Vägrar släppa förbi (pendling/stadscykling)

Valkyrie

Aktiv medlem
Vad gör ni om det är en väldigt långsam och vinglig person framför er som liksom åker slalom över hela cykelbanan och inte släpper fram er trots idogt plingade? Om det enda sättet att köra om är på höger sida, gör ni det då? Även om det är gångbana till höger?

Använder man inte (omsorgsfullt) gångbana och körbana i Göteborg så finns det i princip ingen möjlighet att ta sig fram i någorlunda tempo (i mitt fall runt 25 km/h, samma som eller strax över elcyklisterna). Sedan gäller det ju förstås att välja ett bra tillfälle för att köra om.

Vad gör ni om det är en väldigt långsam och vinglig person framför er som liksom åker slalom över hela cykelbanan och inte släpper fram er trots idogt plingade? Om det enda sättet att köra om är på höger sida, gör ni det då? Även om det är gångbana till höger?
Jag hade skrikit på personen att han ska hålla sig till höger och cykla rakt.

Kör om på höger isåfall ja. Det går bra i 99% av fallen, men en gång svängde tanten plötsligt höger så vi krockade (det var trångt på gamla Göta älvsbron) och hon välte litegrann. Det gick bra, men jag skällde givetvis ut henne efter noter och drog iväg direkt (>1000W).

Jag skulle nog också köra om t.h. Efter plingat/ropat ett tag..
Men dock är det jobbigt om något sedan händer och man kört om på höger sida. Då har man ju själv gjort fel och är medskyldig till olyckan

Senast ändrad:
Jag brukar köra om när det går och där det går. Tycker oftast det är folk som går flera i bredd som är problemet dock och inte cyklisterna. Kan också säga att jag bor i en mindre stad där nästan alla kör bil, känns som att det är relevant.

Jag hade plingat, efter ett tag ropat "håll gärna höger". Hade det inte hjälpt hade jag tänkt att någon av oss svänger nog av snart, jag har inte så bråttom, det här är ett ypperligt tillfälle att öva på zenpendling, och lagt mig bakom och trampat luft. Dock är det 50% risk att jag ändå får spel efter 1 minut och gör en "1000w till höger", men det gör det inte rätt...

Tack för alla svar, jag körde också om på höger vid det tillfället men man känner sig ju kriminell. Då fanns ingen fotgängare i närheten och det var snart nedförsbacke.

Annars har det hänt att jag fått ropa Kan jag få köra om dig? och fått ja på det men personen hållit till vänster. Då har jag insisterat och ropat att man gör det på vänster. Jag trodde det här var intuitivt även om man inte läst på men tydligen inte.

Det ska tilläggas att jag inte är så värst snabb när jag cyklar men upplever ändå att jag ofta får köra om folk.

Tack för alla svar, jag körde också om på höger vid det tillfället men man känner sig ju kriminell. Då fanns ingen fotgängare i närheten och det var snart nedförsbacke.

Annars har det hänt att jag fått ropa Kan jag få köra om dig? och fått ja på det men personen hållit till vänster. Då har jag insisterat och ropat att man gör det på vänster. Jag trodde det här var intuitivt även om man inte läst på men tydligen inte.

Det ska tilläggas att jag inte är så värst snabb när jag cyklar men upplever ändå att jag ofta får köra om folk.
Nä, det är klart. Bara 56 år sedan högertrafikomläggningen. Det här med inlärningskurvan…
Själv skriker jag ’håll höger!’. Vad man än gör blir en del sura iaf.

IMG_5194.jpeg

Skrik 'Du förstör mitt segment!!!!'
Det här är ju ett allvarligt problem för mig som gillar att köra med Strava ?. Sannolikheten att en sån person skulle veta vad ett segment är är väl lika med noll tyvärr ?

Å andra sidan så drar jag mig från att skälla för mycket på folk för jag tänker att de kanske tappar motivationen att cykla. Det var inte så länge sen jag själv var långsam och osäker eftersom jag inte cyklat sen barn. Då såg jag dock alltid till att släppa förbi andra för att jag tyckte synd om dem.

Jag kör om på högersidan om omständigheterna tillåter. Har inget emot att vara lite småkriminell om det gör att säkerheten blir lite högre. Av samma anledning håller jag mig ibland någon decimeter in på fel sida strecket, så att andra kan köra om mig om det är trångt och fritt från gångtrafikanter.

Det råkar inte vara så att du inte blir framsläppt för att du försöker köra om på ett fullständigt idiotiskt ställe? Med tanke på hur många såna cyklister jag ser varje dag är det svårt att låta bli att undra. Alla de där som "måste" hålla sitt eget tempo oavsett trafiksituationen, är otäckt många.

En majoritet av cykelkåren är både långsamma och halvdöva, eller har åtminstone selektiv hörsel.

Jag cyklar på vägen när jag nån gång är i stan (Göteborg). Vägen är till för alla fordon.

Om du är allvarlig är det nog läge att fundera lite på var man skall hetsa stravasegment.
Hint, inte bland folk
Det var sagt med glimten i ögat. Jag har oftast inte ens koll på exakt var segmenten börjar så har tagit en del PR eller topp 10 ovetande ?

Däremot så cyklar jag sällan i innerstan men har reagerat på att det ligger segment där det är hög trafik och rentav olämpligt att cykla fort. Det känns vansinnigt.

Jag erkänner samtidigt att det är väldigt roligt att få sitt första QOM, det känns gött för psyket speciellt när man inte har idealiska förutsättningar och ändå lyckas. Så då kommer ju för mig tankarna på hur mycket snabbare det skulle kunna gå på en racer med cykelskor och att ha tränat några år till.

Jag har en hybrid som är ca 20 år gammal och 14kg så milen jag har att pendla tar 35min men jag brukar spurta lite varje gång för skojs skull och tycker det är kul att kolla statsen som belöning sen. Det är där nörderiet kommer in.

Det råkar inte vara så att du inte blir framsläppt för att du försöker köra om på ett fullständigt idiotiskt ställe? Med tanke på hur många såna cyklister jag ser varje dag är det svårt att låta bli att undra. Alla de där som "måste" hålla sitt eget tempo oavsett trafiksituationen, är otäckt många.
Vet vad du menar, just den här incidenten var på en bro på helgen så det var lugnt. Jag cyklar inte så himla fort heller men i nedförsbackar kan det gå utför ? Då vill jag inte ligga på fälgbromsarna hela vägen ner.
Jag tror bara det var en person med dålig cykelvana helt enkelt.

En majoritet av cykelkåren är både långsamma och halvdöva, eller har åtminstone selektiv hörsel.

Jag cyklar på vägen när jag nån gång är i stan (Göteborg). Vägen är till för alla fordon.
Det stämmer ju men om man väljer att ta vägen istället där det känns smidigare så verkar många bilar ha problem med det. I Stockholms innerstad är det inte så roligt att cykla och jag är glad att mitt pendlande inte är där.

Vid Hötorget blev jag en gång prejad in mot trottoarkanten av en taxi när jag väntade på min tur vid ett rödljus. Det verkar som att bilister och speciellt taxiförare vill att man ska upp på trottoaren.

Men även i Bromma vid något ställe där det inte finns cykelväg så kör bilar upp bredvid en och stressar en genom att inte lämna utrymme. Även större bilar och lastbilar. Sen hjälper det inte att en hel drös cyklister väljer trottoaren istället, då får de bilarna att tro att man kan cykla där och försöker tvinga upp den ensamma cyklisten dit.

Det stämmer ju men om man väljer att ta vägen istället där det känns smidigare så verkar många bilar ha problem med det. I Stockholms innerstad är det inte så roligt att cykla och jag är glad att mitt pendlande inte är där.

Vid Hötorget blev jag en gång prejad in mot trottoarkanten av en taxi när jag väntade på min tur vid ett rödljus. Det verkar som att bilister och speciellt taxiförare vill att man ska upp på trottoaren.

Men även i Bromma vid något ställe där det inte finns cykelväg så kör bilar upp bredvid en och stressar en genom att inte lämna utrymme. Även större bilar och lastbilar. Sen hjälper det inte att en hel drös cyklister väljer trottoaren istället, då får de bilarna att tro att man kan cykla där och försöker tvinga upp den ensamma cyklisten dit.
Jag har inte riktigt samma upplevelse men är heller ingen pendlare.

Jag cyklade till stan (Gbg) med min grabb i veckan. Jag låg ganska långt till vänster i högerfilen för att ge honom lite mer skydd. Intressant många idioter som trots att mötande fil var tom skulle cykla om på insidan, det är faktiskt rätt obehagligt när man blir utsatt för det. Jag gör det bara om personen har kört ner på kanten till vänster, annars får man vänta och ladda sin 1000W spurt tills det passar.

Jag kör alltid om till vänster. Vill man cykla utan att skrämma ovana cyklister får man acceptera en tappad sekund här och där.

Alltså gång/cykelbanor är kaos. En del tror att det är vänstertrafik som gäller andra höger. En del pratar/surfar i/på mobilen eller lyssnar på musik och är helt frånkopplade från verkligheten. En del är ute på promenad med familjen/hunden och andra tänker ta sitt personbästa på pendlingen till jobbet.
Trafiken i Indien är mer ordnad...

Kör alltid om på den sidan som är säkrast. Till 90-95% så är det på vänster sida. Men som sagt, det finns de som är ute å cyklar i drömmarnas värld, alternativt lyssnar på Benjamin Ingrosso på full volym, så då får man ta till alternativa metoder.

I Stockholm står det i stadens manual att man kan/ska använda gångdelen av g/c-banor vid omkörningar och eller möten, så kan banorna göras smalare, det är så dåligt planerat för cyklister och fotgängare
Är det tomt så skäms jag inte får att köra om på gångbanedelen, i såfall säger jag inte till innan, en cyklist som inte har bättre koll än att den är till vänster i banan är lika bra att svepa förbi innan den upptäcker en och hinner börja vingla.
Ungefär som när man ringer i klockan på två fotgängare som går brevid varann, 8 gånger av 10 byter de plats på vägen/banan och ser sen ännu mer förvirrade ut...

I Stockholm står det i stadens manual att man kan/ska använda gångdelen av g/c-banor vid omkörningar och eller möten, så kan banorna göras smalare, det är så dåligt planerat för cyklister och fotgängare
Är det tomt så skäms jag inte får att köra om på gångbanedelen, i såfall säger jag inte till innan, en cyklist som inte har bättre koll än att den är till vänster i banan är lika bra att svepa förbi innan den upptäcker en och hinner börja vingla.
Ungefär som när man ringer i klockan på två fotgängare som går brevid varann, 8 gånger av 10 byter de plats på vägen/banan och ser sen ännu mer förvirrade ut...

Tyvärr tror jag att du har rätt. Jag är dock nederländare och kan därför fysiskt inte köra om på höger. Enda gångar att jag passerar på höger på gångbanan är när någon kör konsekvent helt på vänstersidan av cykelbana. Då är det flera meter mellan oss och räknar jag det inte som omkörning men som två cyklister som kör på olika väg ;)

jag ligger oftast lugnt och kanske lite demonstrativt kvar till det är läge. kanske avger en harkling. sen tackar jag ljudligt när jag kör förbi.

undviker nog plingande, om den inte kan ges i mycket god tid. annars blir det gärna bara mer vingel av det,

inte sällan är det fler vingelpellar. då kan gräsmattan vara ett alternativ. oftast bäst utnyttja den innan de ens fattat vad som är på gång.

Händer det Dig ofta?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp