[Hellas] Idoter på el-motocross

Där kan jag berätta att de bryr sig nåt så in i helvete på vissa ökenställen. Våga inte trampa utanför stigen på en del platser i Utah och Arizona t.ex för då kommer djävulen och tar dig (i sin forest service jeep).
Oftast heter skillnaden public land och private land. Public land kan vara hur fritt eller hur reglerat som helst. Vet du inte innan rekommenderas att anta det senare. Hanteringen och böterna kan båda bli hårdhänta på dessa platser.

Spanien, Frankrike, Ungern, Rumänien, Polen för att ta några exempel. Där finns det stora områden du får köra i. I Sverige gäller tillstånden specifika sträckningar, du kan alltså inte välja fritt hur du kör. Har du ett större område kan du ha allt från "mysiga" stigar till extremenduro.
Men det betyder ju inte att man får köra på nåns privata mark utan lov. Jag förstår inte varför du ens argumenterar om detta.

Du tror att "Bosse" som normalt spelar golf men gillar att gå med hunden i skogen tänker så? Varje vår är det liv i lokala FB-grupper om att det är cykelspår i skogen (märk väl, inte efter tävling). Vi har till och med aktivister som släpar ut grenar och stockar i tron att cyklingen då kommer upphöra. Med ditt resonemang är väl några enstaka elcrossar inget att tjafsa om? Bara för att vi har lagen på vår sida så betyder det inte att alla håller med.

Vi lever på marginalen som det är och majoriteten är inte imponerade eller glada över att vi finns och dyker upp i hög fart från "ingenstans". Höj blicken lite och lyssna på vart debatten går. Fundera sedan på om vi har "ryggen fri" som ni verkar tro,
Jag cyklar ju i terräng sedan över 20 år tillbaka där jag ser vad en SM-deltävling i enduro gör jämfört med SM-deltävling i långlopp i exakt samma terräng. Jag har också arga människor som släpar ut stockar i irritation över cykling och jag har också god relation med enduro-aktörer och stöttar dem i sin strävan att köra i skogarna i min närhet. Men min point var att jag tycker du är fel ute om du jämför problematik med enstaka enduro-mc i skogen med ett långlopp med 1000 cyklister. Jag tillhör även de som tillrättavisar medcyklister som kör som drumlar i skogen.

Jag rekommenderade en gång min brorsa att promenera ute på Amundön. Fint där, sa jag. Väl därute stötte han på en naken man som stod och drog i snabeln samtidigt som han snabbt frågade brorsan 'är du sugen?'. Min brorsa gick aldrig mer på Amundön.

Jag säger inte att det är vägen att gå, men om vi pratar att göra det obekvämt för folk i naturen så finns här inspiration att hämta, tycker jag.

Jag rekommenderade en gång min brorsa att promenera ute på Amundön. Fint där, sa jag. Väl därute stötte han på en naken man som stod och drog i snabeln samtidigt som han snabbt frågade brorsan 'är du sugen?'. Min brorsa gick aldrig mer på Amundön.

Jag säger inte att det är vägen att gå, men om vi pratar att göra det obekvämt för folk i naturen så finns här inspiration att hämta, tycker jag.
DN, 23 augusti, 2027:

Vi har efter mycket sökande lyckats spårat källan till det som numera benämns som nudist-enduro-kriget. Det visar sig att det första förslaget på nudism som ett sätt att stävja terrängkörningen dök upp på ett cykelforum i september 2023. Rörelsen var till att börja med väldigt begränsad i sin omfattning men har denna och föregående sommar växt till sådana nivåer att motsättningarna numera utspelas inför öppen ridå även i Stockholms centrala parker. Senast igår arresterade polisen tre nudister och en enduroförare i Tegnerlunden. Turistföretag i staden är djupt oroade över detta fenomen. Även om det lockar vissa nya grupper av besökare blir många bortskrämda och totalt sett har inkomsterna från utländska turister minskat med 38% de senaste två åren.

För 20-30 år sedan så kom det någon per år som åkte mc på stigarna runt släktens sommarstuga i Västergötland långt ute i skogen. Numera har flera grannar 4-hjulningar som de kör med var de vill samt att en familj med vänner kör enduro på vanliga stigar. (Inte bara deras egen mark) kul utveckling……

Alltså är det inte tillåtet utan beror på u-landsmentalitet och korruption.

Precis, går inte att jämföra med motorcykel i en stadsnära skog med extremt högt besökstryck.
Jag har ingen koll på lagen i dessa länder utan killgissade lite. Det går nog relativt fort att googla sig till, men det finns många arrangörer som annonser om enduroresor etc. men det kan ju vara som i Sverige, dedikerade friåkningsområden ?‍♂️

Men det betyder ju inte att man får köra på nåns privata mark utan lov. Jag förstår inte varför du ens argumenterar om detta.

Tjena!

Skillnaden är att där finns det stora områden med Stig/vägnät där man får köra. Det finns inget liknande i Sverige.
Därav fungerar elhojarna bra, men dom fungerar inte lika bra på tillåtna områden i Sverige. Läs igenom inläggen bakåt.

Hade de regskyltarna på eller är det oreggade crosshojar? Bilder, plats och regnummer borde väl vara tillräckligt för polisanmälan. De har ju inte jättelång räckvidd de där el-crossarna så det borde ju vara folk som bor i anslutning av Hellas.

Hade de regskyltarna på eller är det oreggade crosshojar? Bilder, plats och regnummer borde väl vara tillräckligt för polisanmälan. De har ju inte jättelång räckvidd de där el-crossarna så det borde ju vara folk som bor i anslutning av Hellas.

Googlade och enligt ktm själva så ska batteriet räcka cirka 25 miles vilket är 40 km men det är vid nästan full gas hela tiden, så åker dessa herrar väldigt sakta så kan dom förmodligen åka runt 50 km på en laddning.

Googlade och enligt ktm själva så ska batteriet räcka cirka 25 miles vilket är 40 km men det är vid nästan full gas hela tiden, så åker dessa herrar väldigt sakta så kan dom förmodligen åka runt 50 km på en laddning.
Många transporterar sina eduros (bensin/el) på släp till "skogen" gissar jag...

Just med el-cross så tror jag inte de törs dyka upp på en crossbana eller riktigt endurospår. Det anses nog lite fjolligt med el i de kretsarna och då smygkör man hellre i sko
KTM:s el-hojar är mer gjorda för trailkörning än för cross. Gaffel och dämpare har samma dimensioner som på deras 85cc-maskin, dvs för klent för att en fullvuxen ska köra cross med den. Nej jag skulle inte säga att det anses som fjolligt.

Tillägget om privat mark får stå för dig. Jag har sagt att i dessa länder är det vanligt med stora områden där friåkning är tillåtet. Du kan inte få den sortens tillstånd enligt svensk lag, det är skillnaden. Vidgar vi scopet så har både USA, Australien och Kanada liknande upplägg, där statligt ägd mark (eftersom det tydligen är viktigt att förtydliga) generellt får användas av jeepar så väl som motorcyklar.

Det måste ju dra batteri att köra knölig stig också tänker jag. De kan ju inte vara så puckade att de har ett släp på hellasparkeringen. Men kanske är de parkade på väg upp mot masterna? Utrustningen såg ju ut som att man kör hemifrån. Hade de haft en cross-van så skulle de inte haft joey-look.

Tycker att det är osannolikt att de kör bil med släp för att köra i Sveriges (antagligen) mest besökte naturreservat.

Angående privat mark och hit och dit. Om jag fattat det rätt är det inte tillåtet för någon att köra någonstans med motorfordon i Sverige utom på banor då naturligtvis. Dvs en markägare får inte köra runt med Enduro i sin egen skog heller. Om det inte är någon yrkesmässig utövning, hämta vilt är tillåtet ibland osv.

Antar att de inte körde i naturreservatet utan på privat mark utanför reservatet?

Jag såg bara spår i Erstaviks gods. Jag vet inte om de också körde i Nackareservatet.

Men obs att det är förbjuden att köra motorfordon även på väg i Erstaviks gods:

Endast motorfordon med tillstånd är tillåtna​

Motorfordon utan tillstånd är inte tillåtna på vägarna genom Erstavik. Förbudet gäller även mopeder. Därför är vägarna lämpliga för promenader och cykelturer. Var dock beredd på att traktorer och timmertransporter kan dyka upp. De hör till godsets jord- och skogsbruk. Du kan också träffa på bilar och andra fordon som de som bor eller arbetar inom området kör. De har markägarens tillstånd.

Spelar ju ingen roll, är lika olagligt och olämpligt oavsett. Du får inte nöjesköra i terräng om det så är din egen mark.
Självklart. Men den private markägaren till Erstavik 25:1 kanske skall informeras och göra en polisanmälan eftersom det är hans egendom som blir förstörd.
erstavik.png

Vad gäller polisanmälan så kan vem som helst göra en sån. För den som inte är helt inläst på lagen så finns den väl beskriven här:

Citat:

"Generellt förbud mot att köra på barmark finns i 1 § TKLKörning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk ellerskogsbruk är förbjuden i hela landet på barmark"

Vet inte vad jag tycker. Men alla måste ju ha qul och inspiration !!

En sak är dock säker, det kommer att bli mkt fler el - cykel/mc/cross/bil i framtiden. Så småningom bara.

I framtiden så kanske man vid sällsynta tillfällen stöter på någon som trampar själv ----

Det här var inte särskilt pk, vi behöver förbud och regler, i mängder.

Sedan kommer farbror Ove i skogen och ser att vi följer dem annars jäklar blir det en käpp i hjulet eller en trådminering.

Tillägget om privat mark får stå för dig. Jag har sagt att i dessa länder är det vanligt med stora områden där friåkning är tillåtet. Du kan inte få den sortens tillstånd enligt svensk lag, det är skillnaden. Vidgar vi scopet så har både USA, Australien och Kanada liknande upplägg, där statligt ägd mark (eftersom det tydligen är viktigt att förtydliga) generellt får användas av jeepar så väl som motorcyklar.
Nä, du skrev såhär:

I många andra länder är det tillåtet med "frikörning", men inte här.
Eftersom du inte nämnde ett ord om avlysta områden tolkade jag det som att du menade att det var tillåtet lite var som helst.

Elcykel är ju ganska inkluderande och bra om det används rätt, dvs man kan vara gammal, skadad, sjuk, svag, saknar dusch på jobbet, ogillar att anstränga sig eller kanske att man själv vill pinna runt i skogen som ett jehu med sin mtb medan partnern tar en elmtb (kan finnas ca 114 orsaker till att en elcykel är en bra sak för olika människor).

Gränsdragning mellan el-cross och el-mtb kanske inte blir helt glasklar, jag är dock långt ifrån någon expert på detta område. Finns ju gott om brutala elcyklar som kanske borde klassas om också tex.

Personligen tycker jag i grunden det är sunt och roligt när folk vistas samt tränar samt ute i skog och mark men det går säkert att begränsa genom ännu mera förbud.

Tekniskt är väl skillnaden klar. Moraliskt vet jag inte. Det är en skala mellan damcykel på svamplockning via tramp-enduro till elcross.
Genom att klassa vissa motordrivna som cykel så breddades skalan ordentligt.

Enduroförare sen 2003, tycker inte något motorfordon ska nöjesköra på annat än ändamålsenliga banor.

Men ”er” moralpanik är så sjukt tillrättalagd för att precis bara inkludera och acceptera alla former av mtb.

Vad tror ni Arne-svampplockare tycker om alla byggda leder utför mm, tror man ska passa sig för och peka finger för mycket. Sjukt lätt och bara rationalisera sitt eget beteende!

Enduroförare sen 2003, tycker inte något motorfordon ska nöjesköra på annat än ändamålsenliga banor.

Men ”er” moralpanik är så sjukt tillrättalagd för att precis bara inkludera och acceptera alla former av mtb.

Vad tror ni Arne-svampplockare tycker om alla byggda leder utför mm, tror man ska passa sig för och peka finger för mycket. Sjukt lätt och bara rationalisera sitt eget beteende!

För mig är sådana här etiska och moraliska frågor rätt lätta att besvara. Är det tillåtet att cykla så är det tillåtet att cykla. Precis som det är tillåtet att köra epatraktor. Man kan bli sur men de följer lagen. Om någon inte vill att det ska cyklas i ett reservat får de väl kontakta förvaltaren så får den driva frågan vidare till Länsstyrelse och andra berörda parter. Om någon inte vill att EPA-trakor ska framföras så får de väl kontakta riksdagsledamöter eller trafikstyrelsen för att få tillstånd en ändring. MC oavsett om de går på soppa eller el är inte tillåtet enligt terrängkörningslagen. Återigen bara att lobba för fri körning i skog och mark om man vill ha en ändring. Så ja, jag pekar finger på de som inte följer lagen. Ett sådant arselhuvud är jag.

Word!
Men så är det ju alltid på Happy.

Edit: Eller jag menar "Men det får man ju inte skriva på det här jävla forumet" :-D

Senast ändrad:
Även laglig cykling driver förbud. Om man ska ta hänsyn till det eller inte får man välja själv. Det är volymen som skapar problem.
Volym och nya sätt att cykla skulle jag säga. Det ska många xc-åkare för att slita uppenbart synligt men när vilken svennebanan som helst ska ha slack hoj med långa slag och mest är ute efter att hoppa och köra så brant som möjligt så blir det spår. Cyklingen hemma i Grimstaskogen har ändrat karaktär och det finns många branta branter där nya all mountain-stjärnor bromsar sig ner.

Volym och nya sätt att cykla skulle jag säga. Det ska många xc-åkare för att slita uppenbart synligt men när vilken svennebanan som helst ska ha slack hoj med långa slag och mest är ute efter att hoppa och köra så brant som möjligt så blir det spår. Cyklingen hemma i Grimstaskogen har ändrat karaktär och det finns många branta branter där nya all mountain-stjärnor bromsar sig ner.
absolut. Men bortsätt från byggt&grävt så tycker jag att det är mycket lerhål som det gnälls över och det är väl xc (och vandrare....) som står för mycket av det hemma vid.

För mig är sådana här etiska och moraliska frågor rätt lätta att besvara. Är det tillåtet att cykla så är det tillåtet att cykla. Precis som det är tillåtet att köra epatraktor. Man kan bli sur men de följer lagen. Om någon inte vill att det ska cyklas i ett reservat får de väl kontakta förvaltaren så får den driva frågan vidare till Länsstyrelse och andra berörda parter. Om någon inte vill att EPA-trakor ska framföras så får de väl kontakta riksdagsledamöter eller trafikstyrelsen för att få tillstånd en ändring. MC oavsett om de går på soppa eller el är inte tillåtet enligt terrängkörningslagen. Återigen bara att lobba för fri körning i skog och mark om man vill ha en ändring. Så ja, jag pekar finger på de som inte följer lagen. Ett sådant arselhuvud är jag.
Håller med, det är ju det pragmatiska och byråkratiska sättet att resonera! Men rent praktiskt vet ju alla här att det tullas rätt friskt hos ”oss” också!

Tillbaka
Topp