Tjena!
Har tillbringat morgonen med att läsa in mig på rennäringen och STF.
Att STF lägger sig för rennäringen är märkligt.
Vi tar en titt på en del fakta och vissa antaganden från min sida.
Jag är på samernas sida när det gäller en hel del diskussioner, speciellt efter att ha lärt känna en del samer riktigt väl. Samer som arbetar med rennäringen och samer som inte gör det.
Men bevisligen har jag varit lite naiv och inte läst på tillräckligt.
Hur stor är den ekonomiska biten i rennäringen? Vad omsätter hela rennäringen per år?
Svaret är c:a 230 miljoner per år, det är som en mindre Ica Kvantum eller två tredjedelar av vad STF omsätter!
Dom har markrättigheter som är extremt stora till ytan, ser man till omsättningen så är det ett katastrofalt förhållande mellan yta och ekonomi.
Handöls sameby har tillgång till en yta stor som Gotland. Det är en ganska liten del av det som påverkas av vandringslederna. Dom vältrafikerade sträcker sig på ett område stort som halva Gotland, men om man tittar på ytan dom påverkar så blir det otroligt lite, räkna med 5-600 meter åt varje håll från stigarna så är det fortfarande väldigt lite.
Rennäringen på hela denna ytan livnär ett fåtal personer, inte hela samebyn.
Samebyn röstade nej till att göra Vålådalen och ett större område till Nationalstadspark, dom bryr sig alltså inte om flora och fauna. För då hade det röstats ja.
Det var faktiskt inte hela byn som röstade nej, det blev en del slitningar internt sägs det. Så jag drar inte alla över en kam här. Men bevisligen fler än hälften av dom som röstar i bystämman.
Det är massa liv om hur mycket mer människor det rör sig i fjällen nuförtiden. Ska vi ta och titta på STFs siffror på gästnätter dom senaste 50 åren?
Skulle inte säga att jag ser nån explosion i antalet gästnätter, nu sträcker ju sig inte gästnätterna till dom senaste fyra åren, men enligt STF själva så har det minskat sen 2019.
Visa bilaga 650709
Sen vad det gäller Gåsens station, ingen vet vad som händer med byggnaderna. Enligt avtalet ska dom rivas, men som det verkar bli så kommer dom skänkas till samebyn. STFs medlemmars tillgångar skänks alltså rakt av.
Jag tror att nästa årsstämma för STF kommer bli kalabalik, jag skulle inte förvånas om några personer drar ihop en rejäl mängd folk som kommer rösta in en helt ny styrelse.
En hel massa om detta och nu låter det som att jag har utvecklat ett samehat. Så är det absolut inte. Jag värnar om kulturella värden och traditioner. Är ganska konservativ när det gäller sådant och tycker att Samerna ska få behålla sina rättigheter i mångt och mycket. Samerna har fått stå ut med otroligt mycket skit genom åren. Femtiotalets rasbiologi ska vi knappt nämna te.x., väldigt mörkt kapitel i svensk historia.
Men till bekostnad av vad ska Samerna få ha kvar sina rättigheter?
Jag ser Jämtlandstriangeln och den servicen runt omkring som ett väldigt bra insteg till fjällvandring, tillgängligt och väldigt bra för nybörjare.
Att ett ganska litet ekonomiskt intresse får styra detta med argument som faktiskt faller platt när man tittar på det stora hela är ett skämt.
Inte helt ovilt gissat så står just servicen för Jämtlandstriangeln för en ganska betydande del av omsättningen i STF.
Det finns däremot andra saker som stör mig med STFs verksamhet. T.ex. att mat, lakan m.m. flygs ut till stationerna. Det är ett mycket större problem än vandrarna i sig. Detta kommer inte sluta, annat än till Gåsen eftersom den stängs.
Där borde man jobba med alternativ, t.ex. drönartransporter som går på el. Eldrivna fordon med väldigt lätt marktryck m.m.
Eller fyll upp jättelager under vintern när man kan köra ut med eldrivna skotrar.
Jag är rädd för att detta beslutet kommer strypa fjällvärlden ännu mer i framtiden. Det är inte positivt nånstans.
Jag är inte rädd för att samernas rennäring hade fått större problem om det hade fortsatt som det har gjort tidigare.
Rent personligen kommer jag inte drabbas, jag tittar nu på en ganska rejäl fjällresa och letar vandringsleder från norr till söder. Det finns många som inte är vältrafikerade, klart fler än vad jag trodde, så vi som verkligen vill ha tillgång till tysta fjäll har gott om möjligheter.