Köpråd gravel cykel

Andreas.M

Medlem
Köpråd gravel cykel
Hej

Jag har tänkt att börja cykla gravel.
Nu behöver jag lite hjälp med att välja vilken cykel jag ska köpa.
Min budget är 20-22.000kr
Just nu har jag 3st olika alternativ.

Felt Breed 30 gravel 20.000kr

Canyon Grizl 7 AL 21.199kr

Allebike MB31 Bramley med shimano 105 2x11s 18900kr

För och nackdelar på dessa cyklar?

Tack på förhand.

Köpråd gravel cykel
Jag hade en Felt Broam (som väl borde ha vissa likheter med Breed). Har nu en Grizl eftersom min Felt blev stulen. Jag gillade båda cyklarna men ska man cykla i skog så kanske man vill ha möjlighet till så breda däck som möjligt. Båda klarar breda däck men vill man köra 28" så klarar Grizl bredare.

När jag kollade på MB31 så skulle sitt-positionen blivit alldeles för utsträckt för mig, men geometrin kan vara ändrad sedan jag kollade alternativt kan den sittställningen passa bra för dig.

Köpråd gravel cykel
Hmm. Många säger som ni, att deras storlekar är stora. I Ridleys egen storlekskalkylator föreslås M för mig som är 177 cm med 82 cm innerbenslängd cirka. Väljer jag att jag är 175 istället föreslås S.
Jag har nog chans att ändra storlek redan nu om jag kontaktar kundtjänst men det skaver lite i mig att Ridley själva föreslår fel storlek. Varför skulle dom göra det?
Kan tillägga att jag kör MTB flitigt och är lite orolig generellt att jag ska få ont i ryggen av att sitta mer framåtböjd, har en relativt upprätt sittställning på MTB och detta fungerar bra. Har dock tidigare haft en del ryggproblem med andra cyklar.
Några råd att ge, borde jag byta storlek?

Edit: Ja, jag bytte storlek. Fick beställa en till cykel, i S, och sen ska jag kunna returnera den i M direkt i butiken.

Senast ändrad:
Köpråd gravel cykel
Hmm. Många säger som ni, att deras storlekar är stora. I Ridleys egen storlekskalkylator föreslås M för mig som är 177 cm med 82 cm innerbenslängd cirka. Väljer jag att jag är 175 istället föreslås S.
Jag har nog chans att ändra storlek redan nu om jag kontaktar kundtjänst men det skaver lite i mig att Ridley själva föreslår fel storlek. Varför skulle dom göra det?
Kan tillägga att jag kör MTB flitigt och är lite orolig generellt att jag ska få ont i ryggen av att sitta mer framåtböjd, har en relativt upprätt sittställning på MTB och detta fungerar bra. Har dock tidigare haft en del ryggproblem med andra cyklar.
Svårt att rekommendera åt andra på internet, men en jämförelse på Bike Insights med mina cyklar så håller jag med om att den ser något stor ut jämfört med dem. Sen beror ju storlek också på individuella preferenser såklart, så att jämföra med andra är inte helt lätt.

Jag är 176 med typ 80-81 innerben. Jag har inte provat Ridleyn själv men i M så är den rätt mycket större än min Carbonda 696 i motsvarande storlek. Ridleyn har längre stack och reach samt 20mm längre seat tube. Men verkar också ha ett flackare sadelrör och lite brantare gaffel så om siffrorna på bike insights stämmer så har den trots "endast" 11 mm längre reach hela 30mm längre top tube. Jag vet inte vad Ridleyn är specad med för stam men jag kör 90 på min.

Jämfört med min Space Horse som jag själv ibland tycker är lite stor (kanske för jag oftast kör på Carbondan) så är Ridleyn större än den med, 6mm längre reach och 20mm längre top tube.

Ridleyn i strl S motsvarar mer eller mindre mina cyklar i strl M/52.

Köpråd gravel cykel
Halloj

Jag har liten erfarenhet av att testa olika ramstorlekar på cyklar. Jag har dock en större erfarenhet av att tolka siffror. Kan någon förklara för mig varför man sitter mer utsträckt på en L jämfört med en M? Det skilljer 6 mm i reach mellan storlekarna, 12 mm mellan S och L.
Stack däremot ökar med 27 mm mellan M och L, och hela 52 mm mellan S och L.

Det är inte bara Ridleyn som ser ut så här, Allebikes gravel ser ungefär likadan ut i storleksskillnaderna och det finns flera andra märken med liknande trappa i geometrin.

I min värld så skulle en Ridley i storlek L med 10 mm kortare styrstam ge en betydligt mer upprätt sittställning än en cykel i storlek S. Men så verkar ingen annan tolka siffrorna... Var tänker jag fel?

Jag bifogar nåra bilder.

kanzo2.JPG

Kanzo.JPG

Köpråd gravel cykel
Halloj

Jag har liten erfarenhet av att testa olika ramstorlekar på cyklar. Jag har dock en större erfarenhet av att tolka siffror. Kan någon förklara för mig varför man sitter mer utsträckt på en L jämfört med en M? Det skilljer 6 mm i reach mellan storlekarna, 12 mm mellan S och L.
Stack däremot ökar med 27 mm mellan M och L, och hela 52 mm mellan S och L.

Det är inte bara Ridleyn som ser ut så här, Allebikes gravel ser ungefär likadan ut i storleksskillnaderna och det finns flera andra märken med liknande trappa i geometrin.

I min värld så skulle en Ridley i storlek L med 10 mm kortare styrstam ge en betydligt mer upprätt sittställning än en cykel i storlek S. Men så verkar ingen annan tolka siffrorna... Var tänker jag fel?

Jag bifogar nåra bilder.

Visa bilaga 651530

Visa bilaga 651526
Men är inte det där en generell problematik sen gammalt på landsvägshojjar, dvs att cykeln mest blir högre för att kompensera för benlängden men inte mycket längre, sen kör man på en 140 mm stam istället?

Sen tittar jag personligen på top tube också. I ditt exempel ovan, mellan S och L så skiljer det ju 45 mm i top tube så cykeln blir ju rätt bra mycket längre ändå. Mellan S och M skiljer det 25 mm. Man kanske inte vill gå ner till hur kort stam som helst heller.

Nu var ju inte diskussionen på de föregående inläggen huruvida man satt mer eller mindre upprätt på en Ridley i strl S mot M utan snarare om M var "normalstor" vilket den inte verkar vara. Men jag håller med i att det inte behöver vara så att man alltid sitter mer upprätt på den mindre cykeln då stack kan skilja en hel del, framförallt eftersom siffrorna inte "följs åt".

Senast ändrad:
Köpråd gravel cykel

Edit: Ja, jag bytte storlek. Fick beställa en till cykel, i S, och sen ska jag kunna returnera den i M direkt i butiken.
Ridley har designat cykeln för att den ska vara precis som den är. Jag tror snarare att cykeln kanske är lite för rejsig för dig? Om du tycker att den är för lång eller för låg i den storlek som tillverkaren har tänkt sig att du ska ha kan det vara ett tecken på att modellen kanske inte är riktigt optimal för dig utan är tänkt för personer som vill sitta mer utsträckt/aggressivt.

Men som vanligt är storleksrekommendationerna bara en utgångspunkt och det finns alltid en viss justermån. Ramen är inte speciellt extrem tycker jag, dvs. det finns betydligt rejsigare cyklar.

Köpråd gravel cykel
Jag har en M som är några mm längre än min lvgcykel i strl 56/L.
Tror man ska välja en annan cykel om man vill ha upprätt sittställning. Det blir många spacers.

Köpråd gravel cykel
Hej! Är ny på forumet.

Jag har börjat pendla till jobbet ca 1,3 mil enkel väg och har kört på min gamla landsvägscykel (som har sätt sina bästa dagar) som införskaffades för ett triathlon för 9 år sedan. Idag fick jag punka halvvägs till jobbet och kände att antigen får jag rusta upp den rejält eller köpa en ny hoj, mer än bara däcken som behöver en del kärlek. Har sneglat på gavel hojar de senaste veckorna då jag gillar cykelstilen. Har fastnat för en specifik hoj då priset är ok och det känns som utrustningen är ok för det priset (egenanalys efter lite häng på diverse forum osv).

Så min fråga är Seriuos Gravix Comp (hydraulisk broms, Tiagra) för 9600kr ett bra köp?

Har svårt att hitta andra cyklar med liknande spec för samma peng.

Väl mött
En novis i cykelbyxor

Köpråd gravel cykel
Hej! Är ny på forumet.

Jag har börjat pendla till jobbet ca 1,3 mil enkel väg och har kört på min gamla landsvägscykel (som har sätt sina bästa dagar) som införskaffades för ett triathlon för 9 år sedan. Idag fick jag punka halvvägs till jobbet och kände att antigen får jag rusta upp den rejält eller köpa en ny hoj, mer än bara däcken som behöver en del kärlek. Har sneglat på gavel hojar de senaste veckorna då jag gillar cykelstilen. Har fastnat för en specifik hoj då priset är ok och det känns som utrustningen är ok för det priset (egenanalys efter lite häng på diverse forum osv).

Så min fråga är Seriuos Gravix Comp (hydraulisk broms, Tiagra) för 9600kr ett bra köp?

Har svårt att hitta andra cyklar med liknande spec för samma peng.

Väl mött
En novis i cykelbyxor
Jag tycker det låter som att du får mycket cykel för pengarna, aldrig prövat Serious cyklar men sett till att du får hydrauliska bromsar och 10 delat tiagra så låter det ju bra, har själv det till min pendlare och är mycket nöjd! Lite synd med aluminium gaffel bara.

Köpråd gravel cykel
Jag tycker det låter som att du får mycket cykel för pengarna, aldrig prövat Serious cyklar men sett till att du får hydrauliska bromsar och 10 delat tiagra så låter det ju bra, har själv det till min pendlare och är mycket nöjd!
+1
Lite synd med aluminium gaffel bara.
Okunnigt och fördomsfullt att dissa gaffeln enbart baserat på materialet.
Det går tyvärr inte att generalisera så utifrån materialet och endast materialet
Vare sig det gäller ramar eller gafflar
Det är HUR det är designat, konstruerat och tillverkat som är viktigare än av VAD

Den som ändå inbillar sig att alugafflar skulle vara dåliga enbart utifrån vilket material de är konstruerade av kan fundera över gaffelvalet lyx-titanramstillverkaren Merlin gjorde när de började för över 30 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte ramens komfort-egenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D, trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden. Den var den bästa då, och det finns tester där den har jämförts med kolfibergafflar som visade att den fortfarande var väldigt bra 2003, detta trots aluminiumet.

@CarlRune det går alltså inte att säga bu eller bä om Seriuos Gravix Comp enbart baserat på materialet i gaffeln.
Men jag hoppas att du får en cykel du blir nöjd med.

Köpråd gravel cykel
Okunnigt och fördomsfullt att dissa gaffeln enbart baserat på materialet.
Nej det är klart, jag är ingen expert på material i gafflar, detta baseras endast på egen erfarenhet där jag föredragit de gafflar som varit tillverkade i kolfiber. Finns säkert supertjusiga alugafflar och ganska rötna kolfibergafflar. Då är alla överens igen!

Köpråd gravel cykel
Nej det är klart, jag är ingen expert på material i gafflar, detta baseras endast på egen erfarenhet där jag föredragit de gafflar som varit tillverkade i kolfiber.
Varför skrev du inte det då i ditt tidigare inlägg?
Självklart skiljer det mellan gafflar (liksom även ramar) även i samma material
Därför är det bättre om du kommer med konkreta exempel på de gafflar du har upplevt som dåliga, gärna även på de som du har tyckt varit bra, oavsett vilket material de är gjorda av.
Att generalisera över materialet och endast materialet enbart baserat på enstaka exempel är inget annat än okunnigt och fördomsfullt.

Köpråd gravel cykel
Det tog lite längre tid än förväntat att få några mil på cykeln, men nu efter lite semester och sjukdom har jag rullat de första 10 milen.

För börja med att poängtera att jag inte har mycket till er erfarenhet av cykling. Har du enbart cyklat ca 50-100 mil på en 15 års äldre occano racer Al ram med Sora växlar/bromsar under senaste 10 åren.

Mitt första intryck är att den fyller alla de behov och förväntningar jag hade. Ramen känns robust och stabil, bekvämt handtag, växlingen är smidig och följsam (bättre känsla än Sora), bromsen och den följsam och känns trygg. Däcken har ok grepp och rullar fortare än vad jag trodde. Når samma topphastighet som med racern vid pendling till jobbet, och det tar lika långtid de 1.3 milen. Sen är den grymt snygg också ? dock har jag slängt på en pakethållare vilken inte är så estetiskt tilltalande men den är en pendlar hoj så man får försöka bortse från det.

//Väl mött

Bilagor

• IMG_1041.jpeg
    IMG_1041.jpeg
    878.6 KB · Besök: 133
Tillbaka
Topp