[Hellas] Idoter på el-motocross

Tror inte jag stött på elcrossar ännu, men vanlig enduro, mx och moppar i perioder. Trist eftersom vår cykelklubb redan har sin verksamhet väldigt stadsnära och det i sig retar delar av befolkningen. Blir det riktigt uppkört får dessa ännu mer vatten på sina kvarnar. Trist också när pumptrack och hoppslingor blir förstörda av tyngre fordon, mycket (ideellt) arbete att återställa.

Vet inte vad jag tycker. Men alla måste ju ha qul och inspiration !!

En sak är dock säker, det kommer att bli mkt fler el - cykel/mc/cross/bil i framtiden. Så småningom bara.

I framtiden så kanske man vid sällsynta tillfällen stöter på någon som trampar själv ----

Jag vill gärna köra elcross i skogen
Jag tror att det finns underliggande antaganden där som inte är uppfyllda, t.ex. kring skadeverkningar på natur och risk för straff.

Ungefär på samma sätt som jag skulle kunna säga att jag gärna skulle vilja gå loss på dessa personers bostäder med slägga och yxa. Vore i någon barnslig mening "roligt att lära dem en läxa". Dock finns det saker som t.ex. att man inte bör ta lagen i egna händer och att jag inte tycker man ska förstöra saker i onödan som gör att det inte kommer att inträffa (även om jag visste vilka personerna var).

Nu ska vi ju inte diskutera el-cykel, MEN:
Det sker redan en glidning av vad som är okej, och var. I fjällen så verkar stora delar av cykelfolket vara okej med att köra el uppför. Verkade inte alls känsligt i Åre i somras.
Detta lär väl sprida sig nedåt. Samma gäller säkert elcross/enduro (för att vara OnT): Det som tidigare känts OK längre ut på landet kommer krypa närmare både stadsnära natur och nationalparker/reservat.

Det gäller att mota detta på ett bra sätt om inte hela cyklingen ska bli förbjuden rakt över. IMHO.

Det gäller att mota detta på ett bra sätt om inte hela cyklingen ska bli förbjuden rakt över. IMHO.
Det bästa är förmodligen att göra fler lättillgängliga ställen där man får köra. Nu finns ju inte längre argumentet att ljudet stör, så det borde kunna anordnas endurobanor för elmotorcyklar lite här och var.

Edit: Och gäller det förstås att det inte blir samma pannkaka som när nån random sommarjobbare får uppdrag att göra ett MTB-spår i Hellas, utan att man gör det på riktigt.

Jag tror att det finns underliggande antaganden där som inte är uppfyllda, t.ex. kring skadeverkningar på natur och risk för straff.

Ungefär på samma sätt som jag skulle kunna säga att jag gärna skulle vilja gå loss på dessa personers bostäder med slägga och yxa. Vore i någon barnslig mening "roligt att lära dem en läxa". Dock finns det saker som t.ex. att man inte bör ta lagen i egna händer och att jag inte tycker man ska förstöra saker i onödan som gör att det inte kommer att inträffa (även om jag visste vilka personerna var).
Därav min uppmaning om att försöka göra det pinsamt och obekvämt för dem genom att säga till, snarare än att försöka hindra dem.

Jag har stött på en massa motoriserade två- och fyrhjulingar på diverse ställen där de inte får köra genom åren. Efter ett kort snack har det alltid varit tydligt att de mycket väl vet att de inte får köra där, även om de reflexmässigt drar till med okunskap som ursäkt.

Det vet att de gör fel och jag tror att det enda som kanske hjälper är att det blir jobbigt och obekvämt att fulköra. Dvs att alla som möter dem visar vad de tycker, inte kliver åt sidan och tjatar på dem vid alla tillfällen som ges. Ta bort så mycket av glädjen som bara går, utan att gå över gränsen.

Eller låt dem hållas, knyt näven, skriv på forum och vänta tills ingen får köra någon tvåhjuling i den sönderkörda naturen.

Just med el-cross så tror jag inte de törs dyka upp på en crossbana eller riktigt endurospår. Det anses nog lite fjolligt med el i de kretsarna och då smygkör man hellre i skogen.

Just med el-cross så tror jag inte de törs dyka upp på en crossbana eller riktigt endurospår. Det anses nog lite fjolligt med el i de kretsarna och då smygkör man hellre i skogen.
Det är ju samma med dom som kör bensindrivna crossar och enduro i skogarna. Det är såna som inte vågar åka till en riktig cross/endurobana ?

Puckat svar. Sorry för otrevlighet men hur tänker du?
I princip ALLA bryr sig i Hellas. Även om vi cyklister *kanske* är mindre känsliga för spår som kanske kunde kommit från en fet gubbe på en fatbike, så har vandrare redan jäkligt låg tolerans för cykling över huvud taget.
Och i stadsnära grönområden så måste vi - gilla det eller ej - försöka hålla god ton mellan grupperna.

Idioti som att köra elcross i nationalstadspark (eller vad nu Hellas är) är bara jäkla korkat och förstör för alla. Punkt.
Well, antar att vi har olika bakgrund. Står fast vid det jag skrev och tycker inte det är "puckat". Jag kan bara inte bry mig nänmnvärt om två stycken elmoppar i en stor skog. Men självklart kan de köra på ett sånt sätt som stör/förstör. Då är det ju en annan femma. Men men ingen idé att grotta ner i de diskussionen då vi inte håller med varandra.

Hur ser skyltning ut i Hellas om elmtb är tillåtet men inte dessa elcrossar? Förstår att alla redan kan alla regler. Men om man är besökare typ

Det tråkiga tror jag är att gemene man inte vet skillnaden på en el-cross och el-mtb.
Kanske ser någon på el-cross som sprätter lite jord och kommer då för all framtid hata allt som heter "mtb"

Det är ju samma med dom som kör bensindrivna crossar och enduro i skogarna. Det är såna som inte vågar åka till en riktig cross/endurobana ?

Är väl snarare tvärtom.

Nu vet jag inte hur dessa två herrar tänkte som körde i Hellas, men ser man på utrustningen och hojarna så är det tydligt att det är nybörjare, jeans liksom. Har svårt att tro att dom inte vet att man inte får köra där, men som sagt så ligger det nära till hands att spela dum.

Det stora problemet är att banor stängs ner. I regel banor som varit aktiva och öppna i många år som stängs ner när närområdet ska exploateras. Jag har bara kört enduro i ett par år men har själv märkt att de lagliga alternativen blir färre. Finns det inga lagliga alternativ så blir det fulkörning, som tur är så finns det många eldsjälar i sporten som ser till att det finns områden att köra på, nackdelen är dock att de som är nyfikna på sporten inte känner till vart man bör ta sig utan drar till ett område där man kanske tidigare har cyklat MTB.

Har själv haft dialog med kommunen om att kunna få ett område att köra på, men det är få som visar intresse trots att marken vi tittat på uppfyller alla krav (stör ingen, mark ägd av kommunen, inga direkta naturvärden osv). Snackar man med folk som varit med ett tag så förstår man snabbt att det är dödfött.

Är väl snarare tvärtom.

Nu vet jag inte hur dessa två herrar tänkte som körde i Hellas, men ser man på utrustningen och hojarna så är det tydligt att det är nybörjare, jeans liksom. Har svårt att tro att dom inte vet att man inte får köra där, men som sagt så ligger det nära till hands att spela dum.

Det stora problemet är att banor stängs ner. I regel banor som varit aktiva och öppna i många år som stängs ner när närområdet ska exploateras. Jag har bara kört enduro i ett par år men har själv märkt att de lagliga alternativen blir färre. Finns det inga lagliga alternativ så blir det fulkörning, som tur är så finns det många eldsjälar i sporten som ser till att det finns områden att köra på, nackdelen är dock att de som är nyfikna på sporten inte känner till vart man bör ta sig utan drar till ett område där man kanske tidigare har cyklat MTB.

Har själv haft dialog med kommunen om att kunna få ett område att köra på, men det är få som visar intresse trots att marken vi tittat på uppfyller alla krav (stör ingen, mark ägd av kommunen, inga direkta naturvärden osv). Snackar man med folk som varit med ett tag så förstår man snabbt att det är dödfött.
Motorsport är ur led med sin tid.

Sånt här förstår jag mig inte på. Vem fan bryr sig lol? Förstår om det är 50 pers om dagen som åker runt och stör. Men ELmotorcross, lite spår som även blir av mtb? Så jävla larvigt att hålla på..

(det är dock inte jag)
Bra idé, man inför en kvot på max 2 hojar åt gången. Och en vakt som håller koll på en in en ut, utgång =hemgång. Är man totalt okunnig och har lagt 100kkr på en ny glansig hoj måste man ju få använda den på bekvämt avstånd från hemmet.

När jag var i övre tonåren körde jag miltals med cross och enduro i skogen, vi var rätt många. Konstigt nog var alla dessa lantisar intelligenta nog att låta bli elljusspåret, vandringsleder, ridbanor osv.

Så är det. Banåka med sporthoj eller bil är också döende. Grymt opopulärt att köra fossilbrännande och högljudda prylar. Kan delvis förstå motståndet men det dödar ganska mycket föreningsverksamhet och kringtjänster.
Sedan sker (sakta) en omställning mot el, och man kan tycka att motståndet bör försvinna då. Återstår att se.

OnT så innebär väl det att cross och endurospår/banor borde möta mindre motstånd om det är eldrivet.... Igen "borde".. :)

Nu ska vi ju inte diskutera el-cykel, MEN:
Det sker redan en glidning av vad som är okej, och var. I fjällen så verkar stora delar av cykelfolket vara okej med att köra el uppför. Verkade inte alls känsligt i Åre i somras.
Detta lär väl sprida sig nedåt. Samma gäller säkert elcross/enduro (för att vara OnT): Det som tidigare känts OK längre ut på landet kommer krypa närmare både stadsnära natur och nationalparker/reservat.

Du tycker alltså att nått som är ett problem i Stockholm ska förbjudas i hela Sverige? ?
Förlåt TS ?

Jag besöker sällan Hellas, mindre ofta än jag hade önskat. Men just i förrgår lyckades jag äntligen hitta Area 52, och då såg jag några konstiga spår i marken. Nu verkar det att det inte var synvilla, utan MX-spår på riktigt.

Pratade med en kille jag känner som kör lite enduro i deras endurospår ute i Arlanda och han var trött på cyklister som cyklade i deras endurospår , speciellt när dom var där och körde för det kan sluta väldigt illa.

Håller förövrigt med resten av happy att el-cross inte hör hemma på vanliga stigar ute i skogen utanför crossbanor. Det går inte att få kontakt med dom via någon facebook grupp och snällt meddela att det inte är ok ?

Pratade med en kille jag känner som kör lite enduro i deras endurospår ute i Arlanda och han var trött på cyklister som cyklade i deras endurospår , speciellt när dom var där och körde för det kan sluta väldigt illa.

Håller förövrigt med resten av happy att el-cross inte hör hemma på vanliga stigar ute i skogen utanför crossbanor. Det går inte att få kontakt med dom via någon facebook grupp och snällt meddela att det inte är ok ?
Vilken facebookgrupp skulle det vara? "Vi som är dumma i huvudet"?

Du tycker alltså att nått som är ett problem i Stockholm ska förbjudas i hela Sverige? ?
Förlåt TS ?
Nu kan man ju tolka inlägg som man vill, och du valde den värsta vinklingen. ?
Vad jag faktiskt tycker är att det som inte är ett problem på en plats, kan skapa stora problem på andra platser.
Så - for dummies : El-enduro i Jämtland kanske inte är ett problem alls, vad vet jag. Men det ses inte med blida ögon i Stockholm, och med rätta. Här kan puckat användande av nya fordon elda på det redan infekterade läget mellan olika grupper.

Capisce?

Vilken facebookgrupp skulle det vara? "Vi som är dumma i huvudet"?

Hmm jag hade några förslag på grupper faktiskt men tror jag skippar att skriva dom då du inte vara mogen nog att kunna diskutera utan att vara allmänt otrevlig.

Det är lite kul att du skriver i ditt första inlägg att om man möter dom så ska man inte göra något olagligt eller vara otrevlig, jag tror garanterat att du inte skulle vara en särskilt trevlig person om dom mötte dig.

Hmm jag hade några förslag på grupper faktiskt men tror jag skippar att skriva dom då du inte vara mogen nog att kunna diskutera utan att vara allmänt otrevlig.

Det är lite kul att du skriver i ditt första inlägg att om man möter dom så ska man inte göra något olagligt eller vara otrevlig, jag tror garanterat att du inte skulle vara en särskilt trevlig person om dom mötte dig.
Svårt det här med humor och internet.

Edit: Jag har verkligen ingen aning om i vilken facebookgrupp jag skulle kunna hitta dem. Inte lär de hänga med folk som kör enduro "på riktigt" i alla fall, får man anta.

Jag med, men gör det inte ändå. Man måste inte göra allt man vill, även om detta kan verka främmande för ungdomar som vuxit upp med en inställning om att de ska få göra exakt vad de vill i livet.

---------

Man hade kunnat göra detta lite snyggare, exempelvis genom att köra i kraftledningsgator där man knappast stör nån. Men på stigar och vandringsleder i Sveriges mest välbesökta skog, är bara genomkorkat.
Själv undviker jag de mest trafikerade områdena med cykel bara därför.
Har sett att till och med Polisen kör med sina MC under kraftledningar i Huddinge. Man ska dock komma ihåg att under kraftledningarna måste man ändå röja regelbundet - med eller utan MC.

Lite vid sidan av ämnet. När jag har kört med gruscykeln långt bort från allt i skogen där trollen bor, så dyker det ibland upp olika typer av skogs- och äventyrsmotorcyklar i olika typ av fart. Men dessa har ALLTID visat respekt. I går var det dock en elbil, som for fram i nära ljusets hastighet. Inte okay, då de saknade all typ av sikt. Svag riskanalys!

Senast ändrad:
El-crossar är välkomna på alla banor. Problemet med de på bilden är att fjädringen är byggd för myskörning på lätta stigar och inte såsom endurobanor ser ut. I många andra länder är det tillåtet med "frikörning", men inte här. Därmed blir de banor som är tillåtna ofta lite svårare och då väljer vissa friåkning istället. Nu börjar leveranserna av "Stark Varg" komma, som är en riktig motocross/enduro
Och priset "årets rövhatt" går till... Hur ser stigar ut efter ett långlopp? Hur mycket CO2 genererar en ishall? Hur många ton bekämpningsmedel går det åt till Sveriges golfbanor? Det är precis den attityden som sakta dödar föreningsliv och idrottssverige. Det finns gått om artiklar gällande trailrun där många skulle uppskatta sporten mer om de slapp möta cyklister, för att inte tala om de årliga insändarna och hatet mot landsvägscyklister. "Men så länge det inte drabbar min sport" är en väldigt bra attityd för att snart inte ha kvar MTB runt storstäder. Tänk lite längre nästa gång...

Generellt så brukar/borde lokala klubbar ha dialog. Vi har haft samtal med t.ex Friluftsfrämjandet och lokal cykelklubb där vi säger att de gärna får använda våra områden, men inte på våra utsatta träningstider för enduro. Det handlar ju om att hjälpa varandra i slutändan.

I många andra länder är det tillåtet med "frikörning", men inte här.
I vilka länder då? Vad exakt menar du med "frikörning"? Antagligen inte att olovligen köra i terrängen på annans mark antar jag, för det har jag extremt svårt att tänka mig skulle vara tillåtet nånstans.

I vilka länder då? Vad exakt menar du med "frikörning"? Antagligen inte att olovligen köra i terrängen på annans mark antar jag, för det har jag extremt svårt att tänka mig skulle vara tillåtet nånstans.

I Rumänien, Bulgarien etc. verkar det vara frisläppt med enduro/atv etc. Går mycket resor dit för att köra fritt. Sen om det är tillåtet är väl en annan femma, handlar kanske om att rätt person får betalt.

Jag var i USA på konferens i vintras och pratade skoteråkning med några kanadicker. Så jag frågade hur det funkade där och om det var tillåtet att friåka? Nej det var det ju inte, men man brukar inte skogen som i Sverige och väldigt mycket är "the queens land/crown land" och ingen bryr sig, då det är så otillgängligt och brant etc. Sen i ökenterräng i USA lär knappast någon bry sig. Sen är det 5-10m snötäcke så skadas knappast marken under heller...

I Rumänien, Bulgarien etc. verkar det vara frisläppt med enduro/atv etc. Går mycket resor dit för att köra fritt. Sen om det är tillåtet är väl en annan femma, handlar kanske om att rätt person får betalt.
Alltså är det inte tillåtet utan beror på u-landsmentalitet och korruption.

Jag var i USA på konferens i vintras och pratade skoteråkning med några kanadicker. Så jag frågade hur det funkade där och om det var tillåtet att friåka? Nej det var det ju inte, men man brukar inte skogen som i Sverige och väldigt mycket är "the queens land/crown land" och ingen bryr sig, då det är så otillgängligt och brant etc. Sen i ökenterräng i USA lär knappast någon bry sig. Sen är det 5-10m snötäcke så skadas knappast marken under heller...
Precis, går inte att jämföra med motorcykel i en stadsnära skog med extremt högt besökstryck.

Spanien, Frankrike, Ungern, Rumänien, Polen för att ta några exempel. Där finns det stora områden du får köra i. I Sverige gäller tillstånden specifika sträckningar, du kan alltså inte välja fritt hur du kör. Har du ett större område kan du ha allt från "mysiga" stigar till extremenduro.

Där jag bor dvs inte Stockholm så kan man samsas.
Hade inte brytt mig det minsta om någon kört Cross där jag cyklar.

Fast det är ju inte helt sant. Där jag cyklar en del i Dalarna har det varit rejält med sura miner på de som kör cross och rider på de stigarna som underhålls (av frivilliga krafter) för cykling.

Men å andra sidan finns det också en hel del fina stigar att cykla på som existerar enkom för att det körs en del ATV i skogen.

Men det där är väl som att jämföra äpplen och gurkmajonnäs? Om du skulle jämföra ett långlopp mtb med motsvarande tävling med enduro-mc, så är det ju viss skillnad. Eller missförstod jag ditt resonemang?
Du tror att "Bosse" som normalt spelar golf men gillar att gå med hunden i skogen tänker så? Varje vår är det liv i lokala FB-grupper om att det är cykelspår i skogen (märk väl, inte efter tävling). Vi har till och med aktivister som släpar ut grenar och stockar i tron att cyklingen då kommer upphöra. Med ditt resonemang är väl några enstaka elcrossar inget att tjafsa om? Bara för att vi har lagen på vår sida så betyder det inte att alla håller med.

Vi lever på marginalen som det är och majoriteten är inte imponerade eller glada över att vi finns och dyker upp i hög fart från "ingenstans". Höj blicken lite och lyssna på vart debatten går. Fundera sedan på om vi har "ryggen fri" som ni verkar tro,

Där jag bor dvs inte Stockholm så kan man samsas.
Hade inte brytt mig det minsta om någon kört Cross där jag cyklar.
Det handlar ju om att det är olagligt, inte om man kan samsas. Många i den här tråden skulle tycka det vore kul att köra motorcykel i terräng. Av just den anledningen förbjöds det, eftersom marken tar skada av många utövare. Inte så konstigt att man då blir sur på de som tar sig friheter och tycker att det inte gör något om just de kör cross i skogen.

Sen i ökenterräng i USA lär knappast någon bry sig. Sen är det 5-10m snötäcke så skadas knappast marken under heller...
Där kan jag berätta att de bryr sig nåt så in i helvete på vissa ökenställen. Våga inte trampa utanför stigen på en del platser i Utah och Arizona t.ex för då kommer djävulen och tar dig (i sin forest service jeep).

Tillbaka
Topp