[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Försöker bidra till att dra tillbaka tråden till ämnet (ja jag bidrog nog till att den dragit iväg...) men lite relaterat till ämnesflykten om förbrukning: Tittar på en EV6, och konstaterar att en EV6 GT är ju inte så himla mycket dyrare men väldigt mycket roligare. Stolsventilation kan jag leva utan, men elstolar är värre. Däremot har ju GT på pappret ca 20% kortare räckvidd (ja, det är bl a pga fälgarna och däcken). Vet någon om dessa 20% översätts till verklig skillnad? Eller kan man hoppas på att en GT tappar mindre räckvidd vid verklig körning?

Mindre vid stadskörning, mer vid motorvägskörning skulle jag tippa.

Försöker bidra till att dra tillbaka tråden till ämnet (ja jag bidrog nog till att den dragit iväg...) men lite relaterat till ämnesflykten om förbrukning: Tittar på en EV6, och konstaterar att en EV6 GT är ju inte så himla mycket dyrare men väldigt mycket roligare. Stolsventilation kan jag leva utan, men elstolar är värre. Däremot har ju GT på pappret ca 20% kortare räckvidd (ja, det är bl a pga fälgarna och däcken). Vet någon om dessa 20% översätts till verklig skillnad? Eller kan man hoppas på att en GT tappar mindre räckvidd vid verklig körning?

Björn Nyland som testar räckvidd i 90/120 km/h fick 445/298 km för den bakhjulsdrivna EV6 på 19-tumshjul (vinterdäck) och 400/287 km för GT på 21-tummare.
AWD icke-GT fick 402/274 på 19".
(testerna är som sagt körda vid olika tillfällen så väder och vind kan spela in)

/J

Björn Nyland som testar räckvidd i 90/120 km/h fick 445/298 km för den bakhjulsdrivna EV6 på 19-tumshjul (vinterdäck) och 400/287 km för GT på 21-tummare.
AWD icke-GT fick 402/274 på 19".
(testerna är som sagt körda vid olika tillfällen så väder och vind kan spela in)

/J
Mao på de 120-vägar jag ofta kör är det i realiteten ingen skillnad alls om man skall tro de siffrorna (med reservation för skillnader). Vid stadskörning är räckvidden sällan ett problem.
Ett större problem: hur övertalar man frun att det är värt att ställa in stolen manuellt för att få 585 hk??

Mao på de 120-vägar jag ofta kör är det i realiteten ingen skillnad alls om man skall tro de siffrorna (med reservation för skillnader). Vid stadskörning är räckvidden sällan ett problem.
Ett större problem: hur övertalar man frun att det är värt att ställa in stolen manuellt för att få 585 hk??

Tjena!

Kalla mig gubbe, men komfortmässigt så är icke GT ett vettigare val. Lägre ljudnivå och inte lika stötig. Två saker jag föredrar när det kommer till A-B bil.
585hk är kul några gånger, men vanliga AWD har så det räcker och blir över. Jag har då ingen användning för så mycket snabbare acceleration vid vardagstrafik.

När det gäller min andra bil så komfort något som kommer väääldigt långt ner på listan.. ?

Vår XC40 har 200 elhästar. Det räcker gott och väl. Hade hellre haft AWD än mer effekt.

Edit: AWD på XC40 recharge innebär iofs dubbla effekten per automatik eftersom man lägger till ytterligare ett drivpaket. Men ändå.

Senast ändrad:
Tjena!

Kalla mig gubbe, men komfortmässigt så är icke GT ett vettigare val. Lägre ljudnivå och inte lika stötig. Två saker jag föredrar när det kommer till A-B bil.
585hk är kul några gånger, men vanliga AWD har så det räcker och blir över. Jag har då ingen användning för så mycket snabbare acceleration vid vardagstrafik.

När det gäller min andra bil så komfort något som kommer väääldigt långt ner på listan.. ?
Gubbe!

Jag har inte förmånen att kunna ha en lekbil. Förstabilen måste vara 5-sitsig. Andrabilen skulle kunna vara 3-sitsig men de 3-sitsare jag känner till hamnar liiiite utanför budget. Andrabilen skall gå ca 1500 mil/år, måste alltså också vara rimligt allround och pålitlig.

Därav att jag gärna hittar en kompromiss med en inte alltför tråkig men ändå hyfsat bekväm bil där jag hoppades GT skulle landa. Klart att +300 hk är mer än tillräckligt egentligen.
Redan innan jag var gubbe körde jag Mini Cooper JCW m fl liknande och konstaterade att två mil är skitkul, men tjugo? Not so much.

Vår XC40 har 200 elhästar. Det räcker gott och väl. Hade hellre haft AWD än mer effekt.
AWD och hel-el är ett krav för mig och då finns det ingen som inte har onödigt mycket kraft för alla rimliga tillämpningar. Men onödigt mycket kraft är roligt. Dessutom älskar jag sleeper-stuket.

AWD och hel-el är ett krav för mig och då finns det ingen som inte har onödigt mycket kraft för alla rimliga tillämpningar. Men onödigt mycket kraft är roligt. Dessutom älskar jag sleeper-stuket.
Ofta kommer ju effekten på köpet med AWD på elbilar.

Angående övertalning: ställa in stolen icke-manuellt? Nu förstår jag inte riktigt. Mindre onödig vikt=bättre.

Angående övertalning: ställa in stolen icke-manuellt? Nu förstår jag inte riktigt. Mindre onödig vikt=bättre.

Tjena!

I vissa bilar är det sämre, t.ex. XC60, där hamnar jag inte tillräckligt lågt med manuell stol. Samma i V50.
Kia EV6 är lika illa med manuell eller el, jag får inte plats med skallen oavsett.
En sak som är trevlig på Kian är att stolen åker bak när man stänger av bilen och åker fram igen när man startar den. Rätt bekvämt. Ännu bekvämare på Ioniq 6 som är lägre att kliva in i.

Aerohjul! Not so aero-kaross. #gammalel
IMG_1341.jpeg

Bilagor

• IMG_1338.jpeg
    IMG_1338.jpeg
    701.1 KB · Besök: 32
  • IMG_1340.jpeg
    IMG_1340.jpeg
    776.4 KB · Besök: 40
  • Gilla
Reactions: rln
Om man ofta byter förare är det rätt bekvämt. Ta i handtaget så är stolen inställd för mig. Särskilt som den andra föraren (alltså frun) är så liten att jag inte kommer in i bilen om bilen är inställd för henne…

• Gilla
Reactions: H.
Förarprofiler med både inställningar för stolen, sidospeglar, bilens andra inställningar, Spotify osv är trevligt. Men mittspegeln och bältenas höjd är fortfarande manuella.

Förarprofiler med både inställningar för stolen, sidospeglar, bilens andra inställningar, Spotify osv är trevligt. Men mittspegeln och bältenas höjd är fortfarande manuella.

<dagens i-landsproblem>
Att ingen kommit på att spegeln också skall hänga med är knas. Finns väl alltfler bilar som ersätter även innerspegeln med en kamera, det löser ju problemet. Och min Volvo har inte ens minne till rattjusteringen som förra bilen hade
</dagens i-landsproblem>

Rangerservicen är ju faktiskt löjligt bra. Finns det något annat märke som utan extra kostnad kommer hem och gör jobbet hemma hos dig?

Tjena!

Fick reklam från Jaguar idag, dom åker och hämtar din bil hemma eller på jobbet och lämnar tillbaka den när servicen är klar. Det var ju Lexus USP när dom skulle slå sig in på USAs marknad, dessutom kom bilen tillbaka nyrekondad. Numera får man bara den tvättad. Bra kunder hos mig får den servicen också, en nytvättad cykel är en glad cykel.

Tjena!

Fick reklam från Jaguar idag, dom åker och hämtar din bil hemma eller på jobbet och lämnar tillbaka den när servicen är klar. Det var ju Lexus USP när dom skulle slå sig in på USAs marknad, dessutom kom bilen tillbaka nyrekondad. Numera får man bara den tvättad. Bra kunder hos mig får den servicen också, en nytvättad cykel är en glad cykel.
Ford körde med något liknande på sina Vignale-bilar ett tag. Det var väl tills de insåg att de hade satt priset fel och ersatte det med ”kampanjer”

i40n jag hade var manuell stol och handtaget rätt långt in. Var lite bry när tjejen kört och glömt köra bak, knöla sig in under ratten och få upp spaken.

Aldrig suttit i en vanlig bil där ratten gått att justera bak tillräckligt, #önskedröm.

i40n jag hade var manuell stol och handtaget rätt långt in. Var lite bry när tjejen kört och glömt köra bak, knöla sig in under ratten och få upp spaken.

Aldrig suttit i en vanlig bil där ratten gått att justera bak tillräckligt, #önskedröm.

Tjena!

När dottern kört min bil så får jag krypa in för att kunna dra tillbaka stolen, finns inte en chans att jag kommer in under ratten.

Faceliftade Model Y (Juniper) är något år bort minst, Model 3-släppet (Highland) var det mesta, men inte allt, känt om. Ventilerade stolar känns ju fint t.ex!

Den har ju både bra och dåliga saker, men att de plockar bort blinkersspaken och ersätter med knappar på ratten precis som på S/X känns sådär. Verkar fungera toppen i länder som inte har rondeller (=USA) men annars tycks det meckigt.

Fronten är fulare, aktern snyggare, tycker jag. Men man brukar ju vänja sig.

En sak värd att notera är att RWD numera går ungefär lika långt som LR gjorde på första årsmodellerna.

Tjena!

Fick reklam från Jaguar idag, dom åker och hämtar din bil hemma eller på jobbet och lämnar tillbaka den när servicen är klar. Det var ju Lexus USP när dom skulle slå sig in på USAs marknad, dessutom kom bilen tillbaka nyrekondad. Numera får man bara den tvättad.

Om jag förstått saken rätt så var det där ingen på förhand genomtänkt strategi från Lexus utan en lite i panik improviserad nödlösning - som slutade i succé. Sen vet jag inte vad som menas med nyrekondad, jag får tillbaka bilen tvättad utvändigt och invändigt. Och naturligtvis är den tjänsten inbakad i servicekostnaden…

Faceliftade Model Y (Juniper) är något år bort minst, Model 3-släppet (Highland) var det mesta, men inte allt, känt om. Ventilerade stolar känns ju fint t.ex!

Den har ju både bra och dåliga saker, men att de plockar bort blinkersspaken och ersätter med knappar på ratten precis som på S/X känns sådär. Verkar fungera toppen i länder som inte har rondeller (=USA) men annars tycks det meckigt.

En sak värd att notera är att RWD numera går ungefär lika långt som LR gjorde på första årsmodellerna.

Tjena!

Om du ger f-n i att blinka när du kör in i rondellen så funkar det utmärkt. Nu har jag inte provat Teslas variant, men Ferrari har kört med knappar på ratten ett tag och där tycker jag det fungerar klockrent.

"gamla" TM3 borde ju droppa än mer i pris nu iaf. :)

Såg några ungdomar (20-åringar) som startat firma med mobil biltvätt, ergo dom åker hem till dig och tvättar bilen ut och invändigt.

Såg några ungdomar (20-åringar) som startat firma med mobil biltvätt, ergo dom åker hem till dig och tvättar bilen ut och invändigt.
Bra med ungt företagande! Lite nyfiken på hur de löst en mobil avskiljare för att ta hand om spillvatten… eller kräver de att man har det själ? för det är väl inte ett företag som tvättar på uppfarten utan, det är väl inte tillåtet i många kommuner…

Bra med ungt företagande! Lite nyfiken på hur de löst en mobil avskiljare för att ta hand om spillvatten… eller kräver de att man har det själ? för det är väl inte ett företag som tvättar på uppfarten utan, det är väl inte tillåtet i många kommuner…
Så långt har de nog inte tänkt, du får väl ställa bilen på gräsmattan.. Inte många av våra grannar som bryr sig i det iaf. Jag är lat och kör maskintvätt så jag kan peka finger :cool:

Så långt har de nog inte tänkt, du får väl ställa bilen på gräsmattan.. Inte många av våra grannar som bryr sig i det iaf. Jag är lat och kör maskintvätt så jag kan peka finger :cool:
Jag tvättar på uppfarten oftast… men att starta ett företag som baseras uteslutande på olagliga handlingar känns väl som att ta det ett par steg längre

Jag tror inte de är grabbarna som är de stora problemet... Även om de strider mot regler.

Förhoppningsvis gör de lite cach på sina jobb o kanske kan ta nästa steg i deras företagande. Omsättningen ökar kanske de då gör rätt för sig...

Jag tror inte de är grabbarna som är de stora problemet... Även om de strider mot regler.

Förhoppningsvis gör de lite cach på sina jobb o kanske kan ta nästa steg i deras företagande. Omsättningen ökar kanske de då gör rätt för sig...
Fast problemet med biltvättsrbranschen är att den inte heller är jämlik. Unga tjejer tjänar bättre har jag sett på… Jag menar har en kompis berättat.

Bättre o rikta sig på bilstäd bara, istället för tvätt.

Jag tvättar på uppfarten oftast… men att starta ett företag som baseras uteslutande på olagliga handlingar känns väl som att ta det ett par steg längre
Tvätt-abonnemang måste väl vara det bästa som hänt sen skivat bröd. Min nya arbetsgivare pröjsar inte för förmånsbil och tvätt så det blir väl nästa steg.

Såg ut som väldigt låg aktivitet på deras facebook så det kanske självdör..

Tjena!

Om du ger f-n i att blinka när du kör in i rondellen så funkar det utmärkt. Nu har jag inte provat Teslas variant, men Ferrari har kört med knappar på ratten ett tag och där tycker jag det fungerar klockrent.
att mitt under sväng fippla med knappar som snurrat sig till någon position du närmast får gissa dig till är ju inte en ergonomisk framgång direkt.

men påbjudna regeln att som det i praktiken är hinna med ett eller möjligen två blink när man skall ut ur en rondell av standardstorlek är bland det fånigare vi har. de som eventuellt har glädje av det där blinkandet dvs motkörande trafik, har en tittvinkel som gör att de i ett flertal fall inte ens ser blinkersen. och mer än två blink innan man i praktiken hunnit ur rondellen händer nästa aldrig.

en riktigt usel skrivbordsprodukt.

att däremot blinka vänster för att markera att man ligger kvar i rondellen underlättar för alla högst betydligt.

• Gilla
Reactions: XTR
att mitt under sväng fippla med knappar som snurrat sig till någon position du närmast får gissa dig till är ju inte en ergonomisk framgång direkt.

men påbjudna regeln att som det i praktiken är hinna med ett eller möjligen två blink när man skall ut ur en rondell av standardstorlek är bland det fånigare vi har. de som eventuellt har glädje av det där blinkandet dvs motkörande trafik, har en tittvinkel som gör att de i ett flertal fall inte ens ser blinkersen. och mer än två blink innan man i praktiken hunnit ur rondellen händer nästa aldrig.

att däremot blinka vänster för att markera att man ligger kvar i rondellen underlättar för alla högst betydligt.
Håller med om det sista. Den som kom på att man inte skall blinka vänster vid infart har aldrig kört i en normalstor rondell eller mindre.
Däremot har jag inte förstått all ansträngning som många gör för att slippa blinka genom att försöka bevisa att det inte behövs just här. Om det nu i teorin kan hjälpa till med tydlighet en gång på tiotusen, vad är problemet? Är det för jobbigt? Sliter det på blinkersen?

• Gilla
Reactions: XTR
det är fullt tillåtet att blinka vänster i och före rondell. och min bild är att glädjande många gör det.

det som tillkommit är en påbjudande regel att du måste blinka dig ut ur rondellen. böter kan annars utfärdas. som sagt, mer än två blink hinner man inte, och oftast bara ett. i praktiken endast de som kommer bakom ser att du blinkar, och de har ingen glädje av informationen.

det där blinkandet har ungefär lika värde som när folk blinkar höger in på motorvägsavfart. jahaja; ligger det någon där i början av filen redan?? de som kommer bakom konstaterar bara att man svänger ut, blinkandet har inget prediktivt värde.

Vänster ja. Ända tills man dyker ut i det man själv upplever som vänster. Vänster i en cirkel.

det är fullt tillåtet att blinka vänster i och före rondell. och min bild är att glädjande många gör det.

det som tillkommit är en påbjudande regel att du måste blinka dig ut ur rondellen. böter kan annars utfärdas. som sagt, mer än två blink hinner man inte, och oftast bara ett. i praktiken endast de som kommer bakom ser att du blinkar, och de har ingen glädje av informationen.

det där blinkandet har ungefär lika värde som när folk blinkar höger in på motorvägsavfart. jahaja; ligger det någon där i början av filen redan?? de som kommer bakom konstaterar bara att man svänger ut, blinkandet har inget prediktivt värde.
I sak har du nog rätt. Men tankesättet ställer till en hel del. Byter du fil så skall det blinkas. Punkt. Skall du svänga höger skall du blinka. Hade alla haft det i ryggmärgen hade vi haft förre dödsfall i trafiken. Och att ens börja fundera på specifika fall ”just i detta fall och om solen kommer från höger syns det ändå inte så då skiter jag i det” förstår jag inte varför det är vettigt? Varför?
Folk som blinkar i motorvägsavfart har jag nytta av när jag precis kommer ifatt dem. Blinkar de så kan jag rulla på för jag vet att jag ”blir av” med dem. Blinkar de inte byter jag fil. Kommer nån dåre i 250 bakifrån kanske jag missar honom? Så nä jag tar tillbaka det där om att du har rätt.

Senast ändrad:

Tjena!

Man lär sig fort var knapparna sitter, det är ett kortlivat problem. För mig tog det en halvtimme. Rent krasst så har jag kvar händerna kvart i tre när jag kör i en rondell och når då knapparna, men når inte blinkersspaken.

Att blinka vänster är ett problem i fler än en rondell. I vissa rondeller är filerna såpass vinklade in att man knappt ser vänster blinkers på bilen. I rondeller med tre eller fem infarter så blir vänsterblink helt irrationellt.
Börjar man blinka höger direkt när man passerar föregående utfart så hinner man med fler än ett-två blink, eller så kör man alldeles för fort.

Finns ju fler som erbjuder tvätt på plats, t ex OKQ8, de kör någon typ av ångtvätt:

Får väl hoppas att även grabbarna som nämns ovan kör något som inte strider mot miljöregler.

Jag skulle tro att de flesta som blinkar vänster i en rondell gör det för att de tror att de är i en korsning och att de skulle åt vänster från rondellinfarten sett.

Att blinka vänster är ett problem i fler än en rondell. I vissa rondeller är filerna såpass vinklade in att man knappt ser vänster blinkers på bilen. I rondeller med tre eller fem infarter så blir vänsterblink helt irrationellt.
Ja det finns rondeller där blinkersen ändå inte syns. Då har du blinkat i onödan. Vad är problemet med att blinka i onödan?

Tre-och femfiliga rondeller är däremot mindre självklart, men lätt att lösa. Skall du till vänster om rakt fram så skall du blinka. Oavsett mängden avfarter. Och där det är ett gränsfall får man väl acceptera olika bedömningar.

Jag skulle tro att de flesta som blinkar vänster i en rondell gör det för att de tror att de är i en korsning och att de skulle åt vänster från rondellinfarten sett.
Jag blinkar vänster i en rondell för att det hjälper den som möter mig att veta att jag kommer fara förbi där.
När jag tog körkort var det dessutom ovan som var gällande regel. ”Behandla rondellen som en vanlig korsning” var budskapet (ja jag är gubbe). Så jag gissar att de flesta som blinkar vönster antingen gör det för att de fick lära sig det i körskolan, eller för att de insett att man aldrig kan vara för tydlig med sin avsikt i trafiken.
Och för att de inte är rädda för slitaget på blinkersspaken vilket många verkar tycka (även i vanliga korsningar där det uppenbart hade hjälpt medtrafikanterna)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp