Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Inte ens på SM håller väl cyklsiterna mer än 45 i snitt, varför skulle följebilarna i sådana fall köra i 100?
Det har jag också svårt att tro. Det där med 100 km/h är helt obekräftat och kommer dessutom från en part som med alla medel ville stoppa cykel-SM. Nästa år skulle det inte förvåna mig om det påstås att följebilarna körde i 200 km/h.

Nu har ju en cyklist som inte ens är elit men var med och tävlade på banan ett tidigare år bedömt att följebilen bör ha snittat 70km/h genom området, att folk har fått hoppa ner i diket och att tom han som deltagare upplevde följebilens framfart som vårdslös(min tolkning).

Vad mer krävs för att de i den här tråden som anser att allt är bluff och båg och bara ett utfall av cyklisthat, rättshaveri och dåligt föräldraskap, ska inse att det nånstans kanske ligger ett visst ansvar hos arrangören i den här frågan? Och att det kan finnas sakliga skäl att boende i området varit missnöjda med tidigare års arrangemang varvid de använder det instrument samhället erbjuder missnöjda medborgare, dvs en formell överklagan till berörd myndighet.

Att tävlingarna arrangerats av eldsjälar som nu kanske blir ledsna och inte vill fortsätta arrangera är ju liksom bara en Aftonbladet snyftvinkling av hela storyn.

Vi har hört 100 km/h och 70 km/h. Vad blir nästa gissning? Det enda vi vet är att någon eller några upplevde det som för fort.

Det hade varit bättre om Tobias bara hade sagt att följebilarna körde alldeles för fort och att det kändes farligt. Det hade varit mer förtroendeingivande än att dra till med en tresiffrig hastighet baserat på rena spekulationer. Visar det sig att den påstådda hastigheten stämmer har jag inga problem att ändra min uppfattning, men fram till dess tar jag allt som sägs från Ulleråker med en nypa salt.

Det skulle vara intressant att se vad som kommit fram i utvärderingarna från tidigare cykeltävlingar i Uppsala. Vad tycker t.ex. de poliser som har varit med i arrangemanget? De om några borde ha reagerat på för höga och farliga hastigheter kan jag tycka.

Hur som helst ser jag nu fram emot att de boende styr upp de problem som finns med trafiken i och runt Ulleråker alla andra dagar på året. Jag har inte så stora förhoppningar om att det kommer ske och framtiden får utvisa om problemet med bilar som hotar barnens säkerhet i Ulleråker bara är prioriterat om det går att härleda till cykling.

Vad är det som en följebil kan göra rent praktiskt och som faktiskt sker? Korkad fråga kanske från en som inte tävlar. Men spontant verkar de ju vara ett större problem än själva cyklandet. Hög hastighet måste ju bero på en vilja att återta position efter stopp eller annat.

Många hakar upp sig på cykelväg här, tar man reda på fakta så ser man ju att de avsnitten var borttagna tills i år, dragningen genom Ulleråker är till stor del annorlunda och utnyttjar ”bilvägar”, och faktiskt längre ifrån bostadsområdet ifråga. Däremot leder ju det till att det skulle ha blivit lite svårare att köra bil i området, man skulle ha fått ta en liten omväg in och ut.

Vad är det som en följebil kan göra rent praktiskt och som faktiskt sker? Korkad fråga kanske från en som inte tävlar. Men spontant verkar de ju vara ett större problem än själva cyklandet. Hög hastighet måste ju bero på en vilja att återta position efter stopp eller annat.
Bilarna har ju olika roller, men en viktig roll är ju kommissariebilen, dvs domaren som övervakar att tävlandet går rätt till. Sedan brukar det på de tävlingar jag sett i Uppsala även vara en ambulans med i karavanen (gissar att det är ett krav på arrangemanget) utöver servicebilarna. Samt en hel bunt motorcyklar (polis och ordonnanser) som kör före och varnar allmänhet och övriga trafikanter.

Bilarna har ju olika roller, men en viktig roll är ju kommissariebilen, dvs domaren som övervakar att tävlandet går rätt till. Sedan brukar det på de tävlingar jag sett i Uppsala även vara en ambulans med i karavanen (gissar att det är ett krav på arrangemanget) utöver servicebilarna. Samt en hel bunt motorcyklar (polis och ordonnanser) som kör före och varnar allmänhet och övriga trafikanter.
Tack för svar. Spontant känns det då som att kommissarien kan åka med på motorcykel och ambulansen komma en bit efter. Kommer man inte sist ändå om man behöver servicebilen? Jag fattar att det finns ett beprövat system, men det kanske skall omprövas om det inte går att få tillstånd.

Inte ens på SM håller väl cyklsiterna mer än 45 i snitt, varför skulle följebilarna i sådana fall köra i 100?
100 vet jag inte. Men alla som tävlat i en tävling med följebilar vet att de ibland drar på ordentligt för att de behöver komma ikapp (eller köra före) av olika anledningar. 100 i bostadsområden är nog ingen av oss som vet, men jag är helt övertygad om att det kan ha uppfattats av närboende som höga hastigheter i alla fall.

mängden följebilar som blivit norm för att ett gäng cyklister skall göra upp om sm har oavsett debaklet i uppsala passerat långt förbi det patetiska.

det är inte respekt för sporten.
Som utomstående kan man undra va' fasen det ska vara bilar på banan överhuvudtaget. Ta med egen punkalagningssats o vatten som alla andra istället! Om det måste vara med en bil hela vägen kan man ju undra varför man cyklar överhuvud taget.

Vi har hört 100 km/h och 70 km/h. Vad blir nästa gissning? Det enda vi vet är att någon eller några upplevde det som för fort.

Det hade varit bättre om Tobias bara hade sagt att följebilarna körde alldeles för fort och att det kändes farligt. Det hade varit mer förtroendeingivande än att dra till med en tresiffrig hastighet baserat på rena spekulationer. Visar det sig att den påstådda hastigheten stämmer har jag inga problem att ändra min uppfattning, men fram till dess tar jag allt som sägs från Ulleråker med en nypa salt.

Det skulle vara intressant att se vad som kommit fram i utvärderingarna från tidigare cykeltävlingar i Uppsala. Vad tycker t.ex. de poliser som har varit med i arrangemanget? De om några borde ha reagerat på för höga och farliga hastigheter kan jag tycka.

Hur som helst ser jag nu fram emot att de boende styr upp de problem som finns med trafiken i och runt Ulleråker alla andra dagar på året. Jag har inte så stora förhoppningar om att det kommer ske och framtiden får utvisa om problemet med bilar som hotar barnens säkerhet i Ulleråker bara är prioriterat om det går att härleda till cykling.
Ja, utan kalibrerad radar är ALLA uppskattningar värdelösa. 25, 50 eller 100? Inget är säkert. Så, vi antar att det är 25.

Många hakar upp sig på cykelväg här, tar man reda på fakta så ser man ju att de avsnitten var borttagna tills i år, dragningen genom Ulleråker är till stor del annorlunda och utnyttjar ”bilvägar”, och faktiskt längre ifrån bostadsområdet ifråga. Däremot leder ju det till att det skulle ha blivit lite svårare att köra bil i området, man skulle ha fått ta en liten omväg in och ut.
Många hakar märkligt nog INTE upp sig på en deltagares ögonvittnesmål. Killgissar man ordentligt så stämmer inte vittnesmålet/vittnesmålen.

Har ni aldrig sett en cykeltävling fast ni hänger på ett cykelforum ..? Först säger inte snittfarten något om maxfarten .
sen Servicebilarna uppgift är just att hjälpa till när någon får problem med cyklandet . Så hur fort måste bilen köra sen för att komma ifatt om den nu stått still ett tag.. iaf fortare än klungan kan jag berätta .

Har ni aldrig sett en cykeltävling fast ni hänger på ett cykelforum ..? Först säger inte snittfarten något om maxfarten .
sen Servicebilarna uppgift är just att hjälpa till när någon får problem med cyklandet . Så hur fort måste bilen köra sen för att komma ifatt om den nu stått still ett tag.. iaf fortare än klungan kan jag berätta .
Just Little Stereo lär vara ordentligt insatt men märkligt uttalande.

Jag är mest nyfiken på om det är brukligt att Transportstyrelsen hanterar ärenden och kommer till beslut på två dagar, eller om det var fråga om nån slags gräddfil/särbehandling i detta ärende?
Polisen har krav att svara på fyra veckor, men undantag finns. Gällande avlysning av allmänn väg är det normalt minst 6 månader innan som ansökan skall in. Att ett ärende bereds på två dagar får mig starkt misstänka att det är någon form av intern konflikt mellan myndigheter som ligger till grund för hanteringen. Att en cykelklubb offras var tydligen inte så noga.

Polisen har krav att svara på fyra veckor, men undantag finns. Gällande avlysning av allmänn väg är det normalt minst 6 månader innan som ansökan skall in. Att ett ärende bereds på två dagar får mig starkt misstänka att det är någon form av intern konflikt mellan myndigheter som ligger till grund för hanteringen. Att en cykelklubb offras var tydligen inte så noga.
Ja, jag misstänker också att det är nåt sånt bakom här. När man läser drevet mot arrangören (eller kanske lvg-cykling, det verkar främst vara skogsmullar som drevar) här i tråden så är det lätt att glömma att det var att länsstyrelsen bedömt att de inte behövde göra en konsekvensanalys det föll på, inte att arrangören missat nåt.

Jag vet inte om Transportstyrelsens beslut går att överklaga till högre instans och om det isf är gjort, men det vore onekligen intressant att få prövat om de agerat korrekt eller inte. Det blir också intressant att se vad länsstyrelsens nya prövning kommer fram till och vad som sägs i remissvaren fr kommun, polis, m.fl.

Många hakar märkligt nog INTE upp sig på en deltagares ögonvittnesmål. Killgissar man ordentligt så stämmer inte vittnesmålet/vittnesmålen.
Läste du vad jag länkade och kollade kartorna där? Bansträckningen var annorlunda i år, cykelvägarna borttagna och banan dragen längre ifrån bostadsområdet. Arrangören har alltså agerat på det som ev fungerade mindre bra förra året.

Tack för svar. Spontant känns det då som att kommissarien kan åka med på motorcykel och ambulansen komma en bit efter. Kommer man inte sist ändå om man behöver servicebilen? Jag fattar att det finns ett beprövat system, men det kanske skall omprövas om det inte går att få tillstånd.
Man fick ju tillstånd. Det överklagades av en enskild person (sista dagen överklagan kunde skickas in) och drogs in av Transportstyrelsen pga en formell miss av länsstyrelsen (inte att det skulle vara nåt fel på banan eller upplägget i övrigt). Banan hade ju f.ö. justerats för att undvika de saker som ev fungerade mindre bra ifjol.

Att skydda sig mot enskilda individer som hyser agg mot cykelsporten eller allmänt blir förbannade när när sker arrangemang i deras närhet är svårt, de kommer alltid överklaga och hittar på nån anledning till det. Nu gick överklagan igenom pga en formell miss av länsstyrelsen (eller snarare att Transportstyrelsen tyckte att länsstyrelsen gjort en miss), om det låg nåt i det som överklagan anförde vet vi inte. Kanske får vi veta när den pågående tillståndsprocessen är klar. Troligen därför som arrangören begärde att länstyrelsen skulle göra om den även om tävlingarna redan är genomförda.

När man läser drevet mot arrangören (eller kanske lvg-cykling, det verkar främst vara skogsmullar som drevar) här i tråden så är det lätt att glömma att det var att länsstyrelsen bedömt att de inte behövde göra en konsekvensanalys det föll på, inte att arrangören missat nåt.
Det är lätt att glömma ...

Lärdomen bör ju vara att vara ut i bättre tid, tillståndet meddelades tydligen 30 maj, sedan finns det säkert en tidsfrist att överklaga det (kanske 2-3 veckor) och då är vi ju där vi är nu.

Att klaga/kritisera/raljera över antalet följebilar i karavanen under en cykeltävling får en osökt att fundera på hur det kunde se ut vid MTB-områden utifall stigbrukarna cyklade dit och hem. Stenar kastas lämpligen långt från glashus.

Jag kan erkänna att jag inte tittar på cykeltävlingar. Jag undviker att titta på f*tboll också. Tiden räcker inte till för allt man skulle kunna göra.

Läste du vad jag länkade och kollade kartorna där? Bansträckningen var annorlunda i år, cykelvägarna borttagna och banan dragen längre ifrån bostadsområdet. Arrangören har alltså agerat på det som ev fungerade mindre bra förra året.
Anser du att kartor trumfar ett ögonvittne? Hade arrangören haft ett möte (och dialog) med de berörda hade det kanske gått in att man försökt göra det bättre. Jag vet, en galen hypotes.

Man fick ju tillstånd. Det överklagades av en enskild person (sista dagen överklagan kunde skickas in) och drogs in av Transportstyrelsen pga en formell miss av länsstyrelsen (inte att det skulle vara nåt fel på banan eller upplägget i övrigt). Banan hade ju f.ö. justerats för att undvika de saker som ev fungerade mindre bra ifjol.
En person skickade alltså in en överklagan sista dagen man fick överklaga. Rättshaveri! Att göra som man FÅR göra!
Att skydda sig mot enskilda individer som hyser agg mot cykelsporten eller allmänt blir förbannade när när sker arrangemang i deras närhet är svårt, de kommer alltid överklaga och hittar på nån anledning till det. Nu gick överklagan igenom pga en formell miss av länsstyrelsen (eller snarare att Transportstyrelsen tyckte att länsstyrelsen gjort en miss), om det låg nåt i det som överklagan anförde vet vi inte. Kanske får vi veta när den pågående tillståndsprocessen är klar. Troligen därför som arrangören begärde att länstyrelsen skulle göra om den även om tävlingarna redan är genomförda.
Överklagan gick alltså igenom pga en miss av LÄNSSTYRELSEN. Ergo, enskilda individer som "hyser agg mot cykelsporter" och lämnar in en överklagan I TID är alltså rättshaverister och "hyser agg" mot cykelsporten för att året innan sköttes dåligt.
Såklart är allt syndabockens fel!

En person skickade alltså in en överklagan sista dagen man fick överklaga. Rättshaveri! Att göra som man FÅR göra!

Överklagan gick alltså igenom pga en miss av LÄNSSTYRELSEN. Ergo, enskilda individer som "hyser agg mot cykelsporter" och lämnar in en överklagan I TID är alltså rättshaverister och "hyser agg" mot cykelsporten för att året innan sköttes dåligt.
Såklart är allt syndabockens fel!
Ta det försiktigt med utropstecknen nu, va. Fattar vad du menar ändå. ??

Anser du att kartor trumfar ett ögonvittne? Hade arrangören haft ett möte (och dialog) med de berörda hade det kanske gått in att man försökt göra det bättre. Jag vet, en galen hypotes.
Finns det ögonvittnen som kört årets bana? Hur har det gått till? Arrangemanget flyttades ju.
Och vilka är ”de berörda”? Vilka av de 10-15.000 boende längs bansträckningen skulle man ha möte med? Den som skickade ett mail februari 2022 (dvs över 1 år sedan, sedan dess hade man kört SM 2022, Tour of Uppsala och Skandisloppet) med innebörden att det kommer vara en del arbeten i ulleråker kommande år (surprise, det vet alla i Uppsala, och arrangören jobbade redan med Ulleråkersgruppen), dvs ett mail med noll information som troligen var glömt dagen efter det lästes.

ooms mfl verkar inte fatta att det INTE är rättshaveri att lämna in en överklagan under den tid man FÅR lämna in en överklagan. Var jag för generös med versalerna nu? Det får du nog leva med (också).
Har jag nån gång använt ordet rättshaveri eller rättshaverist i denna fråga? Det är andra som gjort det, inte jag.

Finns det ögonvittnen som kört årets bana? Hur har det gått till? Arrangemanget flyttades ju.
Och vilka är ”de berörda”? Vilka av de 10-15.000 boende längs bansträckningen skulle man ha möte med? Den som skickade ett mail februari 2022 (dvs över 1 år sedan, sedan dess hade man kört SM 2022, Tour of Uppsala och Skandisloppet) med innebörden att det kommer vara en del arbeten i ulleråker kommande år (surprise, det vet alla i Uppsala, och arrangören jobbade redan med Ulleråkersgruppen), dvs ett mail med noll information som troligen var glömt dagen efter det lästes.
Så, det som hände förra gången påverkar inte människors oro om det som komma skall? Det var farligt förra gången. Alltså ska man vänta och se om det är farligt IGEN innan man överklagar?
Vilka tror du mötet ska vara till för? De som inte bryr sig eller de som bryr sig och skulle dyka upp på ett möte, trokigtvis med synpunkter? Du kommer såklart inte att svara, på klassiskt vis.
Bodde det 10-15000 utmed den sträcka som du hade karta över?
Är man en rättshaverist om NÅN ANNAN gjort fel och man överklagat inom den tillåtna tiden för överklaganden?

Har jag nån gång använt ordet rättshaveri eller rättshaverist i denna fråga? Det är andra som gjort det, inte jag.
Och du har sannerligen inte protesterat. Du har skrivit: "enskilda individer som hyser agg mot cykelsporten" (för att de anser att förra årets tävling kändes osäker osv). Och du skriver att en "enskild person" skickade in överklagan (i tid). Trots att även deltagande cyklister anmärker på säkerheten! Nog är du med på syndabockståget.

Att klaga/kritisera/raljera över antalet följebilar i karavanen under en cykeltävling får en osökt att fundera på hur det kunde se ut vid MTB-områden utifall stigbrukarna cyklade dit och hem. Stenar kastas lämpligen långt från glashus.
vafalls? du vill mena att det skulle följa med bilar ut i skogen??

allvarligt; det framgår av önskvärd tydlighet här i tråden att följebilarna, deras antal och deras framfart är ett veritabelt problem när man vill få acceptans för cykeltävlingar hos allmänheten. de är alltså skadliga för sporten. punkaproblemet som ursäkt bör vi snart vara kvitt när slanglöst slagit igenom. återstår lämpligt antal funktionärsbilar.

att nuvarande ordning ser mer än löjlig ut, särskilt när man snurrar runt på en avhyst varvbana som i år, är egentligen mindre viktigt. men man skulle lika gärna kunna ha bilar eller serviceställen utställda vid fasta stationer.

det stämmer säkert som du antyder att mtb-åkare i allmänhet oftare tar bilen till startplatsen för en typ klubbtur än vad landsvägsåkare gör. men är det tävling så som vi här diskuterat är det förmodligen noll procent i båda fallen. bilen lämnas lämpligen på parkeringen?

när det gäller mina egna mtb-turer tar jag mig till startplatsen på cykeln i mer än nio fall av tio. precis som jag gör om det är lvg. bland annat därför är jag missnöjd med nödväxlar för snabbare framfart på pyttedrev så som utvecklingen på mtb har varit senare år.

ooms mfl verkar inte fatta att det INTE är rättshaveri att lämna in en överklagan under den tid man FÅR lämna in en överklagan. Var jag för generös med versalerna nu? Det får du nog leva med (också).
Nu har andra länkat till Wikipedia, men du bör kanske läsa på vad ordet betyder.

I stort sett orelaterat till diskussionen ovan, men jag pratade med en bekant som var volontär förra året och hon var inte alls förvånad över att närboende ville hindra loppet i år. Tydligen hade många volontärer varit upptagna med sina mobiler istället för att sköta sina uppgifter, vilket gjorde det hela onödigt otryggt.

Nej bara kört några hundra landsvägstävlingar, och även om teambilarna kör fortare än cyklister kör de inte 100km/h.

De gör nog inte det, men det låter bra när man ska motivera sin överklagan i media.
Exakt min tanke med. Samma när någon cyklar förbi när de inte har koll runt sig, cykelisten körde jättefort och dök upp plötsligt.
Sen kan jag tycka att det är väldigt olyckligt att bilarna kör på en cykelbana från frösta början, och att banan borde vara dragen enbart på väg om de ska tillåta följerbilar. Att folk som bor i närheten klagar är rätt givet.

Nu har andra länkat till Wikipedia, men du bör kanske läsa på vad ordet betyder.
Är alla som lämnat in EN överklagan (i tid) rättshaverister? Hyser de per automatik "agg mot cykelsporten" om de sett och oroat sig för bristande säkerhet under föregående tävling? Vad är rätt ord för att anklaga en person som lämnat in en överklagan i tid och som inte gjort det fel som länsstyrelsen gjort?

Tillbaka
Topp