[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nån som har erfarnhet av en eVito?

De står 26mil blandad körning på MBs hemsida för en ny bil.

Bilen är från 2020. Vi kommer isf lasta skåpet fullt med grejer (tänk flyttlass) och 3 pers i bilen.
Vad kan man räkna med för sträcka om man ska "lång köra"? Är de fylla på för varje 15mil?

IMG_0458.png

Om man tror att det är ”överflödigt” och inte tillför någon information att blinka ut ur en rondell så står man svaret skyldig i vad ska förvänta sig av den vita/silverfärgade bilen om den inte blinkar, var tror man då att den ska lämna cirkulationsplatsen? Ska jag stanna min lastbil så att jag sedan är tvungen att accelerera igång igen eller kan jag fortsätta in i cirkulationsplatsen utan fara? Hur skiljer sig mitt beteende från om bilen skulle blinka?

Att påstå att blinkade när man lämnar en cirkulationspelats är en ”skrivbordsprodukt” är nonsens. Det är något ab det absolut viktigaste för att öka tydligheten och framkomligheten i rondellkörningen. Det värsta är att avsaknaden av blinkande inte drabbar den som inte blinkar men alla andra.

Det får du nog tala om för landets körskolor i så fall, för det är vad som lärs ut numera.
Håller dock med om att det är blink ut ur rondell som egentligen är det väsentliga, eftersom det avgör hur lätt andra kan ta sig in i densamma.

Tjena!

Det går över mitt huvud varför dom lär ut det. Med alla rondellers utsmyckningar idag så är det ofta rätt svårt att se vart bilar kommer ifrån, så man har ändå ingen aning från vilket håll dom kommer.
Sen finns det ju då spån som blinkar vänster hela vägen tills dom kör ut och inte blinkar höger alls. Ligger dom då dessutom innerfilen så kan det bli onödigt spännande för den som ligger i ytterfilen.

Ett annat beteende som ter sig märkligt är när nån är på väg in i rondellen men ser en bil som precis kör in i den en infart tidigare och då stannar. Håller man samma hastighet (i en större rondell) så kommer man ju ha riktigt bra avstånd iallafall.

Ibland funderar jag på om fransmännens påhitt, med att de som kör in i rondellen har företräde, egentligen är ganska vettigt.

Visa bilaga 651103
Om man tror att det är ”överflödigt” och inte tillför någon information att blinka ut ur en rondell så står man svaret skyldig i vad ska förvänta sig av den vita/silverfärgade bilen om den inte blinkar, var tror man då att den ska lämna cirkulationsplatsen? Ska jag stanna min lastbil så att jag sedan är tvungen att accelerera igång igen eller kan jag fortsätta in i cirkulationsplatsen utan fara? Hur skiljer sig mitt beteende från om bilen skulle blinka?

Att påstå att blinkade när man lämnar en cirkulationspelats är en ”skrivbordsprodukt” är nonsens. Det är något ab det absolut viktigaste för att öka tydligheten och framkomligheten i rondellkörningen. Det värsta är att avsaknaden av blinkande inte drabbar den som inte blinkar men alla andra.

Tjena!

Men blinkar den vänster så ser du ju att den ska köra förbi, om det inte är så att den kom ifrån ditt höger vilket kan vara rätt svårt att avgöra när rondellen ser ut som den gör. Där faller vänsteblinket alltså platt.

Tjena!

Om alla skulle behandla rondellen efter normala trafikregler så skulle det flyta bättre. En rondell är en enkelriktad väg, ingeting annat. Egentligen så är det olagligt att blinka vänster när man kör in i rondellen, för det går inte att svänga vänster.
I stora rondeller håller jag med. I små rondeller (tänk rondellkonsulten ställer ut en kruka i korsningen, sätter upp fyra skyltar och fakturerar kommunen 270000 för rondellbygge) är det hopplöst. Hade folk blinkat som om det var en vanlig korsning (utan kruka) hade det varit lättare att få flöde.
Edit: när krukan och skyltarna sätts upp får helt plötsligt vänstersvängande företräde mot mötande dessutom. Vilket innebär att behovet att blinka vänster är större än i en vanlig korsning imho.

Senast ändrad:
Ja tesla har ju definitivt en fördel där.

Ja och nej skulle jag säga. Att bilen inte behöver servas för att garantin ska gälla betyder ju egentligen bara att de är rätt säkra på att den håller garantitiden ut utan service. Jag kommer ändå smörja upp bromsar minst vart annat år och byta olja i "växellådan" nån gång eftersom jag tänkt ha bilen länge.

Bromsservicen rekommenderar de faktiskt att man gör i länder med vinter, och eventuellt bromsstrul som följer av saltade vintervägar lär man knappast få på garanti.

oavsett bil bör man inte byta bromsvätska mer sällan än vartannat år. hygroskopisk fukt ger problem kanske oxid i esp-hydraulboxen som typiskt kostar 25-40 000 att byta.

Räcker det inte att mäta fukthalten regelbundet? Det är ju fler och fler märken som går över till det iaf. Vet inte om man tar ett litet prov i bromsvätskebehållaren eller tappar ur vid oket?

Ja och nej skulle jag säga. Att bilen inte behöver servas för att garantin ska gälla betyder ju egentligen bara att de är rätt säkra på att den håller garantitiden ut utan service. Jag kommer ändå smörja upp bromsar minst vart annat år och byta olja i "växellådan" nån gång eftersom jag tänkt ha bilen länge.

Bromsservicen rekommenderar de faktiskt att man gör i länder med vinter, och eventuellt bromsstrul som följer av saltade vintervägar lär man knappast få på garanti.
Jo på det sättet är det ju liknande för alla elbilar. Men många av de andra har byggt upp ett stort nätverk med verkstäder som lever på att ta dyra pengar för att byta olja och annat. När behovet minskar måste de antingen ”hitta på” nya åtgärder, eller acceptera att hälften av servicepersonalen är överflödig. Tror att många kommer försöka hålla kvar men kommer förlora på det.

Ja underhålla måste man ju oavsett göra såklart. Det kan iofs bli ett problem kanske när millenials har körkort, jag är såpass gammal att jag förstår det ändå ?

Vad får man för de 5 tkr egentligen? Med en timkostnad på väldigt höga 2 tkr blir det 2,5 h inspektion. Det borde vara en minutiös genomgång eller ett sätt att skinna folk. Undrar vilket....

Kan man välja bort bara inspektionen, och vad händer i så fall med garanti och liknande?
Killgisning: då har du inte följt serviceplanen och goodwill-ärenden kan du glömma, rostskyddsgaranti mm blir svårare

Tjena!

Om alla skulle behandla rondellen efter normala trafikregler så skulle det flyta bättre. En rondell är en enkelriktad väg, ingeting annat. Egentligen så är det olagligt att blinka vänster när man kör in i rondellen, för det går inte att svänga vänster.
ja ibland slår logiken förnuftet. du kan inte svänga vänster mot körriktningen i rondellen, för det är förbjudet. trots att det saknas annan skyltning därvidlag än att här har vi en cirkulationsplats.

den enkelriktade "vägen" man kör in på svänger vänster högst kraftigt. om en annan väg svängde vänster i den utsträckningen i samband med en "korsning"skulle ingen tveka att i god tid blinka vänster för att visa sin avsikt. det är t ex situationen när en huvudled svänger vänster i ett fyrkors.

min erfarenhet är att det när folk underlåter att blinka vänster att det närmast som regel uppstår fördröjningar, plötsliga tvärstopp och ibland situationer.

att man har rätten på sin sida hjälper föga.

Tjena!

Det går över mitt huvud varför dom lär ut det. Med alla rondellers utsmyckningar idag så är det ofta rätt svårt att se vart bilar kommer ifrån, så man har ändå ingen aning från vilket håll dom kommer.
Sen finns det ju då spån som blinkar vänster hela vägen tills dom kör ut och inte blinkar höger alls. Ligger dom då dessutom innerfilen så kan det bli onödigt spännande för den som ligger i ytterfilen.

Ett annat beteende som ter sig märkligt är när nån är på väg in i rondellen men ser en bil som precis kör in i den en infart tidigare och då stannar. Håller man samma hastighet (i en större rondell) så kommer man ju ha riktigt bra avstånd iallafall.

Ibland funderar jag på om fransmännens påhitt, med att de som kör in i rondellen har företräde, egentligen är ganska vettigt.
Jag håller med, men en anledning att blinka vänster skulle kunna vara för att bakomvarande ska veta vart man ska, samt som nån annan nämnde; att det i mindre rondeller annars kan framstå som att "alla" ska rakt fram.
Bara man blinkar när man ska ut ur rondellen så borde övrigt blinkande inte vara problematiskt, även om det inte ska behövas. Såg alldeles nyss en idot som fortsatte blinka vänster när den körde ut ur rondellen förresten. Det övergår mitt förstånd hur nån med så bristande tankeförmåga och kunskap kan ha fått körkort.

det kan man hålla med om. men bilen är skyldig väja för cyklisten, så formellt sett även här begränsat värde.

om det blev påbjudet att blinka vänster vid vänstersväng i rondell skulle det flyta mycket bättre.

när det gäller kaosrondeller kommer jag att tänka på kupolen borlänge, fd fredells vid hammarbybacken, och sedan top notch varberg norr om centrum. lite parisvarning på den sista.
Det är faktiskt cyklisten som har väjningsplikt i detta fallet då de korsar en bilväg och bilen har ingen väjningspliktskylt eller trekanter i vägen.

Visa bilaga 651103

du tar upp ett typexempel på vad denna skrivbordsprodukt förmår.

den silverfärgade bilen skall eventuellt svänga höger, men du ser inte hans högra blinker. eller ska den rakt fram, men blinkersen inte på än för den har inte passerat sin högra avfart än. om en sekund eller två kanske den åker på men då är du själv nog framme vid korsningen, och den silverfärgade bilen är då riktad åt ett håll rakt fram parallellt eller i vinkel från dig som gör att du inte har en chans förrän väldigt sent att se om dess högra blinkers är på eller inte. helt värdelöst.

eller så kommer silverbilen över mot vänster. som en glad överraskning.

hade den haft vänsterblink från början vore det betydligt säkrare.

Räcker det inte att mäta fukthalten regelbundet? Det är ju fler och fler märken som går över till det iaf. Vet inte om man tar ett litet prov i bromsvätskebehållaren eller tappar ur vid oket?
det vet jag inte, men esp-haveri är enligt min verkstad tillräckligt vanligt för att ta problemet på allvar.

har själv råkat ut för det, förstås efter att bromsvätskebyte hoppats över på grund av fastärgade luftningsnipplar på främre oken. byttes då bara i behållaren.

Fel, skrämmande att du inte har koll på detta… ?

Nja, är det inte så att cyklisten har väjningsplikt, men att specialregeln säger att bilisten ska ge cyklisten tillfälle att passera om denne är på eller på väg att korsa? Så ingen egentlig väjningsplikt för bilisten även om det i praktiken blir så.

Varför göra det enkelt om man kan krångla till det...

Det enda jag drar är en lite kärra när jag ska till tippen. Och dragkroken är bra att hänga cyklar på. Så jag drar inget tungt hästsläp eller husvagn eller så.
Då finns det ju även ett antal modeller från Peugeot/Opel som kan vara aktuella.
Ford Kuga
Rav4
Finns säkert nån fler från både tyskarna och Volvo.

Använd filtren på bytbil för att se vad som finns.

Rav4 verkar ha synnerligen nöjda ägare och gå rätt långt på batteri. Bara hörsägen dock, aldrig kört en själv. Kia Optima är ju den i särklass vanligaste. Och Mitsubishi Outlander, men den känner jag flera som haft och inte varit så nöjda med. Törstig, dålig 4WD, motorn går för att göra värme och trång trots stora yttermått har väl varit omdömet från dem. Och går inte så långt på el..

• Gilla
Reactions: Bsk
Rav4 verkar ha synnerligen nöjda ägare och gå rätt långt på batteri. Bara hörsägen dock, aldrig kört en själv. Kia Optima är ju den i särklass vanligaste. Och Mitsubishi Outlander, men den känner jag flera som haft och inte varit så nöjda med. Törstig, dålig 4WD, motorn går för att göra värme och trång trots stora yttermått har väl varit omdömet från dem. Och går inte så långt på el..

Tjena!

Morsan är inne på sin tredje Rav4 och verkar ju rätt nöjd, annars skulle man väl inte plocka ut en ny var tredje år.

Tjena!

Morsan är inne på sin tredje Rav4 och verkar ju rätt nöjd, annars skulle man väl inte plocka ut en ny var tredje år.
Har bara kört Rav4 ytterst lite, men lite Toyota har jag nödgats köra. De verkar ju vara vettiga och ha bra kvalitet. En allmänt bra bil. Men har man det minsta bilintresse eller livsnjutare kvar i sig väljer man annat.

Har bara kört Rav4 ytterst lite, men lite Toyota har jag nödgats köra. De verkar ju vara vettiga och ha bra kvalitet. En allmänt bra bil. Men har man det minsta bilintresse eller livsnjutare kvar i sig väljer man annat.
Farsan har haft två Rav4:or. Den första var det lite motorelektronik-problem med när den var ca 10 år, den andra gav AC:n upp när den bara var 4-5 år. Kostade en del att fixa. I övrigt har de rullat på. Jag har kört dem en del, de gör ju jobbet men sjukt tråkiga.

Å andra sidan är alla vanliga bilar tråkiga, rolig är svårt att ha som kriterium på en familjebil.

Å andra sidan är alla vanliga bilar tråkiga, rolig är svårt att ha som kriterium på en familjebil.
Allt är relativt. Tom min V60 är mycket roligare än någon Toyota jag kört, man behöver ju inte ha tråkigare än nödvändigt. Men jämför man med en 911 är det ju skittrist.
Att sen Volvons kvalitet är som en 80-tals-alfa är en annan femma.

du tar upp ett typexempel på vad denna skrivbordsprodukt förmår.

den silverfärgade bilen skall eventuellt svänga höger, men du ser inte hans högra blinker. eller ska den rakt fram, men blinkersen inte på än för den har inte passerat sin högra avfart än. om en sekund eller två kanske den åker på men då är du själv nog framme vid korsningen, och den silverfärgade bilen är då riktad åt ett håll rakt fram parallellt eller i vinkel från dig som gör att du inte har en chans förrän väldigt sent att se om dess högra blinkers är på eller inte. helt värdelöst.

eller så kommer silverbilen över mot vänster. som en glad överraskning.

hade den haft vänsterblink från början vore det betydligt säkrare.
Lite komiskt att du inte kan se blinkers på bilar, jag har inga problem med det, men vi är alla olika. Men bortsett från det så är det även komiskt att du väljer att använda just formuleringen "eller ska den rakt fram", vi vet ju inte i vilken infart bilen körde in i cirkulationsplatsen så "rakt fram" är relativt och du anser det vara en "skrivbordsprodukt" att man ska blinka då... "Rakt fram" för den bilen kan vara två olika utfarter, det enda vi kan vet är att om den följer trafikreglerna så ska den blinka när den ska svänga ut, annars inte

Men, det här kommer naturligtvis inte att övertyga dig, du har ju bestämt dig för att det är en "skrivbordsprodukt" att blinka när man ska byta fil i just det här specifika fallet, trots att det inte finns någonting som talar för att det skulle vara dåligt, annat än möjligen din oförmåga att kunna se blinkers. Men för alla andra, som kan se dem blinka, så tillförs information och du har ju inte fått det sämre.

Då finns det ju även ett antal modeller från Peugeot/Opel som kan vara aktuella.
Ford Kuga
Rav4
Finns säkert nån fler från både tyskarna och Volvo.

Använd filtren på bytbil för att se vad som finns.
Volvo måste vara late 22 eller senare för att uppfylla hans kraven på räckvidd och elvärme, de fick större batterier då. Min tidiga 22:a går ca 4-4,5 mil lugnt på sommaren. På vintern använder de bränslevärmare. Tidiga 22:or kan ha elvärmare men då kort räckvidd på vintern. Och du blir stammis på verkstan.

• Gilla
Reactions: Bsk
Nä, ut ur rondell har bilar alltid väjningsplikt mot fotgängare och cyklister. Oavsett om det är övergångsställe, cykelpassage eller cykelöverfart.
Nej, väjningsplikt är det cyklisten som har.

Nja, är det inte så att cyklisten har väjningsplikt, men att specialregeln säger att bilisten ska ge cyklisten tillfälle att passera om denne är på eller på väg att korsa? Så ingen egentlig väjningsplikt för bilisten även om det i praktiken blir så.

Varför göra det enkelt om man kan krångla till det...
Exakt. Väjningsplikt väger dock tyngre.

Nej, väjningsplikt är det cyklisten som har.
Den där experten är då ingen expert på att tolka text i alla fall, den saken är säker.

"• En bilist som ska köra ut ur en rondell eller vägkorsning ska köra med låg hastighet och lämna cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Trafikförordningen 3:61"

Detta är i praktiken exakt samma sak som väjningsplikt, oavsett vilka ord man använt för att formulera det.

när frugan skulle köpa bil 2019-20 var siktet verkligen inställt på rav4 förra modellen, nöjd toyotaägare som hon är. den har en design till skillnad från nuvarande sas går att acceptera. bara att vi fick ge upp det, efter ett par försök till provkörning. maken till dundrande plåtburk har jag inte uppmätt varken med öron eller decibelmätare sedan mitsubishi space star, gamla kia ceed eller för den delen mb b. vilka plåthinkar.

det blev en 2013 verso istället. går som en viskning jämfört med rav4.

har även åkt nya modellen rav4, ja den är lite tystare, men fortfarande inte bra, och har ett halvljus i lucasklass. och är som sagt oerhört ful.

har även åkt nya modellen rav4, ja den är lite tystare, men fortfarande inte bra, och har ett halvljus i lucasklass. och är som sagt oerhört ful.

Tjena!

När morsan och hennes gubbe plockade ut sin första Rav4 var styvfarsan på riktigt dåligt humör. När dom kör hit först gången så körde dom i skymningen och det var verkligen Lucasljus. Men jag var lite tveksam och tog med den till jobbet och kollade inställningen, jodå dom var helt åt helvete. Riktade rakt ner i marken.

Sen blev det riktigt bra. Samma sak med bil nummer två. Trean så påpekade styvfarsan väldigt noga för bilfirman att dom hade haft problem innan.
Tycker halvljuset är skitbra på deras bil, helljuset är väl inte riktigt lika bra dock. Men det är ju fullt lösningsbart med en liten LED-ramp.

Vad får man för de 5 tkr egentligen? Med en timkostnad på väldigt höga 2 tkr blir det 2,5 h inspektion. Det borde vara en minutiös genomgång eller ett sätt att skinna folk. Undrar vilket....

Kan man välja bort bara inspektionen, och vad händer i så fall med garanti och liknande?
2000kr/h tror jag inte räcker för en E-tron. Räkna med drygt 3000kr istället om det är i storstadsområdena. Ute på landsbygden kanske 2500kr.

Eftersom jag och en kollega är påtvingade bilar med batteri så fick vi utöka våra körkort.

Vi valde körskolor i olika byar. Han skulle blinka vänster om han skulle vänster och rakt fram.
Jag skulle bara blinka vänster om jag skulle vänster.
Jag fick under inga som helst omständigheter ifall en rondell hade två utfarter använda den vänstra. Varför man byggt dem fanns inget svar på.

Körskolorna gör klart egna tolkningar men oftast lär de ut så som de lokala förarprövarna vill ha det, och de har sina egna tolkningar.

Allt är relativt. Tom min V60 är mycket roligare än någon Toyota jag kört, man behöver ju inte ha tråkigare än nödvändigt. Men jämför man med en 911 är det ju skittrist.
Att sen Volvons kvalitet är som en 80-tals-alfa är en annan femma.

V60:in är ändå så tråkig så det kvittar. Det är långt ut på linjalen och alla familjebilar får plats på en millimeter även om de är på var sin ände av den.
Imho.

• Gilla
Reactions: H.
Vi valde körskolor i olika byar. Han skulle blinka vänster om han skulle vänster och rakt fram.
Blinka vänster och köra rakt fram är ju ren idioti? Lika puckat som folk som blinkar höger när de kör in i rondell och sen kör rakt fram.
Jag fick under inga som helst omständigheter ifall en rondell hade två utfarter använda den vänstra. Varför man byggt dem fanns inget svar på.
Ja, det där är en konstig grej som man blev upplärd i körskolan och teori, att man mitt i den trängsta situationen (i själva rondellen) ska ägna sig åt filbytet. Varför då? Det är ju heldumt. Man byter fil före eller efter rondellen och behåller sin position genom rondellen så flyter allt mycket bättre. På nåt sätt brukar intuitionen efter många år i bil iaf göra att man ofta kan ana vilka stollar som kommer från vänster (i vänsterfil) som kommer skära rakt in i högerfilen oavsett hur många bilar de har i sin döda vinkel.

För vardagspendling på 20 mil tor, vad skulle ni rekommendera för bil? Blir ca 48000km / år.
Budget 200.000 eller 5000 pr månad i leasing.

För vardagspendling på 20 mil tor, vad skulle ni rekommendera för bil? Blir ca 48000km / år.
Budget 200.000 eller 5000 pr månad i leasing.
Om vi med leasing menar privatleasing lär det väl inte finnas nån bil under 5000 med de sträckorna. Om det ens finns såna avtal?

Blinka vänster och köra rakt fram är ju ren idioti? Lika puckat som folk som blinkar höger när de kör in i rondell och sen kör rakt fram.

Ja, det där är en konstig grej som man blev upplärd i körskolan och teori, att man mitt i den trängsta situationen (i själva rondellen) ska ägna sig åt filbytet. Varför då? Det är ju heldumt. Man byter fil före eller efter rondellen och behåller sin position genom rondellen så flyter allt mycket bättre. På nåt sätt brukar intuitionen efter många år i bil iaf göra att man ofta kan ana vilka stollar som kommer från vänster (i vänsterfil) som kommer skära rakt in i högerfilen oavsett hur många bilar de har i sin döda vinkel.
Nu outar jag mig som storstadsbo här men jag tycker mig ha anat ett mönster där det i mindre städer där det aldrig blir riktigt så mycket trafik endast körs i ytterfil och högerfil i in- och utfarter av flerfältiga CPL. När jag bodde i Borlänge kunde jag ibland köra köerna genom hela stan i rusningstid i vänsterfil eftersom den var tom. Det måste bero på nån liknande lokal praxis som lärts ut till alla.

Det illustrerar också rätt bra varför flerfältiga cirkulationsplatser är en rätt ineffektiv lösning för att öka kapaciteten. Fri höger funkar men sen blir det bara förvirrande för folk.

Nu outar jag mig som storstadsbo här men jag tycker mig ha anat ett mönster där det i mindre städer där det aldrig blir riktigt så mycket trafik endast körs i ytterfil och högerfil i in- och utfarter av flerfältiga CPL. När jag bodde i Borlänge kunde jag ibland köra köerna genom hela stan i rusningstid i vänsterfil eftersom den var tom. Det måste bero på nån liknande lokal praxis som lärts ut till alla.

Det illustrerar också rätt bra varför flerfältiga cirkulationsplatser är en rätt ineffektiv lösning för att öka kapaciteten. Fri höger funkar men sen blir det bara förvirrande för folk.
Det är fortfarande så i Borlänge. Bara att ånga på i vänsterfilen när man skall genom staden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp