[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns ju fler som erbjuder tvätt på plats, t ex OKQ8, de kör någon typ av ångtvätt:

Får väl hoppas att även grabbarna som nämns ovan kör något som inte strider mot miljöregler.
Coolt, hade jag ingen aning om

men påbjudna regeln att som det i praktiken är hinna med ett eller möjligen två blink när man skall ut ur en rondell av standardstorlek är bland det fånigare vi har. de som eventuellt har glädje av det där blinkandet dvs motkörande trafik, har en tittvinkel som gör att de i ett flertal fall inte ens ser blinkersen. och mer än två blink innan man i praktiken hunnit ur rondellen händer nästa aldrig.

en riktigt usel skrivbordsprodukt.
Det där är en riktigt dålig inställning, dels av den anledningen som @thomaslundstrom skriver ovan
"Kan man visa sin avsikt, så gör man det, punkt. Trafiken är en plats för samarbete."
dels för att det även i praktiken väldigt ofta är till nytta för annan trafik, särskilt den tunga trafiken som behöver både mer tid och mer plats. Jag har pratat med flera lastbils och busschaufförer som är riktigt upprörda över de som inte blinkar ut ur rondeller.
Varför inte underlätta för annan trafik och andra trafikanter när det är såpass enkelt och dessutom följer du då lagen?
Eller tillhör du de som inte har medtrafikanter utan endast mottrafikanter?

att däremot blinka vänster för att markera att man ligger kvar i rondellen underlättar för alla högst betydligt.
Att blinka vänster utesluter inte på ngt sätt att köra lagligt och blinka höger ut ur rondeller.

vill i sammanhanget påpeka att jag är en mycket flitig och noggrann blinkare. och blinkar förstås laglydigt när jag kör ur rondeller. men den gamla regeln var mycket säkrare. framförallt saknas nu vänsterblink vid vänstersväng.

och att man blinkar när man byter fil är helt rätt och naturligt. men inte om man med bibehållen fart kör in i en där på platsen uppkommen fil där ingen annan än du kan befinna sig. då är det överflödig information. ja förstås, inte helt överflödig, för ligger du bakom får du upplysningen att där kör en bilist som inte har riktigt koll. bra att veta i nästkommande korsning. visa extra hänsyn, och var beredd på en omotiverad inbromsning, gärna efter ett försök till uppstart.

om man utifrån förhållandena lämpligtvis saktar farten innan man svänger av, är det en annan sak. givetvis blinka och i god tid. sen är det förstås att förhålla sig till att många moderna bilar irriterat skakar i ratten om man utan påslagen blinkers passerar körfältslinjer.

liksom inför en rondell där man tänker svänga höger eller vänster. så självklart. och till stor nytta för inte minst tunga trafiken så som håkan skriver. men blinkandet ut ur rondell är det inte, det pågår för kort tid för att ha någon vägledande effekt, jag vidhåller det kategoriskt.

en pappersprodukt.

och apropå fart i rondell; kör man 36 kmh är det 10 meter per sekund. på en sekund hinner man från en avfart till nästa i ett stort antal stadsrondeller i vårt land. det blir 1-2 blinkningar innan man i allas uppenbara åsyn är på väg ut ur rondelken. som sagt, inget vidare prediktivt värde.

många blinkar längre än så, sas i imperfekt. ännu mindre prediktivt värde. 'jag har minsann svängt ut från en rondell jag:)'

Senast ändrad:
vill i sammanhanget påpeka att jag är en mycket flitig och noggrann blinkare.

och att man blinkar när man byter fil är helt rätt och naturligt. men inte om man med bibehållen fart kör in i en där på platsen uppkommen fil där ingen annan än du kan befinna sig. då är det överflödig information. ja förstås, inte helt överflödig, för ligger du bakom får du upplysningen att där kör en bilist som inte har riktigt koll. bra att veta i nästkommande korsning. visa extra hänsyn, och var beredd på en omotiverad inbromsning, gärna efter ett försök till uppstart.

om man utifrån förhållandena lämpligtvis saktar farten innan man svänger av, är det en annan sak. givetvis blinka och i god tid. sen är det förstås att förhålla sig till att många moderna bilar irriterat skakar i ratten om man utan påslagen blinkers passerar körfältslinjer.

liksom inför en rondell där man tänker svänga höger eller vänster. så självklart. och till stor nytta för inte minst tunga trafiken så som håkan skriver. men blinkandet ut ur rondell är det inte, det pågår för kort tid för att ha någon vägledande effekt, jag vidhåller det kategoriskt.

och apropå fart i rondell; kör man 36 kmh är det 10 meter per sekund. på en sekund hinner man från en avfart till nästa i ett stort antal stadsrondeller i vårt land. det blir 1-2 blinkningar innan man i allas uppenbara åsyn är på väg ut ur rondelken. som sagt, inget vidare prediktivt värde.

många blinkar längre än så, sas i imperfekt. ännu mindre prediktivt värde. 'jag har minsann svängt ut från en rondell jag:)'
Du ger dig in i den tankebana som orsakar problem. Läs din egen text. Du behöver inte blinka om du kör av, bara i de fall du bromsar (hur mycket?). Eller om det skulle kunna komma trafik från annat håll på uppfarten. Hur gör du om en idiot på motorcykel kommer i innerfilen i 200 (ja, det har hänt mig!). Blinkar du då får honom eftersom du självklart såg honom? Eller tänker du att det var hans eget fel och väghållningen får skrapa upp resterna, du har ju försäkring?
Återigen, varför lägger du mer energi på att fundera på specialfall där du behöver/inte behöver blinka än på att helt enkelt blinka?

En allmänt klok regel i trafiken: förutsätt att alla andra är idioter. Och förutsätt INTE att du har koll på allt i din omgivning. För det har du inte. Vissa har bra koll, andra har dålig, men ingen har koll på allt.
Slutsats: även om ingen är i närheten eller borde kunna komma från en viss riktning skall du vara tydlig med din avsikt. Det kan komma en idiot från fel håll, och du kan vara idioten som missat något. Den som säger att han aldrig har missat något i trafiken har ett felaktigt självförtroende som borde rendera i indraget körkort.

Du ger dig in i den tankebana som orsakar problem. Läs din egen text. Du behöver inte blinka om du kör av, bara i de fall du bromsar (hur mycket?). Eller om det skulle kunna komma trafik från annat håll på uppfarten. Hur gör du om en idiot på motorcykel kommer i innerfilen i 200 (ja, det har hänt mig!). Blinkar du då får honom eftersom du självklart såg honom? Eller tänker du att det var hans eget fel och väghållningen får skrapa upp resterna, du har ju försäkring?
Återigen, varför lägger du mer energi på att fundera på specialfall där du behöver/inte behöver blinka än på att helt enkelt blinka?
jag förstår inte frågan.

Ja det finns rondeller där blinkersen ändå inte syns. Då har du blinkat i onödan. Vad är problemet med att blinka i onödan?

Tre-och femfiliga rondeller är däremot mindre självklart, men lätt att lösa. Skall du till vänster om rakt fram så skall du blinka. Oavsett mängden avfarter. Och där det är ett gränsfall får man väl acceptera olika bedömningar.

Tjena!

Jag anser att det tillför mer förvirring än förståelse. Många blinkar vänster nästan hela vägen tills dom ska ut, för att sen slänga en blink till höger. Istället för att blinka höger i rätt tid.
Ligger man i ytterfil i rondellen så är det otroligt fel att blinka vänster eftersom det indikerar att man vill byta till innre filen.

Fast det jag irriterar mig mest på är folk som ligger i innerfilen i en rondell för att sen köra ut i den högra filen när det är tvåfiligt ut. Jag har sett tre olyckor pga det beteendet, en gång blev jag själv prejad så mitt högra framhjul gick åt helvete för jag valde att köra över kantstenen istället för att köra in i den andra bilen.
Det blir inte bättre av att dom blinkar vänster för att sen knappt blinka höger.

Vad är rakt fram i en femfilig rondell?

Screenshot_20230902_113058_Maps.jpg

Tydligare kanske, två frågor:
Varför blinkar du när du kör av i vissa fall men inte i andra?
Och varför påstår du att de som drar gränsen på ett annat sätt än du, tex att de följer de lagar som finns, inte har koll?
jag blinkar alltid som man ska, har inte sagt något om det.

min spaning gällde det meningslösa blinkandet ut ur rondell, och att detta försvåras om man har spaken eller knappen för detta på en snurrande ratt. extra illa är att myndigheterna ersatt en faktiskt värdefull blinkning hålla vänster i rondell, med detta papperspåfund.

och tog upp en annan blinkvana med begränsat värde, dvs in på motorvägsavfart.

så jag står kvar vid stt blinka vänster när jag skall vänster i rondell. och sedan lämpligtvis höger när jag skall ur den.

Tjena!

Jag anser att det tillför mer förvirring än förståelse. Många blinkar vänster nästan hela vägen tills dom ska ut, för att sen slänga en blink till höger. Istället för att blinka höger i rätt tid.
Ligger man i ytterfil i rondellen så är det otroligt fel att blinka vänster eftersom det indikerar att man vill byta till innre filen.

Fast det jag irriterar mig mest på är folk som ligger i innerfilen i en rondell för att sen köra ut i den högra filen när det är tvåfiligt ut. Jag har sett tre olyckor pga det beteendet, en gång blev jag själv prejad så mitt högra framhjul gick åt helvete för jag valde att köra över kantstenen istället för att köra in i den andra bilen.
Det blir inte bättre av att dom blinkar vänster för att sen knappt blinka höger.

Vad är rakt fram i en femfilig rondell?

Visa bilaga 650739
tvåfiliga rondeller är en utmaning. blinkar mycket där, och som du säger gärna sp länge som möjligt när man byter fil mitt i den så som det blir vid vänstersväng.

som tur är är dessa rondeller ofta större, så blinkersen kan hinna få avsedd effekt:)

jag blinkar alltid som man ska, har inte sagt något om det.
Säker?
”om man med bibehållen fart kör in i en där på platsen uppkommen fil där ingen annan än du kan befinna sig. då är det överflödig information. ja förstås, inte helt överflödig, för ligger du bakom får du upplysningen att där kör en bilist som inte har riktigt koll”
99 av 100 (killgissar jag) sådana manövrar innebär filbyte och krav på att blinka. Tex motorvägsavfarter som du själv haft som exempel. Krav på att blinka om du bryter linjen.

det finns ju de som blinkar vänster när de skall köra om precis när det på ett liknande sätt uppstår en ny vänsterfil på 2+1-vägar också.

många är de inte, det är liksom uppenbart för alla vad som skall kunna följa, och ingen finns i den nystartade filen att sas varsla. och där kan jag villigt erkänna att jag fuskar. däremot lite senare när det finns två etablerade filer, nästan alla blinkar duktigt;)

det är inte heller många som blinkar höger direkt efter en omkörning. inte varit påbjudet i sverige trots de facto filbyte. snarare har vanan när den förekommit gett upphov till viss irritation. lika uppenbart skeende där, och blinkning saknar sas upplysande syfte. det var däremot påbjudet i en del ska vi säga mer regelryttande öststater tidigare. hur det är där nu vet jag inte.

det finns ju de som blinkar vänster när de skall köra om precis när det på ett liknande sätt uppstår en ny vänsterfil på 2+1-vägar också.

många är de inte, det är liksom uppenbart för alla vad som skall kunna följa, och ingen finns i den nystartade filen att sas varsla. och där kan jag villigt erkänna att jag fuskar. däremot lite senare när det finns två etablerade filer, nästan alla blinkar duktigt;)

det är inte heller många som blinkar höger direkt efter en omkörning. inte varit påbjudet i sverige trots de facto filbyte. snarare har vanan när den förekommit gett upphov till viss irritation. lika uppenbart skeende där, och blinkning saknar sas upplysande syfte. det var däremot påbjudet i en del ska vi säga mer regelryttande öststater tidigare. hur det är där nu vet jag inte.
Jag blinkar faktiskt när jag håller ut för cyklister och fotgängare eftersom bilen piper annars. (Brukar lägga mig helt i motsatt fil om det finns plats)
Jag kan också trösta vissa av gubbarna i tråden med att det numera lärs ut att blinka både in och ut ur rondeller på körskolor. När jag körde upp för ca 10 år sedan skulle man bara blinka ut (vilket såklart är det enda rätta)

Jag blinkar faktiskt när jag håller ut för cyklister och fotgängare eftersom bilen piper annars. (Brukar lägga mig helt i motsatt fil om det finns plats)
Jag kan också trösta vissa av gubbarna i tråden med att det numera lärs ut att blinka både in och ut ur rondeller på körskolor. När jag körde upp för ca 10 år sedan skulle man bara blinka ut (vilket såklart är det enda rätta)
Jag känner mig tröstad och positivt överraskad.
Till er som talar för att inte blinka i vissa situationer: vi kan nöja oss med att konstatera att vi inte är överens. Men jag är fortfarande ärligt nyfiken på syftet med denna optimering. Någon har svarat med att det kan orsaka förvirring, det är ett argument jag kan förstå i vissa speciella fall. Men i övrigt.

Ni vet att ni inte kommer ta slut på blinkningar va? Förr behövde man byta lampa ibland, behöver du det nu är det inte för att du blinkar för mycket. Jag har inte hört talas om något bilmärke som haft problem med för tidigt utslitna blinkersspakar. Vad är då syftet?

Ett exempel (som iofs ingen i denna tråd argumenterat för, men är ett exempel på vad som händer när man försöker blinka bara när man behöver och missbedömer) är en T-korsning jag kör i regelbundet. Från vänster är det ganska mycket trafik. 98% av denna (typ) skall svänga höger, jag behöver alltså inte vänta på dem. Om det inte vore för alla de som tänker ”alla skall ju svänga så det fattar han väl”, vilket gör att jag ibland blir stående ett par minuter när jag egentligen kunde kört rätt ut. En gång räknade jag till tolv bilar i rad som skulle svänga men inte blinkade.

Jag känner mig tröstad och positivt överraskad.
Till er som talar för att inte blinka i vissa situationer: vi kan nöja oss med att konstatera att vi inte är överens. Men jag är fortfarande ärligt nyfiken på syftet med denna optimering. Någon har svarat med att det kan orsaka förvirring, det är ett argument jag kan förstå i vissa speciella fall. Men i övrigt.

Ni vet att ni inte kommer ta slut på blinkningar va? Förr behövde man byta lampa ibland, behöver du det nu är det inte för att du blinkar för mycket. Jag har inte hört talas om något bilmärke som haft problem med för tidigt utslitna blinkersspakar. Vad är då syftet?

Ett exempel (som iofs ingen i denna tråd argumenterat för, men är ett exempel på vad som händer när man försöker blinka bara när man behöver och missbedömer) är en T-korsning jag kör i regelbundet. Från vänster är det ganska mycket trafik. 98% av denna (typ) skall svänga höger, jag behöver alltså inte vänta på dem. Om det inte vore för alla de som tänker ”alla skall ju svänga så det fattar han väl”, vilket gör att jag ibland blir stående ett par minuter när jag egentligen kunde kört rätt ut. En gång räknade jag till tolv bilar i rad som skulle svänga men inte blinkade.

Tjena!

Fick byta två blinkersspakar på min gamla V50. På Peugeot 307 och 308 är det inte ovanligt att dom slits ut, svindyrt att laga också. Resultatet blir att om man blinkar höger och sen låter ratten åka tillbaka så börjar bilen automatiskt blinka vänster. Dyrt och jobbigt att byta. Enklaste lösningen och billigaste är gummiband mellan blinkersspaken och torkarspaken. Har godkänts mer än en bil, med den lösningen, på besiktningen.

Tjena!

Fick byta två blinkersspakar på min gamla V50. På Peugeot 307 och 308 är det inte ovanligt att dom slits ut, svindyrt att laga också. Resultatet blir att om man blinkar höger och sen låter ratten åka tillbaka så börjar bilen automatiskt blinka vänster. Dyrt och jobbigt att byta. Enklaste lösningen och billigaste är gummiband mellan blinkersspaken och torkarspaken. Har godkänts mer än en bil, med den lösningen, på besiktningen.
Ok då kan jag ha en viss förståelse för Volvo- och Peugeot-förare som sparar på det. Men på kvalitetsbilar brukar spaken hålla.

Apropå blinkersspak, fick byta spaken med tut-knappen på morsans Dacia, det var 4-5 skruvar och en kontakt sen var hela spaken bytt. Det var en kabellödning som hade lossnat och jag hade väl kunnat laga den men det var så pass billigt och enkelt att byta mot en ny.

Gissar att det är lika på många Renault...

Ok då kan jag ha en viss förståelse för Volvo- och Peugeot-förare som sparar på det. Men på kvalitetsbilar brukar spaken hålla.
Då kan man fråga sig varför ickeblinkandet är vanligare hos BMW, Mercedes och Audi? Det är nog inga kvalitetsbilar.

Då kan man fråga sig varför ickeblinkandet är vanligare hos BMW, Mercedes och Audi? Det är nog inga kvalitetsbilar.
Min slutsats efter att ha stått och väntat och förbannat förarna är att alla är rädda om sina blinkers. Ser inte att tyskarna är värre som många påstår.

Tjena!

I vissa bilar är det sämre, t.ex. XC60, där hamnar jag inte tillräckligt lågt med manuell stol. Samma i V50.
Kia EV6 är lika illa med manuell eller el, jag får inte plats med skallen oavsett.
En sak som är trevlig på Kian är att stolen åker bak när man stänger av bilen och åker fram igen när man startar den. Rätt bekvämt. Ännu bekvämare på Ioniq 6 som är lägre att kliva in i.
Visste inte att det kunde skilja sig åt. Om det är inom rätt gränser så vill ju jag ändå ha mindre saker som kan strula och lägre vikt, men förstår om det gäller att man är extra lång.

Visste inte att det kunde skilja sig åt. Om det är inom rätt gränser så vill ju jag ändå ha mindre saker som kan strula och lägre vikt, men förstår om det gäller att man är extra lång.
Jag har haft några bilar med och några utan. Strulstatistiken så långt är 1-0 till manuella, dvs alla elstolar har funkat perfekt men en manuell har strulat, dessutom på ett direkt farligt sätt.
Vikten är intressant om jag köper en sportbil, men diskussionen kom i samband med EV6. 2,2 ton bil. Jag är inte skicklig nog att känna av ett par extra kilo under stolarna på den.

Förlåt, jag har inte läst hela tråden.

Men sambon har börjat pendla ca 70km per dag.
Bilen vi har idag är vi lite trötta på så vi funderar på byte.

Det känns som att en laddhybrid skulle passa oss bra. Kunna köra det mesta på el. Vi har möjlighet att ladda på jobbet. Och hemma kan vi antingen ladda schuko innan vi ev installerar laddbox.

Så vilka plug-in-hybrider finns det som vi ska överväga?
Räckvidd på el > 40km (även vinter).
Vill även kunna köra värme i kupén på el så motorn slipper gå även vinter.
Stort bagage (flerbarnsfamilj).
Dragkrok.
Givetvis vill vi att det ska vara en säker bil.

Tänker att vi ska köpa en några år gammal bil.
Tex tittat på Kia Optima men där går värmen på förbränningsmotorn.
Skoda Octavia är en annan kandidat.

Så vilka modeller ska vi undersöka?

Tjena!

Jag är sjukt nog helt normala 183 cm, men är taxformad så jag har lika många ben som min fru som är 172.
Så jag har lång överkropp och då i kombination med korta ben som gör att jag sitter rätt långt fram så är det inte första gången jag inte får plats på höjden.

Ja, de kanske vill vara tydliga mot bilarna framför och bakom?

Precis, samma när jag byter tillbaka till höger, blinkar alltid vid filbyte. Hur det kan skapa irritation kan ju @kais01 gärna få förklara.

Jag blinkade senast ikväll vid en t-korsning mitt ute i skogen, hade väldigt tydligt sett om det funnits någon annan bil i närheten då det är mörkt ute nu. Men ryggmärgen säger att jag ska blinka. Vid alla normala tillfällen, men aldrig in i rondeller, om jag inte ska till höger för då blinkar jag.

Om någon undrar så kör jag Audi nuförtiden och innan dess BMW.

Det känns som att en laddhybrid skulle passa oss bra. Kunna köra det mesta på el. Vi har möjlighet att ladda på jobbet. Och hemma kan vi antingen ladda schuko innan vi ev installerar laddbox.

Dragkrok.

Skoda superb, passat gte.

Mitt stalltips som jag tagit upp tidigare i tråden är att tänka på servicekostnaderna. Hybriderna ska ofta servas oftare så en hel del av besparingen äts upp. Köper du en GTE är det bra om den redan bytt olja i växellådan (tror det är var 6000.e mil det ska göra), den servicen (inkl allt annat) kostar 12k och uppåt.

de som eventuellt har glädje av det där blinkandet dvs motkörande trafik, har en tittvinkel som gör att de i ett flertal fall inte ens ser blinkersen.
Inte enbart. Cyklisterna är inte att förglömma. Även om det saknas cykelbana så får cyklister också göra omkörning på insidan, yttervarvet på cirkulationsplatsen, de omkörningarna kan uppstå vid köbildning.
cirkulationsbild_ny.jpg

det kan man hålla med om. men bilen är skyldig väja för cyklisten, så formellt sett även här begränsat värde.

om det blev påbjudet att blinka vänster vid vänstersväng i rondell skulle det flyta mycket bättre.

när det gäller kaosrondeller kommer jag att tänka på kupolen borlänge, fd fredells vid hammarbybacken, och sedan top notch varberg norr om centrum. lite parisvarning på den sista.

det kan man hålla med om. men bilen är skyldig väja för cyklisten, så formellt sett även här begränsat värde.
Det är exakt så man inte skall tänka. Bilen skall väja. Men om bilen missat en cyklist i döda vinkeln gör blinkandet cyklisten uppmärksam på att han riskerar bli prejad.
Och den extra infon gör mer nytta än vad blinkandet skadar.

Dragkrok.

Angående dragkrok. Hur mycket ska den ha i dragvikt?

Dragkrok.

GTEn går riktigt billigt även när batteriet är slut. Den glänser bäst på sträckor under ~150km, inga problem att köra den under 0,4l/mil då om det inte är motorväg. Mitt rekord är 55km på batteri på en 2020, den har större batteri än den tidigare modellen.

Den löser 70km pendling dagligen, om det inte är snorkallt och hon har laddning på jobbet.

15 299 km - oljeservice 2662:-
29 090 km - oljeservice 3165:-
41 636 km - 40000 km service oklart vad det innebär 3305:-
57 000 km - oljeservice, filter, tändstift 5660:-
70 740 km - Inspektionsservice 4290:-
85 633 km - 90000km service, bromsvätska, filter luftrenare 4455:-
98 000 km - DSG + inspektionsservice 7212:-

2,80:-/mil i servicekostnad hittills då den rullat ca 11 000 mil, däckhotell etc. utelämnade jag då det är valfritt. Inget man går i konkurs av kanske? Sen får man väl ta med att det går att serva billigare på icke märkesverkstad.
Så här ser min historik ut, det har tillkommit en 12000-milaservice sen jag gjorde den där listan.

Men du kör rätt mycket? DSG-servicen ska väl göras var tredje år?

oavsett bil bör man inte byta bromsvätska mer sällan än vartannat år. hygroskopisk fukt ger problem kanske oxid i esp-hydraulboxen som typiskt kostar 25-40 000 att byta.

Men du kör rätt mycket? DSG-servicen ska väl göras var tredje år?
Ingen koll på det, på vår Q3 är det ca 6000 mils intervaller. På passaten mer flytande, som förmånsbil bokar jag bara tid när bilen säger till. Det blev oftast två service per år, nu lämnas den tillbaka innan september är slut.

Fördel med gte är väl att man slipper byta olja i haldex.

om det blev påbjudet att blinka vänster vid vänstersväng i rondell skulle det flyta mycket bättre.

Tjena!

Om alla skulle behandla rondellen efter normala trafikregler så skulle det flyta bättre. En rondell är en enkelriktad väg, ingeting annat. Egentligen så är det olagligt att blinka vänster när man kör in i rondellen, för det går inte att svänga vänster.

Min Superb iV har gått fantastiskt bra faktiskt. Ett larm som pep lite fel de tog bort med en mjukvaruuppdatering är allt på 8500 mil.

Rätt flott bil faktiskt, märks den är tung om man är av sådan förarart att sånt märks. Men det är samma med alla bilar som inte bara har ett 12volts batteri, så man får gilla läget.

Man blir rånad på utrymmet under i bagaget men även det är väl samma på alla hybrider.

Den kunde fått gå lite längre på el, runt 45 km på sommaren.

Man får ha lite span på servicen för det synkar inte alltid med olja här och där och inspektion.

En vanlig dag kör jag 85 eller 110km och använder upp en laddning jag gjort hemma. Brukar då landa på 0,4l/m och ibland lite under.

Visa bilaga 651078

6000 milaservice på en E-tron...
Om jag betalar 5000 spänn för att någon skall titta på min bil förväntat jag mig att de tittar noga. J-ligt noga. Nästa steg är väl en obligatorisk årlig lackbehandling för att garantin skall gälla?
Här har väl Tesla en fördel eftersom de inte redan har ett uppbyggt servicenätverk som de kämpar för att behålla.

Om jag betalar 5000 spänn för att någon skall titta på min bil förväntat jag mig att de tittar noga. J-ligt noga. Nästa steg är väl en obligatorisk årlig lackbehandling för att garantin skall gälla?
Här har väl Tesla en fördel eftersom de inte redan har ett uppbyggt servicenätverk som de kämpar för att behålla.
Ja tesla har ju definitivt en fördel där.

Egentligen så är det olagligt att blinka vänster när man kör in i rondellen...
Det får du nog tala om för landets körskolor i så fall, för det är vad som lärs ut numera.
Håller dock med om att det är blink ut ur rondell som egentligen är det väsentliga, eftersom det avgör hur lätt andra kan ta sig in i densamma.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp