Hjälp! Byte av styrstam och styre

dinkan

Medlem
Hej Happyride,

Detta är mitt första inlägg på forumet och jag behöver lite experthjälp från er som har bättre koll än mig.

Har precis blivit med min första landsvägshoj och det är så fasansfullt skoj. I takt med att man börjat samla på sig ett gäng mil över sommaren så börjar jag bli sugen på att göra några uppgraderingar under vintersäsongen. Äger en Scott Speedster 20 disc från 2021 (länk till specs) som på pappret är en gedigen nybörjarhoj med rätt snäll geometri. Är nu sugen på en mer aggressiv position på cykeln och har kollat närmare på en ny styrstam och ett nytt styre från Syncros.

Är inte helt 100% på måtten och behöver en hjälpande hand innan jag beställer något som inte passar.

Baserat på cykelns specifikationer, skulle det passa att dra på en styrstam som denna tillsammans med detta styre? Behöver jag byta headset eller något annat?

Är tacksam för alla råd och tips jag kan få! Har ni rekommendationer kring andra produkter som kan fungera så tar jag tacksamt emot dessa också.

Väl mött,
Dinkan

Hej Happyride,

Detta är mitt första inlägg på forumet och jag behöver lite experthjälp från er som har bättre koll än mig.

Har precis blivit med min första landsvägshoj och det är så fasansfullt skoj. I takt med att man börjat samla på sig ett gäng mil över sommaren så börjar jag bli sugen på att göra några uppgraderingar under vintersäsongen. Äger en Scott Speedster 20 disc från 2021 (länk till specs) som på pappret är en gedigen nybörjarhoj med rätt snäll geometri. Är nu sugen på en mer aggressiv position på cykeln och har kollat närmare på en ny styrstam och ett nytt styre från Syncros.

Är inte helt 100% på måtten och behöver en hjälpande hand innan jag beställer något som inte passar.

Baserat på cykelns specifikationer, skulle det passa att dra på en styrstam som denna tillsammans med detta styre? Behöver jag byta headset eller något annat?

Är tacksam för alla råd och tips jag kan få! Har ni rekommendationer kring andra produkter som kan fungera så tar jag tacksamt emot dessa också.

Väl mött,
Dinkan
Är du missnöjd med styret i övrigt? Du kan ju testa en annan styrstam för att få en annan sittställning. Byta styre är ju betydligt mer pyssel (iofs inga omöjligheter).

Är du missnöjd med styret i övrigt? Du kan ju testa en annan styrstam för att få en annan sittställning. Byta styre är ju betydligt mer pyssel (iofs inga omöjligheter).
Det är väl lite av en tvåstegslösning som primärt är till för att få en lite aggressivare sittställning men också för att ge cykeln en lite kaxigare och mer sportig look.

Det är väl lite av en tvåstegslösning som primärt är till för att få en lite aggressivare sittställning men också för att ge cykeln en lite kaxigare och mer sportig look.
Jag kan bara förstå konceptet sittställning. :) Kaxig/sportig look är utanför mitt kompetensområde. Liksom allt interndraget (kanske det som är looken/kaxigheten?).

Jag kan bara förstå konceptet sittställning. :) Kaxig/sportig look är utanför mitt kompetensområde. Liksom allt interndraget (kanske det som är looken/kaxigheten?).
Dessutom är det lite pyssel att byta styre. Det är inget jag gör om det har rätt bredd och är sprickfritt.

Vissa styrstammar (C260)är inte möjliga att montera på vissa aerostyren. Bitter erfarenhet.

Tips är att prova dej fram med enklare grejer och stammar som tillåter spacers ovan styrstammen tills du är nöjd. Trist att kapa gaffelrör för kort och inse att ryggen inte riktigt pallade...

Jag slammade min stam/styre på en speedster gravel från? 2019 med nytt headset/dust cover från ceramic speed, för att komma ännu lägre. Det gav en vassare och skön motvindsposition på höst- och vinterendlaren.

Jag hade också en gammal variabel specialized stam frpn mtb'n med stegvis 0-17gr jag provade för att få lite känsla innan jag hittade rätt.

Bilagor

• 20230828_202036.jpg
    20230828_202036.jpg
    57.2 KB · Besök: 117
  • 20221102_160645.jpg
    20221102_160645.jpg
    586.9 KB · Besök: 111
Stort tack för alla bra svar!

Enligt Syncros ska stammen och styret gå bra ihop - så långt i ekvationen har jag kommit. Det är när jag försöker tolka måttet på min gaffel som är 1 1/8"-1 1/4" som jag känner mig lite vilsen, Enligt specsen som stammen kräver så ska den passa?

Tips är att prova dej fram med enklare grejer och stammar som tillåter spacers ovan styrstammen tills du är nöjd. Trist att kapa gaffelrör för kort och inse att ryggen inte riktigt pallade...

Jag slammade min stam/styre på en speedster gravel från? 2019 med nytt headset/dust cover från ceramic speed, för att komma ännu lägre. Det gav en vassare och skön motvindsposition på höst- och vinterendlaren.

Jag hade också en gammal variabel specialized stam frpn mtb'n med stegvis 0-17gr jag provade för att få lite känsla innan jag hittade rätt.
Härlig färg på biken! Kände du direkt när höjden kändes rätt eller tog det ett tag att vänja sig vid den nya sittställningen?

Kan man inte göra det omvänt och sakta men säkert minska antalet spacers i botten förutsatt att längden på gaffelröret tillåter det?

Ta ett kort på hur det ser ut idag först. Vanligtvis kommer cykeln med okapat styrrör (övre delen av framgaffeln) som styrstammen fästs på.
Troligen kan du vända styrstam och flytta spacers. Börja där och prova dig fram?

Ta ett kort på hur det ser ut idag först. Vanligtvis kommer cykeln med okapat styrrör (övre delen av framgaffeln) som styrstammen fästs på.
Troligen kan du vända styrstam och flytta spacers. Börja där och prova dig fram?
Borde ha rätt gott om utrymme att sänka med befintlig setup och testa mig fram. Förutsatt att jag känner att den nya sittställningen fungerar så kan man ju motivera ett byte.

Bilagor

• 370627899_1314226542521038_2520674792557333763_n.jpg
    370627899_1314226542521038_2520674792557333763_n.jpg
    213.1 KB · Besök: 112
Ja, du kan ju flytta en del spacers till ovansidan av styrstammen ser det ut som.
Åk till en välsorterad cykelbutik och be att få klämma på lite olika styren och se om du hittar något du gillar som du tycker ser fräsigt ut :)
Bor du i Sthlm så skulle jag rekommendera Cykelcity på södermalm.

Ja, du kan ju flytta en del spacers till ovansidan av styrstammen ser det ut som.
Åk till en välsorterad cykelbutik och be att få klämma på lite olika styren och se om du hittar något du gillar som du tycker ser fräsigt ut :)
Bor du i Sthlm så skulle jag rekommendera Cykelcity på södermalm.
Tack för svar Supreeme! Nu är det så att jag bor cirka 150 meter från Cykelcity så det blir nog ett besök efter jobbet imorgon.

Som sagt, börja med att flytta spacers. Det ser ut som att du kan flytta ner stammen i 5 mm-intervaller med det du har. Sedan kan man fundera på längd på stammen och slutligen reach, drop och form på styret. Stammar i olika längder kan du säkert få låna av någon för att prova, men styre är ju lite jobbigare att mixtra med.

Ett blankt aerostyre i kolfiber har väl alla cyklister?! Har jag, i alla fall. :cool:
Tror min styrstam har innermått (för styrröret) på 31,8 cm, och har viss känsla för att det är standard. Cykelcity kommer säkert att mäta åt dig för säkerhets skull.

Vet inte vad du förväntar dig att få ut av att byta styrstammen, den har ju exakt samma vinkel som din nuvarande? Och du har fortfarande ett helt torn av spacers under den att ta bort. Slam that stem innan du överhuvudtaget funderar på något annat…

Hej Happyride,

Väl mött,
Dinkan
Eftersom du vill sitta mer aggressivt (och kanske köra snabbare) så tänk även på styrbredd om du byter styre. Att få in händerna/armarna/axlarna är aero (till en viss gräns). Styret du länkar till är 44 cm brett, vilket nog ses som brett i sammanhanget (jag bytte från 40 till 36 och är väldigt nöjd med det, men vad som passar är individuellt).

Tack för alla tips vänner, har fått den hjälp jag behövde och initialt började jag med att sänka befintlig stam för att utvärdera min sittposition. Har samlat på mig ett gäng mil och precis som @nisseson är inne på märker jag att mitt styre är lite brett.

I samband med ett eventuellt byte ska jag köra smalna av lite samt köra en stam som är en aning kortare.

Stammen du tänkt byta till är ju för intern kabeldragning. Är ju inget problem att dra kablarna utanför men blir ju konstig matchning vid styrlagret som har annan form.

Tillbaka
Topp