[Hellas] Idoter på el-motocross

Makten

Aktiv medlem
Edit: Detta är INTE en tråd om elcyklar. Vänligen ta sådana diskussioner i elcykelforumet istället för att förstöra denna tråd, tack.

Vi är många som sett misstänkta cross-spår i stora delar av Hellas på sistone, och nu har jag sett vad dessa kommer ifrån.
De här två ligisterna tycks helt omedvetna om terrängkörningslagen. Jag vill bara uppmana alla som möter dem att göra klart för dem att det de pysslar med inte är okej.
Gör inget dumt, olagligt eller var ens otrevlig (om du kan hålla dig), men ifrågasätt gärna och undra hur fan de tänker. Ju oftare de blir pressade, desto större tror jag chansen är att de inser att det inte är hållbart.
Ta gärna fram kameran, för det verkade ha ingjutit viss osäkerhet. Och ja, du får fota vem du vill var du vill, men du får inte publicera bilderna hur som helst om individerna går att identifiera.

DSCF9138_2048.jpg

DSCF9139_2048.jpg

Och innan nån börjar hojta om GDPR eller PUL: Det går i min mening inte att identifiera individerna på bilderna, så det bör inte vara några problem.
I övrigt kan det naturligtvis vara fler som idkar motorsport i Hellas, men spåren är exakt likadana som jag sett på andra ställen. Bakdäcket ser lite mer trials-mässigt ut än ett vanligt MX-däck och det stämmer även fint med de fabriksmonterade däcken på den KTM-hoj jag tror det rör sig om: https://www.ktm.com/en-int/models/e-ride/freeride/ktm-freeride-e-xc2023.html

20230910_173110_2048.jpg

Så, var hövlig och använd rimliga argument. Eller bara ge en fet tumme ner och en sur blick om du inte vill käfta.

Senast ändrad:
Min sonen upptäckte spår på helgen som vi misstänkte var från el-motorcykel. Trist.

Du har alltså pratat med dom?

Min sonen upptäckte spår på helgen som vi misstänkte var från el-motorcykel. Trist.

Du har alltså pratat med dom?
Mycket kortfattat med den ena, ja. Han pekade på min cykel och verkade därför omedveten om att den omfattas av allemansrätten.
De körde ganska försiktigt ska tilläggas, så det är inte några enduroproffs det handlar om direkt. Snarare bara några som tycker att "det gör väl inget?", ganska oskyldigt.

Problemet är att det ökar befintliga konflikter och det sliter uppenbarligen rätt mycket mer eftersom man ser spåren väldigt tydligt överallt.

Mycket kortfattat med den ena, ja. Han pekade på min cykel och verkade därför omedveten om att den omfattas av allemansrätten.
De körde ganska försiktigt ska tilläggas, så det är inte några enduroproffs det handlar om direkt. Snarare bara några som tycker att "det gör väl inget?", ganska oskyldigt.

Problemet är att det ökar befintliga konflikter och det sliter uppenbarligen rätt mycket mer eftersom man ser spåren väldigt tydligt överallt.

Ja, det förundrade mig också att mönstret var så tydligt siktbar i marken överallt och ingen spår av sladd.

Bra att de verkar ovetande. Då finns det en rimlig chans att de kommer att respektera reglarna om flera berättar de på ett lugnt sätt/

Ser man på! Dom får man ta ett snack med ifall man stöter på dom. Har åxå sett spåren och undrat.

Ändå fashinerande att bara för att det inte är en förbränningsmotor på fordonet så tycker vissa att allt är ok. Elmotorcyklar i skogen, elmoppar på cykelbanor med mera. Märkligt.

Stalle
Det handlar nog delvis om att det inte låter nåt, så man blir inte upptäckt lika lätt heller.

Nej, det är en cykel. Det du hänvisar till är NVVs högst förvirrade egna tolkning om att "allemansrätten" inte omfattar någon form av motordrivning. Fråga gärna hur de ser på båtar, eller om allemansrätten ens är en lag...

Gällande frågan så håller jag med till 100%. Utbilda dem om vad som gäller, vänligt men bestämt. Som ordförande i cross/enduroklubb så är större delen av de klagomål jag får hantera inte alls relaterad till vår verksamhet utan personer som inte vet vad som gäller eller struntar i reglerna. Ingen vinner på detta.

Elcyklar med max 250 w motoreffekt​

Allemansrätten är icke-motoriserad. Om du vill köra elcykel på stigar och leder eller i terräng behöver du därför tillåtelse av den som äger marken – annars får du hålla dig på vägar. Den som fått lov av en markägare ska, som alltid, vara aktsam på att inte störa eller förstöra.
Att färdas i naturen med hjälp av elcykel är en relativt ny företeelse. Varken nuvarande terrängkörningslagstiftning eller allemansrättens innehåll har utvecklats med hänsyn till sådana motoriserade fordon.
Naturvårdsverkets tolkning kring elcykel med max 250 w motoreffekt i terräng grundar sig på att flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer har slagit fast att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Eftersom elcyklar har motorer faller de därför utanför den nuvarande tolkningen av vad som ingår i allemansrätten.

Elfordon med över 250 w motoreffekt​

Om motoreffekten är över 250 w och ger ett krafttillskott över 25 km/h klassas det som ”motordrivet fordon” och faller in i kategorierna moped klass 1-2 samt lätt eller tung motorcykel, beroende på max effekt/hastighet.
Förutom markägarens tillstånd krävs för dessa fordon även en dispens från förbudet i terrängkörningslagen för att köras på barmark utanför väg. Mer information finns på sidan om fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen.
Fyrhjulingar, terränghjulingar och motorcyklar i terrängen

Vad säger lagen?​

Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat SOU 2019:67, prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med motoriserade fordon på någon annans mark utan lov av markägaren.

Vanlig cykling​

Det är tillåtet att cykla i naturen så länge det inte orsakar störning eller skada. Var uppmärksam på att cykling i naturen kan orsaka skador på framförallt blöt och mjuk mark. Risken för skador ökar om cyklingen ofta sker längs samma sträcka och i större grupper.

TS ber ju klar och tydligt att detta inte ska bli en el-cykel tråd. Snälla respektera det. Det finns redan trådar i det ämnet.
Varför då? Det är ju pudelns kärna. Om skogen är full med elcyklar kommer en massa människor att tycka det är ok att sticka ut med sin surron mm mm.
Det bara väller in nya kinesiska eldrivna leksaker.

Nu kanske detta är helt nytt i hellas men i övrigt vanligt förekommande i resten av Sverige.

Svårt att komma undan och straffen löjligt låga, en tjej blev dömd för att kört atv i ett naturreservat på vandringsled här. Kostade 1500:-, enduros möter man ju rätt ofta i skogen. Igår en gubbe som plockade bär och färdades på en dakar-liknande mc. Stigen jag cyklade på är breddad av fyrhjulingar.

Jag orkar inte ens påtala det.

Jag kan (helt personligt) se en viss skillnad mellan naturreservat nära storstad och öde skog. Principen kvarstår dock att enstaka överträdelser tenderar att slå tillbaks på seriösa klubbar, trots att seriösa klubbar minskar risken för överträdelser... Att sedan ny teknik väcker nya frågor kring vad som borde vara tillåtet är en annan sak, för en annan tråd.

Sånt här förstår jag mig inte på. Vem fan bryr sig lol? Förstår om det är 50 pers om dagen som åker runt och stör. Men ELmotorcross, lite spår som även blir av mtb? Så jävla larvigt att hålla på..

(det är dock inte jag)

Sånt här förstår jag mig inte på. Vem fan bryr sig lol? Förstår om det är 50 pers om dagen som åker runt och stör. Men ELmotorcross, lite spår som även blir av mtb? Så jävla larvigt att hålla på..

(det är dock inte jag)
Du kanske bryr dig när MTB blir förbjudet för att beslutsfattarna inte ser/förstår skillnaden.

(det är dock inte jag)
Därför att beteenden tenderar att sprida sig. Sätter man inte stopp i tid, så kommer det snart vara 50 pers om dagen och sedan har vi ett allmänt förbud mot hjulfordon i markerna.

Edit: Jag tror att trenden med sparkcyklar som kördes på trottoarer gjorde att folk började cykla och köra elspark på trottoarerna och att elcyklarnas inträde gjort att det nu körs diverse motorfordon på cykelbanorna.

(det är dock inte jag)
Så här är det ju alltid... enduoråkarna, elcyklisterna "förstår inte" vad som är problemet. Antingen är alla dumma i huvudet eller så vill de inte förstå.

Stalle

Träffade på ett helt gäng på Cake hojar i ett naturreservat. De verkade först och främst inte förstå att de var i ett naturreservat, sen tyckte de väl att min MTB utan motor var att likställa med Cake-hojarna, kanske dags att gå en grundkurs i fysik så man förstår det här med effekt. Förklarade att det fanns ett legalt MTB-spår i reservatet. Sen har jag sett fler spår i andra naturreservat (där cykling är tillåten).

Så jävla larvigt att hålla på... ...och köra El-Cross i ett reservat. Vilka jävla muppar.

(det är dock inte jag)
Puckat svar. Sorry för otrevlighet men hur tänker du?
I princip ALLA bryr sig i Hellas. Även om vi cyklister *kanske* är mindre känsliga för spår som kanske kunde kommit från en fet gubbe på en fatbike, så har vandrare redan jäkligt låg tolerans för cykling över huvud taget.
Och i stadsnära grönområden så måste vi - gilla det eller ej - försöka hålla god ton mellan grupperna.

Idioti som att köra elcross i nationalstadspark (eller vad nu Hellas är) är bara jäkla korkat och förstör för alla. Punkt.

Delvis relaterat så känns det som att gränserna förflyttas. Har två ggr stött på riktiga enduros nere vid Tyresta (utanför reservatet, men ändå). Det gick väldigt försiktigt fram på skogsstig nära elljusspår och jag hoppas och tror att de var på väg till de ledningsgator som finns i området (och där finns det tydliga spår). Det stör personligen inte mig så mycket.
Men att i känslig natur få för sig att ta ut endurohoj (med eller utan el) är så jäkla puckat och egoistiskt, samt kortsynt. Jag fattar inte.

(Och med "känsligt område": där det vistas mycket folk som ska försöka hålla sams)

Var han fet, om man nu måste ha MC för att plocka bär tänker jag mig en lätt korpulent herre i 50-årsåldern?
Nej inte alls, men han hade väl köpt en adventure-mc och då får man väl köra i skogen?!....

Det här problemet har exploderat på senare år och verkligen under pandemin, stadsbor/folk utan skogsvett köper helt plötsligt skotrar, atv etc. och har aldrig hört talas om terrängskörningslagen eller för den delen fått något sunt förnuft hemifrån. Man köper en skoter för friåkning och då ska det väl såklart friåkas?! Sen att det inte är tillåtet skiter man väl i.. Eller en atv för lerkörning eller enduro osv.

Man behöver ju inte vara född i skogen för att förstå hur spåren ser ut av en renegade 1000cc.
1694438524939.png

Jag vill gärna köra elcross i skogen
Du trollar såklart (säkert med glimten i ögat).
Men visst fasen är det sant. Givet möjligheten vill vi säkert (nästan) alla köra cross eller annat stort och roligt i skogen. Det är garanterat superkul.

Men, som vanligt är allt superkul förenat med restriktioner och inte alls lämpligt på det sätt en 8-åring hade önskat. Det är bara att gilla läget.

Jag har även sett några kids med tvåtakts vrak / gammel MX och mx-style moppe (men de körde elljusspår) och ett tåg med enduro fyrtaktare (men de åkte på ledningsgatorna) i Erstavik. Aldrig sett nån på faktisk stig, men hört om siktningar i sicklaskiftet (sur ron och cake) och sett spåren efter de i OP.

Jag vill gärna köra elcross i skogen
Jag med, men gör det inte ändå. Man måste inte göra allt man vill, även om detta kan verka främmande för ungdomar som vuxit upp med en inställning om att de ska få göra exakt vad de vill i livet.

---------

Man hade kunnat göra detta lite snyggare, exempelvis genom att köra i kraftledningsgator där man knappast stör nån. Men på stigar och vandringsleder i Sveriges mest välbesökta skog, är bara genomkorkat.
Själv undviker jag de mest trafikerade områdena med cykel bara därför.

Tillbaka
Topp