The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
För att jag är gammal och envis gubbe och planerar INTE köra TUBELESS i närmaste framtiden, så skaffade jag ny pump. När jag får punka på mina resor, då gråter jag nästan när jag måste pumpa (själva slang byte gillar jag). Med min nya pump blir det ett nöje!
Fy fan, vilken skillnad. Väger lite mer än vanligt pump, men jag kan banta ?
Tar också lite mer plats i min ram väska, men inte mycket mer.

Visa bilaga 647251
Snyggt. Kör också tub. Har en liten pump med slang. Viktigt med bra pump.

The Gravel tråd
För mig punka på mina resor, är det paus som jag annars INTE tar :ROFLMAO:
Kan sitta lite i naturen och bara njuta.
Nu, med nya pumpen ska jag njuta på riktigt ?

The Gravel tråd
Den där Lezynen är skitbra. Använder till 99% bara väskor vid pendling så har den oftast inte med för sportgrus, men för bikepackers känns den ju jäkligt given. Aldrig sett nån annan pump i närheten av den funktionaliteten/storleken.

The Gravel tråd
Tubeless och tubeless ready är kanttråd som du kan köra med eller utan slang. Alternativet är tub som Sambal kör med som limmas eller tejpas på fälgen.

The Gravel tråd
För att jag är gammal och envis gubbe och planerar INTE köra TUBELESS i närmaste framtiden, så skaffade jag ny pump. När jag får punka på mina resor, då gråter jag nästan när jag måste pumpa (själva slang byte gillar jag). Med min nya pump blir det ett nöje!

Visa bilaga 647251
Jag hade en sådan på ramen med handtaget uppåt. Tyvärr fylldes den av regnvatten vilket pumpen inte tålde. Mitt råd är alltså att du förvarar den på ett regnsäkert sätt.

The Gravel tråd
Idag blev det en kort cykeltur med min gravelcykel i Karlstad. Först mot Jakobsberg och efter Älvgatan utmed Klarälven. Över Jakobsbergsbron och Karlstadsvägen mot Skoghall. Sedan lite blandade vägar och cykelbanor tillbaka efter Hammaröleden. Skönt att bara få röra på sig!
20230819b-001.jpg
20230819b-002.jpg
20230819b-003.jpg
20230819b-004.jpg

The Gravel tråd
Idag blev det en kort cykeltur med min gravelcykel i Karlstad. Först mot Jakobsberg och efter Älvgatan utmed Klarälven. Över Jakobsbergsbron och Karlstadsvägen mot Skoghall. Sedan lite blandade vägar och cykelbanor tillbaka efter Hammaröleden.
Karlstadsvägen Jakobsbergsbron=>Skoghall är riktigt fin att cykla

Skönt att bara få röra på sig!
+1
Ser ut som stigen runt gamla flygplatsen
För snart ett par månader sedan, när det fortf var sommar på riktigt, åkte jag båtbussen till Skoghall och då under Jakobsbergsbron
AIL4fc827WMtLzWaBlJ0dTvPrciexLPFW7gcEm09Xo-N_0efvnv5-Y8JwC_IgEcEH0KyigHJXNQ8y_Kdi051EegQf4v3reqhA6vgJ2AMGgn5iyeVTpIN-iLsfSRaAgAcIkoD_A5PcmdofPdqDtJSfoSLCaqP=w1154-h866-s-no

och cyklade tillbaka bla runt gamla flygplatsen
AIL4fc-7cAgl3BrMMrqZ4MRtX5Q29HJc48Z6894MY3YpNPVW52g97kO6uQYlCnnOZKeiX7Ji6UGlH5cTmgY3GRHvjrh1HGxBuvJg4uWjOtLePfYU1fE30eHGPh2QPN3fPLYi9NpEi1lPiyOnsxtnuXPSAKLz=w650-h866-s-no

En riktigt fin runda båda på vatten och på hjul

The Gravel tråd
Karlstadsvägen Jakobsbergsbron=>Skoghall är riktigt fin att cykla

+1

Ser ut som stigen runt gamla flygplatsen
För snart ett par månader sedan, när det fortf var sommar på riktigt, åkte jag båtbussen till Skoghall och då under Jakobsbergsbron
AIL4fc827WMtLzWaBlJ0dTvPrciexLPFW7gcEm09Xo-N_0efvnv5-Y8JwC_IgEcEH0KyigHJXNQ8y_Kdi051EegQf4v3reqhA6vgJ2AMGgn5iyeVTpIN-iLsfSRaAgAcIkoD_A5PcmdofPdqDtJSfoSLCaqP=w1154-h866-s-no

och cyklade tillbaka bla runt gamla flygplatsen
AIL4fc-7cAgl3BrMMrqZ4MRtX5Q29HJc48Z6894MY3YpNPVW52g97kO6uQYlCnnOZKeiX7Ji6UGlH5cTmgY3GRHvjrh1HGxBuvJg4uWjOtLePfYU1fE30eHGPh2QPN3fPLYi9NpEi1lPiyOnsxtnuXPSAKLz=w650-h866-s-no

En riktigt fin runda båda på vatten och på hjul
Kan nån vänlig själ märka ut idyllen på en karta? Karlstad, där skulle man vilja bo?

The Gravel tråd
The Gravel tråd

Är det någon som har testat Rock Shox Rudy från det ena till det andra? Jag tror att den skulle se brutal ut på min Bramley. ?
Känns inte som dämpad gaffel är värd vikten på gravel. Fetare däck är bättre lösning och så slipper man serva en gaffel också?

The Gravel tråd

Är det någon som har testat Rock Shox Rudy från det ena till det andra? Jag tror att den skulle se brutal ut på min Bramley. ?

Gravel-dämpgafflar har onekligen en brutal look!

Bilagor

• IMG_4741.jpeg
    IMG_4741.jpeg
    1.4 MB · Besök: 146
The Gravel tråd
Kossor gillar inte cyklar tydligen, bocken kanske provocerar likt horn. Foto taget ögonblicket innan jag fick fly hagen jagad då de stormade min cykel. Var nära på dumpa cykeln där ett tag, inga mer gravelrutter genom kohagar tack.
Tack för den rutten ridewithgps.

Visa bilaga 648160
Kor kan vara sjukt nyfikna ibland. Den händer ibland att de springer efter en inne i hagen när man cyklar på vägen utanför.
Det är bäst att kolla att de har juver dock, tjurar är inte alltid så trevliga.

The Gravel tråd
Den var nere på 6600 på REA:n precis, men så plötsligt höjde.

Jag satsade på Tubeless på mina 40mm Cinturrano Gravel H istället. Kanske köper en Redshift-stam.

Jag har fått ont i tummarna. ?‍♂️

Kan rekommendera redshift-stammen, jag har kört en sån i flera säsonger. Uppgraderade till lättviktsversionen (Pro) i år och sålde den gamla standardversionen till en kompis.

1692778324639.png

Inte den snyggaste styrstammen precis, men ändå hyfsat diskret och för drygt 100 gram mer än en vanlig styrstam får man "lagom" funktion. Inte som en riktig dämpare, men väger inte som en dämpare heller. Skulle säga att den hjälper bäst mot att skydda handlederna när man kör ner i en grop som man inte riktigt var beredd på, och göra rotiga stigar betydligt mer uthärdliga med 40 mm däck som jag kör. Generell "vibrationsdämpning" på grovgrus vete fanken om det gör så stor skillnad, kanske lite, men inte nåt jag tänkt på.

The Gravel tråd

Visa bilaga 647251
Vilket tryck pumpar du upp till? Har 4-5 bar i mitt bakdäck och max enligt spec är 6 bar vilket brukar betyda att det går ganska trögt redan vid 4-5 bar.

The Gravel tråd
Kor kan vara sjukt nyfikna ibland. Den händer ibland att de springer efter en inne i hagen när man cyklar på vägen utanför.
Det är bäst att kolla att de har juver dock, tjurar är inte alltid så trevliga.
Nä, när de vuxit till sig är det inte längre små söta kalvar längre. Mindre ungtjurar är väl mest nyfikna och går att schasa iväg men de lite äldre är verkligen inte att leka med. Även kor med små kalvar kan vara farliga men där räcker det att hålla avstånd, med tjurar håller jag mig intill stängslet så att jag snabbt kan ta mig ut om jag märker att de börjar komma mot mig.

The Gravel tråd
New Bike Day!

Min trotjänare Rose Backroad har, efter ett par tusen mil, idag degraderats till vintercykel.

Valet föll på en Allebike Rocket som ersättare. Force Växelreglage, XX1 AXS bakväxel och kedja samt XO1-kassett. Singelklinga Force med 44 tänder samt härligt MTB-utväxling bak ska nog ta mig till de flesta ställen.

De på Allebike var hyggliga och slängde på ett par tanwall Pirelli Cinturato Graveldäck. Gjorde stor skillnad för utseendet tycker jag.

För er som undrar så är det en storlek XL, var lite orolig att styrhuvudet skulle se groteskt stort ut, men det blev över förväntan :)

Planen är att byta till ett par lite djupare kolfiberhjul framöver, men först måste plånboken vila ett tag!:)
1000004147.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
New Bike Day!

Min trotjänare Rose Backroad har, efter ett par tusen mil, idag degraderats till vintercykel.

Valet föll på en Allebike Rocket som ersättare. Force Växelreglage, XX1 bakväxel och kedja samt XO1-kassett. Singelklinga Force med 44 tänder samt härligt MTB-utväxling bak ska nog ta mig till de flesta ställen.

De på Allebike var hyggliga och slängde på ett par tanwall Pirelli Cinturato Graveldäck. Gjorde stor skillnad för utseendet tycker jag.

För er som undrar så är det en storlek XL, var lite orolig att styrhuvudet skulle se groteskt stort ut, men det blev över förväntan :)

Planen är att byta till ett par lite djupare kolfiberhjul framöver, men först måste plånboken vila ett tag!:)
Visa bilaga 648323Visa bilaga 648324Visa bilaga 648325Visa bilaga 648326Superfin! Vill ha en sån jag också. Men visst är det Gx eagle kasett och ser även ut att vara gx bakväxel? Blir nog grym oavsett! ?

The Gravel tråd
Intressekoll: 3 dgr i Rumänien.
Fyg Malmö-Cluj Napoca (fredag 21:25), tillbaka Iasi-Köpenhamn (måndag, landar 21:10).
485 km, 4000 h.m.
8 eller 15 sept.

The Gravel tråd
Intressekoll: 3 dgr i Rumänien.
Fyg Malmö-Cluj Napoca (fredag 21:25), tillbaka Iasi-Köpenhamn (måndag, landar 21:10).
485 km, 4000 h.m.
8 eller 15 sept.

Finns det öl?

Tillbaka
Topp