Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och därför är det bättre med SUV? Det finns ju rejäla sådana. Som också kör runt med bara förare och de flesta aldrig kört i terrängen. iX3 finns inte ens med fyrhjulsdriftDe flesta kombis man ser har ju å andra sidan en förare och ingen passagerare i regel.
Gäller nog de flesta biltyper isf.De flesta kombis man ser har ju å andra sidan en förare och ingen passagerare i regel.
Ja en stor andel av min körning hade krävt en plats för förare, en datorväska och en Ica-kasse typ. Ibland en träningsväska. Och en räckvidd på 10 mil. Men jag kan tyvärr inte anpassa mitt bilval till det.Gäller nog de flesta biltyper isf.
Vad har det ens med nånting att göra? Man köper väl inte en kombi för passagerarens skull?De flesta kombis man ser har ju å andra sidan en förare och ingen passagerare i regel.
Därför har jag svårt för biltypen. De är höga, vilket gör dem antingen svajiga eller stötiga. De har på pappret bättre bagageutrymme, men bara om allt går att stapla perfekt för litrarna ligger på höjden. Men ändå har dagens design ofta kompromissat bort nyttan med frigpången. Det är väl för att batteriet skall ha sin plats…Sen är väl många av de "SUV" eller "CUV" man ser idag inte särskilt höga om man jämför med en hederlig 240-kombi t.ex.
Och vad var det för bil?Vi valde bort kombi as barnen håller på att växa ur huset.
Valde oxå att gå på
- Inte europeiskt.
- Inte kinesiskt
- sub 5K på privatleasing, det senare passade oss.
Erbjudandet Hedin bil kastade på oss blev då svårt att gå ifrån. 9 av 10 resor kommer gå på el.
I lördags kördes Nacka-Växjö tor. Det gick utmärkt.

Ärligt talat tror jag inte bilen du letar efter existerar, du lär antingen få gå upp i pris, eller sänka de andra kraven.Debatten verkar gå i lite loopar här så hoppas det är ok att jag ber expertisen om råd nu när vi behöver köpa bil. En lite udda kravspec tror jag dessutom :)
Kravspec:
Bilar:
- Äventyr. Plats för prylar och gärna färdigt kök att dra ut ur bakluckan. Gärna permanent sovlösning.
- Billig att äga och köpa. TCO 4000kr/inköp 80 tkr. Därmed gärna nytt (räknat med Max 20 000 mil och Max 9 år gammal). Kan spara ihop lite mer om det verkligen kniper.
- Kunna åka till Slovenien utan konstant oro för motorhaveri.
- Dragkrok
- De billigaste bilarna med krok är små hantverkarbilar. Vi får en bra Berlingo/Partner för 80 tkr med 15 000 mil från 2015. Det blir för tight med permanent madrass även om det rent fysiskt finns plats så känns det trångt med kök, madrass och två pers. Dessutom ett helsike att isolera skåpet.
Visa bilaga 648064
Visa bilaga 648063
- Egentligen hade en partner boxline varit guld. Fördogisolerad (utan risk för kondens mot plåten och påföljande rost). Fyrkantig varvid det är enkelt att inreda. Schyst med skåpsluckor på alla sidor. Tyvärr var vi och tittade på en och det blir lite trångt för två att leva i. Det är 10 cm för kort och 5-10 cm för lågt. Dessutom krävs nästan takbox om man vill ha med mer än bara det nödvändigaste.
Visa bilaga 648062
- När vi var och tittade i bilhandeln tipsade säljaren om trafic. Något större. Tillräckligt rymlig men ett jättejobb att isolera. Och utanför budget. Fördel: finns högskåp. Och vi har inget emot biogas och då brukar priset vara något lägre.
Visa bilaga 648061
- Kanske en partner med flak? Eller annan slitstark pickup? Men då ska man bygga/köpa en camper. Blir ett stort projekt att bygga och utanför budget att köpa. Och förutom peugot partner så är pickuper antingen gamla och törstiga eller dyra och törstiga.
Visa bilaga 648060
- Gammal husbil? Hyrde en Fiat alkovbil från -95. Utanför budget och för stor på små skogsvägar och grusvägar. Finns en del plåtisar från 80-talet inom budget men vill våga åka till Slovenien utan att behöva bygga om motorn två gånger på vägen. Kan tyvärr inget om motorer (hade jag varit singel hade jag gått med i en förening och lärt mig meka på kvällar och helger - nu finns inte tiden).
- Elbil? Ja, gärna, en zoe eller s.k. Trilling kan pressas in men svår att åka med till alperna. Zoe för 80 tkr betyder 22kwh batteripack och typ 8-10 mil räckvidd.
Visa bilaga 648065
Visa bilaga 648066
- Leasing/avbetalning? Med vår familjs förutsättningar och mål att kunna gå ner i tjänst kan det bli svårt Men med fast ränta och toc på 4 tkr kan det gå.
Alla bilder är snodda. Tar bort dem vid behov.
Kia Xceed tror jag han skrev igår.Och vad var det för bil?
Definitivt inte miljövänligt eller resurseffektivt om alla ska ha 2-3 olika bilar för sina olika behov.Ja en stor andel av min körning hade krävt en plats för förare, en datorväska och en Ica-kasse typ. Ibland en träningsväska. Och en räckvidd på 10 mil. Men jag kan tyvärr inte anpassa mitt bilval till det.
Att köpa en extra bil för den körningen är jag inte så säker på att det är smart heller?
Kia Niro är väl ”fullstor” vad gäller bagage till ”rimlig” peng? (Men inte ”premium”.)Ja tyvärr. Vw id7 är väl enda fullstora bilen som är köpbar? BMW 5-serie kommer som kombi nästa år. MG5 finns men är mindre. Hoppas fler hakar på för det är ju vad jag vill ha. En BMW i4 kombi tack!
du borde inte titta på partner/Berlingo av skåptyp utan den av familjebilssort istället tycker jag. Bättre för boende (rutor och isolerad) längre och sannolikt bättre skött. Typ denna: https://www.blocket.se/annons/kalmar/citro_n_berlingo_multispace_1_6_hdi_92hk_ny_kamrem/101513061Debatten verkar gå i lite loopar här så hoppas det är ok att jag ber expertisen om råd nu när vi behöver köpa bil. En lite udda kravspec tror jag dessutom :)
Kravspec:
Bilar:
- Äventyr. Plats för prylar och gärna färdigt kök att dra ut ur bakluckan. Gärna permanent sovlösning.
- Billig att äga och köpa. TCO 4000kr/inköp 80 tkr. Därmed gärna nytt (räknat med Max 20 000 mil och Max 9 år gammal). Kan spara ihop lite mer om det verkligen kniper.
- Dragkrok
- De billigaste bilarna med krok är små hantverkarbilar. Vi får en bra Berlingo/Partner för 80 tkr med 15 000 mil från 2015. Det blir för tight med permanent madrass även om det rent fysiskt finns plats så känns det trångt med kök, madrass och två pers. Dessutom ett helsike att isolera skåpet.
Visa bilaga 648064
Visa bilaga 648063
- Egentligen hade en partner boxline varit guld. Fördogisolerad (utan risk för kondens mot plåten och påföljande rost). Fyrkantig varvid det är enkelt att inreda. Schyst med skåpsluckor på alla sidor. Tyvärr var vi och tittade på en och det blir lite trångt för två att leva i. Det är 10 cm för kort och 5-10 cm för lågt. Dessutom krävs nästan takbox om man vill ha med mer än bara det nödvändigaste.
Visa bilaga 648062
- När vi var och tittade i bilhandeln tipsade säljaren om trafic. Något större. Tillräckligt rymlig men ett jättejobb att isolera. Och utanför budget. Fördel: finns högskåp. Och vi har inget emot biogas och då brukar priset vara något lägre.
Visa bilaga 648061
- Kanske en partner med flak? Eller annan slitstark pickup? Men då ska man bygga/köpa en camper. Blir ett stort projekt att bygga och utanför budget att köpa. Och förutom peugot partner så är pickuper antingen gamla och törstiga eller dyra och törstiga.
Visa bilaga 648060
- Gammal husbil? Hyrde en Fiat alkovbil från -95. Utanför budget och för stor på små skogsvägar och grusvägar. Finns en del plåtisar från 80-talet inom budget men vill våga åka till Slovenien utan att behöva bygga om motorn två gånger på vägen. Kan tyvärr inget om motorer (hade jag varit singel hade jag gått med i en förening och lärt mig meka på kvällar och helger - nu finns inte tiden).
- Elbil? Ja, gärna, en zoe eller s.k. Trilling kan pressas in men svår att åka med till alperna. Zoe för 80 tkr betyder 22kwh batteripack och typ 8-10 mil räckvidd.
Visa bilaga 648065
Visa bilaga 648066
- Leasing/avbetalning? Med vår familjs förutsättningar och mål att kunna gå ner i tjänst kan det bli svårt Men med fast ränta och toc på 4 tkr kan det gå.
Är inte den rätt kort? Verkar vara 3-5 dm kortare än en ”vanlig” kombi.Kia Niro är väl ”fullstor” vad gäller bagage till ”rimlig” peng? (Men inte ”premium”.)
Lite många mil i min bok men kanske ingen fara i sammanhanget? Berlingo/Caddy maxi life/tepee mfl verkar vara klart dyrare än skådisarnas. Framförallt faller den på att den inte är större och därmed för liten att bo i :) Intressant förresten med isoleringen - har alltid tänkt att det inte är mer än tun plast i dem men det kanske är så mycket att det ger lite värme?Kia Niro är väl ”fullstor” vad gäller bagage till ”rimlig” peng? (Men inte ”premium”.)
du borde inte titta på partner/Berlingo av skåptyp utan den av familjebilssort istället tycker jag. Bättre för boende (rutor och isolerad) längre och sannolikt bättre skött. Typ denna: https://www.blocket.se/annons/kalmar/citro_n_berlingo_multispace_1_6_hdi_92hk_ny_kamrem/101513061
Jag måste inte ha premium, men kan tänka mig betala extra om jag faktiskt får något (dvs inte för märket). Niro är en bit från ”fullstor” vad jag nu menade med det, men stor nog för min familj på 4 vuxna (sett till längd) att sitta bra i flera timmar och en hel del bagage samt bra lastvikt och dragvikt .Kia Niro är väl ”fullstor” vad gäller bagage till ”rimlig” peng? (Men inte ”premium”.)
Därför har jag svårt för biltypen. De är höga, vilket gör dem antingen svajiga eller stötiga. De har på pappret bättre bagageutrymme, men bara om allt går att stapla perfekt för litrarna ligger på höjden. Men ändå har dagens design ofta kompromissat bort nyttan med frigpången. Det är väl för att batteriet skall ha sin plats…
Ja den ger nog bara liiite mer värme enligt min erfarenhet. Att bo i ett plåtskåp är mörkt och kallt. Och blött på vintern (det blöta gömmer sig åtminstone bakom plasten på en med isolering).Intressant förresten med isoleringen - har alltid tänkt att det inte är mer än tun plast i dem men det kanske är så mycket att det ger lite värme?
Jepp, XCEED hy/rd. Absolut inte premium eller gubbracer men fullt körbar och godkänd komfort. Chassit är faktiskt riktigt piggt och rätt styvt. Motorn räcker för oss. Jag har aldrig förstått det vettiga med el (miljöbilar) med 400hk. Känns lite som att göra samma fel igen.Kia Xceed tror jag han skrev igår.
Fina med starka elbilar är ju att du gör inte av med mer ström än du använder, en 400hk elbil drar ju inte mer ström än en 100hk elbil om man inte använder kraften. En 400hk bensinmotor kommer alltid vara törstig hur du än smygkör.Jepp, XCEED hy/rd. Absolut inte premium eller gubbracer men fullt körbar och godkänd komfort. Chassit är faktiskt riktigt piggt och rätt styvt. Motorn räcker för oss. Jag har aldrig förstått det vettiga med el (miljöbilar) med 400hk. Känns lite som att göra samma fel igen.
- skulle vara aningen motorklen och bullrig, fått kritik för det i testerna.
Vi tittade på Niro men den kändes äldre, mer traktor och mindre. När vi fick loss en nästan ny xceed för samma pengar var saken klar.
Svenssonkärra, verkligen.
Bara nästan sant. Olika prioriteringar… EV6 går 500 km som GT-line och 400 som GT. Samma ser man i de flesta fall. 20% skillnad alltså.Fina med starka elbilar är ju att du gör inte av med mer ström än du använder, en 400hk elbil drar ju inte mer ström än en 100hk elbil om man inte använder kraften. En 400hk bensinmotor kommer alltid vara törstig hur du än smygkör.
Ja vinter skipar vi nog :) men blir rätt kallt på hösten i fjällen med. Kondens är ett elände. Därav vore ett färdigisolerat skåp ala Ydreskåp bra men får se. Kanske blir det till slut.Ja den ger nog bara liiite mer värme enligt min erfarenhet. Att bo i ett plåtskåp är mörkt och kallt. Och blött på vintern (det blöta gömmer sig åtminstone bakom plasten på en med isolering).
Familjeversionen blir ju i praktiken större eftersom man kan nyttja framstolarna också. Skåpet är ju stängt från framdelen.
det finns en massa olika versioner av mellanvägg. Några är av mjukplast typ presenning och andra hårdplast med en liten lucka bara väl? Kan man ta bort hela den relativt enkelt?.
Partner och Berlingo kan man ta bort mellanväggen så längden blir samma men håller med. Har varit sugen på passagerarvarianten länge - smidigt på många sätt - men var på beg bilhandel idag och de är för små. Det blir för trångt. :/
Vad jag förstår på diverse lösa forum och blogginlägg går det men kan ju inte svära :) den jag kollade på såg väldigt solid ut men var bultad med mängder av skeuv/mutter :) har desssutom hört rykten att man ska kunna sätta in passagerarsäten i (iaf vissa årsmodeller) på skåp-partner via något uttag under golvet men det är tveksam källa på det :) naturligtvis faller det på att det inte går igenom besiktningen.det finns en massa olika versioner av mellanvägg. Några är av mjukplast typ presenning och andra hårdplast med en liten lucka bara väl? Kan man ta bort hela den relativt enkelt?
Jo i praktiken blir det ju ofta skillnad, saker som att ha en extra motor kanske med sina interna förluster, större hjul och annan utrustning och sånt påverkar i slutändan. Men i teorin behöver inte mer effekt automatiskt betyda så mycket högre förbrukning.Bara nästan sant. Olika prioriteringar… EV6 går 500 km som GT-line och 400 som GT. Samma ser man i de flesta fall. 20% skillnad alltså.
Bara nästan sant. Olika prioriteringar… EV6 går 500 km som GT-line och 400 som GT. Samma ser man i de flesta fall. 20% skillnad alltså.
Neeeeeeeeej, ser inge fräckt ut ?Sådana skillnader brukar alltid bero på att det är bredare däck på prestandamodellerna, byter man ner sig där så får man tillbaka räckvidden.
Faktiskt supertrevlig inuti. Bra mycket mer premium än Mercedes V-klass (åkt båda nyligen) och så ser den ut som nått från Femte Elementet (speciellt i gul) vilket alltid är ett plus.Jag har hittat min nästa bil; HYUNDAI STARIA!
Väntar bara på begagnade (billigare) ?
Nya kostar idag ca 55-58 000 EUR
Visa bilaga 647993
Välj rätt bil bara, Transportstyrelsen hade noll koll på hur dom skulle regga elbilar ett tag. Har sett MS70D där dom lagt effekten på max från båda motorerna, och P85D som reggats med typ 85hk.Den största nackdelen med höga effekter är väl att det driver upp försäkringspremierna. Ex.vis Tesla verkar ju vara svindyra att försäkra, framförallt efter 3 år när det blir dags för helförsäkring. Sedan är det väl inte helt klart om det beror på höga effekter eller dyra reparationskostnader, troligtvis en kombination.
Välj rätt bil bara, Transportstyrelsen hade noll koll på hur dom skulle regga elbilar ett tag. Har sett MS70D där dom lagt effekten på max från båda motorerna, och P85D som reggats med typ 85hk.
Holländare kör nog också fortfarande mycket kombi tror jag. De brukar ju få som de vill (säger jag bittert) men de kanske gärna byter till suv. De kör ändå så sakta. Bara de kan dra campern.För att marknaden för kombibilar internationellt sett är minimal. Det ska vara SUV nu för tiden, förutom i Sverige och Tyskland men även "våra" märken verkar ju överväga att sluta med kombibilar.
Holländare kör nog också fortfarande mycket kombi tror jag. De brukar ju få som de vill (säger jag bittert) men de kanske gärna byter till suv. De kör ändå så sakta. Bara de kan dra campern.
Undrar varför det tar så lång tid att utveckla traditionella kombis med hel-el? Typ V90, A6, A4, etc.
Engångsskatt? Norge kör väl någon sådan skatt också.I Nederländerna fanns 40% extra skatt på bil. Det är en stor anledning till at nederländare kör små bilar, som danskar. Nuförtiden är den extra skatt transformerad till en CO2 skatt. Mellan 140-208 g/km är den 148 euro/gram. Så en typisk SUV får 25000-30000 euro extra skatt. Elbilar har ingen extra skatt.
Engångsskatt eller per år?
En riktigt elbil har batterier under golvet. Då blir bilen högre och blir automatisk en crossover.
Jag har en Honda Fireblade med några tecken fel hos transportstyrelsen. Ganska nöjd med det eftersom den kostar 2700/år isf 27000/år att helförsäkra. :DFinns många roliga exempel.och felaktiga kombinationer. Var och tittade på en S4 en gång och den hette Qvattro i registret ?.
I ditt fall hade jag nog letat efter en begagnad VW Transporter/multivan av så ny årsmodell som budgeten tillåter. Brukar vara driftsäkra och har tyvärr därför också ett relativt högt andrahandsväde, men kan du ge avkall på ålderskravet på max 9 år så tror jag kan hitta något som passar.Debatten verkar gå i lite loopar här så hoppas det är ok att jag ber expertisen om råd nu när vi behöver köpa bil. En lite udda kravspec tror jag dessutom :)
Kravspec:
Bilar:
- Dragkrok
Visa bilaga 648064
Visa bilaga 648063
Visa bilaga 648062
Visa bilaga 648061
Visa bilaga 648060
Visa bilaga 648065
Visa bilaga 648066
Ska han köpa en Transporter för den budgeten han har, kommer han få en 15 år gammal en som gått 40000 mil och massvis med bekymmer på köpet.I ditt fall hade jag nog letat efter en begagnad VW Transporter/multivan av så ny årsmodell som budgeten tillåter. Brukar vara driftsäkra och har tyvärr därför också ett relativt högt andrahandsväde, men kan du ge avkall på ålderskravet på max 9 år så tror jag kan hitta något som passar.
Multivan var faktiskt på pricken :)Ska han köpa en Transporter för den budgeten han har, kommer han få en 15 år gammal en som gått 40000 mil och massvis med bekymmer på köpet.
Det gjorde inte jag heller i början. Men det är så enkelt att det är bromskraften i regenereringen man gärna dimensionerar efter för att kunna återvinna mesta möjliga energi och på så vis få vettig förbrukning.Jag har aldrig förstått det vettiga med el (miljöbilar) med 400hk. Känns lite som att göra samma fel igen.