4iiii Precision 3 visar fel vevarmslängd

Allan Benwall

Aktiv medlem
Hallå. Installerade min nya kraftmätare idag och när jag kalibrerar den till Garmin via klockan visar den 172.5mm vevarmslängd trots att den 175mm...
I och med att de är en fast arm går det inte ändra längden i Garmin. Jag har kalibrerat den.
4iii Rx810 Precision 3

i 4iiii appen finns det knappt någon information alls.
Kan det vara Garmin som ger fel?
Jag hittar inge liknande fel, drog iväg ett mejl till support eller ska jag bara skicka tillbaka skiten?
Handlar om någon procent fel och de kanske går kompensera med att ändra skalfaktor?
De står 175 överallt, kartong, arm osv osv.
Arg.

Bilagor

• App.jpeg
    App.jpeg
    85.6 KB · Besök: 72
  • Arm.jpeg
    Arm.jpeg
    86.1 KB · Besök: 67
Borde inte spela någon roll överhuvudtaget? En effektmätarpedal behöver veta längden på vevarmen eftersom det är där pedalen är monterad och kraften mäts genom pedalaxeln. För att kunna beräkna momentet behövs därför längden på hävarmen (vevarmen), och därefter kadensen för att kunna beräkna effekten.

Effektmätare från 4iiii och liknande konstruktioner bryr sig överhuudtaget inte om hur lång armen är, eftersom den inte är monterad i änden av armen och därför inte kan mäta något där. Det som spelar någon roll är hur långt ut på armen som sensorn är monterad och det har förhoppningsvis 4iiii haft full koll på.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur det är på klockan men på min Edge 530 kan man gå in på "sensorer" och ange vevarmalängd där. (Har Stages enkelsidiga bland annat).

Nu vet jag inte hur det är på klockan men på min Edge 530 kan man gå in på "sensorer" och ange vevarmalängd där. (Har Stages enkelsidiga bland annat).
Har inget alternativ om att ändra vevarmslängden, samma för andra vevarmen jag har på Trainern. FSA.

Borde inte spela någon roll överhuvudtaget? En effektmätarpedal behöver veta längden på vevarmen eftersom det är där pedalen är monterad och kraften mäts genom pedalaxeln. För att kunna beräkna momentet behövs därför längden på hävarmen (vevarmen), och därefter kadensen för att kunna beräkna effekten.

Effektmätare från 4iiii och liknande konstruktioner bryr sig överhuudtaget inte om hur lång armen är, eftersom den inte är monterad i änden av armen och därför inte kan mäta något där. Det som spelar någon roll är hur långt ut på armen som sensorn är monterad och det har förhoppningsvis 4iiii haft full koll på.
Hoppas. Men luktar fuffens när de står fel samma i Zwift.
Får ändå inte ihop att de inte skulle spela någon roll, även om felmarginalen borde vara innom några procent och antagligen något man aldrig kommer märka?
1.43%

Hoppas. Men luktar fuffens när de står fel samma i Zwift.
Får ändå inte ihop att de inte skulle spela någon roll, även om felmarginalen borde vara innom några procent och antagligen något man aldrig kommer märka?
1.43%
Återigen, det spelar ingen roll. 4iiii är inte beroende av vevarmslängden, endast att sensorn är monterad på förväntat ställe på armen. Det enda av relevans som effektmätaren rapporterar till datorn är just effekten. Eftersom det inte spelar någon roll så har 4iiii antagligen inte programmerat varje mätare att rapportera korrekt armlängd, utan alla anger samma längd.

I sådana fall hade det förstås varit vettigare att inte rapportera någon armlängd alls. Mina tre Quarq gör det mig veterligen inte. Eftersom det helt enkelt spelar någon roll/fyller någon funktion.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp