Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nej, nu går det för långt, jag som tyckte att vi var rätt bra, ni har cykeltvätt på kontoret?

Avundsjuk och känner mig jättejante.
Japp, nya cykelrummet invigdes för någon vecka sedan. Plats för 100 cyklar (ca) cykeltvätt, mekställning med verktyg och självöppnande dörr, så man kan sitta på cykeln och blippa passerkortet.

Satt talet som en smäck?
Vad var slutklämmen?

Ja, jag blev iaf nöjd.? det är alltid litet ångest och ovant med i talskrivarprocessen annars. Rekommenderar verkligen att göra kreativa grejjer (kanske inte trafikrelaterade) från cykelsadeln. Då man kan vara avslappnad bakom styret och ta in intryck och andas. Najs!

Slutklämmen på talet var iaf att
" nu ska mer vatten och tid rinna under bron, mot oss..." där jag återknöt till början i talet.

+8*C på termometern i morse och det blev premiär för cykeljackan. Men den fick åka ner i väskan efter halva vägen.

Mötte de ”vanliga” cyklisterna (vi som pendlar mer regelbundet) och vi nickar hälsar artigt på varandra. Trevligt !
Dessutom funkar cykeln riktigt flnt ?

Ingen pendling men tog en snabbtur på de lokala grusstigarna. Finfint i solen, trevlig vecka på er!

Bilagor

• IMG_1366.jpg
    IMG_1366.jpg
    1.1 MB · Besök: 41
Det tog på riktigt en kvart från Slussen till Hamngatan idag. Folk cyklar som blinda åsnor. Körde dessutom mot två rödljus vilket jag aldrig gör annars (!!)..hur tidig måste man vara för att köra obehindrat?
Obehindrat i Stockholm? Brukar vara på kontoret ca 06:20, då är det rätt OK. Funkar vanligtvis fram till 1 timme senare. Sen är det kaos.

Det samt undvika att cykla rakt genom city. Jobbigt om man ska dit såklart.
Det är det jag älskar med min pendling, det är i princip enbart genom stan. Hammarby Allé > Götgatan > Slussen> Munkbroleden > Tegelbacken > Vasagatan > Torsgatan. Det kan skilja upp till 10 minuter om jag har otur med rödljusen och mottrafikanter. Och då är det blott 8,5 km. Som mest tror jag att jag hade 17 rödljus.

Det är det jag älskar med min pendling, det är i princip enbart genom stan. Hammarby Allé > Götgatan > Slussen> Munkbroleden > Tegelbacken > Vasagatan > Torsgatan. Det kan skilja upp till 10 minuter om jag har otur med rödljusen och mottrafikanter. Och då är det blott 8,5 km. Som mest tror jag att jag hade 17 rödljus.
Nästan så man hade övervägt åka Ringvägen, eller kanske längs Årstaviken, och över Kungsholmen.

Nästan så man hade övervägt åka Ringvägen, eller kanske längs Årstaviken, och över Kungsholmen.
Ja, nästan. Årstaviken funkar bra de dagar man åker hemifrån tidigt, men när man åker efter att ha lämnat barn så är det rätt mycket folk där.
Kanske ska prova den vägen imorgon, skulle ju slippa Torsgatan upp från Norra Bantorget då.

Men på Götgatan har vi tydligen ”grön våg”
oklart vid vilken tid och vilken fart man ska hålla för att åtnjuta denna lyx?

Morgontrampet var som sagt bra men hemåt var det bedrövligt , tror jag ska skaffa mig en ”stingpinne” (uppfinning av Fylking/Aschberg) för att slippa bli trängd av diverse odugliga mottrafikanter (mest elmuppar) som tycker att de är lite bättre än mig och har sina egna regler….

uj uj uj…

det skrek om cykeln och luktade bränt.

Framaxeln hade skruvat ur sig. Hade kunnat gå åt helvete (35km/t på strava just då) men det blev bara bränd stänkskärm och litet skav på gaffeln. Och stor förvåning hos mig och joggaren jag precis skulle passera.

Kolla era cyklar (bättre än vad jag gjorde) !

Bilagor

• IMG_0067.png
    IMG_0067.png
    343 KB · Besök: 87
Varmt hemåt. Kom iväg senare än vanligt så mer folk ute. Några misstänta trimmade elcyklar samt en motoriserad tvåhjuling med reg-skylt bland annat men alla skötte sig bra.
En och annan bil stående över cykelbana vid utfart men jag tror samtliga körde fram när inga cyklister var i annalkande och blev stående längre än planerat.
En bra dag helt enkelt.

Vilken fin morgon. Tog gruscykeln då pendlaren i halvt icke-cykeldugligt skick för stunden. Ville testa mina nya hjul också. Funkar ju bra, men mindre skillnad än kanske skulle önskat :giggle: . Blev en liten extrasväng på lite trevligare vägar.

Mötte en kvinna i termojacka och barmits. Även om det där med hur man fryser varierar stort kändes det lite over-the-top. Men vad vet jag, hon kanske deffar för kommar ner i vikt inför en kampsportsmatch i kväll.

Pendlade till konferens vid Spårvagnshallarna, hade skjorta och kostym så tog det lugnt. Noterade två snubblar (en proffspendlar med bar end reglade och en nyfrälst på elektrifierad damcykel). Särskilt elcyklisten låg på ringklockan stunden Lang (och var väl till slut 250m framför mig från Slussen). Själv ser jag det som ett misslyckande om jag tvingas plinga. Är jag helt ute och cyklar (hö hö)?

Vilken fin morgon. Tog gruscykeln då pendlaren i halvt icke-cykeldugligt skick för stunden. Ville testa mina nya hjul också. Funkar ju bra, men mindre skillnad än kanske skulle önskat :giggle: . Blev en liten extrasväng på lite trevligare vägar.

Mötte en kvinna i termojacka och barmits. Även om det där med hur man fryser varierar stort kändes det lite over-the-top. Men vad vet jag, hon kanske deffar för kommar ner i vikt inför en kampsportsmatch i kväll.
Den som vet vet lixom: https://www.svd.se/a/jlJQmn/professor-varmetraning-och-hoghojdstraning-har-overraskande-lika-effekt

I går, kl. 16.10 från Kungsträdgården, Skeppsbron söderut till Mariatorget. Makalöst många cyklister, mängden översteg utan vidare det antal som brukar vara ute nån timme senare.
Hur kom det sig? Finvädret fick folk att flexa? Det fanns redan på måndagsmorgonen allmän kännedom om att norra länken skulle haverera på eftermiddagen? Folk får inte längre jobba hemma mån & fre som tycks ha varit legio de senaste åren? Något annat förslag?

I går, kl. 16.10 från Kungsträdgården, Skeppsbron söderut till Mariatorget. Makalöst många cyklister, mängden översteg utan vidare det antal som brukar vara ute nån timme senare.
Hur kom det sig? Finvädret fick folk att flexa? Det fanns redan på måndagsmorgonen allmän kännedom om att norra länken skulle haverera på eftermiddagen? Folk får inte längre jobba hemma mån & fre som tycks ha varit legio de senaste åren? Något annat förslag?
Folk tar varje chans att dra från jobbet så tidigt som möjligt, sen gammalt :sneaky: vi människor är helt otroliga på ursäkter. Skämt åsido men periodvis tycker jag det kan vara lite klurigt samarbeta med folk som inte jobbar när andra jobbar. Tex folk som flexar svintidigt och drar från jobbet just när en annan börjar komma igång. ? I Norge och Danmark får man vara glad om man får någon respons efter 15.

Senast ändrad:
Vad är det för vits med att alternativa fordon såsom elcyklar har backspegel om de ändå inte tittar i den innan de flänger ut i omkörningsfil? Ökat luftmotstånd så att de i än högre utsträckning bromsar oss som trampar?

Blå plastpedaler är tydligen för stöldbegärligt. Då valde jag ändå de billigaste på Bikester. Får se om plastpedaler från Biltema får sitta kvar.
Visa bilaga 651518
…du håller då kedjan föredömligt ”clean”

Men aldrig hört innan att någon råkat ut för att få pedalerna stulna.
Är det någon som skämtar, för SÅ korkad kan man väl inte vara ?

…du håller då kedjan föredömligt ”clean”

Men aldrig hört innan att någon råkat ut för att få pedalerna stulna.
Är det någon som skämtar, för SÅ korkad kan man väl inte vara ?
Hann användas i typ 3-4 dagar innan pedalerna plockades, så kedjan har inte hunnit gått så många varv än.
Blå färg är väl attraktivt helt enkelt.

Bild på attraktiva pedaler:
cube-rfr-flat-hqp-cmpt-pedale-blue-1.jpg

Halv sex till jobbet gick det väldigt bra förutom att baklampan saknades när jag kom fram ?(fästet satt kvar men lampan saknades)
Hemåt vid halv fyra , kaos och trängsel vilket är okej men höll på att bli omkulldragen av en hen på elcykel som åkte i ”tredje ledet” vid slussen alltså mötande fil och hen behövde väja in min fil för att inte krocka med mötande, nu stod jag still och eftersom det var rött och så hade jag ingen ingen möjlighet att jaga efter idioten…..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp