Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Eftersom jag retade upp pendelguden med en NCB så dog ju det gamla gravelkingdäcket stora slitbanedöden på vägen hem idag. (Skyller på alla panikbromsningar framför allehanda elfordon, tanter osv. ?)
Så vad pendlar ni elitpendlare på för gummi? Är på jakt efter 35-38 mm. Är det Conti GP Urban som gäller? Hit me!

Jag gick över till GP Urban förra våren, tycker de är helt ok.

Så vad pendlar ni elitpendlare på för gummi? Är på jakt efter 35-38 mm. Är det Conti GP Urban som gäller? Hit me!
Älskade mina gamla Vittoria Randonneur Hyper, men de finns inte längre. Dock trivs jag även väldigt bra med de Schwalbe Marathon Almotion som jag kört på några år nu. Bra känsla, bra rull och inga punkor.

Eftersom jag retade upp pendelguden med en NCB så dog ju det gamla gravelkingdäcket stora slitbanedöden på vägen hem idag. (Skyller på alla panikbromsningar framför allehanda elfordon, tanter osv. ?)
Jag skulle vilja prova nya GP 5000 AS, 35 mm och slanglöst.

Just nu pendlar jag med graveln och på den sitter det gravelking slick 42 mm. Tycker de håller bra och rullar bra. Funkar bra på i stort sett alla underlag förutom blött gräs, lera etc. Men visst, efter ett par hundra mil börjar ju slitbanan bli litet sliten... jag skulle nog köpa likadana igen.

En rejäl dask med handflatan i bilplåten är effektiv: Skrämmer skiten ur folk utan att lämna märken.
Erfarenhetsmässigt är Idioterna påtagligt överrepresenterade bland dem med snygga bilar...
Har testat det där.

Resulterade i biljakt på Hornsgatan från Rosenlundsgatan till typ kyrkan vid Slussen, där jag kunde köra om bilkön på vänster sida och tutande förföljaren fick stopp helt enkelt.

Adrenalin. Och en bra smack i plåten.

Klart imponerad över alla som smiskar bilar här ? antingen är ni modiga, väldigt arga eller riktigt bitiga typer? Kan ju vara lite klurigt att ha koll på vem som en stund senare flyger ut från bilen fly förbannad menar jag. ?

Var som en tid sedan när jag var ute på en längre grus solorunda. 3 st cyklister ungefär efter parkeringsplatsen vid GolfStar Lindö vinglade omkring lite i bredd och verkade diskutera något. En omkörande bil började tuta, en av cyklisterna tände rejält och skrek efter bilisten flera ggr att han skulle stanna. En stund senare såg jag att bilen faktiskt stannat, han som flög ur bilen såg både stark och arg ut, gav ett allmänt farligt intryck. Själv var jag dock jättefeg (kände inte alls för att blanda mig i) och cyklade vidare men erkänner att jag var nyfiken på hur det gick. ?

Tänker mig själv hur jag skulle reagera på bilsmiskande, hmmmm, skulle någon smiska min nuvarande Hyundai vet jag inte om jag skulle bry mig (tror hen pallar det) men om någon skulle dunkat näven i min tidigare älskade gamla BMW, då jäklar. :devilish:

Senast ändrad:
Klart imponerad över alla som smiskar bilar här ? antingen är ni modiga, väldigt arga eller riktigt bitiga typer? Kan ju vara lite klurigt att ha koll på vem som en stund senare flyger ut från bilen fly förbannad menar jag. ?
Beror lite på var man cyklar. I stan är det ju oftast enkelt att komma undan. Har blivit jagad när poängen (att vederbörande borde skärpa sig) inte riktigt gick fram...

Jag gick över till GP Urban förra våren, tycker de är helt ok.
Jag kör också GP Urban på pendlaren och är nöjd med dem. Nu när GP5K också finns i 35 mm är det inte omöjligt att jag lyxar till det med dem när det är dags för byte. Men det ligger nog långt fram i tiden med tanke på hur slitstarka GP Urban verkar vara.

Dagens pendling var annars händelsefattig, lite sval och hade fredagsglest med medtrafikanter. Den företogs på kolracern med 25 mm GP5K och helt fri från skärmar. Det är tydligen fusk har jag förstått här i tråden ?

Underbar morgon
IMG_5116.jpeg

Började veckans pendling med att göra en felanmälan på tyck till….
Under två års tid har infarten från skanstullsbron mot Skanstull varit blockerad (smal)pga av ett bygge som äntligen tog slut i somras,
imorse nytt staket 50m tidigare för att man ska fixa till cykelbanan (hoppas jag) , vad ska vi blockera för att störa så mycket som möjligt!?
”ja det är såklart cykelbanan ”.
Har felanmält på tyck till, fler som kommer söderifrån kan väl göra det…
Fan börja måndagen med gnäll, gringubbe?

Gårdagens cykelpremiär till jobbet var trevlig. Lite motvind men bra väder. Hem var det mörkt. Senast jag cyklade hem på kvällen var det ljust. Men det rullade på bra. Två nybörjarharar fick panik och drog över cykelbanan (istf att inte springa över cykelbanan, vilket i mina ögon hade varit smartare). Men ingen kom till skada.

Började veckans pendling med att göra en felanmälan på tyck till….
Under två års tid har infarten från skanstullsbron mot Skanstull varit blockerad (smal)pga av ett bygge som äntligen tog slut i somras,
imorse nytt staket 50m tidigare för att man ska fixa till cykelbanan (hoppas jag) , vad ska vi blockera för att störa så mycket som möjligt!?
”ja det är såklart cykelbanan ”.
Har felanmält på tyck till, fler som kommer söderifrån kan väl göra det…
Fan börja måndagen med gnäll, gringubbe?
Ja, det var nytt i morse. Men detta bygge kommer jag kunna stå ut med lite bättre för de flesta rullar i relativt jämn fart här. Värre var det på andra sidan, uppför...

En veckas pendling avklarad, på´t igen idag. Tittade ut genom fönstret och noterade mkt blöt asfalt, valde pendlar och vinterhojen. Det visade sig vara helt fel då det var i stort sett torrt utanför mitt lilla mikrokosmos hemmavid.

Vaknade egentilgen lite för sent för cykelpendling imorse, men lyckades ändå att ta mig iväg så att jag kom i tid till jobbet.

Jag fortsätter även mitt streak med regn på morgonen, så nu är det 100%-igt med morgonregn de senaste 3 veckornas cyklande. ?

Ny kedja och nya jockey-wheels på pendlaren har gjort drivlinan lite tystare i alla fall, så det var lite extra trevligt!

Kändes som om någon stod med en blomspruta när jag rullade iväg. Befarade riktigt regn, men istället klarnade det upp och blev lite sol istället. Påtalade sen för att motorcyklist på Stadsgårdens cykelbana att han borde köra på vägen istället. Han pekade på att han inte hade regskylt och därför fick köra på cykelbanan. Två fel tar inte ut varandra när han ligger och kör i 40+ km/h, vilket han iofs nekade till.

Fortfarande skönt med kortärmat och kortbent. Helt klart trängre på cykelbanan den här veckan, men det var helt OK, eftersom jag ska ta det lugnt med svettdrivande och pulshöjande träning en vecka enligt kirurgen som tog bort två cystor från hårbotten förra veckan.

Väl vid kontoret möttes man av ett helt nytt cykelrum. Mycket rymligare och med en cykeltvättsstation. Lyxigt! Framförallt med cykeltvätt, eftersom jag har begränsade möjligheter till sådant hemma.

Bilagor

• 20230821_101921.JPG
    20230821_101921.JPG
    793.1 KB · Besök: 90
  • 20230821_101941.JPG
    20230821_101941.JPG
    287.6 KB · Besök: 98
Kändes som om någon stod med en blomspruta när jag rullade iväg. Befarade riktigt regn, men istället klarnade det upp och blev lite sol istället. Påtalade sen för att motorcyklist på Stadsgårdens cykelbana att han borde köra på vägen istället. Han pekade på att han inte hade regskylt och därför fick köra på cykelbanan. Två fel tar inte ut varandra när han ligger och kör i 40+ km/h, vilket han iofs nekade till.
…men nu vet (han?) motorcyklisten om att beteendet inte går obemärkt förbi. Kudos att du påtalar det.

Gårdagens cykelpremiär till jobbet var trevlig. Lite motvind men bra väder. Hem var det mörkt. Senast jag cyklade hem på kvällen var det ljust. Men det rullade på bra. Två nybörjarharar fick panik och drog över cykelbanan (istf att inte springa över cykelbanan, vilket i mina ögon hade varit smartare). Men ingen kom till skada.
wow ! Björnar! Coolt ?

Har jag inte haft turen att se björn själv i det vilda. Men spår av björn, tror jag att jag sett längs vägen. Iaf grävmärken av tassar med stoooora klor och riven bark. Var säkert bara en grävling men tills motbevisat är det en björn. ?

wow ! Björnar! Coolt ?

Har jag inte haft turen att se björn själv i det vilda. Men spår av björn, tror jag att jag sett längs vägen. Iaf grävmärken av tassar med stoooora klor och riven bark. Var säkert bara en grävling men tills motbevisat är det en björn. ?
"Nybörjarharar" = årets harpaltar. Inte björnar. :) Då hade jag frågat efter tips på nya cykelbyxor!

Den har jag inte varit med om (motorcykel på cykelbana) men jag undrar hur många Rawbikes som gör 40+ som inte har regplåt.
Kändes rätt ok imorse, lite blött på backen så jag blev nog lite grusig i baken (skärmlöst). Blir fortfarande imponerad över mängden folk som skall trycka sig fram vid rödlysen för att sedan inte kunna cykla iväg ordentligt.

Den har jag inte varit med om (motorcykel på cykelbana) men jag undrar hur många Rawbikes som gör 40+ som inte har regplåt.
Kändes rätt ok imorse, lite blött på backen så jag blev nog lite grusig i baken (skärmlöst). Blir fortfarande imponerad över mängden folk som skall trycka sig fram vid rödlysen för att sedan inte kunna cykla iväg ordentligt.
Ja, det där är ett märkligt beteende. Som om jag skulle ställa mig längst fram i en löpartävling. Jag är bara i vägen. Kan du inte cykla, ställ dig i kön.

Blir fortfarande imponerad över mängden folk som skall trycka sig fram vid rödlysen för att sedan inte kunna cykla iväg ordentligt.
Hehe, ja...

Det är "intressant" något buffligt beteende men möjligt de naivt tror de är snabbare än vad de faktiskt är, vet inte riktigt hur de tänker (om de ens tänker). Sedan finns det en del som är pigga i starten (tex elfordon) men sedan snabbt lugnar ner sig (med omkörning som följd).

Senast ändrad:
Fortfarande skönt med kortärmat och kortbent. Helt klart trängre på cykelbanan den här veckan, men det var helt OK, eftersom jag ska ta det lugnt med svettdrivande och pulshöjande träning en vecka enligt kirurgen som tog bort två cystor från hårbotten förra veckan.

Väl vid kontoret möttes man av ett helt nytt cykelrum. Mycket rymligare och med en cykeltvättsstation. Lyxigt! Framförallt med cykeltvätt, eftersom jag har begränsade möjligheter till sådant hemma.
Snygga ställ, men ingen möjlighet att låsa fast cykeln?

Hehe, ja...

Det är "intressant" något buffligt beteende men möjligt de naivt tror de är snabbare än vad de faktiskt är, vet inte riktigt hur de tänker (om de ens tänker). Sedan finns det en del som är pigga i starten (tex elfordon) men sedan snabbt lugnar ner sig (med omkörning som följd).

Det är även många utan el som är förvånansvärt snabba i starten för att sedan peaka på 20 km/h. Jag försöker motverka omkörningar genom att också tränga mig längst fram.

Förhoppningsvis inget problem, men synd på en så stor och i övrigt fin investering.
Ja, håller med, när man ändå bygger nytt.
Sen har jag flertalet gånger glömt att låsa cykeln i cykelrummet (det gamla som låg lite mer tillgängligt), och även råkat glömma nycklarna i låset, så det är inte så stölddrabbat.
Jag nöjer mig med att låsa fast bakhjulet i bygeln som finns.

Det är även många utan el som är förvånansvärt snabba i starten för att sedan peaka på 20 km/h. Jag försöker motverka omkörningar genom att också tränga mig längst fram.

Det korrekta är kanske att alla lugnar ner sig men så fungerar inte vi människor.

Cykelvägarna i Sverige är tyvärr ofta jäkligt trånga, synd att det är så. ?

Det korrekta är kanske att alla lugnar ner sig men så fungerar inte vi människor.

Cykelvägarna i Sverige är tyvärr ofta jäkligt trånga, synd att det är så. ?
Ett studiebesök i Köpenhamn är facit, rymliga cykelbanor och rutinerade cyklister i jämnt flöde.

Senast ändrad:
Är du snabb blir jag inte irriterad :) Men allvarligt, i morse var det en människ... elller nått... som skulle stå längst fram och sen peakar i 12km/h (jag skämtar inte). Det gör att man fastnar i nästa rödlyse också (korsningen Drottningholmsvägen/St Eriksgatan mot St Eriksplan) och det är såpass trångt och rörigt bilmässigt där att jag inte är så sugen på att köra om (även om många andra gör det och hittills har det gått bra).

Ja, det där är ett märkligt beteende. Som om jag skulle ställa mig längst fram i en löpartävling. Jag är bara i vägen. Kan du inte cykla, ställ dig i kön.
öppetvatten simning är den optimala lärosporten för långsamt folk som tränger sig först. Då blir de översimmade av de snabba med drunkningsångest som konsekvens! Svårare att tillämpa på cykling dock :(

Jag är ingen sprinter men ändå skönt att kunna tacklas lite som Cav eller annan fartdåre i sprintupploppet. Detta när folk väljer att göra vänstersväng när man håller på att köra om. Personen på elcykel i fråga (med hörlurar) höll sig uprätt men blev nog rätt spak och sa förlåt. Kan tycka att jag inte gjorde något fel men ska nog plinga lite friskare på hemvägen.

Cykelrummet var helt fullsmockat.

Känns konstigt att sitta på en cykel efter en veckas fjällvandring.

Tillbaka
Topp