SRAM SX Eagle > Shimano kompatibilitet + annat

ptr138

Medlem
Har blivit med i min värld modern cykel. Nyheter som dropper, 12-delat och helkonstiga snabbkopplingar till hjulen.
(Van vid odämpad, 9-delat och QR)

Har detta bl a:
CRANKARMS SRAM SX-Eagle
B/B SRAM Powerspline 73mm
CHAINRINGS 30t X-Sync Eagle
CHAIN SRAM SX-Eagle
CASSETTE SRAM PG1230 11-50t 12spd
R/D SRAM SX-Eagle
SHIFTERS SRAM SX-Eagle
SEATPOST Trans-X Dropper Internal 31.6mm
FRONT HUB Shimano 110x15mm (centerlock)
REAR HUB Shimano 148x12mm (centerlock)
FORK RockShox Recon RL Solo Air 130mm Tapered 110mm Spacing

Massa frågor:
1: Tror jag har kraschat bakväxel eller örat, för det funkar obra trots inställning.
Varit nöjd med Shimano Deore tidigare.
Om jag köper Deore/SLX/XT bakväxel för 12-delat + reglage, passar det mot kvarvarande SRAM-prylar? Kassett, framdrev, kedja
(ja det borde bytas mer grejer kanske, men kassett och framdrev ser fina ut, och ja det kan vara andra anledningar till inställningsproblemen)

2: Trans-X Dropper Internal är trög, åker inte tillbaks av sig själv via remote. Är det bara och plocka bort, smörja motionera (?) + kolla kabelspänning? Och pumpa upp tryck? Gaffelpump? Har inte tittat på detta öht. :)

3: Snabbkoppling på gaffeln, Maxle(?) 15x110. Sitter som berget. Får nog loss den men den skadades av mina försök och blir väl att det kommer fungera sämre... Går väl att fila till igen. Men kass design! Och herrejösses-dyr!
Kan man köpa en 15x110 med insex-skruv istället? (Som det är bak, 148x12 med insex).

3: Snabbkoppling på gaffeln, Maxle(?) 15x110. Sitter som berget. Får nog loss den men den skadades av mina försök och blir väl att det kommer fungera sämre... Går väl att fila till igen. Men kass design! Och herrejösses-dyr!
Kan man köpa en 15x110 med insex-skruv istället? (Som det är bak, 148x12 med insex).
Jag har samma och jag håller med om att den inte är den bästa. Om du kollar vad du har för bredd och tread pitch (ingen aning vad det heter på svenska) så är det bara att köpa samma, märket spelar ingen större roll.

Ex: https://www.bike-components.de/en/O...x-110-mm-Boost-Thru-Axle-for-RockShox-p64742/

Jag bytte till en deore bakväxel på min sram drivlina efter att ha löst denna tråd, funkar fint!

Kolla så du har ordentligt tryck i sänkstolpen. Har för mig att de ibland skeppas med lågt tryck, kanske på grund av regulationer för flygfrakt eller liknande.
Det kan också vara att du dragit åt sadelklämman för hårt.

Jag har samma och jag håller med om att den inte är den bästa. Om du kollar vad du har för bredd och tread pitch (ingen aning vad det heter på svenska) så är det bara att köpa samma, märket spelar ingen större roll.

Ex: https://www.bike-components.de/en/O...x-110-mm-Boost-Thru-Axle-for-RockShox-p64742/
Jag rekommenderar att du skaffar Rockshox original, dyrt, japp! Men de andra billigare alternativen vibrerade loss trots att det ska varit samma dimensioner. Sista thruaxlen från KMC satt iaf, men när jag skulle ta bort den så fick jag borra upp den på den sidan gaffeln som inte hade gängor!

Tillbaka
Topp