Ekerö - Vägarbeten

Eken08

Aktiv medlem
Ekerö - Vägarbeten
Nu är det mycket på Ekerö för oss som bara vill ut och snurra ett varv på Lovö.

1. Smalt på Drottningholmsbron
2. Avstängd cykelbana mellan Drottningholm-Rörbyvägen
3. Två säkerhetskontroller vid FRA

Någon som vet tidsplan för framförallt 2 men även 1? Tre har ju regeringen redan svarat på. Även om det är oklart hur ett par extra inaktiva Securitas-vakter som bevakar något som redan var bevakat skall öka säkerheten för riket mot den lede fi.

Ekerö - Vägarbeten
Har rullat igenom vakternas kontroll men såklart i lämplig hastighet och med ögonkontakt och en nick som ok på att passera
Ja, det stör en cyklist enbart indirekt genom att det inte går att mötas. Tacknämligt nog har de inte brytt sig om att återplacera farthindren som till en början hade smalt till inget mellanrum för cykelhjul.

Ekerö - Vägarbeten
Ja, det stör en cyklist enbart indirekt genom att det inte går att mötas. Tacknämligt nog har de inte brytt sig om att återplacera farthindren som till en början hade smalt till inget mellanrum för cykelhjul.
Det stör ju intervallerna tyvärr, men bättre än att de helt stänger av vägen som det också varit snack om.

Nummer 1 och 2:

Cykelbanan ska gå på södra sidan av vägen hela vägen över Nockebybron. Hur länge har de hållit på, minst 2 år? Hittar ingen tidplan men man får väl anta att det tar minst lika lång tid till...

Ekerö - Vägarbeten
Det stör ju intervallerna tyvärr, men bättre än att de helt stänger av vägen som det också varit snack om.

Nummer 1 och 2:

Cykelbanan ska gå på södra sidan av vägen hela vägen över Nockebybron. Hur länge har de hållit på, minst 2 år? Hittar ingen tidplan men man får väl anta att det tar minst lika lång tid till...
Efter 2030 om jag tolkar https://www.trafikverket.se/vara-pr...r-klar-ett-ar-senare---nockebybron-far-vanta/ rätt En del av arbetena på Nockebybron måste utföras med svängspannet i öppet läge med avstängd trafik och risk för långvariga köer. För att störa framkomligheten så lite som möjligt skjuter vi därför upp breddningen av Nockebybron tills E4 Förbifart Stockholm har öppnat nya vägar från Ekerö till fastlandet i norr och i söder 2030.

Ekerö - Vägarbeten

Nummer 1 och 2:

Nya asfaltsläggningen på den första biten från bron är riktigt dåligt utförd, som att cykla på vågskvalp. Generellt sätt tycker jag asfaltsläggningar på GC har genomförts sämre på sistone, och som alltid sämre än på bilväg. Vid förbifarten i Vinsta är den som ett nylackerat svart salongsgolv!

Ekerö - Vägarbeten
Nya asfaltsläggningen på den första biten från bron är riktigt dåligt utförd, som att cykla på vågskvalp. Generellt sätt tycker jag asfaltsläggningar på GC har genomförts sämre på sistone, och som alltid sämre än på bilväg. Vid förbifarten i Vinsta är den som ett nylackerat svart salongsgolv!
Men det senaste problemet är ljussignalerna vid första infarten till Drottningholm. När man kommer från stan så tycks de aldrig slå om? Fungerar tryck-knappen alls?

Ekerö - Vägarbeten
Det finns flera saker som är problematiska för cyklister vid vägarbetena längs Ekerövägen. Jag tror att Trafikverket skulle behöva ha bättre tillsyn av dem längs hela sträckan.

Är det någon här som vet hur det blir vid FRA i framtiden? Trafikverket ville ju avsäga sig väghållarskapet och vägen skulle stängas av vid FRA. Att köra "FRA-varvet" kommer iaf vara ett minne blott eftersom cykelbanan längs Ekerövägen är på andra sidan så att man måste stanna vid trafiksignalen.

Ekerö - Vägarbeten
Det finns flera saker som är problematiska för cyklister vid vägarbetena längs Ekerövägen. Jag tror att Trafikverket skulle behöva ha bättre tillsyn av dem längs hela sträckan.

Är det någon här som vet hur det blir vid FRA i framtiden? Trafikverket ville ju avsäga sig väghållarskapet och vägen skulle stängas av vid FRA. Att köra "FRA-varvet" kommer iaf vara ett minne blott eftersom cykelbanan längs Ekerövägen är på andra sidan så att man måste stanna vid trafiksignalen.
Ska det alltså inte bli en cykelbana även på den västra sidan när de är klara?

Nu ska jag skriva till Securitas och be dem lägga farthindren på ett säkert sätt för cyklister, har glömt av det alldeles för länge.

/FRA-varvets vänner

Ekerö - Vägarbeten
Ska det alltså inte bli en cykelbana även på den västra sidan när de är klara?

Nu ska jag skriva till Securitas och be dem lägga farthindren på ett säkert sätt för cyklister, har glömt av det alldeles för länge.

/FRA-varvets vänner

När jag tittade på handlingarna för några år sedan så fanns det ingen cykelbana på västra sidan om jag minns rätt.

Ekerö - Vägarbeten
När jag tittade på handlingarna för några år sedan så fanns det ingen cykelbana på västra sidan om jag minns rätt.
Inte vad jag kan se heller. Kartor finns här: https://bransch.trafikverket.se/forbifartstockholm-dokument

Screenshot_20231016-224522796~2.jpg

Ekerö - Vägarbeten
Tack!

Till min fasa ser jag att det är cykel- OCH gångbana på östra sidan. ;) Oavsett, jag antar att cykelbanan byter sida även på bron? Rimligt för då hamnar cyklister direkt på city-sidan i Brommaplansrondellen.

Oavsett blir det med andra ord minst ett rödljus för att komma in på FRA-rundan. Vi skulle behövt en Happy-medlem i Trafikverkets projektgrupp…

Ekerö - Vägarbeten
Tack!

Till min fasa ser jag att det är cykel- OCH gångbana på östra sidan. ;) Oavsett, jag antar att cykelbanan byter sida även på bron? Rimligt för då hamnar cyklister direkt på city-sidan i Brommaplansrondellen.

Oavsett blir det med andra ord minst ett rödljus för att komma in på FRA-rundan. Vi skulle behövt en Happy-medlem i Trafikverkets projektgrupp…
Cykelbana på östra sidan av Nockebybron är (tidigast) klar 2030 enligt nuvarande plan, så det är ett tag tills man inte behöver byta sida av vägen vid Drottningholm...

"Varvet" som en oavbruten slinga är borta framöver, men kanske kommer man kunna köra fram och tillbaka mellan Kungsgården och busshållplats Kanton.

Ekerö - Vägarbeten
Cykelbana på östra sidan av Nockebybron är (tidigast) klar 2030 enligt nuvarande plan, så det är ett tag tills man inte behöver byta sida av vägen vid Drottningholm...

"Varvet" som en oavbruten slinga är borta framöver, men kanske kommer man kunna köra fram och tillbaka mellan Kungsgården och busshållplats Kanton.
Ok, tack för info.

Det sistnämnda upplägget tänker jag inte är ”hotat” av något vägarbete, utan ”enbart” fått farthinder utanför FRA?

Ekerö - Vägarbeten
IMG_0703.png

Infarten på FRA-varvet, respektive positiv effekt av sidbytet är att cyklister inte längre kan mötas av turister i grupp när de stiger av bussen rätt ut i cykelbanan. Siktad buss har alltid fått mig att lägga in en spurt för att passera hållplatsen innan dörrarna öppnas.

Bilagor

• IMG_0704.png
    IMG_0704.png
    303 KB · Besök: 55
Ekerö - Vägarbeten
Det positiva: Denna ”lösning” har alltså reviderats till förmån för den som visas ovan.

Det negativa: Inledningsvis tyckte alltså en trafikplanerare att detta var en bra lösning ?. Skulle det ens ha varit möjligt med möte mellan kuren och räcket!?!

Bilagor

• IMG_0705.png
    IMG_0705.png
    231 KB · Besök: 98
Ekerö - Vägarbeten
Visa bilaga 660774

Infarten på FRA-varvet, respektive positiv effekt av sidbytet är att cyklister inte längre kan mötas av turister i grupp när de stiger av bussen rätt ut i cykelbanan. Siktad buss har alltid fått mig att lägga in en spurt för att passera hållplatsen innan dörrarna öppnas.
Ja då blir det ju bättre om några år men just nu är det helt värdelöst om man kommer från Ekerö in mot stan, folk står över hela cykelbanan när de väntar på bussen (åtminstone gällde detta för två veckor sedan..).

Ekerö - Vägarbeten
Grundproblemet är att Trafikverket inte hade någon koll på hur många som cyklade FRA-varvet. Jag bad om att få data från flödesmätningar för att jag antog att de hade det som underlag för konsekvensbedömningen av åtgärder. Men enligt väglagen så behöver man endast göra flödesmätningar för motordrivna fordon enligt handläggaren på Trafikverket.

Ekerö - Vägarbeten
Grundproblemet är att Trafikverket inte hade någon koll på hur många som cyklade FRA-varvet. Jag bad om att få data från flödesmätningar för att jag antog att de hade det som underlag för konsekvensbedömningen av åtgärder. Men enligt väglagen så behöver man endast göra flödesmätningar för motordrivna fordon enligt handläggaren på Trafikverket.
Tack för insatsen för att försöka bevara Varvet!

Verket kanske kan komma till sommaren och mäta antalet cyklister som trängs vid de två rödljusen vid Drottningholm (Pressbyrån och infartsparkeringen) för att komma ut på det stympade Varvet.

Förmodligen blir det som vanligt liv i luckan först när bilister börjar klaga på att cyklister kör som bil mellan ovan nämnda punkter.

Ekerö - Vägarbeten
Största hotet mot FRA-rundan är nog det som gett rundan namnet.

De planerar att utvidga skyddsområdet, och vill då stänga vägen. Och det är väl rimligt att inte ha en väg genom skyddsområde. Men synd.

Visa bilaga 661098

Frågor och svar om FRA:s utveckling på Lovön - Fortifikationsverket https://www.fortifikationsverket.se...h-svar-om-FRAs-utveckling-pa-Lovon_210125.pdf
Tack för ytterligare info. Läste bifogat, hoppet är det sista som överger en.

IMG_0723.jpeg

Ekerö - Vägarbeten
Angående Ekerö/FRA finns en liten fälla här tycker jag om man inte är van. Finns ju diverse farthinder nu men just här (ungefär i boxen nedan) är de placerade på ett sådant sätt att man ganska lätt kan råka skära ner i det lösa gruset vid sidan av vägen om man försöker snitsla sig vänster om farthindrena. När man kommer i riktningen som pilen visar.
1714396035924.png

Senast ändrad:
Ekerö - Vägarbeten
Nå't nytt sen i fjol?

Kan man cykla FRA-varvet fortfarande?
Ja det går ju men som @MrSthlm skriver farthinder och ibland vakter så inte läge för KOM. Extremt jobbigt att ta sig över stora vägen två gånger för att komma in och ut på varvet.

Kaos vid Drottningholm om man råkar komma samtidigt som en busslast turister... Och ljusignalerna för att korsa vägen vid Drottningholm, tror aldrig jag sett längre intervaller i Sverige.

Dessutom är motvinden värre än i fjol och cykeln rullar långsammare.

Ekerö - Vägarbeten
Ja det går ju men som @MrSthlm skriver farthinder och ibland vakter så inte läge för KOM. Extremt jobbigt att ta sig över stora vägen två gånger för att komma in och ut på varvet.

Kaos vid Drottningholm om man råkar komma samtidigt som en busslast turister... Och ljusignalerna för att korsa vägen vid Drottningholm, tror aldrig jag sett längre intervaller i Sverige.

Fast du är i toppform? Eller är det något fel där också? ?

Annars låter ju några FRA-vakter som de skulle kunna få fart på en. I alla fall om de är beväpnade.

Ekerö - Vägarbeten

Ja, de där dubbla övergångarna är en riktig glädjedödare.

Turister som intet ont anandes blockerar för cyklar är en klassiker från tiden innan vägarbetena. Möjlig ny klassiker är cyklister på väg mot Brommaplan som kör förbi ljuset på sidan närmast slottet i tron att cykelbanan fortsätter den sidan och sedan åker över bilvägen, klickar ur, ställer sig i grupp på cykelbanan där de informerade cyklisterna kommer och följaktligen får stanna upp.

Vi skulle behövt bilda motståndsrörelsen FRA-Varvets Vänner innan Förbifart Stockholm klubbades.

Tillbaka
Topp