The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
God fredagsmorgon, körde före jobbet. Borde man göra oftare…
IMG_4156.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Blev ingen ärtsoppa igår, tog en kortare runda med en utmaning. En brant genom skogen upp till Näsbergs fäbod . Började med den brantaste delen, har aldrig lyckats med att cykla upp där utan att få straffet att gå av cykeln. Nu fanns orken men jag fick för lite tryck på framhjulet och kom snett på några lösa stenar. Gick gå av men nästa gång då ska jag klara det! Så går det när man bryter mot skyltens påbud.
IMG_20230907_172007.jpg
IMG_20230907_172420.jpg
IMG_20230907_172219.jpg
IMG_20230907_171145.jpg

The Gravel tråd
Gravel och älgjakt.. Har tidigare mest cyklat mtb och då har jag under jakten hållet mig till skogar där jag vet att det inte jagas.. hur gör man med små grusvägar som gravelcyklist? Ser ju många jakttorn utmed vägarna….

The Gravel tråd
Ja fram till depån hade jag kräm i benen, sedan förvandlades benen till kräm... kul med glatt tillrop :)

Men jisses vilket fantastiskt lopp!!

Men lite sjukt att de hade en heja-skylt för mig i Halland! ?
Håller med, mycket trevligt evenemang... speciellt för att vara första gången de anordnade det.

Ja det var orättvis med skylten, jag fick ingen och det var ju ändå min "hemmabana" ;)

The Gravel tråd
Låter som du kanske har för brett styre..då får man lätt för mycket tryck mot tummarna.
Åh, vad skönt att du skrev detta! Jag tänkte nämligen att det kunde vara så, så jag har köpt ett Richie i 400mm istället för mitt FSA i 420mm. ☺️?

Jag tittade på mig själv i spegeln och då pekade armarna utåt från axlarna. Då tänkte jag att trycket hamnar på tummarna mer än övriga fingrar. Jag mätte min axelbredd och den var 400mm.

Var det någon mer som körde SIA 100 km? ?

09de89b0.jpg
received_183248911451387.jpeg
received_282749617940905.jpeg

Svinbra arrangemang, superkul och nästan gratis med massa med gratis mat och fika! ?? Lite varmt med 25° och steksol bara. ?

The Gravel tråd
Åh, vad skönt att du skrev detta! Jag tänkte nämligen att det kunde vara så, så jag har köpt ett Richie i 400mm istället för mitt FSA i 420mm. ☺️?

Jag tittade på mig själv i spegeln och då pekade armarna utåt från axlarna. Då tänkte jag att trycket hamnar på tummarna mer än övriga fingrar. Jag mätte min axelbredd och den var 400mm.

Var det någon mer som körde SIA 100 km? ?

Visa bilaga 652580Visa bilaga 652581Visa bilaga 652582

Svinbra arrangemang, superkul och nästan gratis med massa med gratis mat och fika! ?? Lite varmt med 25° och steksol bara. ?
Gött och höra ! ? många åker på för breda styren och för höga sadlar

The Gravel tråd
Gött och höra ! ? många åker på för breda styren och för höga sadlar
Första delen av SIA var lite spicy och när det gick lite snabbare i klunga var det svårt att se alla hål och ojämnheter. Har någon tips på fjädrande sadelstolpe? ? Blev lite sugen på det, när det slog till upp i mellangården så där ogött.

Vidare så på rekommendation av Sportson så unnade jag mig ett nytt bakdäck för slanglöst då det gamla var fullt med hål och sprutade däcksmjölk trots plugg. Nu sitter dock således Pirelli Cinturrano Gravel H 40mm fram och Specialized Pathfinder Pro 42mm bak. Jag körde 38 psi fram och 40 psi bak (ursäkta ej bar; 68 kg gubbe på sadeln). Men är det ett potentiellt problem för grepp på grus att ha bredare bak än fram?

The Gravel tråd
Första delen av SIA var lite spicy och när det gick lite snabbare i klunga var det svårt att se alla hål och ojämnheter. Har någon tips på fjädrande sadelstolpe? ? Blev lite sugen på det, när det slog till upp i mellangården så där ogött.

Vidare så på rekommendation av Sportson så unnade jag mig ett nytt bakdäck för slanglöst då det gamla var fullt med hål och sprutade däcksmjölk trots plugg. Nu sitter dock således Pirelli Cinturrano Gravel H 40mm fram och Specialized Pathfinder Pro 42mm bak. Jag körde 38 psi fram och 40 psi bak (ursäkta ej bar; 68 kg gubbe på sadeln). Men är det ett potentiellt problem för grepp på grus att ha bredare bak än fram?
Ang stolpe så kanske överväg en dropper , gör rätt gott att kunna lätt sänka den lite och få mer rörelse mellan rumpan och sadel.

Ang trycket i däcken så låter det väldigt högt. Jag kör runt 30-35psi till mina 93kg med 40-45mm däck. Säger inte att det är rätt men tyckte det lät som du kört högt tryck.

The Gravel tråd
Ang stolpe så kanske överväg en dropper , gör rätt gott att kunna lätt sänka den lite och få mer rörelse mellan rumpan och sadel.

Ang trycket i däcken så låter det väldigt högt. Jag kör runt 30-35psi till mina 93kg med 40-45mm däck. Säger inte att det är rätt men tyckte det lät som du kört högt tryck.
Ok. Ja, jag tänkte nog det men har precis börjat köra slanglöst så lite feg. ? Men ska testa lägre helt enkelt.

Har du någon tabell du går på? Försökte kolla på en när jag tänkte 40 psi.

The Gravel tråd

Angående dropper så övervägde jag det när jag beställde cykeln från Allebike. Men de kunde av någon anledning inte koppla den till vänster reglage (jag kör 1by GRX 810) och då blev jag otaggad.

Min gubbe på Sportson kanske löser det. Han har varit så jävla bra och schysst med MB31:an och med mitt 26"-MTB-till-gravel-bygge.

The Gravel tråd
Nu sitter det förresten ett Pirelli Cinturrano Gravel H 40mm fram och Specialized Pathfinder Pro 42mm bak. Är det ett potentiellt problem för grepp på grus att ha bredare bak än fram?

The Gravel tråd
Om du väger 68kg så har du en väldigt lätt cykel om totalvikten endast blir 78kg.
Varför inte prova att ställa dig på vågen fullt "utklädd" och med din "fullastade" cykel i armarna?
Fast vikten påverkar inte så mycket. 9-10kg är väl normalt för en gravel. Kläder vatten verktyg 5kg kanske. Även om man lägger till 10kg så skiljer det bara 0.1 bar för mina setup (38mm cat2 gravel)

The Gravel tråd
eller bara starta, glida runt och käka glass :)
Blir det start så är det precis det som är planen. ?
Blev 65-km med mycket glass och magen höll alldeles utmärkt. Kom in först (?) trots att jag tog det halvlugnt (antar att de snabba cyklisterna fortsatte och körde långa banan). Väldigt trevligt evenemang, men lite för mycket asfalt. Fantastiskt väder hade de ordnat också!
IMG_9182.jpeg

The Gravel tråd
Lördags nöjet: Orsa GRV
IMG_20230904_161807.jpg
IMG_20230910_120309.jpg
IMG_20230829_135408.jpg
IMG_20230829_134540.jpg
IMG_20230829_134233.jpg
med start och mål på skidstadion Grönklitt. Tog långa rundan 96km och 96%grus. Fint väder, spännande lösgrus i backarna ner mot Untorp. Mycket upp och ner. Fick kämpa på för att hänga med ungdomarna (40åringarna) Lite
IMG_20230829_134228.jpg
dåligt med orken men är nöjd, snittade 26 km. Blev ingen glass vid målgången men det bjöds på laxwraps och jag fick ett pris. Kniv med tändstål från Mora kniv. Det blev inte 1500hm som arrangören utlovade men nästan 1200hm och det räckte för min del

The Gravel tråd
Nu sitter det förresten ett Pirelli Cinturrano Gravel H 40mm fram och Specialized Pathfinder Pro 42mm bak. Är det ett potentiellt problem för grepp på grus att ha bredare bak än fram?
Vad säger juryn om bredare däck bak än fram? Snabb googling så verkar amerikanarna på forum föredra det omvända; andra sidan kanske det mest rekorderliga att göra är att köra tills nuvarande setup tills den är utsliten?

Tillbaka
Topp