Köpråd: Fulldämpad stigcykel ca 25k

Hallå,

Jag har sökt och det finns flera såna här trådar tidigare men vill ha lite tips både utifrån mig och kanske hitta ett par aktuella deals så jag skapar en ny tråd.
Jag har en enkel hardtail från 2019 idag som jag är nöjd med men vill gärna försöka ta cyklingen till nästa nivå. Cyklar mestadels på stökiga stigar med rötter, berg och enklare drops. Inga bikeparks eller hopp eller så mycket downhill. Visst går det nedför ibland men oftast ganska långsamt och försiktigt. Men jag vill känna att cykeln klarar av lite mer och jag hoppas kunna utvecklas lite med en "allroundcykel" som är heldämpad och har lite bättre grejor än min nuvarande cykel.

Jag vill gärna kunna ta cykeln till typ Isaberg men det blir verkligen 5% av cyklingen som mest och där är det helt OK om jag får hålla mig till enklare leder och kanske försiktigt testa ett par röda. Räknar med att köra ca 3 ggr per vecka och nästan året om även om det nog blir hardtailen på grusade stigar när vintern slår till.

Jag är 190 lång och väger 97kg utan utrustning, tyvärr mer förtjust i öl än skivstänger och roddmaskin :D När jag mätt innerben så är det ca 91 cm och armarna ca 63cm så jag gissar att jag borde gå på XL även om olika butiker verkar skilja lite på mått. Jag är 42 år om det nu har någon som helst inverkan på beslutet. Räknar inte med att bli tävlingscyklist, möjligen köra cykelvasan som motionär nångång men det är inte huvudsyftet. Bekvämlighet med dämpningen trumfar att slipa några sekunder på sträckan :)

Jag skulle gärna komma undan med 25k men +/- 5k är helt OK om jag hittar en bra cykel. Över 30k känns lite väl dyrt i nuläget. Jag har SRAM NX 1x12 på min hardtail och det har fungerat väldigt bra. Skulle gärna komma upp till SRAM GX eller Shimano XT men det är ingen dealbreaker. Tycker många verkar köra Shimano Deore och det är säkert helt OK men jag har väldigt dålig koll. Jag har dålig koll på geometri och tycker det är en djungel, har sett några videos som går igenom skillnaderna och jag tittar väl mot trail/enduro men tycker ändå att det är svårt att navigera rätt.

Har kikat på Allebike MB31 Discovery och den verkar vara finfin. Bor i GBG så lokal cykel är ju lite kul, har dock inga problem med att köpa cykel på nätet. Läst om nåt strul med bakdämparen på MB31 men jag tror verkligen inte det påverkar mig. Dock är den inte i lager men den ligger på 25k som jag satt som önskad budget. Såg även en bra rabatt på Nukeproof 290 Comp som verkar vara åt trail-hållet. En rejäl rabatt just nu som tar ner den från 42k till 25k men jag har svårt att se om originalpriset på 43k är motiverat jämfört med t ex MB31: https://www.bikester.se/nukeproof-reactor-290-comp-intl.-M1293498.html?vgid=G1921503

Har läst bra saker om Trek Fuel Ex och just nu finns 8:an (från 2022) på rabatt ner från 42k till 30k och det känns också som en bra deal. Jämfört med Nukeproof så är det XT-komponenter vilket jag gissar är ett plus. Osäker på om det är värt 5k dock. Sen tycker jag inte den blåa Trek-varianten är lika snygg som den rödsvarta men den rödsvarta kostar 2-3k mer och det tycker jag inte det är värt, dessutom är jag ~8k över budget. Men den blå Trek:en är OK snygg så det är ingen dealbreaker.

Har ingen brådska egentligen så funderar på om jag skulle sätta bevakning på några cyklar till black friday och köpa en då. Även om jag har svårt att tro att det blir mer rabatt än 30-42% som det är på Trek och Nukeproof just nu. Om jag ska vänta till black friday så känns det som att jag borde ha en lista på cyklar i 30-40k klassen som jag har bevakning på och hugger en vid midnatt typ :)

Ska jag vänta till black friday eller bara köpa nåt nu? :D

Reactor är möjligen lite mer lämplig för liftburet. Även Vitus Mythique AMP är mycket bra värde.
men discovery kanske är mer lämplig för övrig cykling.

De finns också. Spectal 125 är typ en kortslagig enduro cykel som trampar ganska bra och Neuron ska vara mer åt DC hållet av Trail även om den har längre slag än Spectral 125. Båda är väldigt fina cyklar

Beror väl lite på om du värderar cyklingen nu under hösten/sensommaren mer än att spara någon tusenlapp. Cyklarna är ju ganska billiga nu också så du skulle nog inte spara speciellt mycket oavsett, ffa inte på cyklar i din budget.

I din budget så hade jag nog valt antingen Mythique AMP eller MB31 Discovery som tyvärr inte finns med Pike i nuläget men du får dock lite bättre hjul med Revelation versionen.

Reactor och Spectral 125 är mer åt enduro hållet av Trail segmentet så kanske inte så passande med tanke på vad du tänker cykla. Spectralen är dock väldigt bra pris på och det är inte direkt så att det skulle vara en dålig cykel för ditt endamål.

Tack för alla tips!

Lite som jag förväntade mig, det är en djungel :) Jag går mest på komponentgrupp men inser samtidigt att jag nog inte kommer märka så stor skillnad.

Jag har läst bra saker om Occam och det verkar vara en favorit här på forumet. Ganska bra pris nu också: https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/trailcykel/orbea-occam-h30-dark-green-metallic-mtb. Med det sagt tycker jag att Spectral är både snyggare, billigare och verkar ha snarlika komponenter (Deore M6100).

Tittar jag bara på drivlina så verkar t ex Lapierre ha en modell med SRAM GX till bra pris just nu: https://www.tcmcykel.se/p/mountainbike-3/trailcykel/lapierre-zesty-tr-49. Tycker dock att Spectral är snyggare.

Mythique AMP har jag inte hört talas om. Säkert en grym cykel men gillar inte färgen (röd) eller att den har extern kabeldragning. Jag brukar inte vara så fåfäng men det ska ju kännas bra i magen :)

Jag är som sagt en glad motionär som vill känna att cykeln kan lite mer än min hardtail. Kommer aldrig störta ner för några röda eller svarta leder i parkerna. Lutar därför starkt åt Spectral 125 AL 5 just nu.

Fattar att geometrin skiljer sig men jag som inte har någon direkt referens tänker att jag lär mig cykeln så som den är. Jag kanske är naiv.

Det kommer säkert mer tips men om jag skulle gå på Spectral 125 så har jag två frågor:
1) Canyon verkar rekommendera storlek L-XL på mig men om jag skriver att jag är 188cm (jag är 190) så får jag rekommendation på L. Jag är som sagt ingen lättviktare (97 kg) och är stor. Tappar jag mycket "smidighet" på att gå på en XL? Vill inte köpa fel storlek. Många andra sidor rekommenderar XL för min längd men Canyon är inte lika självklart.
2) Kan man beskriva vad skillnaden är mellan Spectral 125 AL 5 och Spectral 125 CF 7? Jag brukar gå på ett lite dyrare alternativ för mer kvalitet men jag tycker inte det känns nödvändigt i det här fallet. Jag har jämfört på sidan och för +10k i pengar får jag -1,5kg (kolfiber), SRAM GX istället för M6100 och några andra (mindre) skillnader som jag ser det. Är jag dum som tänker att 1,5kg inte gör jättestor skillnad om jag ändå väger in på 100kg med utrustning? Drivlinan kräver säkert lite mindre underhåll och kanske håller lite längre men för 10k kan jag serva och mecka ganska mycket. Jag förstår att jag ljuger för mig själv men skulle jag uppleva någon markant skillnad om jag körde på dessa två varianter?

Velade i veckor mellan alla cyklar som nämnts i tråden. Bor också i gbg och ägnar mig åt liknande cykling som du beskriver. Landade i mythique vrx som jag beställde här om dagen, framför allt för att den var snyggare än amp. Valde den framför spectralen då jag tror den blir mer lättmanövrerad och lekfull. Får nog hem den innan helgen så kan ge ett utlåtande sen! Ska bli kul att gå från ht till fs :)

Är 185 cm o tycker L passar mig klockrent på spectral 125. Svårt att säga vad du ska välja. Spontant tänker jag XL. Den 16:e kan du (kanske) testa cykeln på Floda Bike Festival, Canyon kommer att vara där med några cyklar. Alltid bäst att testa själv oavsett vad vi andra säger. Det är egentligen bara du som kan säga vad som känns bäst.

1, 5 kg på en cykel är mkt och det gör skillnad. Det går inte att säga att "jag ändå väger in på 100kg...", cykelns vikt spelar roll. Om det är värt 10k? Vet inte. Men det är väl en vanesak.

Vad gäller komponenter tycker jag att gaffeln är viktigast. Bakdämpare sedan. Bromsar (men dom är ganska billiga att uppgradera). Drivlina spelar ingen som helst roll över en viss nivå imho. Deore, SLX, XT - det är skit samma vad det sitter på hojen!

Ett alternativ kan också vara YT Jeffsy som är sjukt prisvärd för tillfället, Spectralen är lite extrem i geometrin som @Staten är inne på. Jag har en Spectral (den med 150/160 slaglängd) i strl XL. Jag är 191 cm och för mig skulle en large vara för liten, Canyon är också kända för att rekommendera något små storlekar.

2) Kan man beskriva vad skillnaden är mellan Spectral 125 AL 5 och Spectral 125 CF 7? Jag brukar gå på ett lite dyrare alternativ för mer kvalitet men jag tycker inte det känns nödvändigt i det här fallet. Jag har jämfört på sidan och för +10k i pengar får jag -1,5kg (kolfiber), SRAM GX istället för M6100 och några andra (mindre) skillnader som jag ser det. Är jag dum som tänker att 1,5kg inte gör jättestor skillnad om jag ändå väger in på 100kg med utrustning? Drivlinan kräver säkert lite mindre underhåll och kanske håller lite längre men för 10k kan jag serva och mecka ganska mycket. Jag förstår att jag ljuger för mig själv men skulle jag uppleva någon markant skillnad om jag körde på dessa två varianter?
CF 7 ser väldigt fin ut för pengarna också, men den är ju ändå 10k dyrare. Du får ju dock lite bättre hjul, bromsar och drivlina men dämparna är samma, alltså ingen super skillnad komponentmässigt. Själv tycker jag även att Canyons kolfibercyklar är väldigt mycket snyggare än motsvarande i aluminium men smaken är som baken.

Ett alternativ kan också vara YT Jeffsy som är sjukt prisvärd för tillfället, Spectralen är lite extrem i geometrin som @Staten är inne på. Jag har en Spectral (den med 150/160 slaglängd) i strl XL. Jag är 191 cm och för mig skulle en large vara för liten, Canyon är också kända för att rekommendera något små storlekar.
Jeffsyn var jag också inne på, verkar vara en grym deal! Hade fått vänta nästan 2 månader på min storlek bara, men annars så.

@MagerValp här: https://www.cykelkraft.se/mtb-trek-fuel-ex-8-29-bla

Så svårt! Tycker YT Jeffsy är nice men föredrar nog Canyon Spectral 125 AL 5. Tycker den är lite snyggare, verkar ha snarlik vikt och ungefär samma nivå på komponenterna, är ca 4k billigare och finns i lager.

Känner lite att jag kanske ångrar mig om jag "fegar" och köper den "billiga" Spectral 125 AL 5. Ser framför mig hur jag tänker "Materialsport... Om jag bara lagt 30k så hade jag löst den där slingan utan problem, nu får jag hoppa av cykeln och skämmas". Med det sagt gillar jag inte känslan av att köpa en cykel för 30k och ändå inte ta mig uppför nån bergsstig eller vad det nu är, vad ska jag då skylla på? :)

Spectral 125 AL 5: Jag gillar utseendet och Canyon som märke. Tror den duger mer än väl för mig.
Trek Fuel EX 8 (blå): Inte helt såld på utseendet och har ingen relation till Trek. Men tänker att en cykel för nästan dubbla priset (42k mot 23k) borde ha en ganska stor fördel. +10k i pris men -1,5kg, bättre drivlina, bättre bromsar, mer längd i fjädringen (osäker på dämparnas kvalitet dock) och en del "lyx" som förvaring i ramen, intern kabeldragning även bak etc.
Spectral 125 CF 7: Bubblare, alternativ till Trek:en då. Fördelarna är snyggare och canyon, nackdelen är att komponenterna verkar lite sämre (?)
Orbea Occam H30: Verkar vara "trailfavoriten" med nya geometrin. Bra prissatt mitt-emellan på budget runt 25k. Inte helt förtjust i utseendet och tycker egentligen inte att jag får något mer än Spectral 125 AL 5 som är 5k billigare och jag gillar mer i utseende.

Får sova på detta innan jag spontanköper något så här på kvällskvisten :)

Occam H30 kostar 21k på Bikester (2022): https://www.bikester.se/orbea-occam-h30-M1015487.html?vgid=G1491725#cgid=37175

Men om du nu gillar Canyon som märke så har du ju även nya Neuron som t o m har längre fjärdingsväg bak än Spectral 125. En lite rappare stighoj som känns väldigt trevlig. Funkar fint i röda backar i Isaberg den med även om den "bara" är en kategori 3-cykel.

Edit: Brasklapp för årsmodell på Occam, vet inte om 2022 är den nyaste ramen.

Senast ändrad:
Spectral al 5 är ju inte blytung direkt. Den är ju så billig att du sen kan köpa ett set med lättare hjul och en XT kassett för trailcykling sen om du vill och spara originalhjulen när du cyklar enduro/park. Det är den roterande vikten som kommer ge mest skillnad speciellt i din viktklass. Dagens cyklar är ju så bra och nu börjar de bli vettigt prissatta så förstår att det är svårt att välja. Läs lite recensioner på nätet. Ger en bra fingervisning om hur och var cykeln funkar bäst även om smaken givetvis är olika.

Trek Fuel EX 8 (blå): Inte helt såld på utseendet och har ingen relation till Trek. Men tänker att en cykel för nästan dubbla priset (42k mot 23k) borde ha en ganska stor fördel.
42k är lite av ett fantasipris, Trek höjde priserna rejält 2022. Den kostade 37-38 nånting 2021, men 30k är fortfarande ett väldigt bra pris. 2020-2022 är samma cykel (gen 5), 2023 är nya generation 6 med en annan lite större ram.
+10k i pris men -1,5kg, bättre drivlina, bättre bromsar, mer längd i fjädringen (osäker på dämparnas kvalitet dock)
Ingen lyx på dämparna men bra grejer.
och en del "lyx" som förvaring i ramen, intern kabeldragning även bak etc.
Det är ingen ramförvaring på gen 5 aluramar.

Men gott om andra fina alternativ också som du noterat. Jag tror inte du blir missnöjd med någon av cyklarna här.

Om du inte tror du kommer cykla park och utförsorienterat så mycket (kanske inte alls?) så lägg bort Spectral 125 ur din lista. Ska den vara rolig på vanlig stig så behöver du pressa på rätt ordentligt. Bättre köpa en cykel som passar din tänkta cykling bättre och då tror jag Neuron är bästa valet i Canyons sortiment. Så gick mitt resonemang iaf när jag valde Neuron - innan vi hade barn så cyklade jag flera veckor i alperna och cyklade med för den tiden överbyggda cyklar i skogen (Scott Ransom bland annat) och det är roligare med rätt verktyg på rätt stig så att säga.

Har inte läst tråden speciellt noga, men om det öht pratas park eller utförs så känns det konstigt att det diskuteras cyklar med mellan 125-140 i slaglängd. Mer slaglängd och slack geo (63-64) känns som måste.

Jag vill gärna kunna ta cykeln till typ Isaberg men det blir verkligen 5% av cyklingen som mest och där är det helt OK om jag får hålla mig till enklare leder och kanske försiktigt testa ett par röda.

Du kanske ska läsa i alla fall första inlägget? :-) Att köra en onödigt tung och slack cykel på vanliga stigar i ganska låg fart tror jag blir dötrist.

Occam H30 kostar 21k på Bikester (2022): https://www.bikester.se/orbea-occam-h30-M1015487.html?vgid=G1491725#cgid=37175

Men om du nu gillar Canyon som märke så har du ju även nya Neuron som t o m har längre fjärdingsväg bak än Spectral 125. En lite rappare stighoj som känns väldigt trevlig. Funkar fint i röda backar i Isaberg den med även om den "bara" är en kategori 3-cykel.

Edit: Brasklapp för årsmodell på Occam, vet inte om 2022 är den nyaste ramen.
Orbea körde gamla länkaget (från 2020-2021) på H30 2022 om jag minns rätt. Vet inte hur det var på 2023. Alla andra modeller fick nya länkaget.

Kloka inspel, tack! Jag har läst på en hel del och fastnar allt mer för Canyon och hade helt missat (eller av något skäl uteslutit) Neuron. Nu när jag läst mer om just den så känns den alltmer rätt för mig. Den verkar vara uppdaterad under 2022 också vilket ger mig lite hopp om att den inte känns utdaterad om två år. Jag ska läsa på mer om denna men efter många turer lutar det nu starkt åt den.

Känner mig träffad av ditt inlägg @jomper och även om jag gärna hade tagit cykeln till Isaberg för lite försiktig utförsåkning så är downhill inget som står på min lista. Mycket mycket mer fokus på stigar i behagligt motionstempo.

Min hardtail har SRAM så det hade varit trevligt att kunna dela på komponenter som t ex kedjelås men det kanske inte är så mycket mer än så och just kedjelås är både billiga och används inte så ofta :)

Två frågor om Neutron 5:
1. Många pratar om framfjädringen som väldigt viktig och det verkar som att Pike är en bra variant. Men jag antar att den som sitter på Neuron 5 är helt OK för enkla stigar? Det sitter än "Rock Shox Recon Silver RL" på den.
2. Canyon rekommenderar storlek L på denna för mig på 190cm, 91cm innerben (och ca 100kg i vikt). Som nämnt i tråden så verkar Canyon rekommendera små storlekar. Ska jag köra på en L för att den blir lite "roligare" och "smidigare" eller ta en XL som kanske bättre tryggar mig och min (höga) vikt? :)

Jag kör Spectral 125 CF7 på vanliga/stökiga stigar med flipchippet i HI läget vilket jag tycker fungerar ypperligt för info.

Jag har provat både Neuron CF8 och Spectral 125 CF9 och föredrar helt klart Neuron om man tänker sig vanlig stig som prio. Men det är givetvis så att båda fungerar, det kommer nästan vad som helst göra :-)

Kloka inspel, tack! Jag har läst på en hel del och fastnar allt mer för Canyon och hade helt missat (eller av något skäl uteslutit) Neuron. Nu när jag läst mer om just den så känns den alltmer rätt för mig. Den verkar vara uppdaterad under 2022 också vilket ger mig lite hopp om att den inte känns utdaterad om två år. Jag ska läsa på mer om denna men efter många turer lutar det nu starkt åt den.

Känner mig träffad av ditt inlägg @jomper och även om jag gärna hade tagit cykeln till Isaberg för lite försiktig utförsåkning så är downhill inget som står på min lista. Mycket mycket mer fokus på stigar i behagligt motionstempo.

Min hardtail har SRAM så det hade varit trevligt att kunna dela på komponenter som t ex kedjelås men det kanske inte är så mycket mer än så och just kedjelås är både billiga och används inte så ofta :)

Två frågor om Neutron 5:
1. Många pratar om framfjädringen som väldigt viktig och det verkar som att Pike är en bra variant. Men jag antar att den som sitter på Neuron 5 är helt OK för enkla stigar? Det sitter än "Rock Shox Recon Silver RL" på den.
2. Canyon rekommenderar storlek L på denna för mig på 190cm, 91cm innerben (och ca 100kg i vikt). Som nämnt i tråden så verkar Canyon rekommendera små storlekar. Ska jag köra på en L för att den blir lite "roligare" och "smidigare" eller ta en XL som kanske bättre tryggar mig och min (höga) vikt? :)

Jag har en XL Neuron, är 194 cm och 90 cm innerben. Behöver ha sadelstolpen nästan i lägsta men en L hade varit för kort för mig. Jag har dock korta ben, är inte säker på att det är samma för dig.

Du kanske ska läsa i alla fall första inlägget? :-) Att köra en onödigt tung och slack cykel på vanliga stigar i ganska låg fart tror jag blir dötrist.
Tack för påhoppet. Så långt läste jag absolut. Och just "testa på röda" med en "vanlig stighoj" känns dumt. Om inte Isabergs röda är blå/gröna i praktiken. På branatre och tekniska stigar känns en brantare hoj betydligt läskigare än en slack. Och samma med 125, inte bra i röd parktrail enligt min erfarenhet.
Men just min erfarenhet kanske inte passar i tråden, så kör hårt. :P

(Och erfarenhet är just att ibland, ffa i början av karriären "försiktigt testat på" med fel cykel. Inte kul. Jag har också sett andra släpa upp kompisar, barn osv. med fel cykel för att "testa på" utförs. Ibland slutar det jäkligt dåligt. Bättre då köpa det man faktiskt ska använda (XC? Fine!) men inse cykelns begränsningar och hyra då man ska till park.)

Jag menar ändå att det är vettigt att köpa rätt cykel till 95% än till 5% av den tänka cyklingen. Och en Neuron gör knappast bort sig så fort det går utför, den är klart mera slack än det jag bombade utför med i Alperna för 20 år sen och överlevde :-)

Det var väl ungefär min tes också.
Vill man köra en hel del utför så ska man köpa cykel för det.
Vill man mest köra platt så köper man platthoj och hyr utförshoj.

Jag håller inte med om att hoj som är lämpad för utförs måste vara tung och tråkig i hemmaskogen. Det gäller inte längre.

Att det sedan går att köra med icke-lämpliga prylar är en värdelös diskussion och det orkar jag inte lägga mer tid på.

Jag håller med @jomper i allt väsentligt. Jag själv valde dock att inte rekommendera Neuron då TS väger närmare tresiffrigt och då kanske 34 mm gaffelben är i underkant, även om Fox ska ha styvat upp den på senaste modellerna. Neuron AL5 med Recon silver känns inte som ett alternativ alls.

Nån som vet om Radon har lust att uppdatera sin Slide? Slide trail 9 med Fox 36 performance Elite och Float X performance elite för 31 tusen är ju bra pris, men lite mycket kompromisser annars kanske?
Edit: priset sprang iväg när jag satte rätt land för frakten...

Själv tycker jag att man ska välja cykel efter det som man tycker är roligast inte det man cyklar mest. Om man ser plattcykling och uppför som transport mellan utförslöporna ska man välja en cykel som är bäst utför. All icke luftburen cykling innebär att man spender otroligt mycket mer tid uppför än utför. Vill man däremot sätta bästa möjliga tid på en runda ska man satsa på en cykel som är bra uppför och på platten.

Själv tycker jag att man ska välja cykel efter det som man tycker är roligast inte det man cyklar mest. Om man ser plattcykling och uppför som transport mellan utförslöporna ska man välja en cykel som är bäst utför. All icke luftburen cykling innebär att man spender otroligt mycket mer tid uppför än utför.

Precis! Så om man inte tycker om att cyklar uppför ska man köpa en riktigt lätt och efficient cykel så man spenderar mindre tid uppför och mer utför. Det har jag gjort med min helstel. Jag tycker dock både om att cykla uppför och utför.

Velade i veckor mellan alla cyklar som nämnts i tråden. Bor också i gbg och ägnar mig åt liknande cykling som du beskriver. Landade i mythique vrx som jag beställde här om dagen, framför allt för att den var snyggare än amp. Valde den framför spectralen då jag tror den blir mer lättmanövrerad och lekfull. Får nog hem den innan helgen så kan ge ett utlåtande sen! Ska bli kul att gå från ht till fs :)
Nu har jag fått hem min mythique vrx, inte hunnit testa ute i terrängen än men OJ vad nöjd jag är med färgen. Tycker även den externa vajerdragningen är smakfullt gjord. På ämnet occam för den som undrar så har de två snarlik geometri. Mythique har lite längre hjulbas och lite brantare STA, vilket borde göra den lite stabilare utför och lite enklare trampmässigt uppför(?), men antagligen marginell skillnad. Men om hjärtat säger canyon - kör canyon! Det ska va kul att köpa cykel också, behöver inte vara rationellt hela vägen in i mål :)

20230907_172813.jpg
Screenshot_20230907_174800_Chrome.jpg

Orbea körde gamla länkaget (från 2020-2021) på H30 2022 om jag minns rätt. Vet inte hur det var på 2023. Alla andra modeller fick nya länkaget.
Är det inte samma geometri/länkage men med några konstruktionsmässiga förbättringar? Jag kan inte se att geometrierna skiljer sig nåt speciellt från när jag köpte min 2020 nämligen.

Samt justeringar för 150 mm på ramar mindre än M då.

Är det inte samma geometri/länkage men med några konstruktionsmässiga förbättringar? Jag kan inte se att geometrierna skiljer sig nåt speciellt från när jag köpte min 2020 nämligen.

Samt justeringar för 150 mm på ramar mindre än M då.
Korrekt.
Nya länkaget skiljer sig mest genom att bara en sida går att ta isär. Sen är det väl bara det nya som enligt spec funkar med 150mm

En vän till mig, typ 95 kg muskler, kör ständigt sönder sin Canyon. Anekdotisk bevisföring förstås; han kan ha haft otur.

Hallå,

Jag har sökt och det finns flera såna här trådar tidigare men vill ha lite tips både utifrån mig och kanske hitta ett par aktuella deals så jag skapar en ny tråd.
Jag har en enkel hardtail från 2019 idag som jag är nöjd med men vill gärna försöka ta cyklingen till nästa nivå. Cyklar mestadels på stökiga stigar med rötter, berg och enklare drops. Inga bikeparks eller hopp eller så mycket downhill. Visst går det nedför ibland men oftast ganska långsamt och försiktigt. Men jag vill känna att cykeln klarar av lite mer och jag hoppas kunna utvecklas lite med en "allroundcykel" som är heldämpad och har lite bättre grejor än min nuvarande cykel.

Jag vill gärna kunna ta cykeln till typ Isaberg men det blir verkligen 5% av cyklingen som mest och där är det helt OK om jag får hålla mig till enklare leder och kanske försiktigt testa ett par röda. Räknar med att köra ca 3 ggr per vecka och nästan året om även om det nog blir hardtailen på grusade stigar när vintern slår till.

Jag är 190 lång och väger 97kg utan utrustning, tyvärr mer förtjust i öl än skivstänger och roddmaskin :D När jag mätt innerben så är det ca 91 cm och armarna ca 63cm så jag gissar att jag borde gå på XL även om olika butiker verkar skilja lite på mått. Jag är 42 år om det nu har någon som helst inverkan på beslutet. Räknar inte med att bli tävlingscyklist, möjligen köra cykelvasan som motionär nångång men det är inte huvudsyftet. Bekvämlighet med dämpningen trumfar att slipa några sekunder på sträckan :)

Jag skulle gärna komma undan med 25k men +/- 5k är helt OK om jag hittar en bra cykel. Över 30k känns lite väl dyrt i nuläget. Jag har SRAM NX 1x12 på min hardtail och det har fungerat väldigt bra. Skulle gärna komma upp till SRAM GX eller Shimano XT men det är ingen dealbreaker. Tycker många verkar köra Shimano Deore och det är säkert helt OK men jag har väldigt dålig koll. Jag har dålig koll på geometri och tycker det är en djungel, har sett några videos som går igenom skillnaderna och jag tittar väl mot trail/enduro men tycker ändå att det är svårt att navigera rätt.

Har kikat på Allebike MB31 Discovery och den verkar vara finfin. Bor i GBG så lokal cykel är ju lite kul, har dock inga problem med att köpa cykel på nätet. Läst om nåt strul med bakdämparen på MB31 men jag tror verkligen inte det påverkar mig. Dock är den inte i lager men den ligger på 25k som jag satt som önskad budget. Såg även en bra rabatt på Nukeproof 290 Comp som verkar vara åt trail-hållet. En rejäl rabatt just nu som tar ner den från 42k till 25k men jag har svårt att se om originalpriset på 43k är motiverat jämfört med t ex MB31: https://www.bikester.se/nukeproof-reactor-290-comp-intl.-M1293498.html?vgid=G1921503

Har läst bra saker om Trek Fuel Ex och just nu finns 8:an (från 2022) på rabatt ner från 42k till 30k och det känns också som en bra deal. Jämfört med Nukeproof så är det XT-komponenter vilket jag gissar är ett plus. Osäker på om det är värt 5k dock. Sen tycker jag inte den blåa Trek-varianten är lika snygg som den rödsvarta men den rödsvarta kostar 2-3k mer och det tycker jag inte det är värt, dessutom är jag ~8k över budget. Men den blå Trek:en är OK snygg så det är ingen dealbreaker.

Har ingen brådska egentligen så funderar på om jag skulle sätta bevakning på några cyklar till black friday och köpa en då. Även om jag har svårt att tro att det blir mer rabatt än 30-42% som det är på Trek och Nukeproof just nu. Om jag ska vänta till black friday så känns det som att jag borde ha en lista på cyklar i 30-40k klassen som jag har bevakning på och hugger en vid midnatt typ :)

Vad vart det för köp?

Nu har jag fått hem min mythique vrx, inte hunnit testa ute i terrängen än men OJ vad nöjd jag är med färgen. Tycker även den externa vajerdragningen är smakfullt gjord. På ämnet occam för den som undrar så har de två snarlik geometri. Mythique har lite längre hjulbas och lite brantare STA, vilket borde göra den lite stabilare utför och lite enklare trampmässigt uppför(?), men antagligen marginell skillnad. Men om hjärtat säger canyon - kör canyon! Det ska va kul att köpa cykel också, behöver inte vara rationellt hela vägen in i mål :)

Visa bilaga 652082Visa bilaga 652083
Forfarande nöjd?

tittar på en AMP för liftcykling med barnen. Borde duga om man sätter på 150mm gaffel. Jag har även en lyrik kan jag kan slänga på.

Någon som kan säga nåt om hojen för tyngre cykling, men med tonårig cyklist som tar det rätt lugnt?
Behöver man en super deluxe?

Forfarande nöjd?

tittar på en AMP för liftcykling med barnen. Borde duga om man sätter på 150mm gaffel. Jag har även en lyrik kan jag kan slänga på.

Någon som kan säga nåt om hojen för tyngre cykling, men med tonårig cyklist som tar det rätt lugnt?
Hade fått fel storlek mot vad jag beställde så blev retur på den i samband med att bikester bytte ägare, kör nu mera en jeffsy :)
Går nog att köra på rätt tufft med vitusen med 150mm skulle jag säga.

Hade fått fel storlek mot vad jag beställde så blev retur på den i samband med att bikester bytte ägare, kör nu mera en jeffsy :)
Går nog att köra på rätt tufft med vitusen med 150mm skulle jag säga.
Minns att jag tyckte det var en fin cykel men det känns dunkelt nu när de är i KK - å andra sidan, under 10 000 för en 2023.

Hur menar du? Utför i park med hopp eller stök och än lätt cyklist?

Min son har en Deluxe (Ultimate) och han märkte sista gången i Järvsö att dämparen blev varm, på gränsen av att kunna lägga handen runt den. Men då kör min son riktigt hård och snabbt. Tur att det inte finns plats till en Super Deluxe och en vattenflaska samtidigt. annars hade jag kanske övervägt en.

Vi far ser vad som händer i park nu vi har bytt linjära luftburken till en progressiv. Vid test på gatan minskade sonen returdämpningen med fyra klicks. Det skulle göra dämparen mindre varm, men då får man också mer energi tillbaka från bakänden vid större slag ...

Hur menar du? Utför i park med hopp eller stök och än lätt cyklist?

Min son har en Deluxe (Ultimate) och han märkte sista gången i Järvsö att dämparen blev varm, på gränsen av att kunna lägga handen runt den. Men då kör min son riktigt hård och snabbt. Tur att det inte finns plats till en Super Deluxe och en vattenflaska samtidigt. annars hade jag kanske övervägt en.

Vi far ser vad som händer i park nu vi har bytt linjära luftburken till en progressiv. Vid test på gatan minskade sonen returdämpningen med fyra klicks. Det skulle göra dämparen mindre varm, men då får man också mer energi tillbaka från bakänden vid större slag ...

Det blir ju inte så hårt - men vi måste ju ha "ordentliga grejor"
Jag trodde först det skulle få plats en piggy men det är kanske tveksamt. Eventuellt kan man flytta upp flaskan lite.

Sen tänkte jag mycket på meg neg som kan vara bra för lättare cyklister för att få upp trycket och även om det behövs mer stöd midstroke.
Men nu ser jag att det finns meg neg till deluxe också

Tillbaka
Topp