:
Frötallar, huggs ner om ett par säsonger.
jahaja, jag som trodde det var ett mer modernt skogsbruk jag såg…. Aldrig får man vara glad ?
Men en annan avverkning som nyss gjorts, väldigt nära denna, där är kanske bara två av tre träd uttagna. Det ser ut mer ut som som en gles tallskog. Det borde vara mer än frötallar man sparat eller ?

En tredje här som upplevde att det var fler cyklister än nånsin i morse. En lång kö att köra om mellan Blåsut och Skanstull, sen gick det långsamt mest hela vägen utom på Götgatan där jag tog körbanan en bit. Ca 8:20 på morgonen. Ska det vara så här så måste jag börja gå upp tidigare för att komma innan rusningen.
Dito, under mina åtta år av pendling Västerort - city har jag aldrig varit med om en enskild dag med så många cyklister. Jag skulle säga att det bitvis mellan Alvik och Stadshuset var en farlig mängd givet de stundvis smala banorna.

#lämna barnen 06:00
#längta till vintern

Kom iväg sent idag typ halv fem och som ni andra skriver så var det mycket cyklister(och andra konstiga fordon) , på skeppsbron var det glest med bilar så där kan man rulla om på körbanan , hade flyt och kom långt fram vid rödljuset innan Götgatsbacken , ståcyklade upp då tappar man nästan alla förutom elisarna förstås, sen var det sån där grön våg på Götgatan, behövde knappt sakta in vid Ringvägen och tog rygg på en laglig elhoj i sidvinden , från gullmars blev det motflås men efter ha vilat bakom elhojen så kändes inte så jobbigt ändå , ??

I korsningen Roslagsgatan/Surbrunnsgatan rasslade det till från drivlinan och pedalerna låste sig. När jag tittade ner såg jag att hela cagen hade lossnat från bakväxelföraren. När jag ställde mig vid vägkanten kom en cyklist och gav mig fjädern som han hittat på vägen. Efter en snabb analys av valmöjligheterna bestämde jag mig för att skita ner mig och göra en tillfällig enväxlad lösning. Och jag blev verkligen otroligt skitig om fingrarna! Efter lite strul lyckades jag korta av kedjan och få ihop den igen. Men jag kom bara några kvarter innan den gick av igen. Jag hade tydligen inte lyckats få tillbaka niten hela vägen. Nytt lagningsförsök som höll halvvägs till Sveaplan innan den gick av igen. Där gjorde jag ett mer seriöst försök att få till en bättre skarv. Jag satte tillbaka en bit av det jag kapat av och kunde få fräscha länkar att jobba med. Efter det kunde jag cykla hela vägen hem.

Stort tack till de cyklister som stannade och erbjöd sin hjälp och till cyklisten som hittade fjädern. En trodde att jag hade cyklat omkull. Inte så konstigt med tanke på att jag satt på marken och meckade och dessutom hade lyckats olja ner mig ansiktet. ?

Senast ändrad:
Blev omkörd av en eu moped på insidan på cykelbanan vid Bagartorp och där slog mitt temperament till…Han fastnade lite längre fram där det blev smalt och han hade en cykel framför sig så jag hann ikapp. Berättade med stora bokstäver vad jag tyckte om hans framfart….
Det är som att slåss mot en väderkvarn, ständigt nya trafikfarliga tilltag. Brukar därför lova mig själv att inte försöka rädda världen, men som du skriver, ibland passeras anständighetens gräns. De senaste dylika tillfällen när jag vänligt och stillsamt påtalat farligheten i hens tilltag har svaret varit ”håll käften!” Vartefter jag önskar vederbörande en trevlig dag och därefter återigen lovar mig själv att inte rädda världen, men så…, ja, ni förstår.

Jag brukar kolla i cykelrummet på jobbet och det var som fullast igår sedan jag började arbeta för drygt 3,5 år sedan.

Inflationen, cykelbanor och hälsomevetenhet gör kanske sitt?

Vi har en cykelbur i garaget där jag jobbar och den har inte blivit överfull kan man kanske sammanfatta. Tror iofs att minst ett företag i kåken har ett eget cykelrum och det är inte ovanligt att några ställer cykeln på kontoret (jag gör det med räsern).

På grund av gårdagens växelhaveri på racern, blev det pendlarcykeln idag. Sen ska jag förbi banken och se om de kan utöka mitt bolån, så att jag får råd att köpa en ny sram red bakväxel ?

Idag lovades regn idag eftermiddag, så det blev pendlarhojjen idag igen. Lyckades att ta det lugnt och fint och hålla mig till z2 på vägen till jobbet i alla fall. Cyklade till och med om ett par trevliga fotgängare som vinkade tacksamt när jag plingade på dem!! I övrigt elmoppar/cyklar i 35km/h lite här och var. :)

Jag brukar kolla i cykelrummet på jobbet och det var som fullast igår sedan jag började arbeta för drygt 3,5 år sedan.

Inflationen, cykelbanor och hälsomevetenhet gör kanske sitt?

Kanske att fler faktiskt börjar förstå de stora vinsterna med att förlägga en del av sin träning till pendlingen. Man får både träning och transport i ett och sparar därför rejält med tid totalt, egentligen helt exceptionellt tidseffektivt, misstänker att fler börja inse detta. Motverkande faktorer sett till hela året är möjligen mångas oerhörda känslighet mot olika väder och vind samt att en del inte är så roade av att träna ensamma (översociala typer ?).

Senast ändrad:
Kanske att fler faktiskt börjar förstå de stora vinsterna med att förlägga en del av sin träning till pendlingen. Man får både träning och transport i ett och sparar därför rejält med tid totalt, egentligen helt exceptionellt tidseffektivt, misstänker att fler börja inse detta. Motverkande faktorer sett till hela året är möjligen mångas oerhörda känslighet mot olika väder och vind samt att en del inte är så roade av att träna ensamma (översociala typer ?).

För mig handlar det bara om att överleva.

Måste få röra på mig

Måste få egen tid

Träning är enbart en bonus. Men fan va gött det är att cykla genom Nackareservatet till jobbet, brukar ibland bli den vägen hem men nu ska jag börja med det på morgonen istället, UBER ZEN.

Onsdag betyder senpendling. Start vid 8 innebär många medpendlare.
Bestämde mig snabbt för zenpendling och lugnpendling.
Svårt att hålla sig helt torr men godtagbar svettnivå är storleksordning "rask promenad" och det går oftast att hålla.

Så skönt att släppa på allt och se alla andra glida förbi.

Tog landsvägshojen, blev smutsig, ändå värt det.
Tog landsvägshojen, höll mig ren, klart värt det.

Tog även armvärmare, eftersom det var 13 gr vid start. De åkte av när målet närmade sig.
Igår var det tydligen skolstart för Nackabarnen. Sjukt trångt vid Älta skola strax innan 8. Måste se till att komma iväg tidigare.

Tillbaka
Topp