[Hellas] Idoter på el-motocross

Det finns två varianter, L1E är typad som EU moped (den vi ser på bilden), och X.

Lite som att kalla en gravel för MTB

Det hade jag faktiskt inte koll på, men jag tycker ändå definitionen och principen är viktig. Säger man att någon kör cross i skogen så ska det vara en cross, inte en trimmad moped.
Är motocross definierat i lagen?

Att jämföra att köra motordrivet i skogen med att skjuta någon är alltså inte äpple och päron? Snacka om att svälja mygg och sila kameler.
Du får fortsätta din snedsegling i en kanal för dig själv. Du får gnälla på andras inlägg själv, jag tänker inte göra det åt dig. Förövrigt har jag en känsla av att du är inte kommer att se skillnaden i dessa jämförelser ändå, hur sakta jag än förklarar. Så du får rikta dig åt annat håll.

Du får fortsätta din snedsegling i en kanal för dig själv. Du får gnälla på andras inlägg själv, jag tänker inte göra det åt dig. Förövrigt har jag en känsla av att du är inte kommer att se skillnaden i dessa jämförelser ändå, hur sakta jag än förklarar. Så du får rikta dig åt annat håll.
Stora ord.

För er kanske, är väl samma sak som att gemene man inte ser skillnad på mtb och emtb.

Men för sporten är det desto viktigare, har svårt att tro att du skulle se en crossåkare köra runt i hellas. Men skulle folk då springa runt och beklaga sig över att crossåkare skulle förstöra området när det är ett gäng på elmoppe, så skulle det drabba fel grupp. Vi har redan problem med att de lagliga alternativen blir färre och färre. De som kör runt på elmopeder är ett relativt historielöst gäng som inte riktigt hör hemma någonstans, dom får inte köra i skogen och deras hojar klarar inte av majoriteten av våra crossbanor eller endurospår (även om de flesta klubbar tar emot dom).

Är övertygad om att majoriteten av ägarna inte är intresserade av lagliga alternativ utan snarare vill ha en leksak som tar dom runt överallt ”under radarn”.
Fast vi som inte är crossåkare ser en ”cross” oavsett om det är en moped eller en mc. Det krävs att du redan är insatt för att intressera dig för och se skillnaden. Visst innebär mer effekt större potemtial för att köra sönder skogen om man är en klåpare men det är ju oavsett ett fordon som inte ska vara där.

Om @Octagon har rätt i sin "artbestämning" så indikerar videor på nätet att den modellen kan åstadkomma klart mkt mer slitage än vad jag kan tänka mig att en cyklist kan åstadkomma.

Som dåvarande ungdom med jeans-jacka medelst IronMaiden-tryck på ryggen, så får jag nog påstå med ganska stor säkerhet att hårdrock inte var olagligt även om Sievert inte gillade musiken. Men du kanske har andra uppgifter i den frågan?
Det finns faktiskt 40 lagar som reglerar hårdrocken! 40!!

Ge mig några exempel
1716153081167.png

1716153104071.png

1716153127423.png

Hur vore det om du läste första inlägget i tråden innan du börjar med ditt dravel?
Är du helt säker på att det inte är detta inlägget vi diskuterar:

Där Mtbite skrev "Såg den här på fb idag där dom kör elcross på mtb-led i sthlm". Syftade han på första inlägget då? Eller finns det något samband till det han skrev och bilden han postade samtidigt i inlägget?

Bilderna du postade i första inlägget är en elcross, men var inte det som diskuterades, hojen på bilden som MTBite postade är en elmoped.

Har svårt att tro att någon av de i ditt inlägg är några direkta seriösa crossåkare med licens heller, speciellt inte killen i jeans. Om jag inte minns helt fel så har det avhandlats tidigare i tråden.

Är det nån som påstått att det är seriösa crossåkare som bränner runt i skogen på elcrossar/elmopeder?
Det fattar väl alla att de är oseriösa, men ska det då inte få uppmärksammas och diskuteras eftersom det riskerar stänka på de seriösa? Väldigt märkligt resonemang.

Är det nån som påstått att det är seriösa crossåkare som bränner runt i skogen på elcrossar/elmopeder?
Det fattar väl alla att de är oseriösa, men ska det då inte få uppmärksammas och diskuteras eftersom det riskerar stänka på de seriösa? Väldigt märkligt resonemang.
Nej, tycker snarare att diskussionen tappar bäring.

Hade du läst rubriken "MTB-cyklist kör ihjäl tant på övergångsställe", för att sen bli varse om att "MTB-cyklisten" är en 13-åring från orten på en stulen MTB så hade du nog med reagerat över termen "MTB-cyklist".

Lite ironiskt att när liknande fenomen diskuteras i cross-forum, tex när folk kört Surron på bana utanför öppettider, så är det alltid några framme och kallar dom för "avdankade MTB-cyklister". Frågan är om personerna på hojen har mer gemensamt med cyklister eller cross-åkare, extremt sällan man ser en crossåkare köpa en Surron, men skulle tro att det är desto vanligare att de haft en MTB i sin ägo.

Slutsats; Ingen vill ha något med dom att göra.

Är du helt säker på att det inte är detta inlägget vi diskuterar:

Där Mtbite skrev "Såg den här på fb idag där dom kör elcross på mtb-led i sthlm". Syftade han på första inlägget då? Eller finns det något samband till det han skrev och bilden han postade samtidigt i inlägget?

Bilderna du postade i första inlägget är en elcross, men var inte det som diskuterades, hojen på bilden som MTBite postade är en elmoped.

Har svårt att tro att någon av de i ditt inlägg är några direkta seriösa crossåkare med licens heller, speciellt inte killen i jeans. Om jag inte minns helt fel så har det avhandlats tidigare i tråden.
Det vi diskuterar nu är ditt vanvettiga påstående; "...har svårt att tro att du skulle se en crossåkare köra runt i hellas." ...eftersom det är exakt vad som dokumenterats i första inlägget. En "crossåkare" är någon som framför en cross, precis som en "cyklist" är någon som cyklar. Det har noll med vederbörandes seriositet att göra.

Därtill har jag och många andra på sistone sett spår av betydligt grövre däck. Rena MX-doningar och inget som ens skulle få plats på en moped.

Det är väl ganska lätt, inga trampor och motor = olagligt fordon i terräng oavsett licenser osv om det inte är en officiell enduro-slinga som tillhör en klubb eller en privat skogsägare som behöver ut i skogen för brukandet av skog. (Notera att man inte får köra på sin egen mark hur som helst som många tror)

Simpelt. Allt annat förstör för andra. Sedan om det är skoj eller inte är en annan sak. Men ser klart och tydligt var dessa varit i vår skog jämfört med de med vanlig mtb och de med lättare emtb (menar då de med assistans-motor som t.ex. Canyon Neuron:Onfly, lapierre ezesty).
Vi råkar ha skog I populärt mtb-område. Personligen är jag gammal crossförare som funderar på enduro men också kör mtb, samt skogsarbetare som får köra med vissa fordon i skogen vid vissa tillfällen för arbete)
Men retligt som fanken, speciellt de som försöker göra nya stigar med ingrepp på naturen vilket inte är ok.
Men är ju själv sugen ibland. Kan hända att det blivit en onödig inspektionsrunda i skogen med mc ibland då vissa områden är svåra att nå med andra fordon....

Det vi diskuterar nu är ditt vanvettiga påstående; "...har svårt att tro att du skulle se en crossåkare köra runt i hellas." ...eftersom det är exakt vad som dokumenterats i första inlägget. En "crossåkare" är någon som framför en cross, precis som en "cyklist" är någon som cyklar. Det har noll med vederbörandes seriositet att göra.

Därtill har jag och många andra på sistone sett spår av betydligt grövre däck. Rena MX-doningar och inget som ens skulle få plats på en moped.
Jag vet inte om jag skulle kalla en kille i jeans för crossåkare bara för att han sitter på en cross, men om det underlättar för dig så visst. I det senaste inlägget som diskuterades så var det dock en eu-moppe, det är väl främst där jag känner att termen "crossåkare" är helt fel.

Det är väl ganska lätt, inga trampor och motor = olagligt fordon i terräng oavsett licenser osv om det inte är en officiell enduro-slinga som tillhör en klubb eller en privat skogsägare som behöver ut i skogen för brukandet av skog. (Notera att man inte får köra på sin egen mark hur som helst som många tror)

Simpelt. Allt annat förstör för andra. Sedan om det är skoj eller inte är en annan sak. Men ser klart och tydligt var dessa varit i vår skog jämfört med de med vanlig mtb och de med lättare emtb (menar då de med assistans-motor som t.ex. Canyon Neuron:Onfly, lapierre ezesty).
Vi råkar ha skog I populärt mtb-område. Personligen är jag gammal crossförare som funderar på enduro men också kör mtb, samt skogsarbetare som får köra med vissa fordon i skogen vid vissa tillfällen för arbete)
Men retligt som fanken, speciellt de som försöker göra nya stigar med ingrepp på naturen vilket inte är ok.
Men är ju själv sugen ibland. Kan hända att det blivit en onödig inspektionsrunda i skogen med mc ibland då vissa områden är svåra att nå med andra fordon....
Klart det finns gråzoner. Inte enligt lagen, men rent moraliskt. Det är nog väldigt få som bryr sig om ifall nån puttrar lite enduro-mc i en kraftledningsgata i Sorsele där inga stigar fanns innan och där man inte gör nån som helst egentlig skada för nån annan. Men att köra motorcykel i Sveriges troligen mest välbesökta rekreationsområde, på befintliga stigar, är ju bara så oändligt genompuckat.

Jag vet inte om jag skulle kalla en kille i jeans för crossåkare bara för att han sitter på en cross, men om det underlättar för dig så visst. I det senaste inlägget som diskuterades så var det dock en eu-moppe, det är väl främst där jag känner att termen "crossåkare" är helt fel.
Kör cross = crossåkare. Punkt slut.
Intressant att du vet att EU-mopeden på bilden du avser inte är trimmad förresten.

Kör cross = crossåkare. Punkt slut.
Intressant att du vet att EU-mopeden på bilden du avser inte är trimmad förresten.
Intressant att du vet att den är trimmad ?

Jag skulle inte kalla mig landsvägscyklist bara för att jag kör en racer ner till kiosken, men som sagt, vill du göra det enkelt så visst.

Intressant att du vet att den är trimmad ?

Jag skulle inte kalla mig landsvägscyklist bara för att jag kör en racer ner till kiosken, men som sagt, vill du göra det enkelt så visst.
Alla andra skulle se dig som "cyklist". Om du vill kalla crossåkare i jeans för "motorcyklister" så går det bra också. Motorcyklister på motorcykel har inte där att göra. Inte mopedister heller för den delen.

Alla andra skulle se dig som "cyklist". Om du vill kalla crossåkare i jeans för "motorcyklister" så går det bra också. Motorcyklister på motorcykel har inte där att göra. Inte mopedister heller för den delen.

Ja men skulle gruppen landsvägscyklister släppa in mig i klungan och se mig som en av dom om jag kommer körandes i jeansshorts, svarta tubsockor och foppatofflor med en glass i näven? Skulle inte tro det.

Edit: Motorcyklister och mopedister är helt klart en bättre beskrivning.

Ja men skulle gruppen landsvägscyklister släppa in mig i klungan och se mig som en av dom om jag kommer körandes i jeansshorts, svarta tubsockor och foppatofflor med en glass i näven? Skulle inte tro det.
Klart de skulle. Att kunna cykla långt, iklädd foppatofflor och obekväma shorts, med en glass i handen. Det är många landsvägscyklisters stora dröm. De kommer släppa in dig i klungan och be om tips.

Lvg-cyklisterna skulle däremot bli helt hysteriska och ringa polisen om de såg dig på el-cross i hellas

Att det just är semantiken som ska bli så jobbig varje gång! Får man köra motorcykel i Hellas eller terrängen utanför godkänd bana? Nej. Får man köra moped i Hellas eller i terrängen utanför godkänd bana? Nej.

Har man så ömma tår att man inte tål att man som stor grupp på något sätt blandas ihop med någon som gör fel får man skaffa skor med stålhättor. Är cross bara och enbart det man kör på bana och med licens? Då får vi kämpa hårt mot alla företag som säljer "cross-mopeder" som aldrig någonsin kommer att se närheten av en bana. Ska jag som kör mellan 2000 och 3000 mil mc om året och tävlade i cross och enduro tills kroppen gav upp behöva acceptera att körkortslösa idioter på stulna hojar kör ihjäl sig med droger i kroppen kallas motorcyklister av polis och media?

Skit i vad de kallas eller inte! Tills någon kan visa upp en exakt officiell definition av vad en "cross" är så kan vi under tiden konstatera: de får inte köra i Hellas och de förstör för de som cyklar lagligt där, både i allmänhetens och beslutsfattares ögon. Det är det viktiga, inte om folk som kör i jeans kör "cross" eller inte.

Semantik är viktigt för att det ska få en innebörd, eller så får man helt enkelt vara konsekvent i att hålla den linjen och inte bara när det passar ens egna agenda.

Semantik är viktigt för att det ska få en innebörd, eller så får man helt enkelt vara konsekvent i att hålla den linjen och inte bara när det passar ens egna agenda.
OK, då leker vi din lek. Vad exakt är en "cross" och en "crossåkare"? Inte din egen definition som just du tycker om, utan en allmänt accepterad eller formaliserad.

Problemet är just det faktum att de flesta utom de frälsta skiter fullständigt i definitioner och drar alla över en kam. Därför blir du som crossåkare upprörd när någon beklagar sig över crossåkare i skogen fast de kör moped. Därför blir vi som MTB-cyklister arga över både "crossåkare" och El-MTB-cyklister i terrängen. För vi vet att den stora massan kommer inte göra skillnad på oss. Och upplever de ett problem och söker gehör bland oinsatta politiker och tjänstepersoner är det en överhängande risk att vanliga MTB-cyklister drabbas av bara farten.

Vilket har exakt noll med ämnet att göra.

Din agenda är rätt tydlig och du är uppebart ensam om den, här.

Tillbaka
Topp