[Hellas] Idoter på el-motocross

Skillnaden är väl att du kan köpa en riktigt bra MTB för runt 50kkr ny, men en "standard"-enduro (Typ KTM EXC300) får du iaf betala 100kkr för. Personligen så anser jag att man lurar sig själv om man som amatör köper en MTB för 100kkr, skillnaden mot en som kostar hälften är inte jättestor. Men sen är det alltid kul med prylar, det ger status och var och en gör vad man vill med sina egna pengar osv.

Du får otroligt mycket mer för pengarna sett till hoj om du köper en enduro än en MTB för 100kkr, men så länge man kan kränga en S-WORKS för hittapå-pengar så kommer det ske.

Du får otroligt mycket mer för pengarna sett till hoj om du köper en enduro än en MTB för 100kkr, men så länge man kan kränga en S-WORKS för hittapå-pengar så kommer det ske.
Köp en S-Works Enduro och slå två flugor i en.

1752654725312.webp

Då får man ta en sån här otroligt billig hoj
Visa bilaga 780708
Ja alltså det beror ju helt på bana, finns ju banor som närmast kan liknas med motorväg (även om dom är extremt få).

Det som ställer till det är lös sand, djupa lerhål, hinder som kräver hög markfrigång, stök mm.

MBUK la nyligen upp ett klipp där dom kör EMTB vs Enduro:

Även Matt Jones och svenska Eddie Karlsson gjorde något liknade för ett tag sen:

Kan ni inte förstöra nån annan tråd med OT-dravel?

Nej

Skillnaden är väl att du kan köpa en riktigt bra MTB för runt 50kkr ny, men en "standard"-enduro (Typ KTM EXC300) får du iaf betala 100kkr för. Personligen så anser jag att man lurar sig själv om man som amatör köper en MTB för 100kkr, skillnaden mot en som kostar hälften är inte jättestor. Men sen är det alltid kul med prylar, det ger status och var och en gör vad man vill med sina egna pengar osv.

Finns alltid sånt folk som måste ha det dyraste och senaste. Det är väldigt ofta man ser gubbar med svin-dyra cyklar som är fullsmetade med öhlins dämpare och grejer och sen så är dom riktigt dåliga på att cykla och hade förmodligen klarat sig med en instegs hoj.

Finns alltid sånt folk som måste ha det dyraste och senaste. Det är väldigt ofta man ser gubbar med svin-dyra cyklar som är fullsmetade med öhlins dämpare och grejer och sen så är dom riktigt dåliga på att cykla och hade förmodligen klarat sig med en instegs hoj.
Och?
Allt är relativt. Du hade säkert också klarat dig med sämre prylar än du har gissar jag?
De flesta som har en hobby som är lite materialberoende, köper säkert bättre prylar än vad man måste för att utöva sitt intresse?

Beror väl helt på vad du ska ha tvåhjulingen till? Eller menar du skrotvärdet?
Är inte skrotvärdet jag syftar på, även om även det troligtvis är högre, utan att du får en mer komplex produkt (motor, växellåda, koppling, elsystem, avgassystem, kylning osv) samtidigt som den är byggd för att klara betydligt större påfrestningar och högre farter samtidigt som man ska hålla nere vikten, kralligare helt enkelt.

Cyklar i den prisklassen utgår från värdebaserad prissättning, dvs att priset sätts efter vad kunden är beredd att betala, inte för vad den faktiskt är värd. Handlar om branding och att bygga exklusivitet runt varumärket.

Sen tror jag att de flesta förstod att det beror på vad man ska ha tvåhjulingen till, men kan förtydliga för dig att ja, det beror på vad man ska ha tvåhjulingen till.

Senast ändrad:
Är inte skrotvärdet jag syftar på, även om även det troligtvis är högre, utan att du får en mer komplex produkt (motor, växellåda, koppling, elsystem, avgassystem, kylning osv) samtidigt som den är byggd för att klara betydligt större påfrestningar och högre farter samtidigt som man ska hålla nere vikten, kralligare helt enkelt.

Cyklar i den prisklassen utgår från värdebaserad prissättning, dvs att priset sätts efter vad kunden är beredd att betala, inte för vad den faktiskt är värd. Handlar om branding och att bygga exklusivitet runt varumärket.

Sen tror jag att de flesta förstod att det beror på vad man ska ha tvåhjulingen till, men kan förtydliga för dig att ja, det beror på vad man ska ha tvåhjulingen till.
Pris är var du betalar, värde är vad du får.

Cyklar i den prisklassen utgår från värdebaserad prissättning, dvs att priset sätts efter vad kunden är beredd att betala, inte för vad den faktiskt är värd. Handlar om branding och att bygga exklusivitet
Och vad baserar du detta på, killgissningar eller affärshemliga siffror inom alla brands inom båda sektorerna? Vore ju fascinerande om du har tillgång till de faktiska siffrorna.

Och vad baserar du detta på, killgissningar eller affärshemliga siffror inom alla brands inom båda sektorerna? Vore ju fascinerande om du har tillgång till de faktiska siffrorna.
Så antingen killgissningar eller affärshemliga siffror inom ALLA brands inom båda sektorerna? Är det alternativen jag har? Var placerar du närmare 15 år i branschen och 25 års erfarenhet av sourcing/produktion? Killgissningar ligger väl närmast till antar jag?

Så antingen killgissningar eller affärshemliga siffror inom ALLA brands inom båda sektorerna? Är det alternativen jag har? Var placerar du närmare 15 år i branschen och 25 års erfarenhet av sourcing/produktion? Killgissningar ligger väl närmast till antar jag?
Ja, om du inte har några ekonomiska siffror att jämföra med, så är det ju gissningar/antaganden, eller hur?

Kan du inta bara svara på frågan om ditt påstående? Att cykelbranschen baserar prissättningen på marknadsmässiga bedömningar, till skillnad mot sport-mc-branschen som på något vis INTE gör det? En snabb googling gav mig att KTM:s sport-mc gav över 10% vinst på sista raden, medans det är väldigt svårt att hitta siffror för tex specialized. Så jag tänker att ditt påstående är mer en känsloladdad åsikt än fakta. Har du underlag som visar annat, så är det ju kanonbra om du kan ge exempel.

Du borde ju ha tillgång till siffror om du har insyn genom arbetslivserfarenhet från både cykelbranschen och mc-branschen?

Ja, om du inte har några ekonomiska siffror att jämföra med, så är det ju gissningar/antaganden, eller hur?

Kan du inta bara svara på frågan om ditt påstående? Att cykelbranschen baserar prissättningen på marknadsmässiga bedömningar, till skillnad mot sport-mc-branschen som på något vis INTE gör det? En snabb googling gav mig att KTM:s sport-mc gav över 10% vinst på sista raden, medans det är väldigt svårt att hitta siffror för tex specialized. Så jag tänker att ditt påstående är mer en känsloladdad åsikt än fakta. Har du underlag som visar annat, så är det ju kanonbra om du kan ge exempel.

Du borde ju ha tillgång till siffror om du har insyn genom arbetslivserfarenhet från både cykelbranschen och mc-branschen?
Ktm dom ägs av ett företag i Indien enligt källor.

Visst, det kan vara kvalificerade gissningar efter att ha jobbat i branschen om det känns bättre för dig, men Specialized existerar inte i ett vacuum utan spelar enligt samma regler som alla andra fabrikanter. Det kostar inte dubbelt så mycket att producera en cykel för 100kkr än en för 50kkr.

Det är klart att mer eller mindre alla branscher tar så mycket dom kan för en vara, men det vi snackar om är cyklar för 100kkr, inte cyklar i generella drag.

Motorcykelbranschen har sina egna områden där man nyttjar värdebaserad prissättning, men inte på instegsmodeller, snarare eftermarknadsprodukter.

Vet inte om du missat det men KTM genomgår en rekonstruktion där dom står med enorma lager av osålda motorcyklar, med stängda fabriker som följd. Efter pandemin så skulle jag inte våga lita på några siffror då dom snarare kan tillskrivas kreativ bokföring.

Finns mig veterligen ingen tillverkare som redovisar operating margin fördelat på segment så om det är dom siffrorna du vill ha så får du leta länge, jag utgår från produktionskostnader.

Pris har ju väldigt sällan med produktionskostnad att göra, i alla fall i västvärlden. Det handlar om vad kunden är värd att betala. Och sen finns det ju andra varianter med, de superdyra toppmodellerna är knappast tänkta att sälja i volymer utan är mera marknadsföring än något annat.

Prestanda på en heldämpad MTB rampar i mina ögon ut vid runt 50k, sen blir det liksom inte mycket bättre. Och inte ens på min Canyon för 35k har jag särskilt mycket övrigt att önska även om det förstås GÅR att fintrimma lite.

Och?
Allt är relativt. Du hade säkert också klarat dig med sämre prylar än du har gissar jag?
De flesta som har en hobby som är lite materialberoende, köper säkert bättre prylar än vad man måste för att utöva sitt intresse?
Många överkonsumerar eller köper saker som överstiger deras faktiska behov , jag tror det har med statusjakt att göra snarare än funktionellt behov. Lite kolla på mig jag har den här dyra cykeln för 100 k .
Det bästa valet är inte det dyraste bara för att det är ens hobby , utan det mest lämpliga. Att köpa något man inte kan utnyttja är inte ett smart val – det är slöseri.

Personligen har jag bara grejer som jag har behov av och kan utnyttja fullt ut.

Ktm dom ägs av ett företag i Indien enligt källor.
Jag gör oblygt reklam för min egen minidokumentär om Pierer Mobility (KTM) för den som vill fördjupa sig. Dom har nyligen genomgått en rekonstruktion där sju investerare har gått in med pengar. Exakta fördelningen vet jag inte men visst är Bajaj en av dom (dom har sedan tidigare varit partner med Pierer).

Många överkonsumerar eller köper saker som överstiger deras faktiska behov , jag tror det har med statusjakt att göra snarare än funktionellt behov. Lite kolla på mig jag har den här dyra cykeln för 100 k .
Det bästa valet är inte det dyraste bara för att det är ens hobby , utan det mest lämpliga. Att köpa något man inte kan utnyttja är inte ett smart val – det är slöseri.

Så vad cyklar du på tex?

Måste man förtjäna sin cykel och komponenter eller får man köpa den man tycker är fin?

Min cykel på bilden blev ett jättedyrt bygge som är mer kapabelt än vad jag någonsin kommer att bli men den gör mig glad varje gång jag tittar på den. Visst är den lite titta på mig, den är rosa.

Eh va? Nä, det har jag ingen aning om. Vet inte om du har en eller flera cyklar öht. Du överskattar nog mitt intresse för dig och dina cyklar.

Du har kritiserat mig några gånger i andra trådar för att jag cyklar el-mtb som är en av mina cyklar så trodde du kommer ihåg det så det var därför jag skrev som jag gjorde.

Nu vet jag inte riktigt vad vi pratar om längre, men jag kände för en räkneövning.

Om man köper en värsting S-Works kostar det 186k.

Om man köper delarna kostar det 167k.

68k
18k + 24k
40k
3,6k
2,9k
7,1k

Nu räknade jag inte med slang och däck, iofs.

Måste man förtjäna sin cykel och komponenter eller får man köpa den man tycker är fin?

Min cykel på bilden blev ett jättedyrt bygge som är mer kapabelt än vad jag någonsin kommer att bli men den gör mig glad varje gång jag tittar på den. Visst är den lite titta på mig, den är rosa.

Man får absolut köpa den man tycker är fin oavsett om den kostar 1 kr eller 100k det är dina pengar . Det är väll bra att man blir glad av sin cykel vilket kanske gör att man kommer ut oftare .

Men man kanske inte behöver köpa en svindyr cykel direkt när man är nybörjare som skriker kolla på mig.

Det kostar inte dubbelt så mycket att producera en cykel för 100kkr än en för 50kkr.
Menar du med produktionskostnad marginalkostnaden för att producera ytterligare ett exemplar av cykeln ifråga, eller alla kostnader för framtagningen av cykelmodellen delat på antal producerade cyklar av modellen?

Du har kritiserat mig några gånger i andra trådar för att jag cyklar el-mtb som är en av mina cyklar så trodde du kommer ihåg det så det var därför jag skrev som jag gjorde.
Nu pratade vi ju inte typ av cykel utan prisklasser inom olika modellnivåer, så jag undrade väl mer om märke, modell osv. Men visst elcykel kostar ju extra för ett behov du tycker att du har medan andra anser att det är onödigt, kanske även av kostnadsskäl att ha en elmotor för att kunna cykla.

Det är egentligen det som är min tes; att det som är en sanning för en person av vad som är onödigt dyrt för ett individuellt behov är kanske inte sanningen för andra som ser fler dimensioner i sitta cykelintresse.

Jag tar gärna på mig ett par en hel och ren skjorta om jag ska gå ut och ta en öl, men funktionsmässigt så hade det ju fungerat med en sliten skjorta med en såsfläck också.

Senast ändrad:
Visst, det kan vara kvalificerade gissningar efter att ha jobbat i branschen om det känns bättre för dig, men Specialized existerar inte i ett vacuum utan spelar enligt samma regler som alla andra fabrikanter. Det kostar inte dubbelt så mycket att producera en cykel för 100kkr än en för 50kkr.
Beror nog på vad du menar med att producera skulle jag gissa. Hur mycket kostar det i din värld att producera en cykel för 50 kkr respektive en för 100kkr?
Det är klart att mer eller mindre alla branscher tar så mycket dom kan för en vara, men det vi snackar om är cyklar för 100kkr, inte cyklar i generella drag.

Motorcykelbranschen har sina egna områden där man nyttjar värdebaserad prissättning, men inte på instegsmodeller, snarare eftermarknadsprodukter.
Jag trodde inte diskussionen handlade om instegsmodeller utan raka motsatsen?
Vet inte om du missat det men KTM genomgår en rekonstruktion där dom står med enorma lager av osålda motorcyklar, med stängda fabriker som följd. Efter pandemin så skulle jag inte våga lita på några siffror då dom snarare kan tillskrivas kreativ bokföring.
Jo, nu är det väl lite rättsärenden om att det har plockats ut miljarder också. Men om jag tolkade Google-sökningen korrekt så är det väl ett flertal olika bolag, där nog vissa har tjänat gott om pengar men andra lite mindre bra.

Finns mig veterligen ingen tillverkare som redovisar operating margin fördelat på segment så om det är dom siffrorna du vill ha så får du leta länge, jag utgår från produktionskostnader.
Och hur vet du då skillnaden i marginal mellan olika modeller om du inte ens vet marginalen inom ett segment?

Du som varit i branschen menar att det skulle vara ovanligt med att redovisa resultat för olika segment i större bolag? Då är ”din bransch” nog väldigt udda mot väldigt många branscher. Det är väl t.o.m. krav på tex noterade bolag?

Vilken bransch är det du har jobbat inom? jag får nog ärligt talat erkänna att jag inte riktigt förstått. Så översätt gärna det som lite luddigt drar sig åt CBS till mer lite mer konkret. Jag är gammal och lite trög i min uppfattning där uppenbarligen.

Jag tror vi underskattar nivån på hojarna. MTBn, för 100 k kan världseliten tävla på och får de dämpare inställda och rätt däck, så skiljer det sig marginellt från den hojjen de själva tävlar på.
Mcn är långt ifrån, beroende på reglemente och sånt så klart.

Sen hojjen har en kolfiberram, antagligen fälgar också, styre, styrstam kanske, mcn har inget sånt.

Men, jag håller med, cyklar framstår som dyra jämfört med mc trots min invändningar.

Men vafan, nu verkar ni ha skrämt iväg idioterna till Haninge. Suckade lite över spåren efter ett sånt vidunder när jag mötte en röd elmotorkross. Föraren av sagda fordon klämde ur sig ett muntert "hejdå" och gjorde ett nytt dike på stigen... *Suck*

Tillbaka
Topp