[Hellas] Idoter på el-motocross
Vad är min agenda?Vilket har exakt noll med ämnet att göra.
Din agenda är rätt tydlig och du är uppebart ensam om den, här.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är min agenda?Vilket har exakt noll med ämnet att göra.
Din agenda är rätt tydlig och du är uppebart ensam om den, här.
Att förminska problemet och implicit försvara "crossåkare".Vad är min agenda?
Jag har aldrig förminskat problemet, snarare varit angelägen att fel grupp inte får skulden. Att jag inte vill grupperas med de som kört elmoped i Hellas grundar sig i att jag tycker det är fel, inte att jag förminskar problemet eller försvarar agerandet.Att förminska problemet och implicit försvara "crossåkare".
Är väl lite som att klumpa ihop elcyklar och vanliga MTB. De som inte gillar cyklar skiter kanske i om cykeln har någon motor hit eller dit.Jag har aldrig förminskat problemet, snarare varit angelägen att fel grupp inte får skulden. Att jag inte vill grupperas med de som kört elmoped i Hellas grundar sig i att jag tycker det är fel, inte att jag förminskar problemet eller försvarar agerandet.
Tycker H. sammanfattar det bra.
Inlägg i tråden '[Hellas] Idoter på el-motocross'
https://happyride.se/forum/threads/hellas-idoter-pa-el-motocross.3698555/post-4481270
För mig är "crossåkare" inte en grupp, utan vem som helst som kör motocross. Ungefär som "bilist" eller "tröjbärare" alltså.Jag har aldrig förminskat problemet, snarare varit angelägen att fel grupp inte får skulden. Att jag inte vill grupperas med de som kört elmoped i Hellas grundar sig i att jag tycker det är fel, inte att jag förminskar problemet eller försvarar agerandet.
Tycker H. sammanfattar det bra.
Inlägg i tråden '[Hellas] Idoter på el-motocross'
https://happyride.se/forum/threads/hellas-idoter-pa-el-motocross.3698555/post-4481270
Problemet är just det faktum att de flesta utom de frälsta skiter fullständigt i definitioner och drar alla över en kam. Därför blir du som crossåkare upprörd när någon beklagar sig över crossåkare i skogen fast de kör moped. Därför blir vi som MTB-cyklister arga över både "crossåkare" och El-MTB-cyklister i terrängen. För vi vet att den stora massan kommer inte göra skillnad på oss. Och upplever de ett problem och söker gehör bland oinsatta politiker och tjänstepersoner är det en överhängande risk att vanliga MTB-cyklister drabbas av bara farten.
För mig är "crossåkare" någon som kör cykelcross.För mig är "crossåkare" inte en grupp, utan vem som helst som kör motocross. Ungefär som "bilist" eller "tröjbärare" alltså.
This!Problemet är just det faktum att de flesta utom de frälsta skiter fullständigt i definitioner och drar alla över en kam. Därför blir du som crossåkare upprörd när någon beklagar sig över crossåkare i skogen fast de kör moped. Därför blir vi som MTB-cyklister arga över både "crossåkare" och El-MTB-cyklister i terrängen. *För vi vet att den stora massan kommer inte göra skillnad på oss. Och upplever de ett problem och söker gehör bland oinsatta politiker och tjänstepersoner är det en överhängande risk att vanliga MTB-cyklister drabbas av bara farten*.
...och folk som gillar hårdrock som går snabbare än 120 bpm, allt är elände...Så sammanfattningsvis är man en gnällkärring om man ser problem med mc-körande i skogen. Däremot om man kallar dom för crossåkare, då är det ett riktigt problem som är relevant att gnälla om? På tal om det där med mygg…..
Akta så du inte får springa till kullen nu!...och folk som gillar hårdrock som går snabbare än 120 bpm, allt är elände...
Great minds think alike. Började också fundera om det var sub-9 eller 7.5.Läses inlägget ovan med den på forumet inte helt ovanliga tolkningen av subgrupp som gäng som jagar tid under viss gräns blir det lite svårbegripligt. Bara ett konstaterande baserat på ”en kompis” läsningen ng av texten.![]()
Jo, det tror jag var meningen, men att den (meningen) outtalat handlar om mc-förare som kör ihjäl sig själva.F.ö. undrar jag om det verkligen blivit rätt med inte:na i denna mening:
"Men, tar du bort alla som inte hade körkort, inte var fulla, inte var höga på droger, så blir det kvar under 5 pers om året som går åt, av min subgrupp."
Förvisso går det att tolka meningen lite olika. Jag har dock svårt att få ihop det till något rimligt. Det är inte så att det som avses är att man ska plocka bort personer som uppfyller minst ett av kraven
(a) körkortlös,
(b) full, eller
(c) drogpåverkad?
Eller m.a.o. de som blir kvar är nyktra, icke-drogpåverkade personer med körkort?
Jag tycker att det är tämligen muppigt att gnöla över detaljbeskrivningar som kräver att man är insatt och har noll med trådens ämne att göra.Vill bara inflika att för alla oss som utövar enduro, cross eller likande seriöst som en idrott så låter det extremt muppigt när ni kallar allt för cross. Cross åker man på en motorcrossbana med en crossmotorcykel. Kör man i skogen så är det enduro det handlar om och då har man en enduromotorcykel. Dom är ungefär lika närbesläktade som en downhillcykel och en endurocykel kan man säga. På bilderna i första inlägget kör dom på en model från KTM som dom kallar Freeride. Det är varken cross eller enduro. Det är inget man tävlar med över huvud taget. KTM har tagit fram modellen mer som rekreationsfordon för avlsappnad åkning i terräng, typ upptäcksfärd, svampplockning, sommarstugenöje etc.
Sen finns det förstås folk som köper en billig cross och istället för att köra på en crossbana så härjar dom runt i skogen med den. Men det är ändå inte jättevanligt och borde inte vara något större problem i det stora hela. Dom flesta som kör olagligt i skog och mark gör det nog för att antalet lagliga endurospår i ens närhet generellt är ganska få och med begränsade öppettider så skogsområden runt kraftledningar, sandtag etc där det rör sig lite folk och som ligger långt från bebyggelse brukar kunna bli populära för att kunna träna sin på idrott lite extra.
Jag försvarar inte på något sätt att dom kör i Hellas eller någon annnstans för den delen.Jag tycker att det är tämligen muppigt att gnöla över detaljbeskrivningar som kräver att man är insatt och har noll med trådens ämne att göra.
I övrigt handlar detta om natur som ligger synnerligen nära bebyggelse och det är definitivt inget att strunta i om man har nån slags moral kvar.
PS. DH och cykelenduro är extremt nära besläktade, skulle nog de flesta medge. DS.
99% av alla som läser tråden skulle förmodligen ha betydligt svårare att lista ut ungefär vilken sorts "motorcykel" som avses, jämfört med vad "El-motocross" kan tänkas betyda. För mig är cross och enduro i stort sett samma sak, bara att den ena saknar lyse, har lite annan utväxling och andra inställningar för fjädringen. De ser mer eller mindre identiska ut för alla som inte kör själva. Och de orsakar exakt samma elände när de körs olagligt i skogen.Jag försvarar inte på något sätt att dom kör i Hellas eller någon annnstans för den delen.
Är man inte insatt så är det bättre att bara skriva att dom kör motorcykel i skogen.
Jag förstår inte riktigt relevansen. Är den här tråden "hela tiden" och är Hellas ett populärt område för cykelenduro?PS. Jag tror nog att det skulle sticka lite i öronen på dig om du hela tiden fick höra att Hellas är ett populärt område för downhill-cykling och att alla som är där och cyklar kör downhill.
Jag tror nog att 99% skulle ha ganska lätt att förstå vilken sorts motorcykel som avses. Men du kanske tillhör den 1% som hade trott att det avsågs en Harley Davidsson eller en Sportmotorcykel typ Yamaha R1 eller möjligtvis en gammal Vespa.99% av alla som läser tråden skulle förmodligen ha betydligt svårare att lista ut ungefär vilken sorts "motorcykel" som avses, jämfört med vad "El-motocross" kan tänkas betyda. För mig är cross och enduro i stort sett samma sak, bara att den ena saknar lyse, har lite annan utväxling och andra inställningar för fjädringen. De ser mer eller mindre identiska ut för alla som inte kör själva. Och de orsakar exakt samma elände när de körs olagligt i skogen.
Jag förstår inte riktigt relevansen. Är den här tråden "hela tiden" och är Hellas ett populärt område för cykelenduro?![]()
Man får nog acceptera att "cross" är ett etablerat uttryck för alla typer av terrängmotorcyklar, precis som att "mountainbike" är ett samlingsnamn för allt från XC till DH, att "kanot" kan betyda både kanoter och kanadensare och att "skidåkning" ibland innefattar snowboardåkning.Jag tror nog att 99% skulle ha ganska lätt att förstå vilken sorts motorcykel som avses. Men du kanske tillhör den 1% som hade trott att det avsågs en Harley Davidsson eller en Sportmotorcykel typ Yamaha R1 eller möjligtvis en gammal Vespa.
99% av alla som läser tråden skulle förmodligen ha betydligt svårare att lista ut ungefär vilken sorts "motorcykel" som avses, jämfört med vad "El-motocross" kan tänkas betyda. För mig är cross och enduro i stort sett samma sak, bara att den ena saknar lyse, har lite annan utväxling och andra inställningar för fjädringen. De ser mer eller mindre identiska ut för alla som inte kör själva. Och de orsakar exakt samma elände när de körs olagligt i skogen.
Jag förstår inte riktigt relevansen. Är den här tråden "hela tiden" och är Hellas ett populärt område för cykelenduro?![]()
precis som att "mountainbike" är ett samlingsnamn för allt från XC till DH
Jag tror ni pratar äpplen och päron. Du pratar om sporterna enduro vs Motocross och Makten pratar enbart om fordonen. Jag tror alla är överens om att det är stora skillnader mellan sporterna.Där bevisade du bara din okunskap och att ditt syfte med dina inlägg bara är för att häva ur dig en massa skit då du själv inte gillar den sporten . Kanske bättre och bara vara tyst än att spy ur sig galla om någon du inte har en aning om.
Ja precis och jag finner mig i det så gott som alltid. När jag berättar för någon att jag håller på med unduro på motionsnivå och dom ber mig förklara vad det är så blir det ju oftast att man säger att det är "typ cross". Just idag kunde jag dock inte motstå frestelsen att vara lite viktigpetter. Vi är ju trots allt är på ett forum där alla redan är lite nördiga.Man får nog acceptera att "cross" är ett etablerat uttryck för alla typer av terrängmotorcyklar, precis som att "mountainbike" är ett samlingsnamn för allt från XC till DH, att "kanot" kan betyda både kanoter och kanadensare och att "skidåkning" ibland innefattar snowboardåkning.
Även om man som utövare kan störa sig på det.
Jag tror ni pratar äpplen och päron. Du pratar om sporterna enduro vs Motocross och Makten pratar enbart om fordonen. Jag tror alla är överens om att det är stora skillnader mellan sporterna.
Nu får jag nog ta dig i örat här, säga att jag har fel? ;) Memil står ju per definition på att du har lycra på dig, det klarar tidningarna av.Jo, det tror jag var meningen, men att den (meningen) outtalat handlar om mc-förare som kör ihjäl sig själva.
F.ö. har @Stervelo fel: "allmänheten" kommer inte kalla mtb-cyklisten som kör på en tant på Södermalm för mtb-cyklist utan "memil som tror han är med i Tour de france."...
De som blir kvar är som du säger nyktra med körkort, skulle bara ha varit inte i första "argumentet"F.ö. undrar jag om det verkligen blivit rätt med inte:na i denna mening:
"Men, tar du bort alla som inte hade körkort, inte var fulla, inte var höga på droger, så blir det kvar under 5 pers om året som går åt, av min subgrupp."
Förvisso går det att tolka meningen lite olika. Jag har dock svårt att få ihop det till något rimligt. Det är inte så att det som avses är att man ska plocka bort personer som uppfyller minst ett av kraven
(a) körkortlös,
(b) full, eller
(c) drogpåverkad?
Eller m.a.o. de som blir kvar är nyktra, icke-drogpåverkade personer med körkort?
Eller så är största skillnaden att enduron har mjukare fjädring, mer glest stegad växellåda och lampor.Tjena!
Det är ganska stora skillnader mellan motorcyklarna också. En enduro på en crossbana är inte speciellt roligt. Ungefär som att en XC-hoj är rätt kass i ett downhillspår, eller att en DH är rätt kass på Cykelvasan.
Enduron är tyngre, har kortare slaglängd och hårdare fjädring, tyngre hjul, helt andra däck, annan drevning m.m.
Såna där som tror dom kör Gotland Grand National!En sammanfattning från en oinsatt (och icke ironisk): "någon form av motorcykel körde i Hellas".
Tjena!
Det är ganska stora skillnader mellan motorcyklarna också. En enduro på en crossbana är inte speciellt roligt. Ungefär som att en XC-hoj är rätt kass i ett downhillspår, eller att en DH är rätt kass på Cykelvasan.
Enduron är tyngre, har kortare slaglängd och hårdare fjädring, tyngre hjul, helt andra däck, annan drevning m.m.
Inte riktigt som du beskriver jag har väl avverkat ett10 tal mc under den tiden jag körde Enduro och dom flesta hojarna var om byggda crosshojar .Endurohoj är oftast lättare , har mjukare dämpning och drevad för att orka mera på lägre växlar .
En enduro hoj på crossbana funkar utan problem , däremot en cross på en enduro bana fungerar inte alls . Det är ungefär som att ta en xc-cykel nerför åreskutan.
Så om man tycker att människor som kör olagligt i skogen är idioter så "gillar man inte sporten"? Det kanske säger en del om utövarna, i och för sig. Jag föreslår att du förpassar dig till nån annan tråd eller slutar med pajasfasonerna. Du tillför ingenting.Där bevisade du bara din okunskap och att ditt syfte med dina inlägg bara är för att häva ur dig en massa skit då du själv inte gillar den sporten . Kanske bättre och bara vara tyst än att spy ur sig galla om någon du inte har en aning om.
Endurohoj är oftast lättare , har mjukare dämpning och drevad för att orka mera på lägre växlar .
En enduro hoj på crossbana funkar utan problem , däremot en cross på en enduro bana fungerar inte alls . Det är ungefär som att ta en xc-cykel nerför åreskutan.
Jag vetefan om jag håller med. Att tidningarna fattar det alltså :DNu får jag nog ta dig i örat här, säga att jag har fel? ;) Memil står ju per definition på att du har lycra på dig, det klarar tidningarna av.
Ja, jag pratar givetvis bara om fordonen. Nån som utövar enduro eller MX kör ju inte iförd jeans på vandringsleder liksom.Jag tror ni pratar äpplen och päron. Du pratar om sporterna enduro vs Motocross och Makten pratar enbart om fordonen. Jag tror alla är överens om att det är stora skillnader mellan sporterna.
Bara Sveriges mest utnyttjade frilufts- och mtb-område, visst, vi.... gör vad istället???Låter som det enklaste är att glömma Hellas och lämnade det åt sitt öde. Om det körs sönder till en leråker eller blir fyllt med gamla kylskåp och annat bös får framtiden utvisa. Just walk away.